Ik snap de argumenten waarom je geen globale variabelen zou mogen gebruiken in functies nog steeds niet. Het komt nauwelijks verder dan:
omdat dat lelijk is.
dan krijg je een beetje ranzige code.
Simpelweg omdat dat buiten de scope van je functie zou moeten vallen.
En dat vind ik nietszeggende antwoorden. Ze maken me nog steeds niet duidelijk
wat er nou fout aan is, als het toch werkt.
Voorbeeld: ik ben bezig met de ontwikkeling van een beheermodule. Door de gehele beheermodule worden metavariabelen gebruikt, die standaard in bepaalde functies gebruikt worden. Die kan ik meegeven aan elke functie, maar dan kost het aanroepen van die functies me elke keer 3-4 regels. Definiëer ik ze als global variabelen - wat ze in het beheersysteem ook feitelijk zijn, ze hebben betrekking op de gehele beheeromgeving, niet enkel op die ene functie, dan ben ik veel sneller klaar en wordt het aanroepen van de functies een stuk overzichtelijker. Nadelen ervan zijn me niet overtuigend duidelijk, ook niet nadat ik tig threads hierover gelezen heb. Ja, dat je de variabelenaam niet opnieuw kan gebruiken, maar daarom beginnen global variabelen bij mij dan ook exclusief met
$meta_.
Ik zou OO kunnen werken maar dan niet alleen maar omdat volgens sommigen "zo hoort", maar omdat het onweerlegbaar beter is. Helaas zijn tot nog toe de argumenten tegen het incidenteel gebruik van global variables - althans op GoT - bijzonder mager.
Ik spoor veilig of ik spoor niet.