Toon posts:

[Phase Change 2] -18 bij 140W load gehaald

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De topictitel zegt het eigenlijk al. De -18 is gehaald met in totaal 140W load op het koelsysteem. Deze is wel gemeten in het waterblok, dus 'eerlijk'.
Ik heb er geen actieve load op gehangen, maar de load in Watt bepaald uit de opwarming van de vloeistof ruim nadat de compressor stilgezet is. Die 140W is dus ook puur verliesvermogen over de slangen (nog niet geisoleerd), het waterblok, de pomp, etc. Dat verliesvermogen tikt stiekum toch aan bij een delta-T van ca. 39 graden graden tussen omgeving en vloeistof.

Toch is nog steeds niet alles naar wens. Die klotefans willen soms niet starten als de spanning te langzaam toeneemt (zelfs ge-PWM't). Ik heb er een verschrikkelijke berg gas uitgehaald, maar echt 100% is de vulling nog niet. Enzovoorts, enzovoorts.

Argl, waar ben ik toch ooit aan begonnen... :P

• AMDtje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01 00:13
Doorgaan doorgaan doorgaan, lukken gaat het wel(alleen duurt het effe)

Ik ben de 1e 8-)

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
Erg koel :)

Vergeet niet dat er veel mensen met interesse meekijken.
Ik reageer niet veel maar hou je topics wel bij.

FF een vraagje...door die compressor is je setup niet echt stil meer toch?

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Ik vind het altijd fantastisch om jou overklok avonturen te lezen!

So keep us informed! B-)

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Verwijderd

Nu je eraan begonnen bent moet je het wel afmaken heh :)

Als je ermee klaar bent kan het aardig wat opbrengen.

Verwijderd

Dus als ik het goed begrijp is die 140W puur verlies vermogen, oef veel.

Ik ben benieuwd hoeveel verlies je kunt beperken door te isoleren en wat dan je eindtemp is als er een vette proc aan hangt.

(hmm, persimist mode, 40 watt winst door isolatie (delte T is wel heel groot) dan een 80 watt proc erbij. Hmm voor me gevoel kom je dan op -10 uit. Hmmm, ik hoop toch dat er wat meer uit te halen is).

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Lekkere resultaten. Ik ben benieuwd wat het doet als het uiteindelijk op je cpu zit en als alles geisoleerd is.

Veel suc6 met de verdere uitvoering.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 maart 2002 23:53 schreef Gman het volgende:
Vergeet niet dat er veel mensen met interesse meekijken.
Ik reageer niet veel maar hou je topics wel bij.

FF een vraagje...door die compressor is je setup niet echt stil meer toch?
Nou, als ik de load op m'n website zie als ik die weer eens vernieuwd heb, dan weet ik dat er heel veel mensen dit nauwkeurig volgen...

Overigens is mijn phase-change systeem extreem stil. De fans slaan nog steeds regelmatig af omdat de regelaar vind dat ze nog langzamer moeten draaien. Vergelijk: 12V Papst @ 4V ofzo (bij mij 24V Papst @ 8-9V gemiddeld). De compressor zelf is ook lekker stil (hoeveel herrie maakt jullie niet al te oude koelkast?)
Op woensdag 20 maart 2002 00:10 schreef Aico het volgende:
Nu je eraan begonnen bent moet je het wel afmaken heh :)
Als je ermee klaar bent kan het aardig wat opbrengen.
Tuurlijk maak ik het af. Zelfs als ik de 0 graden haal is het al lonend.
En wat bedoel je met opbrengen? Geld zie ik niet zo zitten. MHZ-en wel :)
Op woensdag 20 maart 2002 09:56 schreef ascii het volgende:
Dus als ik het goed begrijp is die 140W puur verlies vermogen, oef veel.

Ik ben benieuwd hoeveel verlies je kunt beperken door te isoleren en wat dan je eindtemp is als er een vette proc aan hangt.
Ik kan het verlies beperken tot een Watt of 30-40 denkik. Ik hoop nog steeds op een proc @ -20 :)
Alleen het afstellen van het systeem blijft een kleine ramp. Eenieder die ook met PC bezig gaat raad ik aan om uit te gaan van een bestaande diepvriezer.

• _Evert_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-02 21:39
Op woensdag 20 maart 2002 10:32 schreef DaBit het volgende:
Alleen het afstellen van het systeem blijft een kleine ramp. Eenieder die ook met PC bezig gaat raad ik aan om uit te gaan van een bestaande diepvriezer.
En dan bedoel je een vriezer uit elkaar schroeven, zonder dat je het koelingssysteem opend? Zodat je helemaal niet opnieuw hoeft te vullen?
Je zei eerder (in een ander topic?) dat dat theoretisch haalbaar is (lijkt me logisch). Maar is het praktisch ook een beetje haalbaar, of is het toch slimmer om de componenten van het koelsysteem los te halen, en alleen achteraf weer te vullen? Dat laatste lijkt namelijk het grote probleem, als ik het goed begrijp.

Als het praktisch nou een beetje haalbaar is om een oude koel/vrieskast te slopen, en alleen de verdamper in een resevoir te leggen, wil ik daar wel misschien aan beginnen. :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Nee, om het koelsysteem uit een vriezer te slopen zul je wel degelijk zo hier en daar een pijpje door moeten snijden. En dus ook overnieuw vacumeren en vullen. Maar dan heb je tenminste meteen de goede lengte en diameter capillair e.d.

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dabit, (misschien heb je het al eens eerder gepost): waarom heb je eigenlijk afgezien van een evaporator direct op de cpu (a la Vapochill)?

edit: ik vraag dit omdat die evaporator van Vapochill er vrij simpel uitziet

I reject your reality, and substitute my own.

• -=MOL=-

-=MOL=-

offtopic:
Evert, jij hebt een 172 wat peltier op je celly volgens je sig. Hoe koud is hij dan in godsnaam idle -20 ofzo? En stressed nog steeds -5???

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• _Evert_
Op woensdag 20 maart 2002 13:40 schreef TD-DMZ het volgende:
offtopic:
Evert, jij hebt een 172 wat peltier op je celly volgens je sig. Hoe koud is hij dan in godsnaam idle -20 ofzo? En stressed nog steeds -5???
172W@12V, want mijn 24V geeft nog 27V en dat is te veel (zie http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/430553/1?limit=25)

Dus voorlopig is het een 172/2=86W tec ongeveer.
Mijn cel 1120 werd zo'n -10gr, nu zit er een cel 1600 onder, die wordt -1gr, allebei stressed met seti.

Nog verder offtopic: ik heb net gisteren nog 2 172Watters besteld, 1 voor die "oude" cel 1120 (@ 12V) en 1 voor een vidkaart (@ 12V) of on gewoon dingen mee uit te proberen. :)

edit: idle volgens mbm5 op een asus tusl2c plankje was de cel 1120 zo'n -30 gr (wel laag, maar kan best kloppen) en die cel 1600 wordt maar een paar graden kouder idle als stressed, dus dat geloof ik niet echt....

ontopic:
Op woensdag 20 maart 2002 11:58 schreef DaBit het volgende:
Nee, om het koelsysteem uit een vriezer te slopen zul je wel degelijk zo hier en daar een pijpje door moeten snijden. En dus ook overnieuw vacumeren en vullen. Maar dan heb je tenminste meteen de goede lengte en diameter capillair e.d.
Aha, en dat vullen is een beetje te doen dan? Want als je voor 1 keer vullen 200euro's neer moet leggen, houdt het al snel op!
Het zal idd wel handig zijn als alle componenten van 1 systeem al bij elkaar "passen", zodat je het alleen weer in elkaar hoeft te zetten.
Maar is het enigzins mogelijk om zelf te vullen? Moet je dan dezelfde vulling gebruiken als dat er al in het systeem zat voordat je het uit elkaar sloopt? Want daar is de compressor toch op gebouwd?

Vacumeren lijkt voor mij gelukkig niet een al te groot probleem meer, ik heb een vacuumpompje in de garage staan :)

• ice-T106
  • Laatst online: 15:33
best een lekkere temp, houd er wel rekening mee dat je proc temp wel aardig wat hoger zal liggen.

Ik ga denk ik een kleine koelkast (tweedehands) in zijn geheel gebruiken, alleen de verdamper losrukken en in een grote bak water hangen. En dan twee slangen de koelkast uit laten komen. Erg makelijk en efficient maar niet echt draagbaar.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 maart 2002 13:37 schreef _sNaRs_ het volgende:
Dabit, (misschien heb je het al eens eerder gepost): waarom heb je eigenlijk afgezien van een evaporator direct op de cpu (a la Vapochill)?
Omdat ik dan alleen 1 CPU kan koelen. Niet de GeForce, niet de Northbridge, niet het RAM, en geen eventuele 2e CPU van een toekomstig dual-processorsysteem.

Nu heb ik gewoon een vloeistofkringloop die me weliswaar de nodige graadjes kost, maar me ook flexibiliteit geeft.

Overigens is de simpele evaporator van de Vapo ook gelijk het zwakke punt. Dat ding kan nooit de warmte van de moderne procs goed afvoeren.
Op woensdag 20 maart 2002 13:48 schreef _Evert_ het volgende:
Maar is het enigzins mogelijk om zelf te vullen? Moet je dan dezelfde vulling gebruiken als dat er al in het systeem zat voordat je het uit elkaar sloopt? Want daar is de compressor toch op gebouwd?

Vacumeren lijkt voor mij gelukkig niet een al te groot probleem meer, ik heb een vacuumpompje in de garage staan :)
Ja, je kunt zelf vullen als je wilt. Hou er wel rekening mee dat je dat officieel niet mag (duh!). Het grote probleem is om aan R134a te komen. Wat ik daarop gevonden heb: er zijn gasbussen voor extra-harde luchthoorns die gevuld zijn met pure R134a. Die kun je gebruiken. Theoretisch is dat spul te onzuiver en niet goedgekeurd enzo, maar in de praktijk klopt de druk precies met mijn R134a saturated pressure grafiekjes. De eventuele vervuiling kan dus hooguit bestaan uit vocht of in vloeibaar R134a opgeloste stoffen. En daar heb je geen last meer van als je de R134a als gas uit de bus laat komen (destillatie). Maar ik vermoed dat dat spul net zo zuiver is als wat er momenteel in mijn systeem zit (gevuld door een erkend bedrijf).

Of je moet een vriezer uitzoeken die met R600a (isobutaan) werkt, dan kun je Coleman high-altitude fuel gebruiken.

En heb jij een vacuumpomp?
* DaBit is jaloers :9~

• _Evert_
En dan kan ik gewoon een busje van die r134a op het systeem zetten (of meerdere) en dan volt het systeem zich precies voldoende? Dan heb je dus gelijk de juiste hoeveelheid gas in je systeem? Dat klinkt namelijk wel erg sim-pel 8-)
En heb jij een vacuumpomp?
* DaBit is jaloers :9~
Dat dacht ik al. Ik heb hem mee kunnen krijgen van school, stond stof te verzamelen ergens.
Het is een klein voorvacuumpompje, maar genoeg voor een koelsysteem te vacumeren.

Als je hem een keer nodig hebt......ik woon wel in zoetermeer, dus dat is niet op een fietsje te doen :(

Shit, ik moet echt eens een digi camera lenen, dan kan ik ook eens laten zien waar ik mee bezig ben. Dan neem ik gelijk wel een fototje van dat pompje, kan je hem boven je bedje hangen *D ;)

• Gman
offtopic:
Jah digicam roelt.
Zeker als actieve tweakers eigenlijk wel een must.
Koop iig een 2.1 Mpixel, 1.x is gewoon een veredelde webcam.

De Sony P50 is zeer goed en best betaalbaar.
Als je geld op is koop je later gewoon een accu.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 maart 2002 14:10 schreef _Evert_ het volgende:
En dan kan ik gewoon een busje van die r134a op het systeem zetten (of meerdere) en dan volt het systeem zich precies voldoende? Dan heb je dus gelijk de juiste hoeveelheid gas in je systeem? Dat klinkt namelijk wel erg sim-pel 8-)
Het is bijna zo simpel. Je moet gewoon telkens kleine beetje gas toevoegen totdat het optimaal koelt en er geen onverdampt vloeibaar koelmiddel terugkomt naar je compressor. Elke keer nadat je er wat bijgedaan hebt een half uurtje wachten totdat het systeem stabiliseert.
Dat dacht ik al. Ik heb hem mee kunnen krijgen van school, stond stof te verzamelen ergens.
Het is een klein voorvacuumpompje, maar genoeg voor een koelsysteem te vacumeren.
Als je een absolute druk van 50mbar ofzo kunt halen, dan is dat in principe al voldoende. Lager is wel gewenst.
Als je hem een keer nodig hebt......ik woon wel in zoetermeer, dus dat is niet op een fietsje te doen :(
Mjah, ik kan ook ergens anders een vacuumpomp lenen, maar ik kan het moeilijk maken om dat ding een paar maanden te houden.
Shit, ik moet echt eens een digi camera lenen, dan kan ik ook eens laten zien waar ik mee bezig ben.
Ik begin inderdaad nieuwsgierig te worden ja..

• snars
  • Niet online
Over vacuumpompen: kun je niet gewoon een koelkastcompressor gebruiken om een vacuum te trekken in het systeem?

Dit stukje suggereert dat het kan http://users.knoware.nl/users/veldman/frans/dutch/fridge.htm
(..)
Het drukverschil tussen de in- en uitgang van de compressor is behoorlijk hoog. De luchtopbrengst van de koelmotor is niet groot, maar de druk is enorm.

I reject your reality, and substitute my own.

• _Evert_
Het is bijna zo simpel. Je moet gewoon telkens kleine beetje gas toevoegen totdat het optimaal koelt en er geen onverdampt vloeibaar koelmiddel terugkomt naar je compressor. Elke keer nadat je er wat bijgedaan hebt een half uurtje wachten totdat het systeem stabiliseert.
Mooi, redelijk eenvoudig dus. Misschien een ideetje voor een volgend project, of natuurlijk voor andere lijpen hiero :+
Als je een absolute druk van 50mbar ofzo kunt halen, dan is dat in principe al voldoende. Lager is wel gewenst.
dat lukt wel makkelijk. Helaas heb ik geen manometer, dus ik kan zelf de druk niet echt meten. Maar zolang er geen echte lekken in het systeem zitten, haal je makkelijk een paar mbar
Mjah, ik kan ook ergens anders een vacuumpomp lenen, maar ik kan het moeilijk maken om dat ding een paar maanden te houden.
Ik gelukkig wel >:)
Ik begin inderdaad nieuwsgierig te worden ja..
Juist, ik ga dus mooi even vragen of ik een camera van iemand in de buurt kan lenen (ken wel een aantal mensen die er 1 hebben). Ik zal proberen dit weekend of zo wat te posten, onder voorbehoud natuurlijk.
offtopic:
Jah digicam roelt.
Zeker als actieve tweakers eigenlijk wel een must.
Koop iig een 2.1 Mpixel, 1.x is gewoon een veredelde webcam.

De Sony P50 is zeer goed en best betaalbaar.
Als je geld op is koop je later gewoon een accu.
Mmmm, er zijn meer mensen benieuwd.... :z

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Nog effe over een warmtewisselaar:

Ik kwam deze tegen op een beurs in Ft. Lauderdale. Mocht geen foto's maken, dus bij deze >:)

Linkje, plaatje is groot, kan ik hier niet resizen:
http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1118590552

En over vacuumpomen:

Deze fabriceer en verkoop ik onder andere:

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2168864604

Verwijderd

Topicstarter
Geinig pompje, maar iets te groot voor mij.
Maar als iemand een klein vacuumpompje 'over' heeft, dan hou ik me aanbevolen. 'k heb ook nog leuke ideeen om de conventionele waterkoeling eens grondig aan te passen.

• _Evert_
Op donderdag 21 maart 2002 10:52 schreef DaBit het volgende:
Geinig pompje, maar iets te groot voor mij.
Maar als iemand een klein vacuumpompje 'over' heeft, dan hou ik me aanbevolen. 'k heb ook nog leuke ideeen om de conventionele waterkoeling eens grondig aan te passen.
Umm, ik hoop niet dat dat het zelfde idee is als dat ik heb, anders moet ik zeker wel opschieten om mijn koeling als eerste up and running te krijgen.
Orginaliteit is bij mijn idee alles! >:)

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1388034186
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1877711348
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2032910914

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 maart 2002 10:57 schreef _Evert_ het volgende:
Umm, ik hoop niet dat dat het zelfde idee is als dat ik heb, anders moet ik zeker wel opschieten om mijn koeling als eerste up and running te krijgen.
Orginaliteit is bij mijn idee alles! >:)
Lijkt me sterk dat iemand anders net zo'n rare gedachtenkronkels heeft als ik.

Ik zal een tipje van de sluier oplichten: mijn idee is pomploos, in elkaar te zetten door iedereen die een gasbrander en wat koper ter beschikking heeft, vrijwel geruisloos, en het werkt niet op z'n kop.

• Cryolite
  • Laatst online: 13-02 13:28
Puik werk, -18 graden met 140W. Maar ik neem toch aan dat dat niet echt genoeg is om twee cpu's én je northbridge én je videokaart te koelen. Maar ja, daar vind je vast wel wat op. Maar toch, -18 bij 140w, daar kun je een aardige dondervogel mee koel houden en zeker de XP's met hun iets lagere warmteproductie.

AnyW :9~

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 maart 2002 12:19 schreef Cryolite het volgende:
Puik werk, -18 graden met 140W. Maar ik neem toch aan dat dat niet echt genoeg is om twee cpu's én je northbridge én je videokaart te koelen. Maar ja, daar vind je vast wel wat op.
* DaBit is nog niet klaar met dat tegenspartelende systeem :)

• _Evert_
Op donderdag 21 maart 2002 11:21 schreef DaBit het volgende:

[..]

Lijkt me sterk dat iemand anders net zo'n rare gedachtenkronkels heeft als ik.

Ik zal een tipje van de sluier oplichten: mijn idee is pomploos, in elkaar te zetten door iedereen die een gasbrander en wat koper ter beschikking heeft, vrijwel geruisloos, en het werkt niet op z'n kop.
Als je die kronkels van mij hoort...... :P

Mijn idee heeft die vacuumpomp nodig, en wel voor de volle 110%. Gelukkig hebben we niet hetzelfde idee dus. Eens kijken wie er maffere gedachtenkronkels heeft :?

• Gman
Interessanter is het eindresultaat :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Mijn idee zou ook wel een vacuumpomp kunnen gebruiken: daar word 't simpeler van.

Eindresultaat? Eerst phase-change af, daarna es een nieuw luidsprekersetje voor DD/DTS.

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Op donderdag 21 maart 2002 14:35 schreef DaBit het volgende:
Mijn idee zou ook wel een vacuumpomp kunnen gebruiken: daar word 't simpeler van.

Eindresultaat? Eerst phase-change af, daarna es een nieuw luidsprekersetje voor DD/DTS.
hoe pomp jij dan zonder pomp? er zijn soort pompen die zichzelf aan de gang houden (niet gepatenteerd, ook niet meer te patenteren) maar die tikt =\
je kunt wel water tot 10m omhoog pompen wat heel veel is.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Chaot
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-02 12:34
Op donderdag 21 maart 2002 14:42 schreef Oxigun het volgende:

[..]

hoe pomp jij dan zonder pomp? er zijn soort pompen die zichzelf aan de gang houden (niet gepatenteerd, ook niet meer te patenteren) maar die tikt =\
je kunt wel water tot 10m omhoog pompen wat heel veel is.
Waarschijnlijk wil Dabit gebruik maken van het feit dat warm water stijgt en koud terug daalt... als je dan je reservoir en radiator boven je cpu zet en alles goed afsteld zou t vanzelf moeten rondstromen.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 maart 2002 18:39 schreef Chaot het volgende:
Waarschijnlijk wil Dabit gebruik maken van het feit dat warm water stijgt en koud terug daalt... als je dan je reservoir en radiator boven je cpu zet en alles goed afsteld zou t vanzelf moeten rondstromen.
Nope, dat werkt niet. Daarvoor moet de dT knap hoog zijn. Brommers willen nog wel eens ooit gebruik maken van dit principe.

• AMDtje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01 00:13
[het kan toch?]
Misschien wil dabit een ronddraaiende case maken met een half gevuld water circuit. Geen pomp maar wel stromend water.
[\het kan toch?]

• -=MOL=-

-=MOL=-

Op vrijdag 22 maart 2002 12:45 schreef AMDtje het volgende:
[het kan toch?]
Misschien wil dabit een ronddraaiende case maken met een half gevuld water circuit. Geen pomp maar wel stromend water.
[\het kan toch?]
ROFLOL!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 22 maart 2002 12:45 schreef AMDtje het volgende:
[het kan toch?]
[\het kan toch?]
Sjit, hebben ze door dat ik m'n mobo in een oude droogtrommel wilde monteren :P

• _Evert_
Op vrijdag 22 maart 2002 14:10 schreef DaBit het volgende:

[..]

Sjit, hebben ze door dat ik m'n mobo in een oude droogtrommel wilde monteren :P
Oke, ik geef het op, jij hebt raardere ideeen in je bol als ik :D

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:09