Op vrijdag 22 maart 2002 10:14 schreef winnie het volgende:
Wat een vreemd verhaal.
De bedoeling van spikes/andere onderzetters is om speakers (acoustisch) te ontkoppelen van de ondergrond.
Nee, om ze juist WEL te koppelen aan de ondergrond, zodat de luidsprekerbox als geheel niet gaat staan denderden op de beton.
Maar tegelijkertijd wil je dat alle (trillings-) energie in die speaker wel voor geluid gebruikt wordt en niet om via de speaker in de ondergrond te laten verdwijnen. Vandaar dat ik nooit snap waarom mensen zacht spul onder een box leggen: dat zachte spul zorgt er wel voor dat een speaker ontkoppeld is, maar tegelijkertijd absorbeert het alle trillingen van diezelfde speaker. Ergo: energie lekt van de speaker weg.
Het is inderdaad zo dat je wil dat zoveel mogelijk trillingen worden uitgestraald door de conus en dus niet door de kast. Dus door de kast stevig vast te knopen aan de ondergrond (als deze ondergrond stevig is) kan dat een heel klein beetje worden voorkomen. Maar als de ondergrond niet stevig is (bureaublad, houten vloer) moet je dat dus juist NIET doen, omdat het ongewenste stralings-oppervlak dan alleen nog maar groter wordt! Je hele tafelblad/houtenvloer begint als klankkast/conus te werken.
Spikes zullen de energie van de boxen richten via de punt van de spike. Door die punt iig niet vast te zetten (dus een paar muntjes eronder) zorg je ervoor dat die energie niet weg kan uit de spike. Immers: trillingen zullen maar in beperkte mate vanuit de kleine punt van de spike weglekken door muntjes naar de ondergrond. (ik gebruikte vroeger 5 gulden munten, had je meteen een spaarpot voor het eind van de maand

).
Hi-fi lulkoek. "Energie richten"? "Energie niet weglekken uit spikes"?
Dit spike-verhaal komt weer terug in onderzetters/spikes voor apparatuur. Daar wil je just de spike omgekeerd gebruiken (of cones of kegels) om het apparaat trillingsvrijd ergens neer te zetten. Ook hier zorg je ervoor dat de spike/cone niet doordringt in het apparaat, simpelweg omdat je dan een groter lek van energie/trilling naar het apparaat hebt.
Inderdaad, maar dan anders.... Apparaten wil je trillingsvrij neerzetten. Je gaat er vanuit dat je betonnenvloer stevig & stijf is, EN TRILLINGSVRIJ (en dus NIET een of ander bureaublad of houten parketvloertje) en dus veranker je het apparaat daar stevig aan vast middels spikes.
Het is heel simpel: Met spikes maak je je apparaat (platenspeler/waferstepper/luidsprekerbox) gewoon heel goed vast aan de grond. Maar dat wil je natuurlijk alleen als die grond heel stevig & trillingsvrij is. Indien dat niet het geval is, wil je je apparaat juist isoleren van de grond. Bijvoorbeeld met wat schuimrubber. [of een luchtbedje, zoals bij wafersteppers]
In het ideale geval heb je boxen, met een trillingsvrije kast (kast zelf is dus volslagen acoustisch dood, bijvoorbeeld benadert door de matrixserie van B&W). De kast trilt niet mee. En die hang je dan met behulp van magneet-kracht zwevend op in de lucht.
juist!!! Maar een stukkie schuimrubbber mag ook hoor :-) En is een stuk goedkoper.[quote]
Ik heb ooit een setje spikes van +/- 60 gulden gekocht bij een goede hifizaak. Bestaat uit drie metalen plaatjes (met plakstrook) per box, waarin je bijgeleverde spikes (echt nagels met schroefdraad) kan schroeven.
[/qquote]
plakstrook????? plakband???? Je bent dus net bezig je luidsprekerboxen zo stevig mogelijk aan de grond te verankeren, en dan maak je ze vast met plakband?? Tjonge jonge... zeker een hi-end freak? :-)
Super toen ik ze ging gebruiken.
Tuurlijk... duur is altijd goed...
Voor mijn platenspeler had ik gewoon een grindtegel vastgeboord aan de muur (25kilo) met tussen de tegel en de platenspeler weer siliconen-blokken.
Dat is nu WEL weer een goede oplossing. Door het enorme gewicht van de grindtegel trilt deze vrijwel niet. De laatste beetjes trilling worden door de siliconen gedissipeed.
[overigens denk ik dat schuimrubber of een muismatje een stuk goedkoper zal zijn dan jouw hi-end 'siliconen blokken'...]
Er zijn nog theorieën die zeggen dat spikes zelf ook niet aan de box vastmogen. Je krijgt dan eigenlijk dubbele spikes in een soort zandloper model. Maar dat lijkt me onzin/niet relevant/erg gekunsteld.
"theorien"... tja... theorien heb je alleen in hi-end. Bij technici heb je alleen FEITEN en METINGEN...
[Overigens is zo'n zandloper spike zinvol als je geen diepe gaten in je luidsprekerbox wil boren om je spikes stevig te verankeren. Als je het liever met plakband doet of zo... Dan zorgen die dubbele spikes er voor dat de spike stevig aan de box zit, en de box+spike weer stevig aan de grond vast zitten]
Goedkope oplossing is om met spijkers en wat hout te werken. Sla een aantal spijkers door een plank en zet gewoon de box op die plank.
Reeds becommentarieerd in een andere posting