3fans Mini Baybus in 3,5" plaatje?

Pagina: 1
Acties:

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
Over een maandje ga ik een nieuwe pc kopen (een AMD XP1800+ op een Soltek 75DRV4 en overige shit) die komt te huizen in een In-Win S800. In die kast kunnen (cpu-fan meegerekend) drie fans huizen, die ik wil aansluiten op een baybus. Het probleem is: ik heb al m'n drie 5,25" bays nodig, dus is een 3,5" bay de enige oplossing. Gezien het feit ik niet dermate handig ben met de soldeerbout dat ik mezelf zo'n ding in elkaar zie knutselen, wilde ik er een kant en klaar bestellen. Alleen zijn die dingen niet te vinden :(
De eisen aan het ding zijn simpel: hij moet de twee case-fans op 12, 7 en 5 volt kunnen laten draaien, en de CPU fan op 12 en 7 volt. Gewoon met schakelaartjes. Ledjes zijn mooi, maar hoeven niet (komt het erop neer dat ik 'm toch zelf zal moeten maken, dan liever geen ledjes zelfs). Verder zou het handig zijn dat ik de stekkertjes van de fan's zo in de baybus kan prikken (hoeft niet, zou alleen makkelijk zijn).
De vragen zijn dus:
1 Weet iemand waar ik iets dat aan deze beschrijving voldoet kan kopen voor een klein prijsje? (binnen nederland)
2 Mochten deze dingen niet te koop zijn, zou iemand een simpel schemaatje incl benodigde materialen kunnen maken?
3 Als uiterste: is er iemand in omgeving Lichtenvoorde die zoiets voor me zou kunnen maken (natuurlijk tegen vergoeding :))
* bart1234 is niet erg thuis in de electro zoals jullie merken. Leg dingen dus uit alsof je tegen een 4-jarige praat ;)
Bij voorbaat veel dank!

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Voor schema's: HIER!!
Voor onderdelen: HIER!! of HIER!!

Suc6 :)

Edit: waar ligt Lichtenvoorde??

• bart1234
Lichtenvoorde ligt in omgeving Aalten/Winterswijk/Varsseveld
Misschien zegt de Radstake iets meer?? (grote disco in de buurt)

Bedankt voor de links!!

edit:
Het ziet er naar uit dat ik het dus zelf zal moeten doen. Nogmaals: ik ben geen soldeerheld laat staan electronicaheld. Ik zou het dus graag de ledjes eruit laten. De plaatjes op die site lijken iig wel op wat ik wil bereiken, maar dan in een 3,5" plaatje, ipv een 5,25" plaatje die hier overal gebruikt worden.

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

reiker

dan jij!

mijn tip voor je bay/fanbus: doe niet 12/7/5 volt maar 12/7/0 volt. het verschil tussen 7 en 5 volt is eigenlijk niet hoorbaar, maar het is voor (grotere) fans soms net het verschil tussen wel/niet kunnen opstarten (beginnen met draaien). bovendien kun je met deze "configuratie" je fans ook nog eens uitzetten, dat geeft natuurlijk het minste herrie :z

edit: ik wil trouwens best wat voor je fabrieken, ik heb volgende week toch maandag en dinsdag vrij. als je interesse hebt, mail me dan even: reiker@clanoftoet.com

Zo gezegd, zo gedaan.

• bart1234
Op woensdag 20 maart 2002 22:59 schreef reiker het volgende:
mijn tip voor je bay/fanbus: doe niet 12/7/5 volt maar 12/7/0 volt. het verschil tussen 7 en 5 volt is eigenlijk niet hoorbaar, maar het is voor (grotere) fans soms net het verschil tussen wel/niet kunnen opstarten (beginnen met draaien). bovendien kun je met deze "configuratie" je fans ook nog eens uitzetten, dat geeft natuurlijk het minste herrie :z
Dat vind ik eigenlijk helemaal geen gek ID... Uitzetten... moah, daar had ik nog niet aan gedacht.
OK, change of plans: we gaan voor 12/7/0 volt.
Maar nu nog het probleem: hoe doen we dit (schema?) waarmee doen we dit (noem eens wat onderdelen) en wie doet dit :)

Edit: waar woon je? Ik heb zelf maandag en dinsdag geen vrij, maar volgende week vrijdag is het goede vrijdag, dan heb ik wel vrij. Ik zou er namelijk graag bijzijn :) (kan ik ook nog es wat leren)

• reiker

reiker

dan jij!

Op woensdag 20 maart 2002 23:03 schreef bart1234 het volgende:

[..]

Dat vind ik eigenlijk helemaal geen gek ID... Uitzetten... moah, daar had ik nog niet aan gedacht.
OK, change of plans: we gaan voor 12/7/0 volt.
Maar nu nog het probleem: hoe doen we dit (schema?) waarmee doen we dit (noem eens wat onderdelen) en wie doet dit :)
ik zou gaan voor onderdelen van de plaatselijke electronicaboer. die is meestal niet heel duur en je vind er toch wel dezelfde dingen als bij bv conrad. schema's zijn in overvloed te vinden, en zoals gezegd wil ik best wat voor je knutselen :)

Zo gezegd, zo gedaan.

• bart1234
Zie mijn edit

• reiker

reiker

dan jij!

Op woensdag 20 maart 2002 23:07 schreef bart1234 het volgende:
Zie mijn edit
gezien.
zelf woon ik in Nieuw-Dordrecht, dat ligt vlakbij Emmen in zuid-oost drenthe. niet bepaald naast de deur dus. maar ik wil het gerust per post opsturen, dan mod ik er een leuke doos omheen :D hoewel je dan niet zo veel kunt leren... desondanks is mijn fototoestel altijd welwillend.

Zo gezegd, zo gedaan.

• bart1234
Het gaat me meer om de praktijk eigenlijk. Het is echt niet zo dat ik twee linker handen heb, heb het gewoon niet vaak genoeg gedaan :) Maar evengoed bedankt voor je aanbod!
Zou je evt wel een schema kunnen tekenen? Dus zoiets:
Molex in
drie uitgangen
drie schakelaartjes (waarvan twee drie-weg en 1 tweeweg)
schakelingen om 12/7(/0) volt te bereiken?

Misschien kan m'n oom me helpen, die is wel thuis in electronica dacht ik...

edit: laat de ledjes maar zitten hoor, 't gaat me om de functionaliteit :)
edit2: ik wil de CPU fan dus niet uit kunnen zetten, vandaar dat er maar twee drieweg schakelaartjes en een tweeweg schakelaartje in moeten zitten :) Maar dat had je vast wel begrepen :)

• reiker

reiker

dan jij!

ik wil best even helpen een schakelschema te tekenen, als jij mij uitlegt waar dat twee-weg knopje voor is... moet die ook een fan bedienen ? en dan op 12v of 7v ?

Zo gezegd, zo gedaan.

• bart1234
Ter verduidelijking:
1e schakelaartje: CPU fan: 12v en 7v (tweeweg dus)
2e en 3e schakelaartje: case-fans: 12v, 7v en 0v (drieweg dus)
:)

• reiker

reiker

dan jij!

ok ik sla even aan het tekenen... check again in a few minutes :)

Zo gezegd, zo gedaan.

• reiker

reiker

dan jij!

ok, het duurde even wat langer dan ik verwachtte, het is al laat :)
http://www.endoria.net/upload/?bekijk=3041020870
is mijn knutselarij. de schakelaar linksboven is je twee-standen-schakelbare-schakelaar, de andere twee zijn drie-standen-schakelbaar. alle schakelaars hebben drie polen. de bolletjes stellen soldeer-/"hoek"punten voor, dit om niet-bedoelde "kruisverbindingen" te vermijden.
je boodschappenlijstje wordt dus:

* een 4-pins molexconnector, eentje waar de pinnetjes in het hulsje uitsteken
* een switch met twee standen en drie polen
* twee switches met drie standen en drie polen
* luidsprekeraansluitingen (met klemmetjes) met drie keer twee aansluitingen
* (evt.) wat rood, zwart en geel electriciteitsdraad (om verwarring te voorkomen)

de luidsprekeraansluitingen met spring clips zijn natuurlijk optioneel, ik heb het zelf wel toegepast omdat het dan kinderlijk simpel is om fans te verwisselen. ik hoop dat het allemaal klopt en duidelijk is, onderhand ben ik wel aan slapen toe... ik check morgen wel even weer of je reply voldoening uitstraalt :)

Zo gezegd, zo gedaan.

• bart1234
Mijn technisch inzicht vertelt mij dat ik met dit schema drie fans heb die ik kan schakelen tussen 5 en 12 volt :? Misschien is wat extra uitleg handig :)
Iig hartelijk bedankt voor je moeite!

Edit: wacht even. Ik vat 'm denk ik.
Het verschil tussen 5 en 12 volt is natuurlijk 7 volt, dus dat klopt dan.
Wat betreft de schakelaars: de 1e:

(ground)
/-naar 12 v
--naar 7v
\-niet mogelijk, ding heeft maar 2 standen
Tweede en 3e:

(ground)
/-naar 12v
--naar 7v
\- geen verbinding -> 0v :)
Toch? :)

• reiker

reiker

dan jij!

zeer juist ! volgens mij heb je wel goed opgelet bij natuurkunde :)
ik hoop alleen dat het werkt, want toen ik vanochtend op school zat was ik nog even aan het nadenken of het wel klopte, en toen bedacht ik ineens iets waardoor het niet zou kunnen kloppen maar dat ben ik nu vergeten... volg je het nog ? iig succes met het bouwen, mail maar even als je vragen hebt, dan hoef ik niet steeds dit topic op te zoeken :D

Zo gezegd, zo gedaan.

• bart1234
Ik heb het eens aan ons paps laten zien, en die zegt dat dat gewoon moet werken. En ik denk het ook wel. Kan morgen nog wel even een natuurkunde docent opduiken voor de zekerheid...
Enneh, ik heb slechts in de 2e en 3e van de havo natuurkunde gehad, zit nu in de 5e :)

Verwijderd

Nah bart, het is vooral een kwestie van die gaatjes netjes op een rijtje in dat plaatje boren, zodat het niet schots en scheef zit. Voor de rest is het aansluiten redelijk makkelijk/simpel, helemaal als je het zonder LED'jes wilt :).

edit:
en anders woon ik wel aardig in de buurt toch ;)

• Dickster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-11-2025
Ben erg benieuw of het gelukt is. ben al een tijdje bezig met e.e.a. stiller te maken en zo een babybus lijkt me erg :9~

• Dickster
Ik denk dat ik het ook zo ga doen, zonder ledjes. Ziet er natuurlijk allemaal erg vet uit ,maar dat kan ook nog bij de volgende.

Enige vraag die ik nog heb is volgende: Ik zie in alle schema's 1 kabel, welke op meerdere plaatsen gsplitst/afgetapt wordt.

Bereik ik hetzelfde als ik 1 kabel aan het begin splits in meerdere meerdere kabels???

Ik kon via endoria niks uploaden :( , vandaar dat er geen tekeningen bij staan, had wel al wat getekend.

• Dickster
Bart123. Na een zoektoch op GoT ben ik dit weekend aan de slag gegaan. En het resultaat is een werkende baybus, die er ook nog redelijk uit ziet (geen leds, maar wel een recht rijtje knoppen).

Ik heb er 5 schakelaars op geplaatst in een 7/off/12 volt schakeling. Heb deze in een bij de elektronicaboer gekocht bakje geplaats, molex aansluiting achterop geplaatst en gaan solderen. Heb net even gemeten en heb deze schakelaats op zo een afstand en in het bakje gezet dat deze 5 makkelijk op een 3 1/4 drive bay hadden gepast

Heb hem nu aan mijn computer gehangen en er komt nog altijd geen rook uit (wel eerste even met een batterijtje getest of de schakeling goed was).

Moet er nog even mooie connectoren aan hangen (dacht self aan die 3 pins dingen die ook op je mobu zitten en dus ook aan veel fans).

Oh ja....voor mij was het ook de eerste keer sinds de basisschool dat ik een soldeerbout in mijn handen had...en het is gelukt >:). Misschien niet het meest strakke soldeerwerk, maar in het bakje is het i.i.g. netjes weggewerkt.

Dus naar aanleiding van dit weekend is mijn advies: Gewoon doen!!!
Pagina: 1