specs : http://specs.tweak.to/7435
Gaat dat niet vanzelf goed ?
Op m'n werk (met HP-UX) hoef ik daar nooit wat aan te doen (geen idee eigenlijk hoe die dat flikt, toch eens opzoeken
)
Op m'n werk (met HP-UX) hoef ik daar nooit wat aan te doen (geen idee eigenlijk hoe die dat flikt, toch eens opzoeken
Verwijderd
Volgens mij gebeurd dat idd automatisch... Maar ik heb altijd de juiste tijd omdat ik 'm laat synchroniseren met een time-server...
daarmee word aleen de system clock mee aangepast tochOp woensdag 20 maart 2002 09:59 schreef CybErvee het volgende:
rdate naar een ntp server
en die word al gesynct met de hardware clock
maar ik dacht dat met ntp alleen de seconde gelijk gezet werden..
maar weet toevalllig iemand hoe de de system tijd sync met de hardware tijd?
Verwijderd
time (of was het nou date?) --systohw of --hwtosysOp woensdag 20 maart 2002 10:05 schreef dafearless het volgende:
[..]
daarmee word aleen de system clock mee aangepast toch
en die word al gesynct met de hardware clock
maar ik dacht dat met ntp alleen de seconde gelijk gezet werden..
[edit]
volgens mij is die van remcoX de juiste
Op woensdag 20 maart 2002 10:05 schreef dafearless het volgende:
code:
1
| hwclock --systohc |
Verwijderd
Bij de meeste unix'en moet je de hardware clock op gmt zetten. Doormiddel van de TZ string (bijv: MET-1METDST) wordt de tijd nu getransleerd naar Middle European Time -1. DST staat voor Daylight Saving time, waardoor je klok op de juiste datum van tijd verspringt.
Bij linux installaties geef je dit meestal aan dat je je hardware clock op gmt hebt staan bij de setup. Maar de TZ string (echo $TZ) bestaat waarschijnlijk ook hier wel.
Bij linux installaties geef je dit meestal aan dat je je hardware clock op gmt hebt staan bij de setup. Maar de TZ string (echo $TZ) bestaat waarschijnlijk ook hier wel.
Wat ik net van een collega hoor is dat hij 3 soorten tijden heeftOp woensdag 20 maart 2002 10:18 schreef us1111 het volgende:
Bij de meeste unix'en moet je de hardware clock op gmt zetten. Doormiddel van de TZ string (bijv: MET-1METDST) wordt de tijd nu getransleerd naar Middle European Time -1. DST staat voor Daylight Saving time, waardoor je klok op de juiste datum van tijd verspringt.
Hardware tijd
Kernel tijd
de tijd de je ervaard. << is de $TZ
nu willen wij dat op een aangegeven datum de tijd van alle bovenstaande tijden goed worden gezet met de zomertijd.
het systeem maakt gebruik van ntp.
Als je van ntp gebruik maakt, dan gaat het toch vanzelf goed?Op woensdag 20 maart 2002 10:28 schreef dafearless het volgende:
[..]
het systeem maakt gebruik van ntp.
Of snap ik er nu niks meer van
Ps: ik neem aan dat "gebruik maken van ntp" betekend dat er een ntp server in je netwerk zit...
ntpdate ntp.xs4all.nl
werkt in de meeste gevallen prima
werkt in de meeste gevallen prima
"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan
Of gebruik gewoon jep's ultra extreem geweldige altijd werkende perl script die gelijk loopt met cistron of overgaat op xs4all voor 't geval cistron besluit helemaal falliet ge gaan
Verwijderd
Kernel tijd? Waarschijnlijk bedoelt hij de ongeformateerde tijd (Time from epoch). Dit zijn het aantal seconden vanaf 1970 en was ooit in een lang verleden bijna de oorzaak van een wereldcrisis (Millenium bug).Hardware tijd
Kernel tijd
de tijd de je ervaart. << is de $TZ
De kernel time kun je wel zien met bv. timex commando
Maar kernel time betekend meer de tijd die een proces heeft gekregen om in de kernel space te kunnen werken.
De tijd staat gewoon in je bios en die wordt netjes uitgelezen en geformateerd door de TZ string.
Pagina: 1