[linux] user in zijn homedir locken

Pagina: 1
Acties:

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-08 12:29
Ik heb een tijdje gezocht en kan er maar niet achter komen hoe je iemand kan locken in zijn homedirectory zodat zijn Root bijvoorbeeld \usr\local\pietjepuk\ is.

Ik heb veel informatie over BIND en CHROOT, maar kan er niet wijs uitmaken welke parameters en hoe ik die aan een user koppel..

(Als ik ssh met een user kom ik nu wel goed binnen in zijn homedir, maar kan er gewoon uit met cd / )

• JJay
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-09-2018

JJay

Hit me!

Je moet inderdaad chroot gebruiken om dit voor elkaar te krijgen. Echter komt er meer bij kijken dan het 'bash' process te chroot'en aan de juiste homedir. Als je wilt dat de user ook nog iets kan doen met z'n shell zal je een chroot environment voor em moeten bouwen met daarin de benodigde binaries en libs.
Een redelijk duidelijke HOWTO vind je hier.

BIND heeft hier trouwens weinig mee te maken, behalve dat het gebruikelijk is om BIND in een chroot'ed environment te laten draaien uit veiligheidsoverwegingen .. BIND is een nameserver en staat los van chroot.

Hardcore-Networking-Wannabe's© | Artistiek? Jahoor! ik kan heel goed MRTG-grafiekjes kleuren

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:09
Was toch ook zo'n programma als rootjail of jailroot? Doet ook wat jij wilt. Gewoon even zoeken op www.freshmeat.net

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker