Ik ben net begonnen met OOP in PHP, dus met classes. Ik heb hierover alleen nog wat vragen.
Als je een class hebt heb je verschillende functies en variabelen die gelden in de hele class. Is het mogelijk om bepaalde van deze variabelen en functies buiten de interface te houden? Dus dat je vanuit je script niet die functies of variabelen kan aanroepen?
Ik ben van plan om een database class te maken die postgesql en mysql ondersteunt. Ik heb al wel gelezen dat er abstraction layers zijn die dit al kunnen maar dat deze niet echt snel zijn. Als ik zo'n database class kan maken hoe moet ik de structuur dan maken om postgesql en mysql te gebruiken?
Maak ik dan een algemene function en aparte functies per database bijvoorbeeld:
Of kan ik dit net zo goed allemaal in dezelfde functie houden?
Als je een class hebt heb je verschillende functies en variabelen die gelden in de hele class. Is het mogelijk om bepaalde van deze variabelen en functies buiten de interface te houden? Dus dat je vanuit je script niet die functies of variabelen kan aanroepen?
Ik ben van plan om een database class te maken die postgesql en mysql ondersteunt. Ik heb al wel gelezen dat er abstraction layers zijn die dit al kunnen maar dat deze niet echt snel zijn. Als ik zo'n database class kan maken hoe moet ik de structuur dan maken om postgesql en mysql te gebruiken?
Maak ik dan een algemene function en aparte functies per database bijvoorbeeld:
PHP:
1
| <?class Database{ var $dbName; function doQuery($sql) { if ($this->dbName == "MySQL") $this->queryMySQL($sql); elseif ($this->dbName == "PostgreSQL") $this->queryPostgreSQL($sql); } function queryMySQL($sql) { ... } function queryPostgreSQL($sql) { ... }}?> |
Of kan ik dit net zo goed allemaal in dezelfde functie houden?