Verwijderd

Topicstarter
Wat is beter voor een laptop: een ni-mh of een li-on batterij ? En wat zijn de voordelen van de ene versus de andere batterij ? Dank !

Verwijderd

LI-on batterij is beter omdat je die kan opladen wanneer je wilt zonder dat de kracht van de batterij verdwijnt.

Als je een Ni-Mh batterij elke keer oplaad als hij nog half vol is dan verlijst hij zijn kracht oftwel Ni-Mh batterij moet eerst helemaal leeg worden getrokken voordat je hem kan oplagen (tenminste dat is het beste)

Li-on dus
Kijk trouwens maar eens naar de batterijen van GSM telefoons, tegenwoodig bijna allemaal Li-on

• El Martino
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-02 15:05

El Martino

Zo niet, dan toch.

Klopt, li-ion wordt geregeld door chip in de accu.

PS: kijk ook es in dit topic: [topic=442053] :)

"To make a bad day worse, spend it wishing for the impossible", Calvin (Calvin & Hobbes)

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:09

GaMbiNo

1337

[off-topic]
Cyberbabe, run jij toevallig ook een forum? :?
Volgens mij kenden wij jou al? :)
[/off-topic]

Li-on is idd beter en duurder. :)
Deze heeft minder de neiging om "lui" te worden en je mag em altijd opladen.
Bij de Ni-Mh moet je eigenijk altijd wachten tot de accu leeg is om voor een lange levensduur te zorgen.

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18:56

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Juist... weet ik dat ook weer...
Er zit nl. ook een Lith-Ion accu in me digicam... 8-)

Whatever.

• Parlor_Inventor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01-2023

Parlor_Inventor

I doubt, therefore I might be

Op dinsdag 19 maart 2002 23:42 schreef _Jerry_ het volgende:
[..]
Als je een Ni-Mh batterij elke keer oplaad als hij nog half vol is dan verlijst hij zijn kracht oftwel Ni-Mh batterij moet eerst helemaal leeg worden getrokken voordat je hem kan oplagen (tenminste dat is het beste)
[..]
h? NiMh was toch zo veel beter dan NiCad omdat deze GEEN geheugeneffect hadden? Of hebben ze toch wel een heel klein beetje geheugeneffect ofzo? (zitten er trouwens ook penlite-LiIon accu's aan te komen??)

...And the world goes on racing, like the world always will...

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18:56

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Uhm, is er niet ergens een website waar het haarfijn uitgelegt staat?

Hier word ik ook niet blij van. ;)

Whatever.

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Volgens mij hoeft ni-mh inderdaad niet helemaal leeg getrokken te worden voordat je hem weer oplaadt, sterker nog volgens mij is het zlefs slecht voor een ni-mh batterij om het te doen.
In mijn siemens c28 zit namelijk een ni-mh batterij en daar kun je batterij-onderhoud doen dan ontlaadt ie batterij helemaal en dan laadt ie hem weer helemaal op, maar dat moet je niet e vaak doen, want dan gaat capaciteit achteruit.

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 12:58 schreef Parlor_Inventor het volgende:

[..]

h? NiMh was toch zo veel beter dan NiCad omdat deze GEEN geheugeneffect hadden? Of hebben ze toch wel een heel klein beetje geheugeneffect ofzo? (zitten er trouwens ook penlite-LiIon accu's aan te komen??)
Jij heb gelijk, de rest lult uit zn nek.

bron
NiMH
Nickel-Metal Hydride rechargeable batteries are the next level up from NiCd. They offer up to 40% more run time per volume than NiCd. They are also more environmentally friendly. The biggest advantage of NiMH over NiCd is their ability to accept a charge at any time without suffering from the "memory effect". The best way to charge NiMH batteries is either with the "burp" charging described above, or with a Delta V terminating charger. Before charging your NiMH battery, check with the charger manufacturer to make sure their charger can handle NIMH.
-----------

bron
HIGH CAPACITY, RECHARGEABLE,
NICKEL METAL HYDRIDE BATTERIES (NiMH)

We offer a complete line of high capacity Quest® NiMH rechargeable batteries for Digital Cameras, and PDAs including the Psion 5. These batteries offer several advantages over conventional rechargeable and non-rechargeable batteries:

High capacity, so they run nearly twice as long as other types of rechargeable batteries
Fully rechargeable and memory free (they don't have to be fully discharged to get fully recharged),
Contain no toxic metals such as cadmium, mercury, lead, or lithium,
Environmentally friendly, all materials contained in the battery can be recycled,
Capable of fast charging with the proper charge equipment.

NiMH batteries will lose about 3% of their power per day when they are allowed to just sit. They need to be charged regularly to keep them 'topped off' and ready for use. There is no penalty for 'topping off' Quest NiMH batteries (as there is with NiCd batteries). The Quest® batteries do not have a memory, so they don't have to be fully discharged to accept a full charge.
Jongens jongens, daar hebben we toch Google voor :Z
Ik typte in : nimh battery memory effect

• El Martino
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-02 15:05

El Martino

Zo niet, dan toch.

Okee, NiMh heeft veel minder een geheugen effect dan NiCd batterij, maar het is wel enigszins aanwezig.

Om terug te komen op de topicstarter: LiIon is beter in geval van een laptop want: grote capaciteit, en een stuk lichter.

Voor een uitleg zie ook http://home.san.rr.com/denbeste/battery.html

"To make a bad day worse, spend it wishing for the impossible", Calvin (Calvin & Hobbes)

Pagina: 1