Toon posts:

RAID voor P4 studiopc zinvol ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik binnenkort een nieuw P4 systeem ga samenstellen (die hoofdzakelijk in mijn studiootje gebruikt gaat worden) vroeg ik mij af of het zinvol is om een mobo met RAID controller te kopen. In mijn geval zal het dan de P4B266-E ipv. P4B266 worden.
Is RAID-0 zinvol voor HD-recorden (8 sporen 96khz gelijktijdig, bewerken, afpelen (max. 14 sporen ofzo)) en andere audio bewerkingen ?

Verwijderd

raid 0 was dat nou mirroring of data striping?

Anyway,

Er van uitgaande dat het je niet om performance te doen is (normale oplossing is voor jouw toepassing snel genoeg mi)
kies je voor een raid systeem ivm data redundancy (Redundant Array of Inexpensive Discs) waar je in ieder geval extra schijven voor moet aanschaffen om dat goed voor elkaar te krijgen...

Je kunt natuurlijk ook periodiek een goede backup maken (lees CDRetje branden).

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik heb et ook overwogen.. maarrehmz..
ik ben er ook nog steds niet uit.. het schrijven gaat langzamer,..lezen sneller... ik denk dat het opnemen toch wel wat belangrijker is..zeker als et op 96KHz gaat

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op woensdag 20 maart 2002 12:45 schreef DGO_kantoor het volgende:
-Bl@terdeT@@t-
rhmz. idd is het dan raid 0 (1 is striping)

maar et schrijven is slomer..

wat ik iig zou doen als ik jou was..
1 hd gebruiken voor operating systems..
1 hd voor je programma's
e 1 hd voor je recordings.

ik denk dan dat je dan beter uit bent :)

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 12:48 schreef gitaarwerk het volgende:

[..]

*geen antwoord op de vraag*
die was namelijk: is RAID 0 zinvol ja of nee...

je advies klinkt zinvol, maar heb je daar ook nog een antwoord op?

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 23:37

Gé Brander

MS SQL Server

Op woensdag 20 maart 2002 12:34 schreef speedphreak het volgende:
Omdat ik binnenkort een nieuw P4 systeem ga samenstellen (die hoofdzakelijk in mijn studiootje gebruikt gaat worden) vroeg ik mij af of het zinvol is om een mobo met RAID controller te kopen. In mijn geval zal het dan de P4B266-E ipv. P4B266 worden.
Is RAID-0 zinvol voor HD-recorden (8 sporen 96khz gelijktijdig, bewerken, afpelen (max. 14 sporen ofzo)) en andere audio bewerkingen ?
Je hebt dan zowiezo een hoger performance. En als je twijfeld: Gewoon de P4b266-E kopen. Een kleine meerprijs. Heb ik ook gedaan, ik gebruik nog geen raid, echter mocht ik het willen, dan kan het zonder extra investering (op de harddisk na dan)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:28
Op woensdag 20 maart 2002 12:48 schreef gitaarwerk het volgende:
rhmz. idd is het dan raid 0 (1 is striping)
Helaas pindakaas, fout gegokt. 1 = mirroring.
0 = striping.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 maart 2002 12:45 schreef DGO_kantoor het volgende:
raid 0 was dat nou mirroring of data striping?
Raid 0 is data striping. Dit zou in principe een hogere performance op moeten leveren.
Er van uitgaande dat het je niet om performance te doen is (normale oplossing is voor jouw toepassing snel genoeg mi)
Het ging mij in principe wel om performance (grote wav's sneller kopieren, openen, bewerken, lezen, etc.)
kies je voor een raid systeem ivm data redundancy (Redundant Array of Inexpensive Discs) waar je in ieder geval extra schijven voor moet aanschaffen om dat goed voor elkaar te krijgen...

Je kunt natuurlijk ook periodiek een goede backup maken (lees CDRetje branden).
Ja, om veiligheid is het mij ook niet te doen. Backuppen naar cd(rw) ben al wel van plan.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

:)kut... toch verkeerd (was te lui om et ff op te zoeken)

ik d8 dat ik et antwoord wel gegeven had.. dat je beter 3 aparte harde schijven kan kopen dan een raid systeem.

Ik moet zeggen, dat het perfect zonder problemen loopt bij mijn thuis met 3 HD's :) maar met een raid moederbord, kan je enorm veel meer mee (8 apparaten enzo)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 maart 2002 13:25 schreef c70070540 het volgende:
[..]
Je hebt dan zowiezo een hoger performance. En als je twijfeld: Gewoon de P4b266-E kopen. Een kleine meerprijs. Heb ik ook gedaan, ik gebruik nog geen raid, echter mocht ik het willen, dan kan het zonder extra investering (op de harddisk na dan)
Ja, ik denk dat ik dan ook wel voor de P4B266-E ga. In de eerste instantie dan ook maar met 1 harddisk werken.
Als ik met RAID ga werken dan ben ik overigens van plan twee nieuwe harddisken te kopen en deze voor RAID te gebruiken. Deze wil ik puur en alleen gebruiken voor opslag van audio. Het OS en de programma's wil ik op een aparte harddisk houden (die er al in zit zeg maar). Weet nog niet of dit mogelijk is :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 maart 2002 13:56 schreef gitaarwerk het volgende:
ik d8 dat ik et antwoord wel gegeven had.. dat je beter 3 aparte harde schijven kan kopen dan een raid systeem.

Ik moet zeggen, dat het perfect zonder problemen loopt bij mijn thuis met 3 HD's :) maar met een raid moederbord, kan je enorm veel meer mee (8 apparaten enzo)
Ik was eigenlijk sowiezo van plan om de audiobestanden gescheiden te houden van OS en programma's.
Het OS en programma's wil ik op een HD zetten, de audiobestanden op een schijf (of twee schijven als raid 0).

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

owke :) dan ben je goed bezig.. :)

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 13:55 schreef speedphreak het volgende:

Het ging mij in principe wel om performance (grote wav's sneller kopieren, openen, bewerken, lezen, etc.)
[..]
Striping is wel sneller ja aangezien x lees/schrijfarmen nu eenmaal meer data kunnen lezen/schrijven dan 1 arm (mits goede controller)

Is een standaard HD met een snelle IDE of SCSI controller niet snel genoeg dan?

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 13:56 schreef gitaarwerk het volgende:
:)kut... toch verkeerd (was te lui om et ff op te zoeken)

geeft niet ben niet boos (alleen verdrietig)

maarre...

wat heeft een raid controller te maken met 8 apparaten? Ben je niet in de war met SCSI?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 maart 2002 14:19 schreef DGO_kantoor het volgende:
Striping is wel sneller ja aangezien x lees/schrijfarmen nu eenmaal meer data kunnen lezen/schrijven dan 1 arm (mits goede controller)
Jups, dus in principe zou je meer tracks kunnen recorden en/of afspelen. Het kopieren/verplaatsen van (grote) bestanden zou sneller moeten gaan.
Maar ook het openen van grote audiotracks en het bewerken hiervan.
Is een standaard HD met een snelle IDE of SCSI controller niet snel genoeg dan?
Vast wel snel genoeg om simultaan 8 tracks op 24bit/96khz op te nemen en tegelijk 8 tracks (24/96) af te spelen.
Ik weet echter nog niet of RAID-0 mij veel performancewinst zal opleveren :)
Op dit moment heb ik een IBM 30gb ata100 7200rpm 2mb schijf die ik in m'n (nog te bouwen) pc ga zetten. Daarmee kan ik waarschijnlijk best ver gaan (audio recorden/bewerken).
Maar toch ben ik dus benieuwd of RAID-0 daarin een (stuk) sneller is.

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Toevallig ben ik voor een vriend op zoek geweest naar een goede nieuwe configuratie omdat hij zijn Pc puur en alleen voor opname doeleinden gebruikt.
Ik heb met name gekeken naar de mogelijkheden omtrent Logic Audio en ben uit gegaan van zijn situatie:
- Meer dan 8 sporen opnemen en afspelen, stuk of 32 en indien mogelijk nog meer.
- Veel gebruik van realtime filters en effecten (softwarematig, dus HEEL veel processorkracht vereist).

Logic Audio support sinds kort DUAL procs en heeft daar in de praktijk ontzettend veel aan. Een DUAL Athlon met 512 MB Geheugen wordt het dus sowieso. Inderdaad schijnt het zo te zijn dat je met een RAID0 opstelling veel meer sporen tegelijk kunt opnemen, ook dit is dus een absolute aanrader.

Hoe het in de praktijk werkt kan ik je nog niet uit eigen ervaring vertellen, zoek eens op iets van: Dual+logic+audio+raid in Google en je komt vast e.e.a. tegen.

Suc6 :)

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

Verwijderd

Persoonlijk zou ik voor RAID kiezen, waarom?
Ik gebruik het zelf ook, het verschil merk je echt wel, maar je moet wel 3 schijven hebben! 2 voor RAID en 1 voor data.
Het wegschrijven(van zoveel dat) wat voor jou belangrijk is, moet(kan) je alleen met raid behalen.

Voor zoveel processor-kracht van tegenwoordig, (moet*) je ook een heel goed schijf-combo hebben!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 maart 2002 14:46 schreef Telefoongids het volgende:
Persoonlijk zou ik voor RAID kiezen, waarom?
Ik gebruik het zelf ook, het verschil merk je echt wel, maar je moet wel 3 schijven hebben! 2 voor RAID en 1 voor data.
Leg eens uit, die twee RAID schijven zijn toch dataschijven? Waar is die derde schijf voor nodig ?
Wat ik in gedachte had was het volgende:
1 schijf voor OS en software
2 schijven (RAID) voor opslag van (audio)data
Het wegschrijven(van zoveel dat) wat voor jou belangrijk is, moet(kan) je alleen met raid behalen.
Ok

Verwijderd

Waar ik werk, is zo gedaan: RAID is waar 'paginfile' opzit
en de systeem! uiteraard op verschillende partities.
en als je klaar bent, schrijf je "je kostbare" weg naar de data-schijf.

Liever een paar GIG Ram-geheugen, maar jah, dat kost ook wat :P :'(

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op woensdag 20 maart 2002 14:21 schreef DGO_kantoor het volgende:

[..]

geeft niet ben niet boos (alleen verdrietig)

maarre...

wat heeft een raid controller te maken met 8 apparaten? Ben je niet in de war met SCSI?
raid heeft meestal op mobo of aparte kart dus 2extra ide poorten (ide 3 en ide 4)
dat wilt dus zeggen dat je ipv 4, 8 apparaten er op kan zetten.. dat zit er nu bij mij ook in..opstarten doet ietjes langer, maar je hebt dan ook wat :9~

ben je zo verdrietig???
:* voor je ( :7 )

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 23:37

Gé Brander

MS SQL Server

Op woensdag 20 maart 2002 14:05 schreef speedphreak het volgende:

[..]

Ja, ik denk dat ik dan ook wel voor de P4B266-E ga. In de eerste instantie dan ook maar met 1 harddisk werken.
Als ik met RAID ga werken dan ben ik overigens van plan twee nieuwe harddisken te kopen en deze voor RAID te gebruiken. Deze wil ik puur en alleen gebruiken voor opslag van audio. Het OS en de programma's wil ik op een aparte harddisk houden (die er al in zit zeg maar). Weet nog niet of dit mogelijk is :)
Geen enkel probleem. Ik heb mijn OS schijf op de IDE0 poort samen met mijn DVD speler. Op IDE1 zit de CD-Schrijver en tapestreamer. Op de twee RAID poorten kan je dan twee, drie of vier schijven doen. Vanwege de beperking van IDE (dat er maar 1 apparaat tegelijk actief kan zijn) is de optimale IDE oplossing het volgende:
Een PCI IDE RAID controller met vier poorten (dus max 8 apparaten. Dan doe je per poort 1 schijf en dan kan je zelfs nog Striping met parity doen (3 + 1) zodat je geen data kwijt bent in geval van een harddiskcrash. (in dit geval niet de P4B266-E nodig)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 15:56 schreef gitaarwerk het volgende:

[..]

raid heeft meestal op mobo of aparte kart dus 2extra ide poorten (ide 3 en ide 4)
dat wilt dus zeggen dat je ipv 4, 8 apparaten er op kan zetten.. dat zit er nu bij mij ook in..opstarten doet ietjes langer, maar je hebt dan ook wat :9~

ben je zo verdrietig???
:* voor je ( :7 )
Traantjes droog nu

anyway

Het wel of niet een of meerdere RAID strings gebruiken heeft niets te maken met de interface voor de betreffende drives (IDE of SCS) in dit geval...

mzzl

DGO (niet meer op kantoor)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op donderdag 21 maart 2002 01:22 schreef DGO het volgende:

[..]
Het wel of niet een of meerdere RAID strings gebruiken heeft niets te maken met de interface voor de betreffende drives (IDE of SCS) in dit geval...
ehmz.. neej ik had et ook over de IDE controller, maar ik dacht dat dat wel duidelijk is.. raid optie op een mobo of een extra kaart, heb je 2 extra controllers erbij das handig :P thats it :7

(of ben ik nou nog steeds n00b :P )

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Ik sluit me aan bij c70070540

Je 2 standaard on-board IDE poorten gebruiken voor cdrom/writer en schijf met OS en swapfile.
Je 2 onboard RAID poorten elk met 1 schijf uitrusten en stripeset van maken (RAID 0) voor je opnames.

En veel back-uppen met je writer, je weet tenslotte de risico's van een stripeset :)

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor alle reacties.
Is mij nu allemaal duidelijk.
Ik ga dus voor de P4B266-E, daar komt een 30 gb ibm ide 7200/2/100 aan de eerste onboard IDE controller, cd-rom/dvd aan de 2e onboard IDE controller.
En in de toekomst twee (60 gieg ofzo) disks aan de RAID poorten.
Pagina: 1