Toon posts:

Terminal server clients aanschaffen (2)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij zijn op zoek naar 3 geschikte terminals om via een netwerk aan een terminalserver te verbinden.

- Vanwege de werkomstandigheden moet het een klein systeem zijn (kleiner dan een minitower of desktop).
- Een CRT-monitor is al te groot, de keuze gaat dus naar een TFT-scherm.
- Er moet een aansluiting zijn voor LAN, PS2(2x), USB, en VGA.
- Een kleine HD (5GB) en een relatief lichte CPU (600MHz) en weinig intern geheugen (64MB) voldoen.
- Zware applicaties worden niet gebruikt.
- Een vereiste is ook dat het een stil systeem betreft.

De clients moeten in de behandelkamer van een fysiotherapiepraktijk komen te staan.

Er wordt nu aan laptops gedacht, maar de vele ingebouwde extra's en de mobiliteit zijn overbodig. (met het oog op diefstal waarschijnlijk zelfs onhandig)

Wie heeft er ervaring/een goede oplossing bij de keuze van dergelijke (thin)clients?

Alvast hartelijk bedankt!
Rob van den Dobbelsteen

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04 10:17
Beetje inkoppertje:

[topic=445059/1/600]
:p

Er zijn daar mensen erg positief over o.a. Compaq

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 maart 2002 22:19 schreef Steven het volgende:
Beetje inkoppertje:

[topic=445059/1/600]
:p
Ik heb daarom wel dezelfde titel gebruikt en er het volgnummer 2 aan toegevoegd. De gevraagde specs. zijn echter anders. Bij ons geldt nog de keuze laptop of thin client. Of wellicht zijn er nog andere oplossingen.

• Pnhers
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-07-2023

Pnhers

--

mod hem zelf :+

Verwijderd

VIA Eden Embedded system :P :P :P :P

Zo'n beestje wil ik mij een keer aanschaffen om als servertje te dienen en om 's nachts het downloaden voort te zetten.

geluidsloos (Alles passief gekoeld)
Zéééér klein.
Voldoende power voor het doeleinde.
Héél goedkoop.
Alles Onboard.

Check de link > http://www.viatech.com/en/Products/eden.jsp

Afbeeldingslocatie: http://www.viatech.com/en/images/eden/eden1400.jpg

Check die grootte:
Afbeeldingslocatie: http://www.rolotech.com/reviews/CPU/VIA/Eden/Eden_hand.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.rolotech.com/reviews/CPU/VIA/Eden/Eden_scale.jpg

Edit: Nog een linkje voor je: http://www.tweakers.net/nieuws/20468?highlight=via+eden

Edit:
The Eden can be used in virtually limitless configurations whether your goal is to setup a low-cost web-, file- or print server, a broadband gateway or portable MP3 player, or even a thin-client using stripped-down Linux or WinCE, the VIA C3-based Eden can handle it all.
review op: http://www.rolotech.com/reviews/CPU/VIA/Eden/edenp1_review.asp#Introduction

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
Die thin clients doen zelf niks, de terminal server neemt het rekenwerk over. D'r zit wel een processortje in, maar da's meer om WinCE zover te draaien, en met de server te laten connecten. Thin clients hebben dus ook geen eigen HD, alles wordt opgeslagen op de schijf(schijven) van de server. De omschrijving die je geeft duid meer op een FlexATX kastje. Dan heb je het alleen wel over een stand-alone pc'tje, en dus heb je dan geen terminal client meer nodig. Het ligt eraan wat je wilt gaan doen me die dingen, maar thin clients over een 100mbps netwerkje aan een W2k Terminal Server draaien bijv. office progs best erg acceptabel. Verwacht geen wonderen, een stand-alone zal sneller zijn, maar het werkt best.
Bij mij op school hebben ze een stuk of 150 thin clients op W2K Terminal Servers staan, over een 100mbs netwerk met glasvezel backbone. Soms gaat het traag als dikke stront door een trechter, maar dat is alleen aan het eind en begin van het lesuur, als iedereen tegelijk inlogt/uitlogt. Met maar twee of drie users zie ik dat probleem echter niet makkelijk opduiken :)

edit: dat er niks op de pc'tjes zelf staat heeft als voordeel dat de data centraal wordt opgeslagen, en in geval van diefstal er dus geen (al dan niet gevoelige) info verloren gaat :)

• Weppel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-04 07:18
Er was laatst ook iets van Asus, een superkleine (maar ik denk voor jou doeleinden nog te grote) maar wel stille kast..
Specs uit mn hoofd (pin me dr dus niet op vast)

20gb 5400rpm schijf
128mb ram (sd-ram)
900mhz VIA processor (passief gekoelt)
Low noize voeding
CD-ROMspeler..

is opzich wel een leuk ding, maar ik denk voor jou omgeving dus weer net iets overkill, als je alles via een terminal server wil laten draaien, kijk dan eens naar het mobo een paar posts hierboven...

extreeeeem klein, moet ik je wel zeggen...
kwanta kosta? en specs??

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 18:04

Whizzer

Flappie!

Wat dacht je van deze: http://www.igel.de Leuke dingetjes, draaien op een kleine linux distro, heb er ooit mee mogen werken, maar niet lang genoeg om te testen of ze echt super geweldig zijn...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Op woensdag 20 maart 2002 21:31 schreef de_Fysiotherapeut het volgende:
Wij zijn op zoek naar 3 geschikte terminals om via een netwerk aan een terminalserver te verbinden.

- Vanwege de werkomstandigheden moet het een klein systeem zijn (kleiner dan een minitower of desktop).
- Een CRT-monitor is al te groot, de keuze gaat dus naar een TFT-scherm.
- Er moet een aansluiting zijn voor LAN, PS2(2x), USB, en VGA.
- Een kleine HD (5GB) en een relatief lichte CPU (600MHz) en weinig intern geheugen (64MB) voldoen.
- Zware applicaties worden niet gebruikt.
- Een vereiste is ook dat het een stil systeem betreft.

De clients moeten in de behandelkamer van een fysiotherapiepraktijk komen te staan.

Er wordt nu aan laptops gedacht, maar de vele ingebouwde extra's en de mobiliteit zijn overbodig. (met het oog op diefstal waarschijnlijk zelfs onhandig)

Wie heeft er ervaring/een goede oplossing bij de keuze van dergelijke (thin)clients?

Alvast hartelijk bedankt!
Rob van den Dobbelsteen
Als ze connecten via een LAN zou ik zeker thin clients gebruiken, ik heb goede ervaringen met de Compaq EvoT20 met Windows CE, 64 Mb gheugen en een 300 Mhz CPU.
Samen met een 15" TFT ben je dan voor rond de 1000 euro klaar voor 1 opstelling.

Grote voordeel van deze dingen is dat ze geen geluid produceren.

Ga je echter connecten via een WAN met weinig bandbreedte dan kan een kleine pc beter zijn omdat je dan gebruik kunt maken van bitmap caching, moet je wel Citrix gebruiken.

In zo'n thin client zit meestal geen floppy drive of cdrom dus als die nodig zijn moet je daar even op letten.

Een laptop is zeker overkill op zo'n werkplek.

De 2 ps2 aansluitingen die je noemt zijn voor muis en keyboard neem ik aan, op een EvoT20 is dat allemaal usb en zijn ook de invoerdevices op usb meegeleverd.

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-05 11:29

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Op donderdag 21 maart 2002 22:09 schreef seq_uence het volgende:

[..]

Als ze connecten via een LAN zou ik zeker thin clients gebruiken, ik heb goede ervaringen met de Compaq EvoT20 met Windows CE, 64 Mb gheugen en een 300 Mhz CPU.
Samen met een 15" TFT ben je dan voor rond de 1000 euro klaar voor 1 opstelling.
Wat moet een Thinclient met 64mB RAM? Hij gebruikt maar 16mb voor WinCE en nog eens 2 á 4 mb voor de connectie zelf!

Wat moet je met een 300 mHz CPU? Waarom denk je dat veel Thinclients makers niet sneller dan 266 gaan?

15" TFT Mooi dat wel, maar allemaal overkill!
Grote voordeel van deze dingen is dat ze geen geluid produceren.
Dat doen ze allemaal!
Nadeel van die Compaq's: ze vreten stroom als de neten...
Ze worden ontzettend warm!
Ga je echter connecten via een WAN met weinig bandbreedte dan kan een kleine pc beter zijn omdat je dan gebruik kunt maken van bitmap caching, moet je wel Citrix gebruiken.
Beetje goede Thinclient met een nieuwere versie van WinCE of CDE of een andere Linux GUI kan dat ook!
Da's geen kunst, je moet het alleen instellen! Da's vaak het probleem!
In zo'n thin client zit meestal geen floppy drive of cdrom dus als die nodig zijn moet je daar even op letten.
ZÉÉR BELANGRIJK DETAIL!
De 2 ps2 aansluitingen die je noemt zijn voor muis en keyboard neem ik aan, op een EvoT20 is dat allemaal usb en zijn ook de invoerdevices op usb meegeleverd.
9 van de 10 Thinclients hebben USB aansluitingen, EN PS/2 aansluitingen!
Je kunt wel mooi invoer devices (muis, toetsenbord) voor USB gebruiken, maar voor de rest wordt USB totaal niet ondersteund! Alleen voor compatibliteit onderling!

Je kunt er verder helemaal nix mee! Niet eens een pocketdrive zal erop werken!

Gebruik echt definatly Citrix!
Bij terminal server van Win2k zit een nadeeltje, je kunt via de RDP sessie de server ook uitzetten door een stel truukjes uit te voeren, niet veel users weten dit, maar je kunt er wel per ongeluk bij uitkomen! En dat wil je niet hebben!

[sub]seq_uence werkt bij een Compaq gevult bedrijf? Zo'n goede naam hebben die Compaq thinclients niet hoor! [/b]

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• seq_uence
Op donderdag 21 maart 2002 23:23 schreef zwahiel het volgende:
Wat moet een Thinclient met 64mB RAM? Hij gebruikt maar 16mb voor WinCE en nog eens 2 á 4 mb voor de connectie zelf!
Wat dacht je van de schermafhandeling, ok 32 mB is ook wel voldoende.
Wat moet je met een 300 mHz CPU? Waarom denk je dat veel Thinclients makers niet sneller dan 266 gaan?
Waarom maak je je druk om die paar Mhz ? Dat zijn gewoon de specs van dat ding. :Z
15" TFT Mooi dat wel, maar allemaal overkill!
Waarom overkill ? Een TFT produceerd minder warmte en verbruikt minder stroom,de prijs is weining hoger dan een goede 17" CRT, dus helemaal geen overkill.
Dat doen ze allemaal!
Een EvoT20 of welke thin client dan ook zonder geforceerde koeling produceerd GEEN geluid ! Weet je eigenlijk wel waar je het over hebt ? |:(
Nadeel van die Compaq's: ze vreten stroom als de neten...
Ze worden ontzettend warm!
Met de warmte valt het nog wel mee, waarom zouden ze stroom vreten ? Maar neem gerust een andere thin client, Wise is ook goed. (De T1010 en EvoT20 wordt door Wyse geproduceerd en vervolgens door Compaq van een logo voorzien. Wise is de uitvinder van de thin client)
Beetje goede Thinclient met een nieuwere versie van WinCE of CDE of een andere Linux GUI kan dat ook!
Ja en ? Heb ik gezegd dat dat niet zo is ?
Gebruik echt definatly Citrix!
Ligt eraan wat je wil.......je kunt niet zeggen dat je perse Citrix moet gebruiken als je niet exact weet wat de infrastructuur zal worden. De licenties zijn duur dus denk ff na voor je advies geeft.
Bij terminal server van Win2k zit een nadeeltje, je kunt via de RDP sessie de server ook uitzetten door een stel truukjes uit te voeren, niet veel users weten dit, maar je kunt er wel per ongeluk bij uitkomen! En dat wil je niet hebben!
Onmogelijk, elke goede admin weet hoe je dit afschermt.
Hoeveel ervaring met een terminal server heb je eigenlijk ?
[sub]seq_uence werkt bij een Compaq gevult bedrijf? Zo'n goede naam hebben die Compaq thinclients niet hoor! [/b]
Zoals ik al zei hebben we ook Athena's, de Compaq thin clients zijn gewoon goed. Ik heb er nu 5 jaar ervaring mee en nog NOOIT problemen mee gehad, zelf geen defecten.
En zoals ik al zei worden die dingen door Wyse geproduceerd.

Zwahiel, je beroep zoals het in je profile staat klopt precies ! :P

edit:

typo, wise = wyse

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-04 23:05

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Je hebt ook nog altijd Wyse!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Tja je kunt zeggen wat je wilt en inderdaad heb ik wat minder jaren ervaring met Thinclients als jij... (2 pas)

Maar in die jaren heb ik wel al 10 verschillende merken en soorten van Thinclients gezien!

Die 32 mb is eigenlijk al teveel, je kunt zeggen wat je wilt maar bij mijn bedrijf is een overheids instelling dus wij moeten op de kosten letten...

Misschien vind je het mooi zo'n TFT, maar het is gewoon duur, te duur (voor ons tenminste!)

Het ligt aan het bedrijf waar je op let, maar ik vind echt 64 mb voor een Thinclient echt teveel RAM, als je er al naar kijkt dat een HP terminal maar zo'n 20MB SO-RAM heeft... Dat werkt goed, met een resolutie van 1024*768...
Geen zeik daarmee!

Je kunt zeggen wat je wilt, mijn mening is dat het gewoon overkill is...

[sub]
* zwahiel is trouwens netwerkbeheerder bij een ziekenhuis met zo'n 500 clients waarvan zo'n 200 Thinclients (Capio II en een stel Compaqs) en ik heb ergens gewerkt waar ze alleen maar Thinclients hadden (HP, Capio en andere terminals!)

RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

------------------------------------------------------------
Dat doen ze allemaal!
------------------------------------------------------------

Een EvoT20 of welke thin client dan ook zonder geforceerde koeling produceerd GEEN geluid ! Weet je eigenlijk wel waar je het over hebt :?
[b]LEZEN! |:([/b]

• seq_uence
Ok, zwahiel je bedoelde zeker dat ze allemaal GEEN geluid produceren ? Had je wel iets duidelijker mogen zeggen. |:(

En er zijn ook thin clients met geforceerde koeling hoor, en die hoor je dus wel.

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Op vrijdag 22 maart 2002 17:06 schreef seq_uence het volgende:
Ok, zwahiel je bedoelde zeker dat ze allemaal GEEN geluid produceren ? Had je wel iets duidelijker mogen zeggen. |:(
Sorry...
d8 dat ik het duidelijk zat deed, no offence!
En er zijn ook thin clients met geforceerde koeling hoor, en die hoor je dus wel.
Tja dat klopt, maar ik d8 dat dat eigenlijk stiekem van die WinCE clients waren waarop je ook lokale applicaties met cd-rom of diskettes kon draaien, zat toch een soortement van minischrijf schijf in, naast het DiskOnChip gebeuren... :?

Toch...

Je kon er een server sided sessie op op starten, en een paar proggy's maar verder toch nix :? :?

ps. No flame intended! :)

Pagina: 1