Fan aan zijkant + 2 casefans wordt juist warmer!!

Pagina: 1
Acties:

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Topicstarter
Ik had eerst 2 casefans gekocht. Eentje zit boven de voeding en blaast naar buiten en de ander zit onder de harde schijf en blaast naar binnen. Beiden zijn 8 CM fans. Nu heb ik zelf een 12 cm fan in mijn zijkant gemod, en die werkt perfect. Zuigt naar binnen en blaast op chipset en half op processor en half op de Geforce3(die de grote boosdoener was van de warmte). Afgezien van het feit dat het net een stofzuiger is (zoveel geluid maakt ie) is mijn temperatuur van zowel het systeem als de processor 1 à 2 graden lager wanneer ik alleen de fan aan de zijkant gebruik. Als ik de beide andere case fans aanzet dan wordt het juist warmer. Heeft iemand ideeën waar ik de fans beter kan plaatsen? Of iemand dit al eens meegemaakt?
Als ik de 8 cm's nu allebei in het dak zet wordt het dan toch koeler?
Ik kan ze helaas niet kwijt naast mijn muispoort en printerpoort omdat daar een hoek zit in het metaal, dus daar moet ik nog wat op vinden.
Ik heb ze nu maar gewoon uitstaan. Maar toch zonde van die €25.

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 11:39
Je zuigt alleen lucht naar binnen aan en niet naar buiten. Waarschijnlijk is dit het probleem :9

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 15:01
Waarschijnlijk komt het door je flow in de kast. eerst was hij goed en nu wordt hij alshetware kapot geblazen.

Probeer eens om degen voorin uit te zetten.

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:09

Phydomir

Dennis

Doordat je alleen 2 naar binnen hebt blazen zorg je voor over druk. Plaatst er 1 van in het "dak" die de warme lucht weg blaast (naar buiten dus) en de temp zal dalen.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Verwijderd

Warme lucht kan niet weg. Je kunt ook die 8CM intake fan weghalen en kijken wat de temps dan zijn.

• REDFISH

REDFISH

Topicstarter
Die boven mijn voeding blaast al naar buiten.

EN ik heb talloze opstellingen geprobeerd
Hier een overzichtje:

12 cm |8cm onder |8cm boven |tempproc |tempsyst
-----------------------------------------------
aan |uit |uit |44 |31
aan |uit |aan |46 |32
aan |aan |aan |45 |33
uit |aan |aan |47 |40

Ik heb nog een andere vraag ik heb dus 3 kabeltjes van mijn 12 cm fan. Links zwart, midden rood, rechts geel. Als ik hem nu geel, rood doe dan draait ie op 7 volt. Maar kan ik die zwarte dan gewoon aansluiten op de plek waar geel eerst zat? Of zegt er iets dan pang? (Ik heb namelijk geen rpm readout, omdat de gele daarvoor was) Ik had op mijn andere ventilator eerst geel zwart gedaan, en toen zag ik ook een mooi ontploffinkje, maar hij deed het gelukkig nog wel :P
Ik lees ook overal dat overdruk niet goed is, terwijl ik toch meer inneem dan uitblaas en daarmee en lagere temp krijg.

• Robino
4x is hetzelfde gezegd dus ik denk dat het nu toch wel duidelijk is overgekomen. Kijk anders een naar dit als voorbeeld voor hoe fans (naar binnen/buiten blazen) wordt gecombineerd :P

PS. je moet fans niet uitzetten om te testen maar draai ze eens om ;)

• REDFISH

REDFISH

Topicstarter
Dus ik moet concluderen dat ik de 2 fans in het dak moet herbergen?
Dan ga ik dat maar doen in het weekend.

• Robino
Ik zeg niet MOET maar dit is wel een manier van goedkoelen ;)

• REDFISH

REDFISH

Topicstarter
Maar het is dus zeker dat als ik 2 8 cm in het dak zet dat het dan koeler wordt? Kun je misschien een voorbeeld geven?

• Robino
Niet echt, maar als je kijkt naar het voorbeeld wat ik eerder had gegeven. Daar zag je ook dat 2 koelers bovenop lucht aanzogen en dat eentje het weer uit de kast haalden. Maar ik zal wel ff gaan kijken of ik wat kan vinden :)

• REDFISH

REDFISH

Topicstarter
Nou ja ik vind het toch leuk om met mijn kast te klooien, niet echt goed voor mijn studie natuurlijk, want het kost wel veel tijd :) Vooral omdat ik geen dremel heb en dus als alternatief heel veel gaten moet boren.

Maar ik dacht juist dat alle drie de fans boven op die Koolance kast naar buiten bliezen...

• Robino
Op woensdag 20 maart 2002 21:05 schreef REDFISH het volgende:
Maar ik dacht juist dat alle drie de fans boven op die Koolance kast naar buiten bliezen...
Nee hoor, 2 naar binnen en 1 naar buiten 8-)

• REDFISH

REDFISH

Topicstarter
En in mijn geval ook eentje naar binnen eentje naar buiten?
Of luidt het advies: experimenteren?

Verwijderd

gewoon die 12 cm naar buiten late bloazen, gegarandeerd je hele kamer verwarmd en je kast koel

• REDFISH

REDFISH

Topicstarter
Ja dat dacht ik eerst ook maar naar binnen blazen is effectiever.
Pagina: 1