xp/98 netwerk werkt niet??

Pagina: 1
Acties:

• D-Raven
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-10-2025
hoi

ik ben dus bezig twee pc's te configureren voor een thuisnetwerk.
De pc zijn aangesloten op kabelinternet via @home. Vanuit de kabelmodem gaat ie naar een hub en vanuit de hub naar de twee pc's.
pc 1 = win xp prof nl
pc 2 = 98 plus

NOTE: als ik de hostname verander werkt internet t niet meer @home maakt gebruik van die namen.
Ik stel de pc in. Dus de nodige dingen geinstelleerd: file sharing etc etc
pc 1 ip = 192.168.0.1 255.255.255.0
pc 2 ip = 192.168.0.2 255.255.255.0

Uiteindelijk ziet de xp pc de 98 pc wel maar andersom niet. En bij de xp pc kan ie de gedeelde mappen niet openen het zijn namelijk geen mappen meer maar bestanden met een vage extensie. :?
Ik snap er dus helemaal niks van, ik heb al t een en ander rondgezocht en ben erachter gekomen dat t in theorie wel kan, maar wat doe ik nu dus fout.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
je pc's hebben dus ook beiden een publiek ip-adres van @home?

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• rtgo
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05-2025

rtgo

Lemmus Lemmus

Dat probleem met die shares in XP ken ik, unshare/delete de vage mappen/bestanden en maak andere shares aan. Dat scheelt als het goed is.
Bepaalde programma's geven problemen met networking in XP, welke dat zijn staat in de FAQ.

Life of a Lemmus Total Hardware 1999

• D-Raven
Op woensdag 20 maart 2002 13:12 schreef axis het volgende:
je pc's hebben dus ook beiden een publiek ip-adres van @home?
nee, de ip's stonden op automatisch verkrijgen of zoiets

• D-Raven
Op woensdag 20 maart 2002 13:13 schreef rtgo het volgende:
Bepaalde programma's geven problemen met networking in XP, welke dat zijn staat in de FAQ.
waar precies staat dat in de faq, want ik heb m al doorgelezen maar had daar niks over gezien. helpt misschien om te zeggen onder welke link in de faq ie staat

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Op woensdag 20 maart 2002 13:37 schreef Deathraven het volgende:

[..]

nee, de ip's stonden op automatisch verkrijgen of zoiets
als ze beiden automatisch hun ip-adres verkrijgen hebben ze dus allebei een publiek ip adres. dus een adres wat vanaf internet te bereiken is..

daarnaast heb je ze zelf nog een intern ip adres gegeven, namelijk 192.168.0.x. Toch?

heb je in beide pc's 2 ip-adressen aan ieder een netwerkkaart gegeven, of hebben beide pc's maar één netwerkkaart met 2 adressen?

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• D-Raven
Er zitten in beide pc's maar 1 netwerkkaart

• rtgo
  • Laatst online: 30-05-2025

rtgo

Lemmus Lemmus

Op woensdag 20 maart 2002 13:41 schreef Deathraven het volgende:

[..]

waar precies staat dat in de faq, want ik heb m al doorgelezen maar had daar niks over gezien. helpt misschien om te zeggen onder welke link in de faq ie staat
Nu kan ik het zelf ook niet meer vinden. Misschien stond het op de site van microsoft. AVP van Kaspersky en winroute kunnen in ieder geval problemen geven.

Life of a Lemmus Total Hardware 1999

• lafhq
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-08 11:53

lafhq

It wasn't ME

De twee coputers moeten als default gateway het ipnummer van die kablemodem krijgen. Dat w98 niet bij XP kan ligt mischien aan de Xp firewall (uitzetten dus) vergeet niet de dns in te stellen.

Chris

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 11:15
Als je geen 2 accounts hebt bij @home (dus ook 2 hostnamen) zal deze construktie nooit werken voor beide pc's.

Dan moet je 1 van de twee configureren voor internet en dan winroute of ics installeren om de andere pc ook op het internet te krijgen.

Bij @home krijg je de ip-adressen via dhcp als je dan zelf een ip-adrs gaat toekennen aan de kaart zal je internet niet meer werken.

• D-Raven
ze hebben allebei een hostname dus dat zit wel snor :)

• D-Raven
Op woensdag 20 maart 2002 14:58 schreef wizzzzzz het volgende:
Bij @home krijg je de ip-adressen via dhcp als je dan zelf een ip-adrs gaat toekennen aan de kaart zal je internet niet meer werken.
als ik het goed begrijp moet ik het dan maar eens via ipx proberen, al moet ik dat dan eerst eens uitzoeken

Verwijderd

bekend probleem..
je moet in je 98 netwerk ipx-protol instaleren.
dan moet je inde eigenschapen van dit protocol (98) netbios van ipx inschakelen..

zorge er wel voor dat je in je netwerkomgeving van xp printer en bestanden delen via tcp uitschakeld..
ook hier moet je ook het ipx-protocol instaleren.
Dit kan je vinden door op je netwerkverbinding te klinken en dan geavenceerd /geavenceerde instelingen).
grote kans dat je van xp <->98<->xp kan kijken.

• janniet
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 05:24

janniet

xp werkt op ntfs
w98 werkt op fat32

Vandaar dat ze elkaar niet "zien"?

Ik wil alleen maar zeggen, dat windows 98 geen ntfs (new technology file system) leest. Windows 2000 en xp "zien" wel Fat32.

Als je bijv. op pc1 een aparte partitie maakt/formateert (fdisk o.a.) met als formaat fat32 en die deelt, "ziet" pc2, waar je w98 op draait, die map/partitie wel.

Ik zelf heb op pc2 W2000 pro draaien, maar die staat op een fat32 partitie. Volgens mij is het een optie voor jou om op pc1 hetzelfde te doen, maar dan wel als server. Ik weet alleen niet of xp op formaat fat 32 geinstalleerd wil worden. Ik heb een dual boot server op w98 en W2000 op pc1.
Als ik Win 98 start "ziet" w98 dus w2000 pro op pc2.

Ik heb dit ook al ergens anders gepost. Beetje kopieeren en plakken heb ik nog niet verleerd. Mocht ik het verkeerd hebben, sorry =8-)

• D-Raven
volgens mij zijn de bij de xp pc de hd's al in fat32 formaat geformateerd. Maar dat weet ik niet zeker want de eigenaar van die pc kan er met zijn graftengels maar niet afblijven en vind het nodig om bij elke 15 foutmeldingen xp opnieuw te installeren :? |:(
Maar goed.. ik denk dat ik hier wel weer een heel eind verder mee kom. Bedankt voor de reply's.
Als het nog niet lukt dan laat ik het wel weten. :)

• Vorkie
  • Niet online
OVer het netwerk maakt het niets uit of je nou Fat32 hebt of NTFS het is altijd leesbaar....

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

Pagina: 1