Toon posts:

computer doet *helemaal* niks

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, als in 'hallo', niet als in 'greetz'

ik werk bij een helpdesk op de uni en nu kwam er een meisje naar me toe omdat haar (thuis)computerbeeldscherm niks deed. Ik verwachtte de standaard "stekkertje erin en huppa", maar dat ding (de computer dus) doet echt niks! Dat wil zeggen, ik druk op het aanknopje, en dan gaat ern een ventilatortje draaien en that's it. Dus ik ging ff naar haar huis toe vanavond:

• beeldschermkabels zitten er in :P
• IDE kabels en jumpers op HD, CD/DVD en diskettestation gecheckt, alles zit goed
• de ventilator bovenop de processor werkt zeer slecht, maar als ik dat ding een tikje geef begint ie wel te draain (deze zit overigens los, maakt dat veel uit?)
• onder de videokaart brandt (in het mobo dus) een groen lampje
• stekkertjes allemaal nagegaan, deze zitten allemaal goed

Voor de rest weinig opvallends. Ik heb (uiteraard) een andere monitor geprobeerd, zelfde resultaat. Niks nada. Ik merk ook dat er geen piepje komt (die hoort toch na de BIOS init te komen?) en dat de HD geen lawaai maakt (als ik d'r met mijn oor bovenop ga zitten). Het ding deed het nog toen ze hem van huis meenam (schijnt haar pa gecheckt te hebben, die heeft ook dat ding geinstalleerd...) en doet het dus nu niet meer - er is iets beschadigd/losgeraakt toen ze hem meenam naar haar kamer hier (in de trein). Maar wat?

Feit dat ik dus geen piepje hoor van de post-BIOS-init (ze weet niet of die er normaal wel was) en het feit dat de HD geen lawaai maakt of het feit dat dat groene lampje brandt, zegt dat iemand iets? Of zijn er andere dingen die ik zou kunnen checken?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

power kabel eruit - powerbutton 20 sec indrukken - en booten maar.

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 22:03 schreef beelzebubu het volgende:

• de ventilator bovenop de processor werkt zeer slecht, maar als ik dat ding een tikje geef begint ie wel te draain (deze zit overigens los, maakt dat veel uit?)
nou als je de fan eerst een tikkie moet geven (en ik neem niet aan dat zij dat heeft gedaan elke keer) eer die gaat blazen zal de cpu wel gesneuveld zijn bij eerdere pogingen te booten niet? of begrijp ik dit verkeerd:?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 maart 2002 22:20 schreef Terw_Dan het volgende:
power kabel eruit - powerbutton 20 sec indrukken - en booten maar.
:? [stomme vraag] wat heeft dat voor nut :? [/stomme vraag]
Op woensdag 20 maart 2002 22:35 schreef _DaWamZ_ het volgende:

[..]

nou als je de fan eerst een tikkie moet geven (en ik neem niet aan dat zij dat heeft gedaan elke keer) eer die gaat blazen zal de cpu wel gesneuveld zijn bij eerdere pogingen te booten niet? of begrijp ik dit verkeerd:?
kan ik dat op de één of andere manier checken? (d.w.z, zonder processors tussen computers te verslepen :P). Zou het mobo geen piepgeluid moeten geven als de cpu dood is?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op woensdag 20 maart 2002 22:46 schreef beelzebubu het volgende:

Dat staat ook wel bekend als een ATX reset. Wil nog wel eens helpen als de voeding er even geen zin meer in heeft (zorgt dat alle stroom uit de condensatoren loopt en het systeem mogelijk weer boot. heb dit zelf al vaak zat gedaan en werkt meestal wel goed).

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 22:46 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

[..]

Zie Terw-Dan, nooit geschoten altijd mis.

kan ik dat op de één of andere manier checken? (d.w.z, zonder processors tussen computers te verslepen :P). Zou het mobo geen piepgeluid moeten geven als de cpu dood is?
Nope, als je processor dood is, of slecht contact maakt oid, hoor je niets helaas. Ik heb recent ook zo een gevalletje gehad, met als oplossing, ram geheugen verwijderdt -> pc geboot -> flink gepiep want geen geheugen -> pc uitgezet, ram terug gezet en booten maar.

Wat je ook kan proberen is alles los te halen , en alles eruit halen behalve proc geheugen en video, en kijken of dat beter gaat.

Verwijderd

simpel gevalletje van rtfm
zoek op in boekje: wat betekent 1 groen ledje

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 22:57 schreef Damusic2me het volgende:

Zou toch oppassen met deze opmerkingen.....

Kan heel veel zijn, b.v. dat de agp videokaart goed herkent word oid.

Verwijderd

ok, beetje bot neergezet, mijn excuses, maar ik doe zelf systeembeheer, sys admin support etc. etc. ik maak wel vaker dergelijke dingetjes mee, en het eerste wat ik zou doen in zo'n geval is toch wel de error codes opzoeken, zoals dat ook in de handleiding beschreven staat.

Verwijderd

mogelijke oplossing: ga elimineren.. haal alles er uit wat er uit kan en zorg dat er enkel een videokaart, en een cpu opzit.
start op.
gaat ie piepen? mooi. volgende onderdeel stukkie geheugen
op zo'n moment hoor je ergens een no bootable disk, no keyboard etc etc etc te krijgen
oh .. en voor dat alles.... reset de bios, voor t zelfde geld heeft ze een 'slim' neefje die de geheugen latency op 1,1,1 heeft gezet o.i.d.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 maart 2002 22:57 schreef Damusic2me het volgende:
zij heeft die boekjes niet, dus dat weet ik niet :P

Maar ik zal de compu even uit elkaar slopen bij haar, benieuwd of dat effect heeft. Bedankt voor de tips!

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op woensdag 20 maart 2002 23:16 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

zij heeft die boekjes niet, dus dat weet ik niet :P

Maar ik zal de compu even uit elkaar slopen bij haar, benieuwd of dat effect heeft. Bedankt voor de tips!
oké dan kunnen we nou over op het zinnige deel van het gesprek...
Is het een leuk vrouwtje? :P

Verwijderd

Test die bak eerst op z'n kaalst. Alleen voeding + mobo + ram + cpu + vgakaart + monitor. Als het werkt, dan zoek je verder op de andere hardware. Als het niet werkt dan haal je alles uit elkaar. Je test alle onderdelen apart in een andere computer. Tot je alle kapotte stukken ontdekt...

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 23:23 schreef algabra het volgende:
Test die bak eerst op z'n kaalst. Alleen voeding + mobo + ram + cpu + vgakaart + monitor. Als het werkt, dan zoek je verder op de andere hardware. Als het niet werkt dan haal je alles uit elkaar. Je test alle onderdelen apart in een andere computer. Tot je alle kapotte stukken ontdekt...
Jij niet kunnen lezen he. Dit is G*********e al 10e keer dat dit word gezegd. |:(
Pagina: 1