[VU-Meter] Knipper maar één lampje

Pagina: 1
Acties:

• S-Force
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:47
Ik heb een HD VU-Meter gemaakt en heb het volgende schema gebruikt

Afbeeldingslocatie: http://www.rendo.dekooi.nl/~vfaassen/modvull/1_s.jpg

En als ik hem aansluit, dan knippert er maar één lampje, en er blijven een paar constant aan, en dat aantal blijft de hele tijd gelijk. Ongeacht hoeveel HD activiteit er is

Als ik aan de potmetertjes ga draaien, dan veranderdt het aantal ledjes die constant branden alleen maar.

Ik heb de search gebruikt, maar kon geen werkende oplosing vinden.
Ik heb pootje 9 (mode select) ook al aan de ground gelegd, maar dat hielp ook niet.

Ik heb geen zin om de hele tijd aan de potmetertjes te gaan draaien om toch een goed effect te krijgen, dus ik hoop dat iemand me kan helpen.

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08 14:08

Atmoz

Techno!!

Sorry maar dat schema is een beetje wazig te zien zeg...
pff wat een rommeltje. kun je niet gewoon het schema bouwen zoals die overal te zien is. (als je hem niet vind, wil ik je die wel sturen). Dit heb ik gister ook gebouwd, en het werkt perfect!!

Verwijderd

Sowiezo zal je pinnetje 6 van cd CNY 17-4 moeten verbinden met iets... ik zal es zien waarmee.. Of ziet iemand dat sneller?

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Ohja, en ik weet dat dat super k*t is als je iets maakt en het werkt niet, want ik heb me gister ook kapot ge-ergert....soms dat wil het echt niet lukken. (bij jou dus zo'n geval). ik zal eens een poging wagen om naar jou schema te kijken...

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 19:37 schreef atmoz het volgende:
pff wat een rommeltje. kun je niet gewoon het schema bouwen zoals die overal te zien is. (als je hem niet vind, wil ik je die wel sturen). Dit heb ik gister ook gebouwd, en het werkt perfect!!
Jij bedoelt dit schema van circuitsonline ?
http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?cat=computer&sch=03

• bassie666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-09-2024

bassie666

www.wrsmarine.com

check m ff met dit schema:

[edit] te laat [edit]

HTPC user

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 19:38 schreef Fruitroeptekents het volgende:
Sowiezo zal je pinnetje 6 van cd CNY 17-4 moeten verbinden met iets... ik zal es zien waarmee.. Of ziet iemand dat sneller?
Ik heb nix gezegd... Hij klopt wel met bovenstaande schema's...

• S-Force
Op woensdag 20 maart 2002 19:37 schreef atmoz het volgende:
Ik heb het ook maar ergens gevonden hier, en het leek me een aardig simpel schema'tje om te maken.

Maken is niet zo heel erg moeilijk, maar werkend krijgen dus wel.

Bedoel je misschien dit schema:

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/computer/sch_03.gif

Dit leek me iets te ingewikkeld, dus ik heb die andere maar gemaakt.

edit:
Iets te laat

Verwijderd

LED-jes niet verkeerd-om gezet?

• S-Force
Op woensdag 20 maart 2002 19:51 schreef Fruitroeptekents het volgende:
LED-jes niet verkeerd-om gezet?
Er branden altijd wel een paar, en als ik lang genoeg aan die potmeters draai dan kan ik ze ook wel allemaal laten branden, dus dat is niet het geval.

• bassie666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-09-2024

bassie666

www.wrsmarine.com

heb gemerkt dat die potmeters echt nodig zijn voor goed functioneren van de vu-meter.
Hebbie daar al mee gerommeld

HTPC user

• S-Force
Op woensdag 20 maart 2002 19:54 schreef bassie666 het volgende:
heb gemerkt dat die potmeters echt nodig zijn voor goed functioneren van de vu-meter.
Hebbie daar al mee gerommeld
Yep, kan alleen het aantal constant brandende ledjes veranderen, maar hoever de meter uitslaat niet.

Het lijkt me dat die potmeters alleen als een soort offset gebruikt kunnen worden. Of heb ik dat mis?

• S-Force
Nu ik die twee schema's een beetje vergelijk zie ik dat er een klein verschil inzit.

Vanaf pootje 4 van de CNY17 loopt op het schema dat ik gebruikt heb twee draadjes naar de potmeter, en op dat andere schema loopt er maar één draadje.

Kan dit misschien de oorzaak zijn?

• S-Force
En ik heb nog een vraag.

Waarom werkt mijn schema op 5 volt en die andere op 12 volt?

Ik heb al gemerkt dat als je teveel spanning op een led zet dat hij het na een poosje niet meer doet.

Heeft iemand een Vu-Meter op twaalf volt met ledjes die het nog steeds doen?

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 20:00 schreef S-Force het volgende:
Nu ik die twee schema's een beetje vergelijk zie ik dat er een klein verschil inzit.

Vanaf pootje 4 van de CNY17 loopt op het schema dat ik gebruikt heb twee draadjes naar de potmeter, en op dat andere schema loopt er maar één draadje.

Kan dit misschien de oorzaak zijn?
ik heb dat schema ook gemaakt en werkt perfect...

• S-Force
K'heb net dat ene draadje even anders gesoldeerd, maar dat hielp nix.

Kan het wezen dat het gewoon op 12 Volt moet werken, en dat dat de oorzaak is :?

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:35
Ik zou dat eens proberen ja, misschien is dat het wel. Dit kan je wel weer een controleren door te kijken hoe sterk de LED's branden.

• S-Force
Op woensdag 20 maart 2002 20:47 schreef Rave17 het volgende:
Ik zou dat eens proberen ja, misschien is dat het wel. Dit kan je wel weer een controleren door te kijken hoe sterk de LED's branden.
Ik vond dat de ledjes normaal branden, maar misschien kunnen ze wel iets feller.

Ik zal eerst even met een multimeter de spanning over de leds meten, misschien helpt dat ook wel.

Ben zo terug.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Op woensdag 20 maart 2002 19:45 schreef BananeKoning het volgende:

[..]

Jij bedoelt dit schema van circuitsonline ?
Yep, en dat werkt perfect...

Verwijderd

Bij jouw plaatje staat bij de voeding zowel een -5V als een GND.
welke heb je hier precies gebruikt?

Als je echt een -5V hebt, is er in totaal 10 Volt, dat moet genoeg zijn.
Als je er een GND gebruikt hebt, heb je maar 5 Volt in totaal.

• S-Force
Ik heb het net gemeten en de spanning is tussen de 1.8 en 2.0 volt.

Lijkt me al aardig aan de hoge kant.

Weet iemand hoeveel volt er over hun leds staan bij de Vu-Meter?

En kun je er dan ook bij vermelden hoeveel de voedingsspanning is (5 of 12 volt)

• S-Force
Op woensdag 20 maart 2002 20:53 schreef Fruitroeptekents het volgende:
Bij jouw plaatje staat bij de voeding zowel een -5V als een GND.
welke heb je hier precies gebruikt?
Ik heb de ground gebruikt, oftewel 0, want ik kon niet echt een -5 vinden.

Misschien is dat het ook wel.

Maar hoe kun je dan een -5 krijgen :?

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 20:54 schreef S-Force het volgende:
Ik heb het net gemeten en de spanning is tussen de 1.8 en 2.0 volt.

Lijkt me al aardig aan de hoge kant.

Weet iemand hoeveel volt er over hun leds staan bij de Vu-Meter?
1,8 tot 2 volt klopt wel.

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 20:56 schreef S-Force het volgende:
Ik heb de ground gebruikt, oftewel 0, want ik kon niet echt een -5 vinden.

Misschien is dat het ook wel.

Maar hoe kun je dan een -5 krijgen :?
Vervang die +5V dan es door +12 Volt.
5Volt is wellicht te weinig voor die LM3914, ik dacht dat die minimaal 9V ofzo nodig had.

Verwijderd

ik heb dit probleem ook gehad,

ik heb het opgegeven en een complete voorgedrukte print besteld :P

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 20:57 schreef Fruitroeptekents het volgende:
[..]
ik dacht dat die minimaal 9V ofzo nodig had.
opgezocht: 6,8 tot 18 volt
5 V is dus te weinig, 12 V is prima

• S-Force
Ik heb er net 12V op gezet, en ik had nog steeds hetzelfde probleem.

Over de ledjes staat nu een spanning van ongeveer 2 à 2.1V

Dat kan dus allemaal wel.

Maar hij doet het nog steeds niet :'(

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:35
Misschien kan je beter die van Circuits Online gaan proberen.

• S-Force
Op woensdag 20 maart 2002 21:08 schreef Rave17 het volgende:
Ik heb mijn oude schema al omgebouwd tot die van circuitsonline, dat scheelt maar één draadje.

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 21:08 schreef Rave17 het volgende:
Dat is het inmiddels al geworden, nu de voeding is veranderd :)

• S-Force
Nog even wat extra informatie

Als ik de draadjes van de HD led op de Vu Meter aansluit, dan gaat het HD ledje uit. Het maakt niet uit of ik de 12V wel of niet op de VU Meter heb aangesloten.

Hoort dat zo te zijn :?

Ik heb ook al geprobeerd het ledje ertussenuit te halen, maar dat werkt ook niet.

En die condensator, het minpootje is toch de kant waar een witte streep zit en allemaal minnetjes op staan :?

Waar kan ik goedkoop Kant en klare Vu-meters kopen. Want als dit straks allemaal niet werkt zal ik wel zoiets moeten doen om het toch werkend te krijgen.

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 21:32 schreef S-Force het volgende:
Nog even wat extra informatie

Als ik de draadjes van de HD led op de Vu Meter aansluit, dan gaat het HD ledje uit. Het maakt niet uit of ik de 12V wel of niet op de VU Meter heb aangesloten.

Hoort dat zo te zijn :?

Ik heb ook al geprobeerd het ledje ertussenuit te halen, maar dat werkt ook niet.

En die condensator, het minpootje is toch de kant waar een witte streep zit en allemaal minnetjes op staan :?

Waar kan ik goedkoop Kant en klare Vu-meters kopen. Want als dit straks allemaal niet werkt zal ik wel zoiets moeten doen om het toch werkend te krijgen.
heb je geen fotootje van je printplaatje?

• S-Force
Op woensdag 20 maart 2002 21:34 schreef badpinguin het volgende:

[..]

heb je geen fotootje van je printplaatje?
Mijn frontje waar de ledjes in zitten
Afbeeldingslocatie: http://rendo.dekooi.nl/~vfaassen/modvull/9_s.jpg

En het printje, helaas geen duidelijke foto. Maar je kunt er ook weinig aan zien denk ik, behalve dan dat het een rommeltje is.
Afbeeldingslocatie: http://rendo.dekooi.nl/~vfaassen/modvull/10_s.jpg

Verwijderd

Stomme vraag: zitten beide IC's goed?
in-kepinkje zit aan kant van pin 1.

• o0SmOkE0o
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
En de Elco van 4,7 uF ook op de juiste manier erin ? + aan pin 5 van de LM3914 en de - aan pin 2 ?

• S-Force
Op m'n oude schema stond heel duidelijk waar de inkeping moest staan, dus daar kan het denk ik niet aan liggen.

En ik denk ook dat de elco wel goed aangesloten zit, tenminste als de kant met een witte streep de min is.

• S-Force
Ik heb net de spanning doorgemeten van het ledje van de computer waar ik de VU-Meter heb aangesloten. En de spanning varieert van 0 tot 1V.

Best weinig vind ik.

Als ik de spanning doormeet van een andere computer, varieert die van 0 tot 2 à 2.5V

Kan het wezen dat er een bepaalde drempel spanning is of zo? Dat hij het daarom gewoon niet goed doet?

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:10

AcouSE

Swedish Chef

Heb je al geprobeerd pin 1 en 2 van de optocoupler andersom aan te sluieten? In dat IC zit ook een ledje, en die heeft dus ook een polariteit.

Verder zie ik dat je twee rijen leds hebt. Officieel mag je die niet parallel aan elkaar zetten. Probeer het eerst eens met een rij (misschien doe je dat ook wel).

Owja, die VU-ledjes in je voorpaneel, wat heb je dat _mooi_ gedaan! Petje af, ziet er echt goed uit.

• S-Force
Ik heb net pin 1 en 2 omgedraaid, en hij deed het nog steeds niet, helaas. :'(

In het begin had ik maar één rij aangesloten, en toen deed ie het niet. Dus toen heb ik ook maar de tweede rij aangesloten om te kijken hoe dat eruit zag.
Ik heb hem nou maar weer losgesoldeerd. Waarom mag dat dan niet? Kan het IC de stroom niet aan?

Bedankt voor het compliment. Ik heb de plaatsen voor die ledjes eerst netjes uitgetekend, en toen geboord, en het resultaat heb je gezien.

Afbeeldingslocatie: http://www.rendo.dekooi.nl/~vfaassen/modvull/3_s.jpg

Verwijderd

de draadjes naad je moederbord wel goedom ?

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Ik zit nu thuis met een 56k modempje, dus ik heb geen mogelijkeheid om in de datasheet van die LM 3xxx te spitten, maar dat kan ik morgen wel ff doen.

Officieel mag je twee leds niet parallel zetten omdat ze niet geheel gelijk zijn. De ene led zal in geleiding gaan, terwijl de andere nog spert. Vrij ingewikkeld verhaal. In de praktijk gaat het wel goed, al mag ik het bijv. niet in een ontwerp toepassen omdat de betrouwbaarheid erop achteruit gaat.

Verwijderd

Op donderdag 21 maart 2002 15:55 schreef S-Force het volgende:
Ik heb net de spanning doorgemeten van het ledje van de computer waar ik de VU-Meter heb aangesloten. En de spanning varieert van 0 tot 1V.

Best weinig vind ik.

Als ik de spanning doormeet van een andere computer, varieert die van 0 tot 2 à 2.5V

Kan het wezen dat er een bepaalde drempel spanning is of zo? Dat hij het daarom gewoon niet goed doet?
Ja, die optocoupler is een soort ledje, met een ontvanger erachter. Dus ik denk dat het ledje in de CNY17 te weinig spanning krijgt? Ik kan erg weinig over de CNY17 vinden, qua spanning.

• S-Force
Op donderdag 21 maart 2002 19:23 schreef C001JU135 het volgende:
de draadjes naad je moederbord wel goedom ?
De draadjes die naar de HD led gingen heb ik net omgedraaid (pin 1 en 2 van CNY17-3) en toen deed ie het ook niet.

• S-Force
Op donderdag 21 maart 2002 19:29 schreef AcouSE het volgende:
Ik zit nu thuis met een 56k modempje, dus ik heb geen mogelijkeheid om in de datasheet van die LM 3xxx te spitten, maar dat kan ik morgen wel ff doen.

Officieel mag je twee leds niet parallel zetten omdat ze niet geheel gelijk zijn. De ene led zal in geleiding gaan, terwijl de andere nog spert. Vrij ingewikkeld verhaal. In de praktijk gaat het wel goed, al mag ik het bijv. niet in een ontwerp toepassen omdat de betrouwbaarheid erop achteruit gaat.
Ik zou het heel erg op prijs stellen als je dat zou willen doen.

Ik snap het een beetje van die leds en waarom het niet mag. Maar gelukkig krijg ik geen keuring over m'n kast.

• S-Force
Op donderdag 21 maart 2002 19:56 schreef Fruitroeptekents het volgende:

[..]

Ja, die optocoupler is een soort ledje, met een ontvanger erachter. Dus ik denk dat het ledje in de CNY17 te weinig spanning krijgt? Ik kan erg weinig over de CNY17 vinden, qua spanning.
Ik heb hem aan een andere computer gedaan, maar toen deed ie het nog steeds niet.

Hoe groot is de kans dat er iets kapot is, doordat het te heet is geworden ofzo?

Verwijderd

datasheedje van de CNY17-*

Afbeeldingslocatie: http://www.isocomoptocouplers.com/isocom/6leuw.gif
soldeer ff een draadje tussen 4 en 5(dus _NIET_ de kant die naar je MB gaat)
dit kan geen kraad, dit doet het zelfde als dat je hdd led aan zou gaan, als dan alle led's zouden gaan werken dan is je CNY17 kapot.

ik haal zelf altijd een CNY17-4.

de LM3914 moet op 6.8v tot 18v hebben dus je moet hem op de 12v zetten ipv de 5
bron: http://www.national.com/ds/LM/LM3914.pdf

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=3068172334

Verwijderd

Ik wil ook een VU meter gaan bouwen, maar dan wel die op http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?cat=computer&sch=03 staat vermeld. Daar staat alles vrij duidelijk uitgelgd!

Zijn er hier andere [CM]ers die deze VU meter hebben gemaakt en die daar ook een foto van kunnen laten zien!

Ik zou namelijk wel eens willen weten of dit ding goed functioneerd, en ook hoe het printplaatje eruit ziet!

• S-Force
Op donderdag 21 maart 2002 20:18 schreef KingOfDos het volgende:
datasheedje van de CNY17-*

[afbeelding]
soldeer ff een draadje tussen 4 en 5(dus _NIET_ de kant die naar je MB gaat)
dit kan geen kraad, dit doet het zelfde als dat je hdd led aan zou gaan, als dan alle led's zouden gaan werken dan is je CNY17 kapot.

ik haal zelf altijd een CNY17-4.

de LM3914 moet op 6.8v tot 18v hebben dus je moet hem op de 12v zetten ipv de 5
bron: http://www.national.com/ds/LM/LM3914.pdf

[afbeelding]
K'heb net die twee pootjes doorverbonden, maar er gebeurde niets. Jammer, anders wist ik wat het probleem was.

Is een CNY17-4 beter dan een -3? Wat is het verschil ertussen?

De lm3914 werkt bij mij nu al op 12 volt. En ziet er dus precies hetzelfde uit als die van circuitsonline.

Verwijderd

Op donderdag 21 maart 2002 20:36 schreef S-Force het volgende:

[..]

K'heb net die twee pootjes doorverbonden, maar er gebeurde niets. Jammer, anders wist ik wat het probleem was.

Is een CNY17-4 beter dan een -3? Wat is het verschil ertussen?

De lm3914 werkt bij mij nu al op 12 volt. En ziet er dus precies hetzelfde uit als die van circuitsonline.
ik weet het verschil niet tussen de -3 en -4 maar ik haal altijd de -4.
maar mischien een idee om alle onderdelen andersom aan te sluiten(behalve de ICtjes)??
onderdeeltje voor onderdeeltje, en iedere keer weer tweug zetten.

vooral die 4uF7 omdraaien

[edit]
kan je fototjes maken van het printje? of inscannen?

of koop als alles niet werkt een nieuwe LM3914

• S-Force
Op donderdag 21 maart 2002 20:44 schreef KingOfDos het volgende:

[..]

ik weet het verschil niet tussen de -3 en -4 maar ik haal altijd de -4.
maar mischien een idee om alle onderdelen andersom aan te sluiten(behalve de ICtjes)??
onderdeeltje voor onderdeeltje, en iedere keer weer tweug zetten.

vooral die 4uF7 omdraaien

[edit]
kan je fototjes maken van het printje? of inscannen?

of koop als alles niet werkt een nieuwe LM3914
Ik denk dat ik het schema een keer helemaal uit elkaar haal, en dan opnieuw in elkaar ga zetten.

Ik heb wel eens gelezen dat ze zo'n gaatjesprint gebruiken, waar je banen kunt maken d.m.v. tin. Waar kun je zoiets dergelijks kopen.

Voor het geval het antwoordt is "Bij de electro boer om de hoek", waar zit die hier in Dedemsvaart en omstreken.

Of eventueel in Emmen omdat ik daar naar school ga.

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Kom je uit Dedemsvaart? Dat had je wel ff eerder mogen zeggen... LOL, ik tot een half jaartje geleden ook.

In Dedemsvaart hebben we geen electroboer om de hoek, ik haalde m'n spul altijd bij Display in Zwolle. Gaat het alleen maar om een ledje of weerstandje dan kun je eventueel terecht bij Brinkhuis Radio en Tv aan de Langewijk.

[ontopic]
Heb je ic-voetjes gebruikt? Het zou best wel eens kunnen dat je de halfgeleiders wat te lang gesoldeerd hebt.

• S-Force
Op vrijdag 22 maart 2002 07:51 schreef AcouSE het volgende:
Kom je uit Dedemsvaart? Dat had je wel ff eerder mogen zeggen... LOL, ik tot een half jaartje geleden ook.

In Dedemsvaart hebben we geen electroboer om de hoek, ik haalde m'n spul altijd bij Display in Zwolle. Gaat het alleen maar om een ledje of weerstandje dan kun je eventueel terecht bij Brinkhuis Radio en Tv aan de Langewijk.

[ontopic]
Heb je ic-voetjes gebruikt? Het zou best wel eens kunnen dat je de halfgeleiders wat te lang gesoldeerd hebt.
offtopic:
Ik had niet verwacht dat er iemand Dedemsvaart zou kennen, maar dat er iemand vandaan kwam al helemaal niet.
Heb je nog steeds familie hier wonen dan?

Dan ga ik morgen wel even naar brinkhuis, kijken wat ze hebbben.
En display in Zwolle, is dat een beetje in de buurt van het station? Want dan ga ik er een keer met de trein of bus heen.

Ik heb geen IC-voetjes gebruikt, dus ik denk inderdaad dat ik er eentje heb verbrand, balen.

• S-Force
Ik heb nieuwe spullen bij display gekocht, en een nieuwe VU-Meter in elkaar geknutseld.

Toen bleek dat de CNY kapot was. Dus dan weet iedereen wat er mis is al die dit probleem ook hebben.

Mij tips:
Gebruik een gaatjesprint
Gebruik IC-voetjes.

iedereen nog bedankt voor hun hulp.
Pagina: 1