Toon posts:

Athlon XP garantie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vorige week een Athlon XP gekocht. Toen ik hem installeerde bleek hij niet te werken. (Is bevestigd door de winkel dat 'ie niet goed is, en dat dit niet te wijten is aan een beschadigde core of verprutste bruggen).
Het enige probleem is dat ik altijd de stickers van de procs verwijder. (Stickers zijn volgens mij niet de beste warmte geleiders, vandaar).

Dit waren dus garantiestickers. De winkel weet nu niet of ik nog wel recht heb op garantie. Volgens hun worden deze stickers door AMD op de CPU's geplakt.

Is het niet zo dat de CPU's herkend worden aan hun laserinscriptie? Verder twijfel ik er ook aan, of AMD deze stickers inderdaad op hun CPU's plakt. Het lijkt me eerder iets voor de importeur.

Heeft iemand hier al ervaring mee?

PS. De winkel gaat wel proberen hem terug te sturen, dus het is nog even afwachten, maar ik wil wel even weten wat mijn rechten zijn. (Op geen van de stickers staat trouwens vermeld, dat de garantie vervalt als de sticker worden verwijderd of beschadigd).

• TDLofCC
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-06 09:27
Stickers op de CPU ?

Op de onderkant ?
Want dat is volgens mij WEL een belangrijke sticker ...

Other ppl, correct me if I'm wrong ;)

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

Verwijderd

Topicstarter
Alle stickers zaten op de bovenkant. Geen enkele op de onderkant. Een van de twee was trouwens een sticker van de winkel zelf; hier doen ze niet moeilijk over.

• CyberTijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:00
heel vreemd dat er sticker op de bovenkant van je CPU zit.
ben HEEL benieuwd wat voor winkel dat was.

Verwijderd

Op mijn XP1600+ zat ook een stikker aan de bovenkant.
Deze heb ik ook verwijderd.
Deze zat trouwens niet op de core. ;)
(Ik had hem trouwens bij norrod weg)

• MTops
  • Laatst online: 21-09-2020

MTops

Just being me...

Volgens hun worden deze stickers door AMD op de CPU's geplakt.

Computerland zeker? AMD plakt zelf geen stickers op processoren, never was, never will be...
Neem dat van mij aan...

Neem maar es contact op met AMD België...
mail: dick.kampen@amd.com

:)

Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is...

Verwijderd

Topicstarter
Beide stickers zaten op de bovenkant, op de Die, niet op de Core. De naam van de winkel laat ik maar even, want ik hou er niet van om met modder te gooien. Zoals al gezegd, ik wil in eerste instantie weten wat mijn rechten zijn.
En natuurlijk ben ik nieuwsgierig, of het normaal is, dat er stickers op de Die zitten. (Het gaat trouwens om een OEM, niet een Boxed uitvoering).

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Bij mij zit er ook een stikkertje op de bovenkant, daar zat een nummer op totdat ik er met wasbenzine overheen ging. Zolang er geen stikker op de core zit zou ik hem lekker laten zitten, op andere plaatsen heb je geen warmtegeleiding nodig |:(

Verder plakt AMD geen stikkers op de cpu, dat doet jou leverancier zelf. Waarom doet hij dat? Om over een half jaar nog precies te weten wanneer jij je cpu hebt gekocht ivm garantie.

Waarom hij zo moeilijk doet is omdat hij jou nieuwe cpu uit eigen zak moet betalen, AMD doet de laatste tijd er moeilijk ivm garantie en daar zijn wij tweakers dan weer de oorzaak van.

Jij hebt imo iig recht op een nieuwe cpu aangezien je niet met de L1 bruggen bezig bent geweest en ook de core niet beschadigd hebt....

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• Xof
  • Laatst online: 09-08 20:40

Xof

De sticker bovenop de CPU is de garantiesticker van de winkel.

Ik heb geen sticker onderaan mijn CPU zitten.

Ik heb mijn Athlon XP een keer weg laten fikken :+ en die naar funprice gestuurd (was de goedkoopste op de HCC :D) ze wilden geen garantie geven, ze hebben hem naar engeland gestuurd naar AMD dus. Van AMD kreeg ik wel garantie :)
Zonder sticker onder de proc :)

Verwijderd

Jij hebt imo iig recht op een nieuwe cpu aangezien je niet met de L1 bruggen bezig bent geweest en ook de core niet beschadigd hebt....
Ikzelf ben (naast tweaker) ook een van de aanspreekpunten in de winkel waar ik werk.. (mbt garantie + rma etc. etc.)
"Jouw" opinion zal mij (en ook de topicstarter) in dit geval mijn/zijn reet roesten, aangezien jij als (forgive me) n00b op dit gebied van AMD garantie kennelijk niet alle guidelines hebt doorgelezen. Het geven van garantie gaat wel wat verder dan "L1-bruggen en Core beschadigingen" wat betreft de nieuwe AMD regelgeving... Zoals al eerder gezegd, die stickers van je winkel interesseren in principe niet, garantie geldt ten slotte op je bon, niet op stickers..

Wanneer er echter door de andere partij wordt vastgesteld dat de CPU onderhevig was aan user abuse, dan zul je je daarbij neer moeten leggen. In veel gevallen is het gebruiken van een niet-AMD gecertificeerde koeler voor veel dealers al een goede en gegronde reden om je de garantie te ontzeggen... Nogmaals, ik spreek uit ervaring, ik ben er zelf soepel mee (aangezien ook ik een tweakertje ben) maar de meesten zullen je hiervoor laten opdraaien, om vervolgens alsnog de processor gecrediteerd te krijgen.

Pas dus goed op met verdere zetten, en neem gewoon (zoals ik je al heb aanbevolen) contact op met AMD België.. simpelweg de beste oplossing... suc6, mail me als je problemen krijgt...

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Laat me raden... die sticker zat over de befaamde bruggen heen geplakt? Dan zul jij het nu moeilijk krijgen om te bewijzen dat je de processor niet hebt overgeklokt, waarom zou je anders die sticker verwijderen? (de winkel moet overigens bewijzen dat jij hem overgeklokt hebt, niet andersom. De bewijslast ligt tijdens de garantieperiode bij de winkel niet bij jou. Tenzij zij kunnen aantonen dat hij overgeklokt is geweest moeten ze dus niet zeuren en anders stap je toch naar de consumentenbond?)

Maar je hebt een garantiebewijs/kassabon? en het lijkt me makkelijk aan te tonen dat de cpu nog geen jaar oud is.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen hartelijk dank voor de reacties. Ik zal nog contact opnemen met AMD België, en eens horen wat ze daar te zeggen hebben.

De stickers zaten niet over de bruggen heen trouwens. In de winkel hebben ze al geconstateerd dat die niet beschadigd zijn, net als de core. Ze hebben de proc ook opgestuurd, maar kunnen mij pas een vervanger verstrekken als zij het OK van hun leverancier hebben.

Maar als AMD geen stickers boven op de DIE levert, en de proc is niet beschadigd, zou ik niet weten waarom ik geen nieuwe krijg. Maar ja, jenever ken tel.

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Op donderdag 21 maart 2002 08:23 schreef tebbensa het volgende:
Maar als AMD geen stickers boven op de DIE levert, en de proc is niet beschadigd, zou ik niet weten waarom ik geen nieuwe krijg.
Omdat de winkel waar jij het ding gekocht hebt niet direct bij AMD inkoopt maar bij een distributeur, deze heeft de sticker op de CPU geplakt en nu die verwijderd is zal het lastig worden voor de winkel om daar garantie te claimen omdat zij (de distributeur) wel een of ander regeltje in hun leveringvoorwaarden hebben staan mbt de garantiesticker.

Maar daar heb jij nix mee te maken. Jij doet zaken met de winkel en bent niet afhankelijk van het oordeel van de distributeur.

Als de winkel er geen probleem van maakt dat hun garantiezegel weg was, dan moeten ze je zo-wie-zo dan ding onder garantie omruilen.

Dat zij dan geen beroep op de garantie kunnen doen is hun probleem, moeten ze maar duidelijk ergens vermelden dat je geen van de aangebrachte stickers mag verwijderen.

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen nogmaals dank voor de reacties. Ik heb inmiddels contact gehad met AMD. Op hun advies ben ik nu weer in conclaaf met de leverancier. Zij menen ook, dat als de CPU niet beschadigd is, hij gewoon vervangen dient te worden.

Dat de CPU niet is beschadigd, is al geconstateerd door de winkel, dus zou het geen probleem moeten zijn.

De support van AMD is in elk geval uitstekend. Ze reageren snel, en doen hun best om de boel op te lossen. Niets dan hulde hiervoor. Nog een reden voor mij om trouwe AMD gebruiker te blijven.

De reactie van de winkel laat ik nog weten.

Verwijderd

Topicstarter
Baronneke - wat is je e-mail adres, kan ik zo gauw niet vinden.

• RolandWitvoet
  • Niet online
Ik vind het trouwens een belachelijke reactie van de winkel. Wanneer iets simpels als een processor zo snel al kapot is dient het direct vervangen te worden. (bij complete keukens ligt dat iets anders ;)). Pas wanneer dat ding na iets van twee maanden of meer kapot gaat is het redelijk dat spul opgestuurd gaat worden naar de importeur/producent. En zelfs dan alleen nog maar wanneer er eventueel iets gerepareerd kan worden. Voor die tijd behoren ze hem gewoon te vervangen (of je geld terug). Jij hebt gewoon een jaar garantie van die winkel en verder heb jij niets met leverancier, importeur of wat dan ook te maken, dat komt pas na dat jaar.
Garantie wil zeggen dat de winkelier garant staat voor eventuele defecten aan het produkt. Maar zoals het nu gaat laat de winkelier zien niet garant te willen staan voor het produkt, maar dat is hij wettelijk wel verplicht.

Na een maand of twee zouden ze mogen proberen om het apparaat eerst te laten repareren, maar het lijkt me in dit geval zeer onwaarschijnlijk dat er iets te repareren valt. Het is dan ook onzin dat ze jou laten wachten terwijl zij eerst voor zichzelf gaan proberen een nieuw onderdeel te krijgen.

Als een harddisk crasht binnen de garantietermijn van de winkel, ook al is het na 11 maanden en 30 dagen, dan heeft de winkel die gewoon te vervangen. Geen smoesjes van "als je hem zelf opstuurt naar de fabriek dan ben je sneller dan dat wij hem voor je opsturen", gewoon meteen een vervangend exemplaar. Tijdens de garantieperiode heb jij niets met de producent te maken, ook al heeft de winkelier dat wel. Dat je dat na een bijna een jaar dat niet zo hard hoeft te spelen is menselijk, (maar wel je recht), maar dat ze je na een week al zo laten stikken is onbehoorlijk en gewoon vet tegen de wet. Dat heet 'garantie tot de deur'.

En nogmaals: De bewijslast ligt tijdens de garantieperiode bij de winkelier. Als die niet hard kan maken dat de processor verkeerd is gebruikt (en vermoedens tellen niet) dan heeft hij geen enkele poot om op te staan om jou niet direct een ander exemplaar te leveren.

Morgen er naar toe en een nieuwe processor eisen, of anders je geld terug.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 09:49
Dat materiaal waar de CPU-package van is gemaakt (Bij Intel groen, bij AMD bruin of groen) is nu ook niet direct een goede warmtegeleider (by design) en daar worden de stikkers op geplakt. Gewoon laten zitten dus, je ziet zelf dat het problemen geeft als je ze er af haalt, terwijl het totaal GEEN problemen geeft als je ze laat zitten.

Van alle kapotte CPU's die ik in handen heb gehad (heel wat) was er geen een kapot gegaan doordat er garantiestikkers op zaten.

Wel hebben wij vaak garantie geweigerd omdat de stikkers er af waren, je kan dan nl. niet meer zien of het product door ons is geleverd.

Verwijderd

Ik spreek nu even uit ervaring : het is zo (iedereen hier weet dat ook) dat amd cpu's heeeel warm worden, als je ze niet deftig koelt, en dat amd meestal verkocht wordt aan de iets "jongere" computergebruiker met dus iets minder ervaring, meestal omdat een Intel cpu boven het budget gaat, soms uit overtuiging.
Nu iedereen weet dat jongeren graag experimenteren, met cpu's en cooling enzo, en enkele redenen waarom die stickers daarop zitten zijn:

1. Zoals iemand hier reeds zei: de traceerbarheid van de cpu via de distributeur - dealer - winkel - enduser.

2. Door die sticker kun je niet aan de bruggen om te gaan OC'en, als die sticker weg is (ze zetten er meestal "warranty void if removed") zeggen ze gewoon dat je geen garantie meer hebt, ze dekken zich dus in.

3. Indien een AMD cpu voorzien van zo'n stickertje doorfikt, dan is dit duidelijk te zien aan de sticker (niet altijd natuurlijk), ik heb er al gezien waarvan de sticker gewoon bruin opgefikt was. Handig, moeten ze u weer geen garantie geven.

Ze plaatsen die stickers dus om zichzelf in te dekken, niet alleen voor de traceerbaarheid. Niet AMD, maar wel de distributeurs-dealers, zelfs sommige shops, plaatsen die stickers derop.

Indien er nergens schriftelijk staat (ook niet op de sticker) dat je je garantie verliest door het verwijderen ervan, dan kan men u nooit verantwoordelijk stellen, en moeten ze u een nieuwe cpu geven, tenzij deze uiterlijke tekenen van beachadiging vertoont (bv afgebroken core, gebogen pinnetjes, ....)

Tip : laat ze in het vervolg gewoon zitten, je mag ze geen enkele kans geven, want als ze kunnen zullen ze altijd proberen onder de garantie uit te geraken, niet elke shop, maar toch veel shops alleszins.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal de stickers in het vervolg maar laten zitten. Hoewel de winkel niet moeilijk deed over het feit dat hun sticker er ook af was. (1 sticker van de winkel, en 1 van de importeur). Ik geef ze nog even de tijd om te reageren.

Op geen van de stickers staat vermeld, dat de garantie vervalt, als ze verwijderd worden, wat inderdaad wel de gewoonte is met hardware.

De stickers zaten niet op de bruggen, dus hier was sowieso wel bij te komen. (Maar heb ik niet gedaan).

De reden dat ik voor AMD ga, is geen budget kwestie, maar meer overtuiging. Ik heb al vanaf de 80386 AMD processoren. Inmiddels heb ik ok al 4 Athlon machines draaien, en deze draaien allemaal stabiel. (Ik zal zeker niet beweren dat Intel mindere of slechte processoren levert, want ik weet dat dat niet zo is, maar AMD bevalt mij prima. Ook de support van AMD zelf is uitstekend).

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk bericht van de winkel ontvangen: CPU wordt omgeruild. (Als het goed ik, krijg ik 'em deze week). Komt dus toch allemaal goed. (Waarschijnlijk vooral dank zij wat hulp van AMD, waar ik contact mee heb gehad).

Duurt wel erg lang, maar goed.

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Op woensdag 03 april 2002 10:40 schreef tebbensa het volgende:
Eindelijk bericht van de winkel ontvangen: CPU wordt omgeruild. (Als het goed ik, krijg ik 'em deze week). Komt dus toch allemaal goed. (Waarschijnlijk vooral dank zij wat hulp van AMD, waar ik contact mee heb gehad).

Beter. Om wat voor cpu ging het ook alweer?

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Op woensdag 03 april 2002 10:40 schreef tebbensa het volgende:

Dat is erg flex van AMD.

Hoe zit het nou met die laserinscriptie eerder vermeld in de post?!

Ik heb trouwens ook de stickers van mijn geheugen afgehaald. Mocht dit kapot gaan is het (nog) goedkoper dan een nieuwe proc.

Verwijderd

Topicstarter
Het ging om een Athlon XP 1600+. Deze schijnen er bijna niet meer te zijn, dus het kan zijn dat ik nu een 1700 krijg.

Verwijderd

Topicstarter
AMD herkent de CPU's aan de laserinscriptie. (Kan iedereen trouwens, met een beetje goede bril:))

Eind goed, al goed. Iedereen dank voor alle uitleg en verdere reacties.

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 16:06 schreef tebbensa het volgende:
Ik heb vorige week een Athlon XP gekocht. Toen ik hem installeerde bleek hij niet te werken. (Is bevestigd door de winkel dat 'ie niet goed is, en dat dit niet te wijten is aan een beschadigde core of verprutste bruggen).
Het enige probleem is dat ik altijd de stickers van de procs verwijder. (Stickers zijn volgens mij niet de beste warmte geleiders, vandaar).

Dit waren dus garantiestickers. De winkel weet nu niet of ik nog wel recht heb op garantie. Volgens hun worden deze stickers door AMD op de CPU's geplakt.

Is het niet zo dat de CPU's herkend worden aan hun laserinscriptie? Verder twijfel ik er ook aan, of AMD deze stickers inderdaad op hun CPU's plakt. Het lijkt me eerder iets voor de importeur.

Heeft iemand hier al ervaring mee?

PS. De winkel gaat wel proberen hem terug te sturen, dus het is nog even afwachten, maar ik wil wel even weten wat mijn rechten zijn. (Op geen van de stickers staat trouwens vermeld, dat de garantie vervalt als de sticker worden verwijderd of beschadigd).
Gewoon bullshit... want je hebt je bon, en het serie nr van de proc. staat toch op de proc. zelf... daar heb je dus geen sticker voor nodig, en het is onzin om een sticker die warmte isoleert erop te laten... ik haal ze er ook af... van alles maar wel na een tijdje niet gelijk...

• RolandWitvoet
  • Niet online
Op woensdag 03 april 2002 12:00 schreef -=MOL=- het volgende:
Beter. Om wat voor cpu ging het ook alweer?
Even naar boven scrollen en daar lezen is idd wel veel werk :(
Op woensdag 03 april 2002 12:12 schreef HardTrance het volgende:
Dat is erg flex van AMD.
Iemand 3 weken laten wachten op een vervangend onderdeel dat bij aankoop al defect bleek te zijn is zeker niet 'erg flex', dat is gewoon een waardeloze zaak. Die winkel heeft gewoon een andere processor te leveren, om dat via AMD te gaan spelen is gewoon absurd klantonvriendelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Niet erg Flex van de winkel, inderdaad. Maar AMD heeft zijn best wel gedaan. Daar ligt het zeker niet aan. Ik heb een aantal malen contact gehad met AMD over deze kwestie, en zij hebben me goed geholpen, terwijl volgens de voorwaarden op hun website, ze geen absoluut geen garantie geven aan kopers van een OEM processor; dit moet via de winkel. (Ze geven alleen rechtstreeks garantie op boxed CPU's). Dat ze dus toch helpen, vind ik een klasse service.

Verwijderd

Ja service van AMD is super... had ook een keer prob. met mijn CPU... dat d8 ik tenminste (lag aan een schroef van mijn zware Swiftech blok die mijn CPU uit zijn socket trok)

Ik hoefde alleen mijn CPU op te sturen naar AMD... ze hadden hem helemaal gratis gecontroleerd... teruggestuurd in mooi doosje, heleboel papieren ed erbij... en dat in een enorm korte tijd allemaal... kwam omdat Graficall mij niet wilde helpen... :r
Pagina: 1