Proxy--> Gebruiken of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.088 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9498

Topicstarter
Ik geloof dat dit wel het goede forum is.

Ik vraag me af of ik nou achter een proxy moet gaan zitten of niet?

Ik heb het nu dus niet, en mocht het wel moeten, wat moet ik dan allemaal veranderen in mijn instellingen?

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10778

sjonge wat vertel je er weinig bij... :)

- Heb je een server en een client?
- Waar draait je server op?
- Waarom zou je achter een proxy gaan zitten?
De meeste ISPŽs hebben al een proxy draaien.

Geef eerst hier maar eens antwoord op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat wil ik je best wel vertellen, maar ik wil graag eerst weten wat het precies is, wat is het nut ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10440

PROXY >vergelijk het met je 'tempory internet files' directory maar dan voor alle gebruikers en groter.
PROXY >filters en andere security geldt voor alle gebruikers achter de proxy dus maar op 1 machine instellen en bijhouden.

Eenvoudig voorgesteld, maar toch voor het idee.

En natuurlijk maar 1 IP adres naar buiten ongacht hoeveel gebruikers achter de proxy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3148

Een proxy cached bezochte websites (en logd ze natuurlijk ook meteen) Je moet het een beetje zien als wat je explorer of netscape ook doet, hij slaat webpaginas op op de hd zodat ze de volgende keer sneller te bekijken zijn.

Voordeel: Als veel mensen die ook op de proxy zitten de zelfde sites bezoeken als jij dan ontstaat er wel wat snelheids winst. Natuurlijk afhankelijk van hoe zwaar de proxy belast word.

Nadeel: Soms staan proxies ingesteld om niet alle poorten toe te staan die je graag wil gebruiken. Bij ons in het bedrijf hebben de meeste mensen alleen toegang tot het internet dmv de proxy server. Deze laat dus bijna alleen maar WWW verkeer toe. Ftp voor sommige users en Realaudio zut en ICQ zut word gewoon dicht gemikt!
Als je gebruik maakt van een proxy zul je veel programma's anders moeten instellen en niet alle programma's kunnen er echt lekker mee overweg. Beetje afhankelijk van de software en de instelling van de proxy server.

Persoonlijk ik ga liever om de proxy heen ipv er gebruik van te maken maar dat wil niet altijd zeggen dat dat automatisch de beste oplossing is!

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is dus eigenlijk puur voor als je een netwerk hebt?
Op een standalone PC heeft het geen nut?

Dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Elke provider heeft zelf ook een proxy dus kun je bij een goed geconfigureerde proxy sneller surfen.
Zeg expliciet 'kun je' niet alle providers passen capiciteit proxy aan op aantal gebruikers en dan werkt het vertragend.
Kwestie van uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thx Natas en GMM, hier heb ik iets aan!
Denken jullie dat het voor mij zou helpen bij de surfdnelheid? Ik heb nl. Chello (Friesland)....Dat zou nl. wel mooi zijn, alle beetjes helpen, toch?:)

Maar aan de ander kant, ik FTP heel erg veel, dus wat dat betreft zou het wel weer onhandig zijn??!!

Eerst bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Onder 'Internet instellingen>verbindingen' kun je de gegevens van de proxy van je provider invullen en standaard aan zetten.
Mocht je problemen ondervinden met benaderen van bepaalde diensten kun je dit weer uitvinken dit treedt onmiddelijk in werking.
Vanaf dat moment werk je dus zonder proxy.

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-05 12:18

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Heeft een proxy dan niet dezelfde werking als een firewall?

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Anoniem: 1936

Niet echt nee...

Anoniem: 11648

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 15 september 2000 12:19 schreef natas het volgende:
Een proxy cached bezochte websites (en logd ze natuurlijk ook meteen)[/quote]Dat is een caching proxy. Een proxy is op zich alleen maar een doorgeefluik: je browser roept: geef me http://gathering.tweakers.net/ tegen de prxoy die dat weer het internet opgilt, etc.

Dat je in een proxy een cache inbouwt is logisch en handig maar niet nodig.

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:00
maar veel proxy severs kun je instellen om bv bepaalde poorten niet te gebruiken, en heb je dus een soort beveiling, (niet dat hij die packets gaat analyseren maar toch. :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3148

Proxy is geen firewall, alhoewel sommige proxys wel firewall instellingen kunnen hebben... Maar het is geen firewall...

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4048

[mierenneuker mode ON]
Het is maar hoe je het bekijkt, maar een proxy kan in principe wel optreden als een firewall.
Dit kun je doen door aan de interne kant private IP's te gebruiken, en de internet kant van de proxy aan internet te hangen.
Nu werkt ie ook als een firewall ;)
[/mierenneuker mode OFF]

• Maxonic
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-03 02:18
Hmm, Ja ik zit zo'n beetje met hetzelfde probleem als ELZENAS, ik heb thuis 2 computers en kan maar met 1tje internetten (via @home). IS het dan niet mogelijk om een oude 486 als proxyserver te gebruiken?

Zo Nee, hoe dan wel?
Zo Ja, - Wat voor progje moet ik daarvoor gebruiken?
- Wat voor besturingssysteem is hier het best voor.... NT4, WIN95, of Linux?
- Kan ik er dan ook een Firewall op runnen?
- Gaat dit alles niet ten koste van de snelheid.
- Kan ik tegerlijkertijd met dezelfde CAT5 kabel een netwerkje tussen de computers bouwen?

En oh ja, ik zou graag vanaf de als Proxy-server dienende comp. de andere computers volledig kunnen runnen (volledige controle overnemen). Kan dit en zo ja welk progje is hier het beste voor?

Graag bedankt en ik hoop dat Elzenas hier ook wat wijzer wordt.... *D

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Maxonic:

> ik heb thuis 2 computers en kan maar met
> 1tje internetten (via @home). IS het dan
> niet mogelijk om een oude 486 als
> proxyserver te gebruiken?

Ja, maar je kunt dan beter iets anders installeren op die 486, namelijk een zogenaamde NAT. Hiermee ben je niet afhankelijk van de poorten die de proxy doorlaat.

>- Wat voor progje moet ik daarvoor
> gebruiken?
IP Masquarading van Linux

>- Wat voor besturingssysteem is hier het
> best voor.... NT4, WIN95, of Linux?
Linux, althans... IMHO :)

>- Kan ik er dan ook een Firewall op runnen?
Ja

>- Gaat dit alles niet ten koste van de
> snelheid.
Nee

>- Kan ik tegerlijkertijd met dezelfde CAT5
> kabel een netwerkje tussen de computers
> bouwen?
Je moet twee netwerkkaarten in de 'server' zetten. Aan een kaartje hangt 'het internet', aan de andere hangt je netwerk.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Maxonic
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>
Ja, maar je kunt dan beter iets anders installeren op die 486, namelijk een zogenaamde NAT. Hiermee ben je niet afhankelijk van de poorten die de proxy doorlaat.[/quote]

Wat is een NAT, en hoe zit het precies met die poorten?

En oh ja... Eigenlijk ben ik en beetje Anti Linux. Wat hoor ik daar? ANTI LINUX? Ja inderdaad, ik vind het lastig om mee te werken en zoek het ook niet om het te leren... Hoe runt NT4.0 eigenlijk op een 486?

En wat het besturen van een andere PC betreft... Ik zoek het niet om nog een extra netwerkje aan te leggen.. Kan ik de computers niet gewoon beide met trogens besmetten en zo de controle overnemen...

*Zal vast afgeraden worden i.v.m. de veiligheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Niet online

Rob

De precieze betekenis van NAT ben ik even kwijt. Maar het doet zoiets als dit:
De machine die aan het internet hangt krijgt een pakketje van een van de netwerkmachines. Hij onthoudt welk netwerkpc het pakketje verstuurde. Het pakketje stuurt hij daarna met het IP adres van de Internetmachine het Internet op, als hij antwoord krijgt van 'het internet' dan stuurt hij dat weer door naar de machine op het netwerk.

Het voordeel van het bovenstaande is dat je netwerkpc denkt dat hij zelf gewoon aan het Internet hangt. Je kunt zo goed als elk programma gebruiken zonder moeilijke proxy-instellingen in de software in te stellen.

Over het overnemen van de andere PC's : http://www.uk.research.att.com/vnc/

NT4 draait waarschijnlijk wel net op een 486, maar het hangt ook van de hoeveelheid geheugen af. Maar probeer Linux eens, bij de setup moet je een aantal dingen instellen, maar daarna draait het systeem en hoef je er niet meer naar om te kijken.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11648

De precieze betekenis van NAT ben ik even kwijt.

Network Address Translation... Je had het bijna kunnen raden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Niet online

Rob

Ach ja, zondag he, dan ben ik niet helemaal wakker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxonic
Hmm, mischien moet ik dan toch proberen Linux op m'n 486tje te instaleren.. Wie weet valt het allemaal wel mee. Zo niet dat houd ik het toch bij NT 4.0, ik heb nu 8 mb intern maar daar maak ik snel 16 van.....

Is dat mogelijk?

Dat VNC is inderdaad heeel erg lacheu.. Ik ga het nu meteen proberen.

Oh ja, dan had ik nog een vraagje...

Nu schijnt er een kruising te zijn tussen een proxy en en NAT-server te zijn (heette volgens mij Wingate)... Hiermee kan je veel functies van een proxy-server toepassen terwijl je achter deze sever toch een aparte FTP server kan runnen, je mail kan opvragen en alle andere dingen doen die normaal achter een proxy server onmogelijk zijn.. Kan ik dit progje ook op Linux draaien of vraag ik nu iets doms? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4729

Ik gebruik zelf nu winroute en het werkt uitstekend je kan ook een proxy instellen als je dat wil en je kan je mail erachtervandaan halen icq'n en een ftp draaien alleen moet ik nog een goede firewall er van zien te maken
Pagina: 1