Linux installeren op een P75 gaat traag

Pagina: 1
Acties:

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:50

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Hoi,
Ik heb de search en faq al gebruikt, maar kan niet vinden naar wat ik zoek. :'(

Ik heb thuis een oude HP Vectra 5/75 staan met 32Mb ram een een 1Mb cirrus logic video kaartje en een 3,2GB hd ( eventueel ook kleiner, of groter) en een 24x cdrom drive.

Er kan alleen maar ISA kaarten in.

Hier wil ik een leuke router van maken >:) , met een ISDN-, analoge- en een Kabelmodem. En natuurlijk een netwerkkaart.

Al mijn hardware is "Linux Compatible".

Een echte n00b of newbee ben ik niet meer, maar zeker ook geen expert.
Maar als ik een compacte installatie van RedHat 7.0 zonder X installeer (in text mode), gaat dat rete traag :'(
500MB in 1,5 uur ....

Waar kan dat aan liggen? Misschien een "smartdrv" variant voor linux gebruiken (als dat dan bestaat) ???

Koop hier mijn P1 reader :)

• real-0ne
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-04-2024

real-0ne

Jah wat zal ik ervan maken

Je kan ook niet veel verwachten van een p75 he...
Of moet een andere distro nemen zoals debian.

De enige echte....

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Ik heb nog nooit Linux geinstalleerd op een "trage" pc.
Maar dit is dus normaal?

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Dit is wel redelijk normaal ja... Heb hier een P-100 en daar ben je ook makkelijk een uur op bezig. Dit komt omdat, naast het kopieren van bestanden, hij deze ook moet uitpakken (Gzipped). Daarom duurt het wat lang.

Verwijderd

ja, met sommige distro's kan dit idd voorkomen... probeer een andere distro zoals debian of freebsd of zo... maar toch vind ik dit voor Redhat vreemd. Ik heb zelf Redhat ook wel eens op een oude pc geinstalleerd, en dat ging behoorlijk vlot... was trouwens een p133... dat wel. 500mB in 1,5 uur is traag....

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
ok, dan weet ik genoeg :9

Dan maar "ff" wachten tijdens de installatie.

Bedankt voor de snelle reacties :o

*edit: Ceyene=> Dat vond ik dus ook, vandaar mijn vraag... *D
MAar goed, ik probeer wel RH6.2 ofzow ...

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op woensdag 20 maart 2002 11:30 schreef webmail het volgende:

MAar goed, ik probeer wel RH6.2 ofzow ...
NEE!
Doe dat alsjeblieft niet. OF heb wat geduld, OF installeer een minder bloated distro, maar alsjeblieft niet deze rh release, die een goede impressie van gatenkaas geeft : )

Verwijderd

Je kan ook Mandrake 8.2 gebruiken. Die heeft een minimal install van 65 mb, dat zou zelfs of die computer niet veel tijd in beslag moeten nemen.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:56
Heh! Ik moet meteen terug denken aan mijn tijd aan de HTS waar we een Redhat 4 kernel compileerden op een 486 DX2 66...

Thuis ook eens voor de grap gedaan....

Je kan wel even koffie gaan halen hoor! :p

Liege, liege, liegebeest!

Verwijderd

Mmmmmmm,

'K heb hier een p133@120 ( moederbord wil niet sneller ) met 70 MB ram als server/klooi machine staan en die installeerde RH 7.1 zonder problemen, het duurde
niet echt langer dan op m,n andere machines ( 30-45 min.)

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 12:35 schreef Escuda het volgende:
Mmmmmmm,

'K heb hier een p133@120 ( moederbord wil niet sneller ) met 70 MB ram als server/klooi machine staan en die installeerde RH 7.1 zonder problemen, het duurde
niet echt langer dan op m,n andere machines ( 30-45 min.)
Je heb natuurlijk wel 70 Mb intern geheugen he, dat maakt behoorlijk veel uit tijdens de installatie. Ik heb thuis een server staan voor 4 werkstations en dat is een 486 DX2 66 met 16 Mb intern, die draait Mandrake 7.2 ik heb bijna een hele dag gewacht op de install, maar daarna werkt het wel prima.

Verwijderd

mischien kun je een extra terminal open trekken tijdens installatie.
/me heeft nooit Redhat geinstalleerd
en daar dan met hdparm ff naar je cdromspeler en harde schijven kijken
(mits mobo en en hd het ondersteund kun je met -d1 een hoop snelheids winst maken)

• JMW761
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:59
Als je nou eens een NIET grafische install doet, en ook geen grafische ZUT installed op die P75, dan gaat het vast een stuk sneller..opzich is je PC namelijk snel genoeg, zelfs voor RedHat...

Succes :)

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
(dubbele post)

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Thnx !!!

dacht dat m'n topic was afgesloten ... :+

bedankt voor de tip, zal geen RH6.2 installeren.
Misschien is Mandrake 8.2 wel wat. moet ik wel eerst ff downloaden met Casema,.. ( duurt dus weer een week eer het binnen is :'( ).

Zal ook ff kijken of ik een extra terminal kan openen om de snelheid wat op te krikken :7

weer wat geleerd, weer een stukje verder van een n00b/newbee }:O

Verwijderd

Heb ook een linux distro als firewall/router en stiekum fileserver draaien met smoothwall. Volledige install+configuratie is ongeveer 15 minuten werk op mijn P90 en bevalt erg goed!

www.smoothwall.org

Verwijderd

waarom voor router niet gewoon FreeBSD!! of Freesco!!

Verwijderd

[quote]
Check my server at: http://www.vossen.org.uk/sysinfo[/quote]

Uptime van 6H en 44 minuten?? En dat nog wel op freebsd ;)

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 14:08 schreef us1111 het volgende:

[..]

Uptime van 6H en 44 minuten?? En dat nog wel op freebsd ;)
server gaat iedere nacht uit!!

Verwijderd

Hmmm... quoten van een url gaat toch niet helemaal lekker. Trouwens zowieso gaat het wijzigen van postings een beetje vreemd vandaag, of ligt dit aan mij(n proxy)?

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 14:11 schreef us1111 het volgende:
Hmmm... quoten van een url gaat toch niet helemaal lekker. Trouwens zowieso gaat het wijzigen van postings een beetje vreemd vandaag, of ligt dit aan mij(n proxy)?
ligt niet aan jouw, plaatjes zijn overigens ook af en toe niet te zien

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:03

TrailBlazer

Karnemelk FTW

wat helemaal mooi is is met debian een net install doen. Dan downlaod je dmv van FTP gewoon de items die je nodig hebt. Je hebt toch kabel. Dan krijg je eenhele kale distro max 100 mb. Dan ben je hooguit een half uurtje bezig.

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 14:13 schreef TrailBlazer het volgende:
wat helemaal mooi is is met debian een net install doen. Dan downlaod je dmv van FTP gewoon de items die je nodig hebt. Je hebt toch kabel. Dan krijg je eenhele kale distro max 100 mb. Dan ben je hooguit een half uurtje bezig.
netzoals suse en redhat dat doen! Zo heb ik mn laptop ook geinstalleerd.

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 14:09 schreef freebie het volgende:

[..]

Waarom gaat je server uit. Is het dan niet een werkstation opv een server???? Mijn linux server (486 Dx 66, 16 Mb) heeft een uptime van 240 dagen :D

Op zo'n trage pc is het trouwens ook handig om een kant en klare distro te pakken. Ik weet ff geen url maar heb wel eens geexperimenteerd met een mini distro dat 1 diskette groot was. Je had niet eens een harddisk nodig. Dat ding routerde en was een dialup-dialin server. Best wel cool. Toen ben ik alleen overgestapt op mandrake voor dat ding omdat ik met samba een PDC voor een paar Windows clients wou spelen.

Verwijderd

Hey Robbie, hang loose man.

Totaal off topic : de search werkt(e) ook voor geen meter zodra ik meer dan 1 woord als zoekopdracht geef vindt ie niks.

(of snap ik niet hoe ie werkt ?)

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 14:09 schreef freebie het volgende:

[..]

Waarom gaat je server uit. Is het dan niet een werkstation opv een server???? Mijn linux server (486 Dx 66, 16 Mb) heeft een uptime van 240 dagen :D

Op zo'n trage pc is het trouwens ook handig om een kant en klare distro te pakken. Ik weet ff geen url maar heb wel eens geexperimenteerd met een mini distro dat 1 diskette groot was. Je had niet eens een harddisk nodig. Dat ding routerde en was een dialup-dialin server. Best wel cool. Toen ben ik alleen overgestapt op mandrake voor dat ding omdat ik met samba een PDC voor een paar Windows clients wou spelen.

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 14:15 schreef DonzigEendje het volgende:

[..]

Waarom gaat je server uit. Is het dan niet een werkstation opv een server????
Is wel server maar heeft 's nachts toch geen nut meer, is onnodig stroomverbruik. Overdrag speelt ie meer voor proxy/router en een beetje webserver en mailserver.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:03

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op woensdag 20 maart 2002 14:14 schreef freebie het volgende:

[..]

Ik ben na redhat 6.2 afgestapt van dat systeem. SUSE nooit geprobeerd debian werd me aangeraden is meer zoeken.

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 14:17 schreef DonzigEendje het volgende:

[..]

Ik weet ff geen url maar heb wel eens geexperimenteerd met een mini distro dat 1 diskette groot was. Je had niet eens een harddisk nodig.
Freesco zal dat geweest zijn: www.freesco.info

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 14:17 schreef freebie het volgende:

[..]

Is wel server maar heeft 's nachts toch geen nut meer, is onnodig stroomverbruik. Overdrag speelt ie meer voor proxy/router en een beetje webserver en mailserver.
Zolang je monitor uit staat is het stroomgebruik van een computer zeer laag, zekers als je een wat oudere pc gebruikt. En je pc hoeft 's nachts helemaal niet nutteloos te zijn. Je kan dat ding natuurlijk automatisch updates voor bepaalde pakketen binnenlaten halen. Je kan er divx-ies mee downloaden enzovoorts, zat redenen om hem lekker aan te laten staan. Bovendien als je nu wil computeren moet je eerst 2 pc's aanzetten :r. Ik laat zelfs mijn werkstation dag en nacht aanstaan, ff inloggen en klaar.
Op woensdag 20 maart 2002 14:18 schreef freebie het volgende:

Freesco zal dat geweest zijn: www.freesco.info
Nee het was een andere dan freesco, het was ook niet easygate maar een andere....weet niet meer...gewoon zoeken op google denk ik, dan vind je vanzelf wel wat

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 14:20 schreef DonzigEendje het volgende:

[..]

Zolang je monitor uit staat is het stroomgebruik van een computer zeer laag, zekers als je een wat oudere pc gebruikt. En je pc hoeft 's nachts helemaal niet nutteloos te zijn. Je kan dat ding natuurlijk automatisch updates voor bepaalde pakketen binnenlaten halen. Je kan er divx-ies mee downloaden enzovoorts, zat redenen om hem lekker aan te laten staan. Bovendien als je nu wil computeren moet je eerst 2 pc's aanzetten :r. Ik laat zelfs mijn werkstation dag en nacht aanstaan, ff inloggen en klaar.
kzit dan nog met het probleem van teveel lawaai, hij staat in mijn kamer. De hard disk is niet stil te krijgen, voeding draait overigens op 5volt.

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 14:23 schreef freebie het volgende:

[..]

kzit dan nog met het probleem van teveel lawaai, hij staat in mijn kamer. De hard disk is niet stil te krijgen, voeding draait overigens op 5volt.
Je kan toch in de bios instellen dat je harddisk na 5 minuten niet gebruikt te zijn gaat slapen. En uit mijn pc heb ik de koeling gesloopt ook die uit de voeding, een 486 wordt toch niet warm. Dus van herrie heb ik geen last :D

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 14:26 schreef DonzigEendje het volgende:

[..]

Je kan toch in de bios instellen dat je harddisk na 5 minuten niet gebruikt te zijn gaat slapen. En uit mijn pc heb ik de koeling gesloopt ook die uit de voeding, een 486 wordt toch niet warm. Dus van herrie heb ik geen last :D
P1 133mhz + 200 watt voeding wordt wel een beetje warm. Op proc zit alleen koelblok. Maar kzal straks eens in de bios gaan kijken.

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Op woensdag 20 maart 2002 14:05 schreef us1111 het volgende:
Heb ook een linux distro als firewall/router en stiekum fileserver draaien met smoothwall. Volledige install+configuratie is ongeveer 15 minuten werk op mijn P90 en bevalt erg goed!

www.smoothwall.org
Heb ik allemaal al geprobeerd :'(

Smoothwall
Mandrake single network firewall
Clark Connect
IpCop

Geen van allen ondersteunen mijn kabelmodem :'(
Ik heb zo'n houtje touwtje modem van Casema voor aan een seriele compoort.

Het enige wat werkt is FreeSco...
Maar ik wil ook kunnen inbellen op m'n routertje via isdn en/of analoge modem. En dat gaat (nog) niet met Freesco.
Op woensdag 20 maart 2002 14:05 schreef freebie het volgende:
waarom voor router niet gewoon FreeBSD!! of Freesco!!
FreeBSD gaat ik ook een keer proberen >:)
Ik heb FreeBSD 4.3 hier liggen.

Wat is eigenlijk het verschil tussen FreeBSD & NetBSD :?

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 14:27 schreef freebie het volgende:

[..]

P1 133mhz + 200 watt voeding wordt wel een beetje warm. Op proc zit alleen koelblok. Maar kzal straks eens in de bios gaan kijken.
Je moet voor de grap eens een termometer bij je voeding in de buurt houden, dan zal je zien dat het niks uit maakt of er een koeling inzit of niet.

Wat ook helpt tegen herrie is je harddisk loshalen uit je kast en aan een paar draden ophangen. Hierdoor tril je kast niet meer mee, wat zeker 50% herie scheelt. Een beetje extreem, maar ja, we zitten hier immers bij GOT ;)

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Op woensdag 20 maart 2002 14:13 schreef TrailBlazer het volgende:
:'( hier in zoeterwoude is er geen ADSL, ... alleen ISDN en CableWanadooNothing...

En waarom? Heb toch een cdrommetje erin zitten, en genoeg aantal distro's om uit te proberen >:)

Maar bedankt voor de tip

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 14:35 schreef webmail het volgende:

[..]

En waarom? Heb toch een cdrommetje erin zitten, en genoeg aantal distro's om uit te proberen >:)
En je zei in het begin dat je geen CD-rom speler had :? :?

Of doe je het via je lokale netwerk vanaf cdrom installeren?

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Op woensdag 20 maart 2002 14:41 schreef freebie het volgende:

[..]

En je zei in het begin dat je geen CD-rom speler had :? :?

Of doe je het via je lokale netwerk vanaf cdrom installeren?
Hmmmm, ... miscommunicatie ;)
Op woensdag 20 maart 2002 11:18 schreef webmail het volgende:
...
Ik heb thuis een oude HP Vectra 5/75 staan met 32Mb ram een een 1Mb cirrus logic video kaartje en een 3,2GB hd ( eventueel ook kleiner, of groter) en een 24x cdrom drive.
....

• real-0ne
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-04-2024

real-0ne

Jah wat zal ik ervan maken

als je snel wilt installen moet je debian installen dan ben je binnen 15 min wel klaar denk ik...

De enige echte....

Verwijderd

lol, zet er Norton Commander 1.0 op ofzo

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Debian op mn Pentium 75 met 48MB en 2.5GB 4500RPM harddisk in een klein halfuurtje :)

Debian is echt snel qua installeren, daarna moet je nog wel wat extra stuff installeren, met een Debian installatie met alles erop en eraan ben ik ongeveer twee dagen bezig (PHP, MySQL, Qmail, Apache, etc...)

• Trema
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Trema

Het kost wat

Afgelopen weekend nog gedaan: installatie Slackware 8.0 via netwerk (NFS) op een 486SX 25MHz met 8Mb ram. Dat heeft wel een dag geduurd ja :D

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 00:28

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Op woensdag 20 maart 2002 14:14 schreef freebie het volgende:

[..]

Waar vinden jullie dit. Ik heb gezocht maar kan het niet vinden ;( Sorry voor mn noobie vraag maar kheb ook een flaptopper

.

Verwijderd

Of een freebsd distro voor firewalls/routers:

www.dubbele.com
Pagina: 1