Toon posts:

Linux tov Windows, verschillen en voor/nadelen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dit is geen uigemolken topic in deze vorm, lees nou maar verder misschien vind je het nog leuk ook ;)

Okay, ik heb dus een opdracht voor mijn opleiding (Hogere Informatica) voor deze opdracht moet ik de verschillen en de voor en de nadelen van Linux t.o.v. Windows opsommen.
Mijn idee was om deze opdracht "samen" te doen. Iedereen die iets zinnigs bijdraagt aan deze thread wordt vermeld in de uitgewerkte versie die ik ga schrijven. Ik hoop dat er hier een interessante, no-flame thread op gang komt waarbij iedereen zijn/haar bevindingen en meningen kan uiten.

Wat te doen als het er niet mee eens bent:
Als er een voordeel van Windows genoemd wordt, waar jij van denkt, *lekker belangrijk* of *BULLSHIT*, noem dan een voordeel van Linux. Met nadelen hetzelfde. Nog krachtiger is je betoog als je ook kan aangeven waar precies het verschil in zit.

Zondag post ik hier mijn uiteindelijk werkstuk, nogmaals: iedereen die iets bijdraagt aan deze thread wordt in het werkstuk genoemd, de opdracht was vrij vaag, creativiteit wordt aangemoedigd, dus dit is mijn creativiteit. ;) :) :)

Ik zou het leuk vinden als er veel mensen meewerken aan dit "projectje", dus lurkers, show yourselves! ;)

• RubZie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 30-11-2024
Windows is makkelijk te installeren voor elke mafkees.
Windows kost geld (soms >:))
Linux is stabieler.
Linux is gratis.
Linux ondersteunt SMP, windows niet altijd.
Er is veel support voor beide OS'en alleen krijg je die bij linux meer van ehcte freaks.
EH ja weetikveel tis allemaal zo logisch he.

Moet je trouwens geen onderscheid maken tussen NT en 9x/ME?

Usarchy: nieuws over usability en online marketing

Verwijderd

Topicstarter
Rubzie:
nee, het gaat om Redhat 6.1 en Windows 95, dus de nieuwste foefjes van WinME kunnen niet gebruikt worden. Vind ik ook jammer, maar deze school heeft nou eenmaal niet zo'n leuk printertje als DNB ;), en kunnen dus niet elk jaar de nieuwste versie van alle software aanschaffen.

Misschien is het wel een idee om gewoon de hele thread letterlijk toe te voegen aan mijn werkstuk (lees: ik maak nog steeds het werkstuk, maar al jullie bijdragen staan dan meteen vermeld! :) )

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:00
linux is modulair, windows niet. Windows moet je in een keer upgraden, je kan natuurlijk wel een nieuwere textverwerker erop zetten, maar in feite blijft het een w95 compu. Linux kan je deels upgraden. Je kan bijvoorbeeld een nieuwere library set installeren zonder de kernel te vervangen of andersom natuurlijk. Ook kan je (voor het gemak X ook even tot linux rekenend) je grafische interface upgraden zonder dat je ineens een redhat 6.2 op je compu hebt draaien.
Moraal is dat je op die manier je systeem helemaal kan customizen en dat dat voor linux anders gaat dan voor windows. Voor linux download je een programmaatje, voor windows koop je een ceedeetje.
Je kan het een beetje zien als het driver systeem bij windows, je installeert een nieuwe driver en je hebt betere hardware support maar nog steeds het zelfde OS. Wat voor windows alleen voor je drivers geldt geldt voor linux voor je hele systeem.

Verwijderd

Het grootste voordeel van linux is waarschijnlijk ook weer een nadeel:
Het is gebaseerd op de oude unix principes, met users, rechten en bijbehorende schijftoegang. Ben je hieraan gewend dan is het ideaal! Echter met de toenemende naamsbekendheid van linux komen er een hoop clueless (vergeef me, maar het is vaak zo) point-en-clickers van de windows filosofie kijken die er helemaal niets van begrijpen. Binaries, sources. Zelf bouwen of niet, libraries, kernels.. Die denken wel even aan de slag te kunnen maar falen in de beginfasen. Er zullen er dan ook velen zijn die het meteen maar links laten liggen en terugrennen naar hun billie-bakkie en verder leven met het idee: linux sucked!

Dit is dus jammer. Linux is klaar voor de desktop indien opgezet door een deskundige en de toegang voor de user lekker beperkt is.

De leercurve van linux is steil, maar indien je er eenmaal doorheen bent is het het meer dan waard!

Verder is er nog een probleem dat de linux gebruikers zich meestal meer voelen dan de windows gebruikers. De newbies worden nog wel eens afgeblaft. En ik moet het toegeven, het kan ook wel eens irritant zijn om na zoveel keer weer een bericht op een nieuwsgroep te zien met:
Ik heb linux geinstaleerd en nu vraagt ie om een usernaam en password en die heb ik niet....
Maar omdat we toch willen dat linux HET wordt probeer ik iig aardig te blijven en de mensen op het rechte pad te helpen als ik daar de tijd voor heb!

Verwijderd

Enne het lijstje kan natuurlijk nog wel iets anders dan dat filosofische gelul:

Linux - cool
windows - mainstream

Programmeren linux en je maakt een fout(je): core dump
Windows: bak op zijn muil (soms)

Linux verneukt (kan gebeuren:)) restart: nog steeds verneukt, hij is consequent
Windows verneukt, restart: gefixed (soms)

Commandline: COOOL
Dos prompt: Kan beter, maar is beter dan niks

ehm ehm

Drivers: windows always
linux: soms (hopelijk veranderd dat)

Linux: secure (semi), geen virussen.
Windos: *kuch*

Linux rm -rf bla [tab] *
en dan erachter komen dat er maar 1 bestand was dat met bla begon....schijf (of home dir of zo) leeg :(
Windows: point, del, weg, maar nog undeletable

Ach ik kan nog wel even doorgaan....Eigenlijk zijn ze helemaal niet te vergelijken!

Verwijderd

Topicstarter
goeie bijdrage :) ook errug grappig :) :D

sjadat laatste is een beetje waar, maar er zijn ook soms kleine overeenkomsten, die mogen ook best genoemd worden.

bijvoorbeeld:
basis commando's op de commandline in RH6.1 zijn vrijwel identiek aan die van de windows command prompt: cd, dir (is een alias, maar toch), rd e.d.

ook kun je met X en KDE een op windows gelijkende interface krijgen, met een taakbalk en een uitklap menu e.d.
'explorer' zie je ook wel veel van terug onder Linux in KDE.
Bij mijn weten was MS het eerst met het introduceren van zo'n layout...
Maar Linux (UNIX) was weer het eerst met Multi-user omgeving.
Onder Windows 95 kun je nog niet echt spreken van Multi-user omgeving, behalve dan in de zin dat er verschillende namen gebruikt kunnen worden om in te loggen.

er zijn ook grote verschillen in hoe Linux met X om gaat en hoe MS-DOS met Windows omgaat (eigenlijk meer: hoe Windows met MS-DOS om gaat ;) ) maar daar kan ik zelf niet zoveel zinnigs over zeggen... misschien iemand anders?

• zomertje
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

windows:
*instabiel (winsoms) -irritant is het om aan gebruikers uit te moeten leggen waarom elke keer die pc crashed
*veel software, drivers
*veel kennis aanwezig
*dos: maar n klein beetje

linux:
*multi user
*stabieler, gui geen onderdeel van het echte OS
*lage systeemeisen
*remote te benaderen/beheren
*nogal wat kennis vereist
*goedkoop
*veel command line

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• Aaargh!
  • Laatst online: 12-04 21:44

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Windows: support ? ja, a F1,- per minuut.
Linux: ongelovelijk veel support op website's , nieuwsgroepen, mailing lists. etc. etc. etc.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:03

Beaves

Usque ad Finem

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 15 september 2000 21:13 schreef Aaargh! het volgende:
Windows: support ? ja, a F1,- per minuut.[/quote]O ja...wat krijg je hier dan?

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• JayTaph
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-11-2025

JayTaph

Portability is for canoes.

Zeker niet onbelangrijk:

linux: vfs (virtual file system)
windows: Fat16/32

vfs zorgt ervoor dat je theoretisch elk gewenste filesystem kan draaien. Normaal gesproken is dat het ext2-filesystem maar fat16, fat32, nfs, smbfs, reiser of wat dan ook kan gedraait worden (door de modulaire opzet wat al eerder genoemd was en wat redelijk consequent is doorgevoerd in alle onderdelen van linux).

----------
Voordelen ext2:
* Superblokken op verschillende plekken in je systeem. Slechte superblock wil niet zeggen dat je hele schijf kwijt is (FAT wel).

* UNDELETE funtcie (jah.. dat kan dus ook met ext2/linux, hetzij niet zo makkelijk als onder win9x).

* Betere opslag van data, geen defragmentatie nodig (hoewel fragmentatie-blocken niet eens gebruikt worden).

* Minimale overlevingskansen voor vir(i/ussen).

----------

Linux:
* Betere TCP/IP stack. Ook meer mogelijkheden.
* Package Manager (rpm in dit geval).
* Standaard compleet met alles en nog wat.
* Volledige kernel sourcecode.
* Snellere en uitgebreidere security-testen en fixes.
* Gratis
* SMP en MTRR
* Shared objects. Niet de slappe aftreksel die ze DLL's noemen.
* Load on demand met modules.
* Multi User Aware Gui (X-windows) waardoor je tegelijkertijd op verschillende systemen kunt werken
* HOW-TO's
* Motif, QT, GTK (windows: MFC).

nadelen RH61:
* Moeilijk voor newbies.
* Veel "need-to-know".
* RH kijkt niet zo nauw op POSIX (windows daarintegen: POSiX!!??)
* standaard installatie lijkt op "cafe komt u maar"... zonder enige na-installatie zo lek als zwitserse kaas.
* Teveel geinstalleerd tijdens installatie.

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

• mth
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-02-2025

mth

Integratie (Windows) vs modulariteit (Linux), dat is denk ik een van de grootste verschillen.

In beide gevallen gaat het om een systeem dat bestaat uit meerdere programma's. Maar bij integratie worden de grenzen tussen programma's zo veel mogelijk vervaagd, terwijl bij modulariteit die grenzen duidelijk zichtbaar zijn.

Modulariteit heeft diverse voordelen:
1. De diverse programma's kunnen onafhankelijk van elkaar ontwikkeld en getest worden. Dit is handig aangezien het maken van grote programma's meer dan evenredig lastiger is dan het maken van kleine programma's.
2. Willekeurige combinaties van programma's kunnen gemaakt worden. Bij integratie worden specifieke combinaties ondersteund en als je een andere combinatie wilt dan heb je pech.
3. Hergebruik van code wordt bevorderd. Omdat er veel modules beschikbaar zijn, hoef je niet steeds opnieuw het wiel uit te vinden. Je kunt bijvoorbeeld een bestaande JPEG library gebruiken ipv zelf JPEG routines te schrijven. Bijkomende voordelen zijn dat er in minder code ook minder bugs kunnen zitten en dat als meerdere programma's dezelfde libraries gebruiken, deze libraries maar 1x in het geheugen hoeven te worden geladen.

Een nadeel van modulariteit is dat de gebruiker meer verstand moet hebben van hoe het systeem in elkaar zit. In Linux is het niet ongewoon dat als je een programma gaat installeren, je meteen ook 1 of 2 libraries erbij moet installeren (tenzij je die al had). Of dat dat mooie grafische programma dat je net ge-installeerd hebt eigenlijk een schil om een command-line utility blijkt te zijn, die je apart moet installeren.

Dat is een van de manieren waarop distributies waarde aan Linux toevoegen: de package managers houden dergelijke dependencies bij een waarschuwen je wanneer je een package installeert dat afhankelijk is van andere packages die je nog niet hebt ge-installeerd.

Modulariteit geeft de gebruiker veel meer controle over het systeem. Dat past prima in een open source omgeving, maar bedrijven als Microsoft zijn daar niet zo dol op.

"This is the noise that keeps me awake."

• argi
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:43
In de nieuwe C'T (Computer Techniek) staat een artikel over "Linux vs. Windows". Ik heb het nog niet gelezen, maar misschien kun je het gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
WOUW! harstikke tof al die bijdragen lui! seeekers!

CT ligt niet binnen mijn budget momenteel :( nieuwe opleiding brengt allemaal kosten met zich mee... (stappen elke week en allerlei feestjes enzoo ;) )

• admiral866
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:02

admiral866

The King Personality Disorder

hee ik moet dus ook dat werkstuk maken eh.
trouwens hartstikke handig bedacht cyberjunk
:)
maareh zou iemand het erg vinden om dat artikel in C'T in te scannen?
Want de winkels zijn niet meer open he.

Keep em comin'

• admiral866

admiral866

laat ik zelf ook ff een bijdrage doen dan
http://nl.linux.org/whatis/

aangezien je waarschijnlijk al wel alles hoe en wat van windows weet, heb ik niet daarvoor iets gezocht.

edit:
http://nl.linux.org/doc/HOWTO/DOS-Win-to-Linux-HOWTO-NL.html
is ook wel kewl

Verwijderd

Wat ik het grote voordeel van Win vind is dat je opa van 90 nog een e-mailtje naar jou kan sturen. Het is zo opgezet dat echt elke leek ermee overweg kan zonder kennis van een pc (en eventueel het web). Met *nix is dit niet het geval, eenmaal bekender met *nix werkt het makkelijker en sneller dan win. (imho)

Zelf werk ik met FreeBSD op mijn werk en moet zeggen dat ik het nu zelf ook eens ga proberen te installen op een lap hier, omdat ik het zo lekker vind werken.

• admiral866

admiral866

erhm, sorry maareh wat betekent nu eigenlijk
"imho" ?
En is dat dan hetzelfde als "imo" wat ook wel es gebruikt wordt?

ja, sorry, maar nu wil het wel es weten.

• StarLite
  • Laatst online: 01-12-2025

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Voordelen Linux:

» Linux draait nog vloeiend op een 386 met 1 MB RAM, ooit iemand geprobeerd win95 [laat staan win2000] op een 386 te draaien¿...
Dit heeft grote voordelen voor een bedrijf dat geen geld heeft om elke 2 jaar gloednieuwe PC'S te kopen.

» Linux = multiuser, dus een gebruiker hoeft alleen maar een teriminal [paar 100 piek] te hebben IPV een hele PC [paar 1000 piek]

» Linux is VEEEEL beter te beveiligen dan windows. [aangezien winNT/win2K niet meedoet in deze vergelijking]

» Linux IS gewoon stabieler dan windows, maar dat gaat ten koste van de gebruikersvriendelijkheid [mooi woord voor galgje ;)].

» Geen restart nodig na elk wissewasje. Windows95 moet standaard zelfs restarten als je de schermresolutie veranderd, voor een server is dit natuurlijk onaceptabel.
Linux hoef je eigenlijk alleen maar te restarten nadat je een nieuwe kernel hebt geïnstallerd.

Voordelen windows:

» Windows = plug+play. Voor de nietswetende PC-gebruiker, is het ideaal.

» Windows is standaard, dus verreweg de meeste software+drivers komen uit voor windows. Driver installatie komt erop neer dat je één keer dubbelklikt op het bestand, je herstart je PC en het werkt. Onder linux moet je alles handmatig uitpakken en instellen.

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Verwijderd

Wat ik nog wat mis in de discussie is het essentiele verschil tussen Windows 9x en Windows NT/2000 dit zijn echt heel verschillende OS'sen die toevallig dezelfde user interface hebben.
Het is dus eigenlijk Windows vs Windows NT/2000 vs Linux

Waarbij:
Windows 9x/ME
- Consumenten OS
- Stabiliteit legt het af tegen compatibiliteit
- Gemak gaat voor functionaliteit
- Single processor systemen
- Desktop OS

Windows NT/2000
- Gericht op het bedrijfsleven
- Zeer stabiel
- Is nu met Windows 2000 ook meer bij consumenten te vinden
- Compatibiliteit minder belangrijk dan stabiliteit
- Minder makkelijk te leren dan Windows 9x
- Van 1 tot 32 processoren
- Beveiliging ingebouwd
- Zowel server als desktop OS

Linux
- Zeer stabiel
- Weinig compatible
- Vooral een server OS, weinig aanwezig in de desktopwereld, met name populair in de internetbranche
- gratis
- Multiprocessor ondersteunend (ik zoek hier nog een artikel over de schaalbaarheid)

Wim
--

http://www.win2kwereld.nl

• argi
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:43
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>maareh zou iemand het erg vinden om dat artikel in C'T in te scannen?
Want de winkels zijn niet meer open he.[/quote]Ik zal morgen (als ik het niet vergeet) wel inscannen, want nu ligt iedereen te pitten en mijn scanner maakt nogal een herrie. Bovendien zijn het 20 pagina's :(
En wat kan ik er dan mee doen? E-mailen?

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-04 00:19

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 16 september 2000 23:21 schreef admiral het volgende:
erhm, sorry maareh wat betekent nu eigenlijk
"imho" ?
En is dat dan hetzelfde als "imo" wat ook wel es gebruikt wordt?

ja, sorry, maar nu wil het wel es weten.[/quote]IMHO = In My Humble Opinion
IMO = In My Opinion

Je ken toch wel een beetje Engels, of niet soms?

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

Topicstarter
OKAY! eeeeeeehhhhnnnnn ....

STOP! :)

Ik ben nu bezig met het uitgewerkte verhaal, moet morgen voor 12.00 ingeleverd worden, dus meer replies worden er niet in verwerkt. Meeste reakties lijken toch wel veel opmekaar nu, dus de thread is psies lang genoeg geweest. (bijv. zeggen dat je niet hoeft te rebooten; dat is een direct gevolg van de modulaire opbouw van linux.)

Wie toch nog persé wat wil bijdragen aan mijn werkstuk mag mij wat functies en doelen van het OS (OS in het algemeen, dus niet win of lin, gewoon "Waarvoor dient een OS?") opnoemen.

Iedereen die tot nu toe gereageerd heeft harstikke bedankt, jullie zien het werkstuk strax wel verschijnen.

• RubZie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 30-11-2024
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Redhat 6.1 en Windows 95[/quote]Lekkere vergelijking is dat idd zeg, waar slaat dat nou op? RH 6.1 is bijna de nieuwste versie, terwijl w95 al door 3 versies is opgevolgd, en al jaaaaaaaaren oud is... :)

Usarchy: nieuws over usability en online marketing

Verwijderd

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>maar deze school heeft nou eenmaal niet zo'n leuk printertje als DNB, en kunnen dus niet elk jaar de nieuwste versie van alle software aanschaffen.[/quote]Linux is gratis, dus da's geen probleem.

Overigens maakt het voor de vergelijking niets uit of we Win95 of 98 nemen. De tot nu toe opgesomde verschillen zijn allemaal elementair. (Win2k is een ander verhaal)

Ik ben bijna klaar b.t.w. :)

• admiral866

admiral866

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>En wat kan ik er dan mee doen? E-mailen?[/quote]Da's wel een goed plan ja.
n64floris@hotmail.com is het adres.

Thx in advance.
Ik lever het btw dinsdag ofzo wel in, want heb er nu geen tijd voor (lanparty)
:)

Verwijderd

Topicstarter
Wie quote je?

Als ik jou was zou ik het idd MAANDAG maar voor 12.00 inleveren, anders krijg je weer 'minpunten' tijdens de review.
ecr.roden@windesheim.nl :)

• Jasper Janssen
  • Laatst online: 18-04-2025
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Okay, ik heb dus een opdracht voor mijn opleiding (Hogere Informatica) voor deze opdracht moet ik de verschillen en de voor en de nadelen van Linux t.o.v. Windows opsommen. Mijn idee was om deze opdracht "samen" te doen. Iedereen die iets zinnigs bijdraagt aan deze thread wordt vermeld in de uitgewerkte versie die ik ga schrijven. Ik hoop dat er hier een interessante, no-flame thread op gang komt waarbij iedereen zijn/haar bevindingen en meningen kan uiten.[/quote]Man, doe gewoon je eigen huiswerk.

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Nou nou jasper... ongesteld?
Ik vind het een prima idee om het hiero te posten, dat voegt iets toe aan het verslag/werkstuk..

Maar buiten dat vind ik het bijzonder vreemd dat ze op hoger onderwijs (universiteit?) zo'n slechte opdracht geven. Zoiets als: "Schrijf de voor- en nadelen van amd en intel processoren op. Gebruik hiervoor de AMD K5-100 en de PIII 1 GHz".

Windows 95 (en 98) is een Toy-OS zoals microsoft insiders het zelf noemen en linux is een server-OS (of zeer nauw verwant daaraan).

Dit is dus niet alleen het verhaal van de appels en peren, maar zelfs het verhaal van hele oude appels en hele nieuwe peren.

Als dit nu een opdracht was in de brugklas voor computerkunde (of hoe ze dat tegenwoordig noemen), ok. Maar het is een opdracht in hoger onderwijs.

Ik weet dat het geen zin heeft om nog te proberen iets bij te dragen, maar dit moest ik toch even kwijt... Verder ben ik personally verslaafd aan windows 2000, maar in dit geval moet ik toch linux op alle fronten buiten gebruikersvriendelijkheid (hoewel dat ook maar discutabel is - crashen is NIET gebruikersvriendelijk), intuitiviteit en driver-beschikbaarheid beter vinden...

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

Verwijderd

Topicstarter
Burat:
Je hebt wel een beetje gelijk, maar ik zit dus in de eerste. Dit is een opdracht om gewoon wat meer uit te vinden over Linux EN windows. Aan het eind van dit blok vallen namelijk maarliefst 2 studiepunten te behalen met Windows en 1 met Linux.
Ik zal je reactie er wel bij plakken zodirekt.

• balk
offtopic:
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 17 september 2000 19:31 schreef Burat het volgende:

Maar buiten dat vind ik het bijzonder vreemd dat ze op hoger onderwijs (universiteit?) zo'n slechte opdracht geven. Zoiets als: "Schrijf de voor- en nadelen van amd en intel processoren op. Gebruik hiervoor de AMD K5-100 en de PIII 1 GHz".

...

Als dit nu een opdracht was in de brugklas voor computerkunde (of hoe ze dat tegenwoordig noemen), ok. Maar het is een opdracht in hoger onderwijs. [/quote]Ik heb 3,5 jaar op een niet nader te noemen hbo doorgebracht en een van de weinige dingen die ik geleerd heb is dat het bedrijfsleven de opleidingen die mensen de titel Ing. meegeeft overschat. Dat is mijn mening. Ben nu net met een ir. opleiding begonnen en heb nu al het idee dat alles veel beter is.

Ik vind de vraag niet echt slecht, je gaat nadenken wat de verschillen zijn, je merkt dat het inderdaad a met p vergelijken is. Mooie conclusie in je verslag is dat de vraagstelling onjuist is omdat (lijstje met hier vergaarde argumenten) en dat de vraag geherformuleerd dient te worden (suggestie geven). Dan heb je het nog beter gedaan, je hebt namelijk laten zien dat je gegevens kunt verzamelen EN dat je uit die gegevens ook nog eens conclusies kan trekken.

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-04 22:23

oXygeN

oftewel oxje...

Toch vreemd dat de meeste mensen bij linux aan redhat denken...
Je kan wel vet bikkel gaan lopen doen met je redhat linux systeem, maar eigenlijk is dat niets anders als een gewoon windows systeem qua installatie enzo.

Ennuh linux op een 386 met 1 mb ram... vergeet et maar, tegenwoordig is 4 mb al te weinig, dan gaat ie echt niet zomaar booten

\o/

Verwijderd

Topicstarter
Ohhhh, we hebben een kenner in ons midden! oXygeN :) (luchtig typje zeker?)
Neej, 1 MB is idd te weinig. Maar 4MB gaat dus wel degelijk. Alleen X wordt wat lastig. 'T ligt er natuurlijk ook aan welke distro je gebruikt. RedHat 6.1 zal idd niet draaien op een 386, maar bijvoorbeeld Dragon Linux gaat het prima mee.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:54

heuveltje

KoelkastFilosoof

ITS ME
leuk dat je zo enthousiast bent, maar je neemt nu toch wel hele grote sprongen IMHO
let op dis geen persoonlijke aanval, maar mijn eigen ervaring

Linux draait nog vloeiend op een 386 met 1 MB RAM, ooit iemand geprobeerd win95 [laat staan win2000] op een 386 te draaien¿...

heb jij wel eens ooit geprobeerd linux op die pc te draaien ?. xwindows zal nooit werken, elke standaard distro loopt meteen vast. je zult zelf op een andere pc een kernel in elkaar moeten hacken. door zo'n beetje alles er uitstrippen. een "volwassen" text-editor ala vim of emacs kun je ook wel vergeten. je kunt er inderdaad linux op draaien. maar er iets nuttigs mee doen zal niet meevallen (misschien als dhcp-server dat ie ut trekt.

Dit heeft grote voordelen voor een bedrijf dat geen geld heeft om elke 2 jaar gloednieuwe PC'S te kopen.
als jij gewoon word97 blijft draaien op w95 hoef je ook geen nieuwe pc te kopen. en met xwindows geinstalled verschillen de hardware eisen aanzienlijk minder

Linux = multiuser, dus een gebruiker hoeft alleen maar een teriminal [paar 100 piek] te hebben IPV een hele PC [paar 1000 piek]
waar, maar waar gebruik je die terminal voor ? meeste gebruikers gebruiken hun OOKpc voor : textverwerken(grafisch ala word) i-netten database (ala xcel).
voor simple dbase praktijken(voorraad beheer in magazijn bv) etc kan het wel, maar dat kan met een 486 en dos ook.
verder heeft NT ook een terminal service die practice hetzelfde doet(is mij verteld, nooit zelf mee gewerkt)

Linux is VEEEEL beter te beveiligen dan windows. [aangezien winNT/win2K niet meedoet in deze vergelijking]
opzich ook waar: maar daar is wel veel kennis voor nodig, en in de meeste gevallen niet nodig. servers ed draaien niet op w95 en vallen dus af. en icm ghost is een windowsbak goed te beheren :)

Linux IS gewoon stabieler dan windows, maar dat gaat ten koste van de gebruikersvriendelijkheid [mooi woord voor galgje ].
ook linux kan heel hard crashen (met name xwindows en netscape) wel blijft het onderliggende os overeind waardoor alles snel weer opnieuw gestart is

Geen restart nodig na elk wissewasje. Windows95 moet standaard zelfs restarten als je de schermresolutie veranderd
moet xwindows standaard ook :) sterker nog
tis in windows makkelijker te omzeilen dan in linux. kun je beter de netwerk-voorzieningen als voorbeeld nemen, daar moet je met windows echt continu rebooten

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Topicstarter
Nah, zul je altijd zien, valt internet nog effe weg op het moment dat ik wilde posten :(

Anywayz, de word doc's kun je vinden op http://hio.ccc4u.net/GP/DOC/LINB/Thema%202/
tis Word 2000, misschien te openen met Internet Explorer, anders, als je geen Word 2000 hebt, ik kan momenteel niet de Word 6 versies uppen dankzij chello, dus dan komt dat morgen wel.

I.v.m. de grootte en de opmaak van het geheel ga ik het ook niet proberen hier te posten.

Verwijderd

Topicstarter
Word 6 versies zijn nu ook beschikbaar. :)

• mth
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-02-2025

mth

Doe de Linux gebruikers een plezier en publiceer je werkstuk ook in een ander formaat dan Word. Suggesties: HTML, PDF, PostScript of plain text.

"This is the noise that keeps me awake."

• balk
idd, je mag wel een beetje lief zijn tegen de mensen die ondanks al die nadelen toch nog linux draaien. Zowel WP8, SO51 en Abiword 0.7 pikten de word6 versie niet. ;)

• balk
laat maar, de word 2000 versie wordt wel gepikt door wp8 :)

(en ik mag toch aannemen dat iedereen wp heeft [e]......)

-----------------------------
hebben != gebruiken ;)

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-04 15:07

jep

Op zaterdag 16 september 2000 23:45 schreef wverveen het volgende:
Wat ik nog wat mis in de discussie is het essentiele verschil tussen Windows 9x en Windows NT/2000 dit zijn echt heel verschillende OS'sen die toevallig dezelfde user interface hebben.
Het is dus eigenlijk Windows vs Windows NT/2000 vs Linux

Waarbij:
Windows 9x/ME
- Consumenten OS
- Stabiliteit legt het af tegen compatibiliteit
- Gemak gaat voor functionaliteit
- Single processor systemen
- Desktop OS

Windows NT/2000
- Gericht op het bedrijfsleven
- Zeer stabiel
- Is nu met Windows 2000 ook meer bij consumenten te vinden
- Compatibiliteit minder belangrijk dan stabiliteit
- Minder makkelijk te leren dan Windows 9x
- Van 1 tot 32 processoren
- Beveiliging ingebouwd
- Zowel server als desktop OS

Linux
- Zeer stabiel
- Weinig compatible
- Vooral een server OS, weinig aanwezig in de desktopwereld, met name populair in de internetbranche
- gratis
- Multiprocessor ondersteunend (ik zoek hier nog een artikel over de schaalbaarheid)

Wim
--

http://www.win2kwereld.nl
ik erger me hier vreselijk aan, zoveel mogelijk voordelen voor 'je' os'je verzinnen en de helft overdrijven

linux weinig compatible? BULL, voor windows heb je overal een apparte driver voor nodig, linux heeft alles in zich.. en alles werkt hier.. van office jet tot webcam tot cdwriter.. allemaal geen probleem

ik :r gewoon van win2k.. dat mensen dat op hun server draaien..

Verwijderd

linux weinig compatible? BULL, voor windows heb je overal een apparte driver voor nodig, linux heeft alles in zich.. en alles werkt hier.. van office jet tot webcam tot cdwriter.. allemaal geen probleem
Dat je niet realistisch in kan zien dat dit wel zo is lijkt me gewoon jouw probleem. Mijn ervaring is niet anders dan dat de hardware en software ondersteuning minder is.
ik gewoon van win2k.. dat mensen dat op hun server draaien..
Ja dat is een onderbouwde mening. Windows draait tegenwoordig op servers van 2 miljoen, dat gebeurd heus niet omdat het alleen maar blauwe schermen zou produceren.
Pagina: 1