Toon posts:

[RedHat] Fork not avaible

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zo'n soort messages krijg ik nu als ik mijn redhat 7.1 server boot, hij heeft 2 maanden non-stop gewerkt, in die 2 maanden heb ik apache 1.2.23, nieuwste mysql, nieuwste php (4.1.2), nieuwste proftpd, nieuwste vls en nieuwste usb adsl drivers geinstalleerd, 2 maanden ging alles goed tot sendmail begon te crashen (sendmail heb ik zelf niet geinstalleerd maar iemand die zich dalijk komt aanmelden als ik hem dalijk helemaal vorrot gescholden heb op Kmerlin) want sendmail is 2x gechrashed, maar ik kon gewoon 2x na een reboot vrolijk verder doen waar ik gebleven was (wel 2 maanden uptime kwijt) maar nu kan ik mijn server maar 5 min aanzetten (sendmail opstarten duurd trouwens 10 minuten maar dan is ie toch gestart) en als ik eenmail ingeloged ben krijg ik bij alles wat ik doe:
Fork not availible,

wie kan mij helpen? De dader meld zich zo ;)

edit: CowMike is offline, die zal zo wel komen :P

Verwijderd

Huh, wat ? Wat heb ik nou weer gedaan :P

Sendmail werkte bij mij naderhand ook bagger, dus mijn advies: verwijder em van je systeem en install Postfix, veel beter :)

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Op woensdag 20 maart 2002 20:20 schreef CowMike het volgende:
Huh, wat ? Wat heb ik nou weer gedaan :P

Sendmail werkte bij mij naderhand ook bagger, dus mijn advies: verwijder em van je systeem en install Postfix, veel beter :)
juist ;)

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 20:23 schreef kieskes het volgende:

[..]

juist ;)
Hehe, zie je nou wel :P

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:17

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Die melding krijg je op het moment dat er al te veel processen draaien, waardoor er geen nieuwe fork() meer uitgevoerd kan worden. Zou je dus even vóór een crash eens 'ps auxf' kunnen draaien om te zien of er geen onnodige programma's draaien? In principe kunnen er standaard een paar duizend processen zijn, jij gaat om de een of andere reden daar overheen lijkt het. Een andere mogelijkheid is dat je limiet lager is gezet. Dit is mogelijk in /proc, maar de kans dat het daar gebeurt lijkt me niet heel groot. Het kan echter ook door een maximumaantal processen in te stellen met 'limits'. Zie /etc/security/limits.conf om te zien of je daar misschien iets hebt staan.

* odysseus is ook wel eens opgelopen tegen zo'n limiet in limits.conf...zat ik iets te downloaden als gewone gebruiker, kapte hij er na 100MB mee...met geen mogelijkheid werd dat bestand groter, al was er nog schijfruimte genoeg. Dat bleek dus door zo'n limiet te komen.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
het rare is dat fork() geen nieuwe processen kan spawmen zodra ik het nerwerk gebruik?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:17

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Misschien dat dat op de een of andere manier een heleboel processen genereert, een andere oplossing zie ik zo snel niet (nu ja, bugs zouden natuurlijk ook altijd kunnen maar daar kun je niet vanuit gaan). Om dat te testen kun je top draaien op een vrije console en dan vervolgens je netwerk up brengen. Aangezien top niet steeds een nieuwe fork() uitvoert (neem ik tenminste aan) zal hij bij kunnen houden of er nieuwe processen ontstaan en wie/wat dat doet. Zou je dat eens kunnen proberen?

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-08 09:24
Wat als je sendmail eens niet start ?? Misschien staat er wel een hele zwik in je sendmail queue en spawned sendmail een berg forks om deze leeg te maken (dan kan ook het trage starten van sendmail verklaren als dat sinds kort is).

• lintux
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:20
Op woensdag 20 maart 2002 20:20 schreef CowMike het volgende:
Hmm, dat is een hele flamebait opmerking. Heel veel mensen vinden het geweldig om Sendmail verrot te schelden omdat ze het te moeilijk vinden om te configureren. Die klagen ook dat het insecure is enzo, en als bewijs grijpen ze terug naar exploitjes van een paar jaar geleden. Niet zo zinnig..

Sendmail is gewoon onder MTA's wat assembly onder de programmeertalen is. Moeilijk maar krachtig. Daarom gebruik ik ook Postfix.. :-)

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Heb je niet ergens een foutje in een script gemaakt, waardoor het zichzelf blijft opstarten ?

Start eens in single-user mode, en zet een heleboel dingen die auto-matisch starten uit. Probeer dan door ze 1 voor 1 te starten te vinden wat de schuldige is.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Je mag wel gewoon zeggen als je niet weet hoe sendmail werkt :) Installeer postfix is namelijk z'n typische 'ik weet niet hoe het werkt' opmerking.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

(sendmail opstarten duurd trouwens 10 minuten maar dan is ie toch gestart)
a) DNS probleem
b) Hoogstwaarschijnlijk limits.

Verwijderd

Op donderdag 21 maart 2002 09:01 schreef igmar het volgende:

[..]

Je mag wel gewoon zeggen als je niet weet hoe sendmail werkt :) Installeer postfix is namelijk z'n typische 'ik weet niet hoe het werkt' opmerking.
Ahum, heb ik ooit gezegd dat ik niet weet hoe ik Sendmail moet configgen :? Ik zeg alleen dat Postfix makkelijker te configgen is (vooral onder Gentoo, wat nu op mijn server draait.).. Voorheen heb ik altijd RH 7.2 gedraaid (met Sendmail!), totdat ik Gentoo ontdekte :)

Verwijderd

Topicstarter
okeej, met top zie ik nu dat er een helehoop processen van modem draaien, die zal wel teveel processen spwamen dan, maar hoe komt dit opeens? en waar krijg ik een goedkoop adsl modempje (buiten de 250E dure ethernet van kpn)?

Verwijderd

Topicstarter
okeej jongen ik heb um weer lopen, maar wat ik nu gedaan heb:

- sendmail verwijderd
- alcatel drivers uit me runlevels gehaald
- kernel geinstalleerd (redhat rpm want ik weet niet welke modules me modem nodig heeft :Y))

nu heb ik de alcatel drivers gestart en ingebeld NADAT ik ingelogged was, en dit werke alleen als root?

edit: sendmail opnieuw geinstalleerd en het lijkt goed te gaan?

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op donderdag 21 maart 2002 13:48 schreef Pieter het volgende:

- alcatel drivers uit me runlevels gehaald
Hehe, had je ze in de init-tab gezet ?

Dan moet je wel zorgen dat ze niet detachen van de tty, anders krijg je er idd wel heel erg veel :) (Alhoewel dat opzich wel beveiligd is, als iets te snel start, dan wordt de boel 5 min stop gezet. Elke 5 min krijg je er dus een heel rijtje processes bij. Op een zeker moment zit je aan het max aantal processes / file-descriptors.
Pagina: 1