[GF/Radeon] Nieuwe instapper of uitlopende top

Pagina: 1
Acties:

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-08 17:19

Korakal

Up up up!

Topicstarter
Ik ben van plan om mijn Velocity 128 AGP in mijn pc (PII@300 / 320Mb) te vervangen.

Ik maak veel gebruik van GIS programma's (= kaarten maken, veel kleine krioel-lijntjes, net als bij een routeplanner) en ik wil gedownloade filmpjes full-screen of op mijn tv kunnen kijken.

Mijn eisen: de beeldopbouw bij de GIS progs moet een beetje snel zijn + TV-out + AGP-kaart.

Wat kan ik beter kiezen: een Geforce of een Radeon, maar belangrijker: neem ik een nieuw 'instapmodel' of een wat ouder 'uitlopend topmodel'.

Budget: wat nodig is geef ik ervoor uit, maar niet meer dan dat (dus geen onnodige dingen die alleen van belang zijn voor spellen, want meer dan Red Alert 2 speel ik toch niet)

Aansluiting op een 15" monitor / 1024x768 @ 80 Hz (misschien over een tijdje TFT)

Verwijderd

Ik zou eerder denken aan een al wat oudere matrox kaart, vanwege de beeldkwaliteit en in verhouding kost het haast niets, wel heb je dan niet zoveel garantie meer. Met wat jij ermee doet kun je beter niet een geforce nemen, want de 2dkwaliteit en prijs zijn het niet waard, wat je ook kunt nemen is bijv. een Ati radeon 7000, ik zou in elk geval een merk nemen, dat bekend staat om de goede 2dbeeldkwaliteit (=matrox of ati of leadtek, maar dan pas vanaf de gf3 dus die is zijn geld voor jou niet waard, Asus maakt ook pas bij nieuwe en dus dure videokaarten goede filters)

• Ghost|IA
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-03 09:59
Als je niet echt geinteresseerd bent in spellen, kun je gewoon gaan voor bijvoorbeeld een ati radeon 7500 of een matrox kaartje. Met een 15" kun je waarschijnlijk het verschil tussen een geforce of matrox/radeon niet zien, aangezien je niet hoger gaat dan 1024x768. Maar matrox en ati zijn de betere wat dat betreft.
De TV-out op de radeon 7500 schijnt wel van goede kwaliteit te zijn, terwijl ik van de matrox wel eens hoor dat hij hapert bij DIVX.

Als je binnenkort toch een TFT gaat aanschaffen is het misschien nuttig om te bekijken of je een kaart met een DVI-aansluiting neemt. Dit is bij een TFT scherm toch plezieriger dan het heen en weer converteren van het videosignaal. Je hebt dan wel een TFT scherm met een DVI aansluiting nodig.