Toon posts:

kun je met een peltier water voldoende koelen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
IS het mogelijk om water met een peltier te koelen. Zoja tot hoeveel liter ken ik gaan, waar haal ik een der mate grote peltier vandaan om het te koelen. En wat kan ik het beste gebruiken voor isolatie. Wie heeft er een idee, of wie heeft er zo'n koelbak liggen.

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
water met een TEC koelen is zo ongelofelijk inefficient als ik weet niet wat. Je kunt veel beter een TEC op de proc doen, en die TEC met water koelen.

Verwijderd

Als je zulke vragen stelt kun je er beter niet aan beginnen.

Verwijderd

Zet gewoon je reservoir in de vriezer. Moet je alleen wel continue het water rondpompen anders gaat ie bevriezen denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Ja wou ik eerst doen allleen dan ik een portable vriesbox ofzo, maar dat wert me afgeraden want dat trokkie niet.

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op woensdag 20 maart 2002 16:35 schreef BananeKoning het volgende:
Zet gewoon je reservoir in de vriezer. Moet je alleen wel continue het water rondpompen anders gaat ie bevriezen denk ik.
dus je doet er gewoon wat antivries in :)
Op woensdag 20 maart 2002 16:38 schreef whocarezwarez het volgende:
Ja wou ik eerst doen allleen dan ik een portable vriesbox ofzo, maar dat wert me afgeraden want dat trokkie niet.
dat trekt ie zeker niet, en een gewone htk vriezer gaat het waarschijnlijk ook niet trekken.....

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:48

Epsilon

Op woensdag 20 maart 2002 16:35 schreef BananeKoning het volgende:
nope, dat water bevriest dus nooit
het zal idd wel koelen, maar het is echt bagger

Maar voor de topicstarter. JA het kan, maar je koelt niet het aantal liter water, maar de warmte. Ik zeg: koel je proc met een pelt, en de pelt met water. Das veel slimmer. Je hebt namelijk nogal wat pelts nodig wil je je water flinkt koelen. Condensatie krijg je aan de buitenkant van je slangen als je je water gaat koelen, dus als je het doet om condensatie te vermijden, ben je nutteloos bezig.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit dus altijd vast aan een radiaotor of een warmtewisselaar, als ik het zo hoor. Maar dat wil ik niet want dat maakt allemaal zo'n lawaai. wil gewoon echt een fluisterstill systeem en dan niet zo'n standaart. Die heeft iedereen zo'n beetje al geprobeert.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:17
neem een bong zou ik zeggen. alleen het kalmerende geluid van stromend water :)

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:48

Epsilon

Op woensdag 20 maart 2002 16:42 schreef whocarezwarez het volgende:
Ik zit dus altijd vast aan een radiaotor of een warmtewisselaar, als ik het zo hoor. Maar dat wil ik niet want dat maakt allemaal zo'n lawaai. wil gewoon echt een fluisterstill systeem en dan niet zo'n standaart. Die heeft iedereen zo'n beetje al geprobeert.
hoe wil je die peltier die het water koelt dan weer koelen??
juist

met NOG een waterkoelingsysteem
werkt op zich best goed hoor
maar je zit gewoon vast aan een radiator

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Wat je kan doen is het volgende:

De efficientie van een radiator is afhankelijk van het temperatuurverschil. Hoe warmer het water wat door de radiator stroomt, des te beter werkt de radiator. Je processor wil je echter zo koud mogelijk. Met enkel een radiator zal je echter altijd boven kamertemp uitkomen, in de regel een graad of 10 erboven.

In je systeem zou je dus een temperatuursprong moeten bouwen. Dat kan. Je kan twee oversized waterblokken nemen, en daar peltiers tussen doen. het water aan de ene kant wordt nu koud, aan de andere kant wordt het warm. Met het koude water koel je je proc, het warme water hou je zo koud mogelijk met je radiator. Aangezien dat water redelijk warm is, heeft je radiator een redelijk goed rendement, en kan veel warmte dumpen.

Frostyfox (www.frostyfox.com, weet niet of deze site nog bestaat, is vaak down) koelde op deze manier zijn PC.

het is zelfs mogelijk om nog een extra peltier onder het waterblok te zetten wat op je proc zit. Voor nog een temperatuursprong.

Nu even een klein rekenvoorbeeldje:
Uitgaande van een AMD proc, die 100 watt uitbraakt. Je hebt dan een peltier nodig van 172 watt. Deze braakt aan de warme kant ongeveer 250-300 watt uit.
Om dit weer te vervoeren naar de tweede waterlus, heb je weer peltiers nodig, minimaal 3 a 4, om een beetje koud effect te scoren. frostyfox gebruikte voor een flinke afkoeling 6 peltiers. Dat maakt in totaal 7 peltiers die elk een watt of 250 vragen. Is bijelkaar 1750 watt aan 24 voedingen die je moet zien te fabriceren. Pompjes en fans erbij, en je komt aan de 2 kW. Zal je moeder niet blij mee zijn.

De moeilijkheid zit hem dan ook in de voeding, in de isolatie en in de kwaliteit van de rest van je onderdelen.
Maar het kan wel......

Mocht je interesse hebben, ik heb nog twee blokken van 10x15 cm liggen, van alu, welke voor een dergelijk project bruikbaar zijn.

Overigens gaat het al een stuk beter met je punten en komma's. :P

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Overigens vergeet ik idd nog dat een fannetje op je radiator in zo'n geval natuurlijk geen kwaad kan......

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:17
water koelen met een peltier is gewoon verschrikkelijk inefficient... begin er gewoon niet aan zou ik zeggen.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-02 20:29
krijg je al gauw zoiets.

Afbeeldingslocatie: http://www.cybercomm.nl/~qual/hoi.jpg

Verwijderd

Zie je andere topic...

Verwijderd

Ook het koelen met een grote vrieskist gaan waarschijnlijk mis.
Eerst lijkt alles goed te gaan, je hebt zelfs probleemen met ijsvorming, echter na een paar dagen gaat de tempratuur stijgen.
(als je vriezer dan nog niet stuk is van het constand op 100% draaien)
Uiteindelijk zal de tempratuur onvoldoend koud zijn om nog goed te kunnen koelen, en zit je waarschijnlijk met :
1 een kapotte koelvries cobinatie
2 Boze moeder
3 Hoge rekening Ala 5 jaar krant rond brengen.

Een vriezer CQ Koelkast is gemaakt iets "COOL"te houden, niet iets af te koelen :)
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1615159186
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2872400570
Pagina: 1