[RAID]Paar kleine vraagjes.

Pagina: 1
Acties:
  • 210 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 10:34
Ola, ik heb hier nog een paar schijven liggen (3x 40gb WD, 1x 40gb Maxtor) en wil ook eens gaan spelen met RAID.

Nu heb ik de volgende vragen :
Wat is verstandiger : De onboard raid controller op mijn Abit VP6 gebruiken (met als cpu's 2x een p3 733) onder win2K of in mijn Abit BP6 (met 2x een cellie 500) onder linux een losse raid kaart er in proppen.

Ik zat zelf te denken aan die dual 500, omdat je dan het hele zaakje nog eens kan verhuizen. Met die onboard controller kan dat namelijk niet.

En nu vraag 2 :
Die WD schijven zijn allemaal WD400BB (ATA 100, 7200 RPM, 2mb cache)
Die Maxtor = ATA 66, 5400 RPM, 2 MB Cache(d8 ik)
Is het verstandiger om die maxtor te dumpen, en er een 4de WD400BB in te zetten, of scheelt dit weinig in performance ?

ps : het zaakje moet strax dus als raid1 gaan werken

• A_De2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-04 19:52

A_De2

Liberate tuteme ex inferis

Hmm, een 5400 rpm en een 7200 rpm schijf kopen. Dan kun je 2 sets maken. Bijvoorbeeld een raid 1 voor de belangrijke data en een raid 0 voor videobewerking ofzo. Gezien de prijs van 40Gb schijven is dit makkelijk haalbaar :)

640KB should be enough for everyone

• A_De2

A_De2

En bijna vanzelfsprekend zijn 2x7200 rpm schijven in een raid sneller dan 2x5400 rpm. Zeker als je kijkt naar seek-time.

• Dreamstar
Op woensdag 20 maart 2002 21:34 schreef A_De2 het volgende:
Hmm, een 5400 rpm en een 7200 rpm schijf kopen. Dan kun je 2 sets maken. Bijvoorbeeld een raid 1 voor de belangrijke data en een raid 0 voor videobewerking ofzo. Gezien de prijs van 40Gb schijven is dit makkelijk haalbaar :)
Maar ik wil graag 1 grote schijf maken met raid1, daarom vraag ik me af of je dat gaat zien in performance

• WarPuppy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-04 21:23

WarPuppy

Electronic Technology

Op woensdag 20 maart 2002 21:38 schreef Dreamstar het volgende:

[..]

Maar ik wil graag 1 grote schijf maken met raid1, daarom vraag ik me af of je dat gaat zien in performance
Welke combo wil je nou :?

Die 2 WD's :?

• A_De2

A_De2

Helaas kun je geen raid set van 4 schijven maken. Dus dan kun je het beste kiezen voor 2x7200 rpm schijven. Echt sneller. (blijft nog steeds staan dat je op het andere kanaal nog een 2e set kan maken ;)

• WarPuppy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-04 21:23

WarPuppy

Electronic Technology

Op woensdag 20 maart 2002 21:41 schreef A_De2 het volgende:
Helaas kun je geen raid set van 4 schijven maken. Dus dan kun je het beste kiezen voor 2x7200 rpm schijven. Echt sneller. (blijft nog steeds staan dat je op het andere kanaal nog een 2e set kan maken ;)
Idd, en ze werken ook nog eens op ATA100 (niet dat dat veel boeit, maar toch).
En IMHO is het toch altijd iets fijner om een losse RAID controller erbij te prakken, heb je ook geen gezeik als je mobo het begeeft, en kan je het zo in een andere bak overzetten.

• Dreamstar
Op woensdag 20 maart 2002 21:41 schreef A_De2 het volgende:
Vaag, op die onboard controller kan ik namelijk wel een span maken van schijven op controller 1 en 2, dus in totaal 4 schijven (heb al eens 3 geprobeert, en dat werkt)

Waarom kan SPAN dan wel, maar raid1 dan niet?

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 21:38 schreef Dreamstar het volgende:

[..]

Je kunt toch enigszins zeggen het is net zosnel als de zwakste schakel of-te-wel de 5400rpm schijf, natuurlijk gaat het niet helemaal op maar het mooiste zou natuurlijk zijn om gewoon alle schijven 7200rpm te laten lopen.

Overigens de 5400rpm schijf is ook nog eens ATA66 dat brengt de performance ook weer naar beneden aangezien de rest ATA100 ondersteund. Als er 1 ATA66 ondersteund en je gaat data verplaatsen/kopieren van b.v. een ATA100 schijf naar de ATA66 schijf zal de ATA66 snelheid aan gehouden worden.

Mocht ik het mis hebben corrigeer maar,

• A_De2

A_De2

Op woensdag 20 maart 2002 21:46 schreef Dreamstar het volgende:

[..]

Vaag, op die onboard controller kan ik namelijk wel een span maken van schijven op controller 1 en 2, dus in totaal 4 schijven (heb al eens 3 geprobeert, en dat werkt)

Waarom kan SPAN dan wel, maar raid1 dan niet?
Volgens mij kun je 2x een raid 0 mirroren.

• Dreamstar
Uit de [FAQ]Raid (waarom is die btw niet meer sticky ?)

Raid 0, Striping
Eigenschappen:

minimaal 2 hd's
Snelst lezen en schrijven
Geen bescherming data tegen hard disk crashes!!
100% gebruik van de voor raid beschikbare ruimte
Minimaal 2 hd's, dan zou je toch 4 moeten kunnen gebruiken, of ben ik nou achterlijk ?

• A_De2

A_De2

Tuurlijk kun je meer dan 2 schijven gebruiken, tenminste als je een echte (lees: niet goedkope (onboard)) kaart gebruikt. Veel adaptec kaarten kunnen dit, maar mijn on-board promise en High-point controller zien dit niet zitten.

• AdLentis
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-10-2025

AdLentis

Gadget Inspector

Die WD schijven zijn allemaal WD400BB (ATA 100, 7200 RPM, 2mb cache)
Ik zou een los RAID controllertje kopen die ook RAID5 :9~ aankan, en dan de 3 WD's eraan hangen: performancewinst & security. Als 1 van de schijven het begeeft, hebbie nog steeds alle data! ;)

Je hebt wel slechts 80 GB aan diskspace...

Ik ben tenminste niet altijd hypocriet!

• Dreamstar
Op woensdag 20 maart 2002 22:10 schreef A_De2 het volgende:
Tuurlijk kun je meer dan 2 schijven gebruiken, tenminste als je een echte (lees: niet goedkope (onboard)) kaart gebruikt. Veel adaptec kaarten kunnen dit, maar mijn on-board promise en High-point controller zien dit niet zitten.
Maar dan zou mijn onboard highpoint dus ook niet eer als 2 schijven aankunnen per raid set, wat me dus wel gelukt is.
Heb je namen van goeie raid controllers, ben vergeten wat de naam van die chip was, die op die losse kaart zat (ding kost 40,- EUR, dus zal wel een goedkoop ding zijn)

AdLentis : Raid 5 wordt me te duur, en ik wil graag 120 of 160 gb diskspace (wordt 1 grote ftp namelijk, zonder belangrijke data)

• A_De2

A_De2

Op woensdag 20 maart 2002 22:10 schreef AdLentis het volgende:

[..]

Ik zou een los RAID controllertje kopen die ook RAID5 :9~ aankan, en dan de 3 WD's eraan hangen: performancewinst & security. Als 1 van de schijven het begeeft, hebbie nog steeds alle data! ;)

Je hebt wel slechts 80 GB aan diskspace...
Ok, even de eerste post lezen. We gaan een beetje off-topic. De vraag is simpel: welke schijven gebruiken met welke van de 2 aanwezige kaarten. Niet of een Raid 5 of liever nog adg met 50x72Gb Scsi schijven mooier is dan 2x4800 rpm schijven in een software matige raid 1 opstelling. <zucht>

• Dreamstar
Op woensdag 20 maart 2002 22:17 schreef A_De2 het volgende:

[..]

Ok, even de eerste post lezen. We gaan een beetje off-topic. De vraag is simpel: welke schijven gebruiken met welke van de 2 aanwezige kaarten. Niet of een Raid 5 of liever nog adg met 50x72Gb Scsi schijven mooier is dan 2x4800 rpm schijven in een software matige raid 1 opstelling. <zucht>
Sinds wanneer is Raid1 softwarematig ?
Ik d8 dat alleen een SPAN softwarematig werdt gemaakt, en de rest via je hardware verliep

• A_De2

A_De2

Op woensdag 20 maart 2002 22:14 schreef Dreamstar het volgende:

[..]

Maar dan zou mijn onboard highpoint dus ook niet eer als 2 schijven aankunnen per raid set, wat me dus wel gelukt is.
Heb je namen van goeie raid controllers, ben vergeten wat de naam van die chip was, die op die losse kaart zat (ding kost 40,- EUR, dus zal wel een goedkoop ding zijn)

AdLentis : Raid 5 wordt me te duur, en ik wil graag 120 of 160 gb diskspace (wordt 1 grote ftp namelijk, zonder belangrijke data)
Lijkt me stug dat je met die onboard highpoint controller een raid set met meer dan 2 schijven hebt kunnen maken. Welke highpoint zit er in dan?

En als je echt veel schijfruimte wilt voor eftepejun: neem lekker die Maxtor 5400 rpm schijven van lekker goedkoop en lekker groot. En wat ik nou echt niet snap, is dat je nota bene in je first post zet dat het een raid 1 moet worden. Maar als die data niet belangrijk is, dan zet je het toch in een raid 0?
|:(

/edit
Je kunt bijvoorbeeld onder NT4 een software matige raid loslaten.
\edit

/zeik-tegen-je-benen-modus
Ik zou toch eens de manuals gaan lezen en me verdiepen in raid i.p.v. alles te laten voorkouwen }:O

• A_De2

A_De2

www.google.nl --> software raid --> 0,11s --> +/- 483.000 hits.

• Dreamstar
Je hebt gelijk, ik had ook als idee om het zaakje als een stripe te zetten (leesfoutje gemaakt in de FAQ, kan gebeuren)

Ik wil hem niet onder NT4, maar onder linux, en al helemaal geen Software raid.

Die onboard controller is een Highpoint HPT370 (ATA100, 2 kanaals)
/zeik-tegen-je-benen-modus
Ik zou toch eens de manuals gaan lezen en me verdiepen in raid i.p.v. alles te laten voorkouwen }:O
Je hoeft niet te helpen hoor

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:55
die "hardware" raidkaartjes (promise, highpoint) dat zijn eigenlijk 90% software oplossingen. bijna al het werk word in software gedaan (daarom zijn "echte" raid controllers ook zoveel duurder)

Als je onder linux raid wil, dan kun je het beste een software raid maken, of een echte raidkaart kopen (zoals die van 3ware)

De support voor promise en highpoint kaartjes is zowiezo niete echt denderend volgens mij.

Software raid onder linux kan raid 0, 1 en 5 (ja ook 5) maar gebruik wel de laatste 2.4 serie van kernels, want de 2.2 series hadden raid nog een beetje ingewikkeld geregeld.

PS: bij support voor de promise en highpoint controllers staat er het volgende:

<*> Support for IDE Raid controllers
< > Support Promise software RAID (Fasttrak(tm))
< > Highpoint 370 software RAID

software RAID dus

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Dreamstar
Dus wat jij zegt is dat het beter is om het OS de raid te laten maken, dan het dor de kaart te doen ?

De support voor promise en highpoint maakt niet uit, is een ander merk. Hij wordt iig wel standard gezien door Suse 7.3, dat hebben we al getest.
ik wil iig zo'n kaartje erin hebben, omdat mijn ATA66 poort al bezet is. Dan zou ik 2 schijven op ATA66 hebben, en de andere op ATA33. Dan is zo'n kaartje toch beter.

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:55
Op donderdag 21 maart 2002 18:51 schreef Dreamstar het volgende:
Dus wat jij zegt is dat het beter is om het OS de raid te laten maken, dan het dor de kaart te doen ?
hmm... Als je de RAID op zo'n kaartje wel aan de gang krijgt, dan gebruik gewoon dat kaartje, veel maakt het ook niet uit. Het probleem is meer dat die raid kaartjes niet echt fijn werken onder linux (tenminste, de laatste keer dat ik het heb geprobeerd niet (maar dat was ook alweer een poos geleden))

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Dreamstar
We hebben het nog niet echt getest, alleen hij herkende het kaartje wel volautomatisch, en zag ook de schijf die we eraan hebben gehangen.

Een collega heeft er 1 mee naar huis genomen, en die spreek ik morgen weer. Ff vragen of het goed liep
Pagina: 1