Toon posts:

[OC] N-Force 415-D (Asus A7N266-C)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren de A7N266-c eens in mijn computer gezet. Dit ter vervanging van mijn A7V266-e met via KT266A chipset.
Lees en huiver:

Systeem:

- XP 1800+
- 2 maal crucial DDR 256MB
- IBM DTLA 307030 7200 rpm
- G-Force 3 TI500
- CD-ROM, floppy
- ANTEC 400W
- Alpha 8045T/ delta 80HP

Computer aangezet; het eerste wat opviel was het supersnelle posten. Even in bios rommelen en win98 installeren.
Win 98SE stond er in 15 minuten op. Even wat andere drivers en klaar om te benchen.

Wat opvalt is dat windows er in een vloek en een zucht opstart. Echt ongekend. :)

Terug naar bios:

Proc. op 133 MHz (1533) geheugen op cas 2 TURBO.

Membench ins Sandra (2001TE) 954/1023. Pardon? Holy Shit.

Even 500 MB aan files zippen en unzippen. Geen crash
Win2000 CD naar harde schijf. Geen crash (terwijl die@$$$$$ viazooi hier altijd op vastliep)
Burn-in test Sandra 20 keer. Geen Crash

Gelijk naar bios: Temp 38,5 graden. WTF?!?!!?!?!!?!? Dit is dus stressed!

Even in WIndows laten idle-en. Asus probe geeft 40 graden. Dit is een bekende bug. Sandra vertelt mij 32,5 graden. Beter!!!!!

Tijd voor overclocken!!!

Zaak gelijk op 150 MHz (mem/cpu) 1:1 dus 1725 MHz. mem op cas 2 turbo (post met XP 2094+ :-) )

Membench in Sandra ver boven PC 600 (weet het niet meer exact, maar 1090/1330 of zo iets) AAAAAAAARGH!!!!!

Even 500 MB aan files zippen en unzippen. Geen crash
Win2000 CD naar harde schijf. Geen crash (Burn-in test Sandra 20 keer. Geen Crash

3Dmark 20001SE mark lijkt me leuk. G-force op 240/515. Boven de 10000...................................(stilte)

Lijkt me stabiel die 150 MHz, terwijl die !@#!$$!@#$!@$!@ VIA op 145 aan zijn top zat. Die fixed pci @ 33 MHz lijkt me te helpen!

Even HDtach 2.61 dan maar. rond de 6 mb transfer. Dat is wel heel erg laag. Na wat rotzooien kreeg ik het niet echt hoger, ook al zette ik DMA aan.

Dan maar een ATA100 kaartje erin (Abit HotRod 100). Drivers installeren en hoppa: Burst 87 MB/s; transfer gemiddeld 37000 /s; seek 8,9 sec. BETER!!!

Nog verder overclocken:

155 MHz dan maar. (posten met 2167+).

Zelde verhaal. Super stabiel. Geheugen presteerd op RAMBUS PC800 niveau....3D Mark komt in de buurt van de 11000......

En dan...een spontane crash. Ai.

Tijd voor een voltage mod (heb hem al verzonnen), unlocken van mijn proc en dan gaan we verder voor echt spectaculaire resulaten.

Conclusie:
Voordelen:
- Supergoed en stabiel bordje van hoge kwaliteit.
- Zeer goede prestaties en zeer eenvoudig te installeren.
- Asynchrone bus: PCI altijd op 33 MHz
- Prijs
- 6 channel Dolby Surround van hoge kwaliteit.
- Asus C.O.P.: schakelt zich zelf uit indien proc te heet wordt.

Nadelen:
- Vcore en Vddr instellen met jumpers(niet in bios)
- Beperkt aantal FSB mogelijkheden tot max 172 MHz
- Beperkte mogelijkheden voor DDR "fine-tuning"

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 14:46

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

nadeel 2) Kan geen matrox 550 in :(

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

Verwijderd

Klinkt leuk allemaal..

behalve dat met je hd's... zou het niet zo zijn dat hd tach gewoon niet met nvidia om kan gaan? dus dat je in real life wel hoger dan 6mb per sec haalt :)?

• VeldKoe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
mja lijkt me leuk bordje, maar ik vind alles wat non-via is leuk tegenwoordig, persoonlijk veel te veel problemen mee namelijk (en ik ben geen noob)

wat zit er allemaal op die versie van jouw? zijn toch verschillende nforce versies

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 maart 2002 10:11 schreef Spice het volgende:
nadeel 2) Kan geen matrox 550 in :(
Klopt. Alleen AGP 1.5V. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 maart 2002 10:15 schreef VeldKoe het volgende:
mja lijkt me leuk bordje, maar ik vind alles wat non-via is leuk tegenwoordig, persoonlijk veel te veel problemen mee namelijk (en ik ben geen noob)

wat zit er allemaal op die versie van jouw? zijn toch verschillende nforce versies
Dit is de versie zonder onboard GF2MX en met 415-D southbridge. Wel met "twinbank" 128bit memory architectuur.

IMHO de beste versie. En niet duur. (168 Euro bij MYCOM)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 maart 2002 10:12 schreef ShaDoW het volgende:
Klinkt leuk allemaal..

behalve dat met je hd's... zou het niet zo zijn dat hd tach gewoon niet met nvidia om kan gaan? dus dat je in real life wel hoger dan 6mb per sec haalt :)?
Heb ik ook aanzitten denken; maar Sandra gaf ook een lage benc. Ik moet wel zeggen dat het absoluut niet traag "aanvoelde" ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 maart 2002 10:15 schreef VeldKoe het volgende:

Dat was ook mijn motivatie om eens verder te kijken dan VIA :(

En ook ik ben geen n00b.

Verwijderd

hmm... is dit nou het nieuwste chipset van nvidia?, of komen ze binnenkort met nog iets beters ?

Ik wil namelijk ook afstappen van VIA vangege de vele bugs die ze maar steeds laten zitten in hun chipsets.

Verwijderd

Hehehe hier een zeer te vreden Msi k7n420 pro (Nforce) gebruiker.
proc : 1600xp loopt op 1623mhz en is ook razend snel met opstarten/etc , de maximale temp = 41 stres.
Op mijn andere comp. met een Epox en ook een 1600xp/1617 is het maar een lakse larrie vergeleken met het Msi bordje.
Voor een niet al te vette gammer is het dan ook een te gekke chipset die Nforce.

jotronix uit

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Op woensdag 20 maart 2002 10:17 schreef Michaeltjuh het volgende:

[..]

Klopt. Alleen AGP 1.5V. ;)
AGP 4 = 1.5V, mijn G400 draait in mijn i850 ook gewoon hoor? dies ook AGP 1.5 only geloof ik...

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Topicstarter
Zou kunnen. Ik weet alleen dat er alleen 1.5V kaarten in kunnen, idd net als de i850 en i845D. Maar je kunt er ook een 3,3V insteken. Dan doet hij het gewoon niet en gaat er een rood ledje branden ;)

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Ziet er leuk uit, de prestaties van die nforce chip.. Ik ben ook niet echt tevreden met mijn asus A7V266-E, maar hij draait hier toch een stukje beter dan dat hij bij jou deed.

Via is zo slecht niet, kijk maar naar de epox bordjes met 266a chipset, die lopen als een tiet en de plankjes van abit zijn er ook erg goed mee imo.

Jij hebt denk ik gewoon pech gehad met je bordje, of er zat toch een component niet goed of wat dan ook, ik weet het ook niet :)

offtopic:
Mijn volgende mobo word er iig gewoon 1 met een via chipset, de kt400 ofzo, samen met een AMD 0.13u erbij komt het dan volgens mij weer dik in orde!!!

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 maart 2002 11:03 schreef TD-DMZ het volgende:
Via is zo slecht niet, kijk maar naar de epox bordjes met 266a chipset, die lopen als een tiet en de plankjes van abit zijn er ook erg goed mee imo.

Jij hebt denk ik gewoon pech gehad met je bordje, of er zat toch een component niet goed of wat dan ook, ik weet het ook niet :)
Ik heb het A7V266-e bordje tweemaal onder garantie omgeruild en zelfs met een leeg systeem op default instellingen was het niet 100% stabiel en voor geen meter over te klokken. Onnodig te zeggen dat ik ongeveer alles geprobeerd heb om dat ding fatsoenlijk te laten werken. :(

Ik heb de hele A7V serie gehad en alleen de A7V-e bevalt me goed (die heb ik nog steeds). De eerste revisie van de A7V met kt133 shitset was ook zo'n drama.

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Op woensdag 20 maart 2002 11:17 schreef Michaeltjuh het volgende:

[..]

Ik heb het A7V266-e bordje tweemaal onder garantie omgeruild en zelfs met een leeg systeem op default instellingen was het niet 100% stabiel en voor geen meter over te klokken. Onnodig te zeggen dat ik ongeveer alles geprobeerd heb om dat ding fatsoenlijk te laten werken. :(

Ik heb de hele A7V serie gehad en alleen de A7V-e bevalt me goed (die heb ik nog steeds). De eerste revisie van de A7V met kt133 shitset was ook zo'n drama.
Ik heb gelukkig nog nooit problemen gehad met via in samenwerking met amd.

Vroeger wel problemen gehad met via en intel, maar das een ander verhaal.

Uit je verhaal had ik idd ook wel opgemerkt dat je er alles aan hebt gedaan om het goed te krijgen. Je zal wel gewoon pech gehad hebben. Het kost asus (via) iig klanten zo......... :P

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 14:46

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

http://www.msi.com.tw/support/faq/faq.php?model=MS-6373

Ze zeggen dus niet waarom de matrox g550 niet op dit plankje werkt.

Linux en nt4.0 draaien er volgens deze FAQ er ook niet op.

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

Verwijderd

Heb zelf een Asus via 266a plank (a7v266-ex)met een amd 1800+@1725 Mhz maar geen enkel probleem met stabiliteit.
Kan in principe nog wel sneller(1800Mhz) op aanvaardbare temperatuur (48 a 50 stressed) maar vreemd genoeg trek mijn geheugen in winXP niet meer dan 143 FSB(in linux geen probleem...).Maar ik moet eerlijk zeggen dat de temperatuur meter van asus wel nogal...zuigt....wijkt ongeveer 5 tot soms 10 graden af van de buiten temperatuur van de core gemeten met een standaard temp. meter(asus zegt 44C, core aan buiten kant is 50 C bv.).Harddisk snelheid is ook niet super,maar ook niet erg slecht.En over Scsi HD's gebruiken wil ik het niet eens hebben.....als scsi raid(striping) langzamer gaat dan mijn reserve 4GB 5400 rpm ide hd'tje is er iets niet goed.Heb nu een soltek met via 333 chipset besteld,ondersteund interne diode van amd xp,samen met wat pc2700 geheugen...ben benieuwd

Verwijderd

Topicstarter
Idd dat scsi verhaal :r . Ik had op mijn A7V266-e een scsi raid o met twee 15K schijven draaien...wat een drama.

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 10:37 schreef Michaeltjuh het volgende:
Zou kunnen. Ik weet alleen dat er alleen 1.5V kaarten in kunnen, idd net als de i850 en i845D. Maar je kunt er ook een 3,3V insteken. Dan doet hij het gewoon niet en gaat er een rood ledje branden ;)
Zelf heb ik op dit Mobo een AIW RADEON 7500 AGP kaart die volgens SisoftSandra op 3,3V werkt, en geen rood ledje!
Wel de waarschuwing W2521: AGP bus speed is to high.
En het advies: Reduse FSB speed or FSB/AGP multiplier.

Bij de AGP bus staat: Current Data Transfer Rate 4x 89MHz
dus 356MHz.
Alles werkt verder goed, dus ik vraag me af of en wat ik hier aan kan doen.
Pagina: 1