Nou zat ik pas te kijken naar een van dabits ideeen en dacht he dat lijkt me ook wel leuk alleen hb ik daar nou echt geen verstand van. dus zat ik te denken je kan van die kleine vriesboxen kopen voor in de auto ofzo of van die portable bier tabs ken je die niet ombouwen dat je er bijvoorbeel een reservoir in een reservoir maakt waarvan de ene is gevult met water en dus zal bevriezen en de andere vullen met antivries en die dus niet zal bevriezen. nou is mijn vraag waar haal ik een pomp vandaan die die kou aan kan en hoe krijg ik dit zooitje still wil niet namelijk de hele avond naar zo'n koelkast geluid luisteren.
Het is wel een goed idee om je reservoir in een koelbox te zetten 
Ik denk dat ik dit ook nog wel eens kan gaan doen
Je zou dan natuurlijk de koelbox aan de buitenzijde kunnen isloleren zodat je geen last hebt van het KOELKAST-geluid.
Ik denk dat ik dit ook nog wel eens kan gaan doen
Je zou dan natuurlijk de koelbox aan de buitenzijde kunnen isloleren zodat je geen last hebt van het KOELKAST-geluid.
Still King
je doet in de vriesbox water tot een een bepaalde hoogte daarna laat je het dicht vriezen en zet je er een andere bak op nou vul je die met antvries en vul je je vriesbox aan met water dan laat je het een tijd staan en dan moet als het goed is je vriesbox dichtgevroren zijn en je reservoir nog goed en dat ken je dan weer met behulp van een normaal koeling systeem rond gaan pompen
Voordat je gaat computeren ijsklontjes in je reservoir
Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!
Verwijderd
[even tussendoor]
Vergeleken met de projecten van DaBit is dit niet echt extreme koeling te noemen..
[/even tussendoor]
Je antivries zal gaan opwarmen, en daardoor zal het ijs gaan smelten. Je kunt beter de koelvloeistof rechtstreeks afkoelen.
Vergeleken met de projecten van DaBit is dit niet echt extreme koeling te noemen..
[/even tussendoor]
Je antivries zal gaan opwarmen, en daardoor zal het ijs gaan smelten. Je kunt beter de koelvloeistof rechtstreeks afkoelen.
en een reservoir met drank ernaast je verzint het mooi. is eigenlijk geen slecht idee>:)
Ken je nog lache als je op zo'n lan party komt en er komt ineens bier uit je koelingB-)
Ken je nog lache als je op zo'n lan party komt en er komt ineens bier uit je koelingB-)
Lijkt me wel ja, anders moet je eerst je anti-vries door het water (ijs) heen pompen en het dan later proberen te scheiden. NOT!!!!Op woensdag 20 maart 2002 11:59 schreef ThaBadBoy het volgende:
even voor de duidelijkheid, je doet het water en het antievries toch wel in 1 bak ofnie?
Still King
Waterkoeling kan je wel onder nul krijgen, als je het water maar goed mengt met spullen die vloeibaar kunnen blijven onder nul
of doe gelijk VapoChill
700 dollar
of doe gelijk VapoChill
Als water bevriest zet het uit. Zet maar eens een fles vol met water in de vriezer. De fles knapt dan uitelkaar en ik denk dat het zelfde zal gebeuren met je koelbox.Op woensdag 20 maart 2002 12:04 schreef whocarezwarez het volgende:
je doet in de vriesbox water tot een een bepaalde hoogte daarna laat je het dicht vriezen en zet je er een andere bak op nou vul je die met antvries en vul je je vriesbox aan met water dan laat je het een tijd staan en dan moet als het goed is je vriesbox dichtgevroren zijn en je reservoir nog goed en dat ken je dan weer met behulp van een normaal koeling systeem rond gaan pompen
je moet de vriesbox ook niet helemaal vol met water doen altijd een kleine ruimte overlaten vanwege het uitzetten. maar als het eenmaal bevroren is zal het volgens mij niet verder uitzetten maar gaat eenf ff zitten tekenen en denken over het hoe en het wat. dit gaat volgens mij wel lukke zo te horen
Het is geen goed idee om je vriesbox te vullen met ijs... ijs is namelijk een heel slechte warmtegeleider --> je reservoir warmt op, en smelt een gat in het ijs, en daar blijft het dan bij.
Het is veel beter dat je gewoon de vriesbox gebruikt als reservoir, en dat je dan flink wat koelvloeistof in je water doet, zodat het niet bevriest.
De vriesbox helemaal isoleren lijkt mij niet zo'n goed idee... dan kan dat ding z'n warmte namelijk niet meer kwijt, en gaat-ie niet meer koelen...
Het is veel beter dat je gewoon de vriesbox gebruikt als reservoir, en dat je dan flink wat koelvloeistof in je water doet, zodat het niet bevriest.
De vriesbox helemaal isoleren lijkt mij niet zo'n goed idee... dan kan dat ding z'n warmte namelijk niet meer kwijt, en gaat-ie niet meer koelen...
dus het beste is dus gewoon die vriesbox aanpassen dat ie water dicht is. Daarna vullen met koelvloeistof en die andere zooi die er door moet. en dan gewoon laten koelen, maar hebbie dan geen last van water dat opwarmt binnen de box. Hij moet namelijk alleen water dat net boven nul of net onder nul zit uispugen en niet dat het steeds warmer word op langere termijn. Ik wil eigenlijk voorkomen dat er geen radiator aan te pas komt.
en als we nou eens een beetje probeerden om punten en kommas te gebruiken in je postings zou ik zelfs nog wel proberen om je postings te lezen maar aangezien je postings door het lage gebruik van punten en kommas niet leesbaar zijn lees ik ze ook niet en dat is heel jammer want misschien heb je wel een goed idee maar ik denk niet dat je een goed idee hebt want de meeste eenvoudige koelboxjes werken met een veerig watt peltier element wat natuurlijk nooit je water koel krijgt omdat je er bijna honderd watt warmte in stopt maar nu ga ik stoppen want ik moet weer werken nou doei en groetjes herman
Voorkomen dat er geen radiator aan te pas komt? Je wil dus zekerheid dat er een verwarmingselement in komt te zitten?Op woensdag 20 maart 2002 15:44 schreef whocarezwarez het volgende:
Ik wil eigenlijk voorkomen dat er geen radiator aan te pas komt.
Of denk je aan een systeem zonder radiateur? Zolang je maar een systeem bedenkt met eenzelfde koelvermogen (minimaal 80 Watt) heeft als de warmteproductie van processor en pomp.
Lekker klooien met mijn HTC Desire, HTC One S, Cube U65/Talk 9x, ZTE Nubia 7 Mini, Teclast P80H, Honor 6, Xiaomi Redmi Note 3 Pro Special Edition, ZTE Z17 mini, ZUK Z2, Huawei P20 Lite, Poco F1, Xiaomi Mi A3, even een Poco F3 en Xiaomi Mi 11 Lite 5G
dit haal je iig NOOIT met een koelboxOp woensdag 20 maart 2002 16:34 schreef ovaal het volgende:
[..]
Voorkomen dat er geen radiator aan te pas komt? Je wil dus zekerheid dat er een verwarmingselement in komt te zitten?
Of denk je aan een systeem zonder radiateur? Zolang je maar een systeem bedenkt met eenzelfde koelvermogen (minimaal 80 Watt) heeft als de warmteproductie van processor en pomp.
Daar zit namelijk gewoon een peltier in.
Verwijderd
je kan ook dit ding in je kast bouwen... 
Zeg maar een Vapochill unit maar dan wat krachtiger (en bijna net zo duur)
-20 bij 200W load
Zeg maar een Vapochill unit maar dan wat krachtiger (en bijna net zo duur)
-20 bij 200W load
Verwijderd
Opzich is zijn idee zo slecht nog niet. Als je toch je PC niet 24/7 aan hebt staan, dan kun je de tijd dat je PC niet aanstaat gebruiken om een berg water te bevriezen. Als je dan je PC wel aanzet, dan kan het smeltende ijs het tekort aan koelvermogen van je kleine vriezertje aanvullen.
Door wat alcohol/methanol/zou aan je water toe te voegen kun je zelfs de temperatuur nog beneden 0 krijgen en houden.
Even rekenen: de warmte die er nodig is om water te bevriezen/ontdooien is (onder voorbehoud: uit 't blote bolletje) 2.2MJ/kg. Stel dat onze proc+pomp+verlies 150W levert, en dat we 's avonds van 19.00 uur tot 0.00 uur willen computeren. Da's dus 5 uur. In die 5 uur produceren we 5*60*60*150 = 2,7MJ aan energie, die gestopt word in het ontdooien van ijs. Hiervoor zouden we dus ca. 1.25kg ijs nodig hebben.
Nou zal alles wel niet zo ideaal gaan als het lijkt, dus we nemen 2kg ijs.
Hmmm, een 80W-120W peltier en 2 liter water als koudeopslag doet de truuk dus. Niet echt onhaalbaar.
De uitvoering: water en ijs zijn slechte warmtegeleiders, dus maak een bak van metaal, waar een koperen spiraal inzit en een hele berg dwarsschotten. Dit bevordert een gelijkmatige aanvriezing.
Door wat alcohol/methanol/zou aan je water toe te voegen kun je zelfs de temperatuur nog beneden 0 krijgen en houden.
Even rekenen: de warmte die er nodig is om water te bevriezen/ontdooien is (onder voorbehoud: uit 't blote bolletje) 2.2MJ/kg. Stel dat onze proc+pomp+verlies 150W levert, en dat we 's avonds van 19.00 uur tot 0.00 uur willen computeren. Da's dus 5 uur. In die 5 uur produceren we 5*60*60*150 = 2,7MJ aan energie, die gestopt word in het ontdooien van ijs. Hiervoor zouden we dus ca. 1.25kg ijs nodig hebben.
Nou zal alles wel niet zo ideaal gaan als het lijkt, dus we nemen 2kg ijs.
Hmmm, een 80W-120W peltier en 2 liter water als koudeopslag doet de truuk dus. Niet echt onhaalbaar.
De uitvoering: water en ijs zijn slechte warmtegeleiders, dus maak een bak van metaal, waar een koperen spiraal inzit en een hele berg dwarsschotten. Dit bevordert een gelijkmatige aanvriezing.
Pagina: 1