Toon posts:

[mac] paar vraagjes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een paar vragen over mac(os).

-soms zie je een map met een paar andere mappen erin en daarnaast een groot plaatje van bijvoorbeeld 300x300 pixels. Hoe/waarnee maak je zoiets ?

-is het mogelijk om mijn 20gb ultra ata 5400rpm harddisk in meerder partities te verdelen ? Het is geen externe HD, het is de normale die er op het eerst al bij zat toen ik 'm (nieuw) kocht paar dagen geleden. En hoe/waarmee kan dat als het mogelijk is ?

- waarom duurt het zo lang (10min?) als ik een volle cd leeg wilt maken ? is er geen "high-speed"-optie ofzo ? btw: ik heb OOK toast 5.1.

alvast hartelijk bedankt.

Verwijderd

Op dinsdag 19 maart 2002 23:08 schreef Amin het volgende:
-soms zie je een map met een paar andere mappen erin en daarnaast een groot plaatje van bijvoorbeeld 300x300 pixels. Hoe/waarnee maak je zoiets ?
dat zijn gewoon meerdere mappen, die ieder een icoon van, 32x32 pixels hebben :) dat word dusje plaatje in stukjes knippen, en dan op mappen plakken. (mappen geef je spaties als namen...)
-is het mogelijk om mijn 20gb ultra ata 5400rpm harddisk in meerder partities te verdelen ? Het is geen externe HD, het is de normale die er op het eerst al bij zat toen ik 'm (nieuw) kocht paar dagen geleden. En hoe/waarmee kan dat als het mogelijk is ?
ja. daarvoor is t programma 'Schijfbeheer', (installatie CD -> Hulp programmas) maar let op, je bent dan wel (duh) je data kwijt.
- waarom duurt het zo lang (10min?) als ik een volle cd leeg wilt maken ? is er geen "high-speed"-optie ofzo ? btw: ik heb toast 5.1.
hoe lang zou jij erover doen om 650.000.000 bytes naar '00000000' om te zetten ? :) sorry, geen logisch antwoord voor, heb ik ook met mijn toast

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 20 maart 2002 00:45 schreef Reflex het volgende:
hoe lang zou jij erover doen om 650.000.000 bytes naar '00000000' om te zetten ? :) sorry, geen logisch antwoord voor, heb ik ook met mijn toast
Als ik met cdrecord (in GNU/Linux op een gewone doodordinaire PC) met de blank=fast optie een CDRW clear, dan duurt dat aanzienlijk korter. Dat komt omdat hij dan alleen de TOC (Table Of Contents) wist.
Dit schijnt niet met iedere brander te werken (bij een vriend van mij duurt het met die optie wel gewoon lang), maar het kan in principe dus wel.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 maart 2002 01:20 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Als ik met cdrecord (in GNU/Linux op een gewone doodordinaire PC) met de blank=fast optie een CDRW clear, dan duurt dat aanzienlijk korter. Dat komt omdat hij dan alleen de TOC (Table Of Contents) wist.
Dit schijnt niet met iedere brander te werken (bij een vriend van mij duurt het met die optie wel gewoon lang), maar het kan in principe dus wel.
thanks, en wil dus weten hoe dan kan op een mac :).
ik had vroger altijd nero 5 (windows) en daar duurt het ongeveer 3 min om een volle cd leeg te maken in 2speed! nu heb ik 8x4x24....

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:36

boesOne

meuh

Ken best zijn dat Toast het gewoon niet kan; alleen de toc wissen.
Anders probeer Nero voor de mac eens.. Kan me niet voorstellen dat de cdrw's in de nieuwere macs het niet zouden ondersteunen.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Verwijderd

en als je hem wist in DiscBurner, gaat dat sneller?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 maart 2002 10:52 schreef splitz het volgende:
en als je hem wist in DiscBurner, gaat dat sneller?
Ik gebruikte discburner, ik heb ook toast titanium 5.1 maar ik moet nog een s*erial number vinden...(dit is geen w*rez request!!!)

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

de ToC wissen kan Toast wel naar mijn weten (onder OS 9 kon ik het wel iig meen ik)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Toast heeft een quick erase en een full erase functie, met de quick erase moet je de cd wel met toast burnen later (of andere software die dat aankan)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter

[..]

dat zijn gewoon meerdere mappen, die ieder een icoon van, 32x32 pixels hebben :) dat word dusje plaatje in stukjes knippen, en dan op mappen plakken. (mappen geef je spaties als namen...)
heb je daar geen programma's voor ofzo? bij cimcity 3000 bv zijn er zo'n...100 mappen ofzo

ja. daarvoor is t programma 'Schijfbeheer', (installatie CD -> Hulp programmas) maar let op, je bent dan wel (duh) je data kwijt.
op windows had ik altijd Partition Magic en dan bleef alle data gewoon staan, als ik bv 15 gb had kon ik een 5gb partitie erbji maken en die 10gb gewoon laten staan waarie was...en is die schijfbeheer voor macos9 of x ? of allebei ?
ik typ in de quote ^^^
alvast hartelijk bedankt...

• chem

chem

Reist de wereld rond

http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=2079&db=mac

Afbeeldingslocatie: http://www.naratt.com/Pictures/Screen.jpg

en het aanpassen van je partities kan met de meegeleverde Disk Copy (of heet-ie nou Disk Utility?). Je bent wel je data kwijt.

Je kan het ook met pdisk oid doen, maar dat lijkt me geen goed plan :D

• CBA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 21:10

CBA

een vat, een vat, een vat !

Voor die mapjes gebruik je Iconmacher 1.5.4 momenteel.

Voor de partities denk ik niet dat het mogelijk is om dit zoals op pc te zorgen dat ie de data laat staan.

Diablo 3 Profiel - WoW Warrior

Verwijderd

w00ps, ff nie helemaal geleze

SerialSurfer moet je hebben ;)
*kuch*carracho*kuch*

Verwijderd

Topicstarter
ik smeek jullie om me NIET uit te lachen :P.

Stel je voor, ik heb tom raider of wat dan ook geinstalleer op macos9.2 en ik wil 'm ervanaf halen.. kan ik dan gewoon die hele map in de prullebak gooien ? Of kan het met de ene prog wel en met de andere niet ?
thanks

edit: splitz, thanks!

Verwijderd

je kan alles weggooien :P

mac werkt niet met register dus er komt ook weeg rotzooi op je HD, weg = weg *D

• chem

chem

Reist de wereld rond

bij vrijwel elke app kan je de Map met de app gewoon weggooien.

In een *enkel* geval, gebruikt de app ook nog zaken die bij het opstarten worden geinstalleerd (bij OS 9 'extentions' en 'control panels') - bv. photoshop installeert wat color management zut.

Ook deze kun je gewoon weghalen, alles wat je niet bevalt gewoon wegpleuren :)

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 11:52 schreef Amin het volgende:
ik smeek jullie om me NIET uit te lachen :P.
Je vraagt er wel om he :)

hahahahaha ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu Toast ttitaium 5.1 en daar kan ik ook Quick-Erase doen, ik heb het dus al...
toch bedankt iedereen..

Verwijderd

Topicstarter
- - - nog een probleem - - -
ik wil plaatjes kunnen selecteren in macos 9.2 / internet explorer 5.1 maar dat kan ik niet :'(. Is er een soort van "patch" ofzo waarmee dat wel kan ?

edit: nog een vraag:
als ik mijn mac opstart vraagie elke keer om mijn msn messenger gegevens (email/password etc) en alsie dan is opgestart logtie niet eens in.. als ik op :"Click here to sign in" klik gebeurt er ook niets... ik wil kunnen msn'en :'(.

thanks

• chem

chem

Reist de wereld rond

plaatjes selecteren :?

je bedoelt; downloaden? je kan gewoon de afbeelding naar een map slepen, of ctrl-click -> copy image of save image as...

MSN suckt stierekloten: neem Proteus. Kan je meerdere IMs gebruiken + meerdere logins/dienst (MSN, ICQ, AOL, Yahoo, Jabber)
Zie www.indigofield.com.
screenie van proteus:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~mirenmer/proteus.gif

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 maart 2002 09:41 schreef chem het volgende:
plaatjes selecteren :?

je bedoelt; downloaden? je kan gewoon de afbeelding naar een map slepen, of ctrl-click -> copy image of save image as...
thanks voor proteus
edit: kut, het is voor macosx only..

ik wil echt plaatjes selecteren snap je.. ga maar eens in naar Windows en start IE op met een site en doe CTRL+A, dan selecteert hij ook de plaatjes en niet alleen de text. Als ik hier op MacOS 9.2 IE5.1 appletje+A (select all) doe dan selecteert hij alleen de text op een pagina en niet de plaatjes erbij..

ik wil plaatjes kunnen selecteren om te kijken uit hoeveel slices een plaatje bestaat..

alvast bedankt.

• chem

chem

Reist de wereld rond

Op donderdag 21 maart 2002 10:33 schreef Amin het volgende:

[..]

thanks voor proteus
edit: kut, het is voor macosx only..
ja, en? :)
ik wil echt plaatjes selecteren snap je.. ga maar eens in naar Windows en start IE op met een site en doe CTRL+A, dan selecteert hij ook de plaatjes en niet alleen de text. Als ik hier op MacOS 9.2 IE5.1 appletje+A (select all) doe dan selecteert hij alleen de text op een pagina en niet de plaatjes erbij..

ik wil plaatjes kunnen selecteren om te kijken uit hoeveel slices een plaatje bestaat..
ooohhhhh...
*denk*
en als je met je muis de boel selecteert? zou dan even achter m'n bakje moeten zitten om te kijken hoe je dat doet...

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 maart 2002 10:44 schreef chem het volgende:

[..]

ja, en? :)
[..]

ooohhhhh...
*denk*
en als je met je muis de boel selecteert? zou dan even achter m'n bakje moeten zitten om te kijken hoe je dat doet...
Ik gebruik geen MacOS X, ik krijg kabelinternet (via netwerk) er maar niet op. En op Macos 9 kan ik ook photoshoppen dus waarom X?

en ik kan ook niet pics met me muis selecteren, jij wel dan ? en hoe bedoel je:"zou dan even achter m'n bakje moeten zitten om te kijken hoe je dat doet..." ?

• CBA

CBA

Op woensdag 20 maart 2002 22:16 schreef Amin het volgende:
ik wil plaatjes kunnen selecteren in macos 9.2 / internet explorer 5.1 maar dat kan ik niet :'(. Is er een soort van "patch" ofzo waarmee dat wel kan ?
Standaard kan je op mac de plaatjes niet selecteren als je surft, je kan ze wel naar je bureaublad slepen, maar als het slices zijn dan kan je dat indd niet zien.

• chem

chem

Reist de wereld rond

kabelinternet op een X bak zou geen probleem moeten zijn :?

En ik draai ook PSD7 beta onder X, no probs...

En ik zit hier helaas achter een winbak @ work dus ik kan niet even kijken hoe of dat dat ging bij IE onder X

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 maart 2002 11:54 schreef chem het volgende:
kabelinternet op een X bak zou geen probleem moeten zijn :?

En ik draai ook PSD7 beta onder X, no probs...

En ik zit hier helaas achter een winbak @ work dus ik kan niet even kijken hoe of dat dat ging bij IE onder X
wat is PSD(7) ?
thanks

• CBA

CBA

Op donderdag 21 maart 2002 13:41 schreef Amin het volgende:

wat is PSD(7) ?
thanks
Ik veronderstel Adobe Photoshop 7 beta

• chem

chem

Reist de wereld rond

Op donderdag 21 maart 2002 13:45 schreef CBA het volgende:

[..]

Ik veronderstel Adobe Photoshop 7 beta
corrrect.

zie [topic=355782/1/50]

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op donderdag 21 maart 2002 11:33 schreef Amin het volgende:

[..]

Ik gebruik geen MacOS X, ik krijg kabelinternet (via netwerk) er maar niet op. En op Macos 9 kan ik ook photoshoppen dus waarom X?

en ik kan ook niet pics met me muis selecteren, jij wel dan ? en hoe bedoel je:"zou dan even achter m'n bakje moeten zitten om te kijken hoe je dat doet..." ?
ik meen dat je op windows95 ook kon photoshoppen, dus waarom ooit meer willen?
als je je mac hebt om te oefenen voor beroepsmatig te oefenen heeft het 0,0% nut om classic te leren kennen, je zult in een beroepssituatie er nooit mee werken.

ook al zijn grafische bedrijven traag als de pest met een overstap naar OSX, met de release van photoshop houden de meesten er serieus rekening mee, en plannen dit binnen een half tot een jaar,
aangezien de backwards compatibiliteit goed is (meeste classic applicaties kun je ook binnen de classic environment draaien)

OSX heeft zijn eigen touch en je zal behoorlijk wat kennis moeten opdoen, vooral het werken binnen een multi-user environment met filepermissies is voor mac-ers een 'flinke' overstap

terug naar je probleem, via select all en sleep kopieer je inderdaad enkel de tekst, alhoewel wel in .rtf, dus inclusief layout, maar zonder afbeeldingen
save as... web archive wil je hierbij al wel helpen, dit bewaart automatisch de afbeeldingen in een .waff file (waaruit het mogelijk wel te rippen valt al heb ik dat niet getest)
verder kun je in OSX via print-menu je bestand laten opslaan als .pdf (osx only, voor native 9x zal je daarvoor distiller moeten kopen)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een nieuwe partitie aan wilt maken gaat dus alles weg, ook MacOS 9 + MacOS X??? Dus die zou ik moeten reinstallen ?

• chem

chem

Reist de wereld rond

ja

Verwijderd

Topicstarter
thanks

gelukkig kan ik eerst alles backuppen op me cdrw's..

Verwijderd

Topicstarter
Thanks maar uh.. In de map Hulp programmas zit geen programma genaamd "Schijfbeheer", wel schijfinstallatie maar dat is iets anders denk... of niet ?

edit: welke installatiecd dan ? die van macosx, macos9 ?
edit2:
ik heb al een cdrw gemaakt met belangrijke files (als backup)... maar nu wil niemand replyen :'(..

Verwijderd

Op donderdag 21 maart 2002 18:31 schreef Amin het volgende:

[..]

Thanks maar uh.. In de map Hulp programmas zit geen programma genaamd "Schijfbeheer", wel schijfinstallatie maar dat is iets anders denk... of niet ?

edit: welke installatiecd dan ? die van macosx, macos9 ?
edit2:
ik heb al een cdrw gemaakt met belangrijke files (als backup)... maar nu wil niemand replyen :'(..
Schijfinstallatie is t zelfde jah :) Schijfbeheer is nog van de oude MacOS < 7.5.5 :) Reflex er niet helemaal bij met ze hoofd de laatste tijd :)

Verwijderd

Topicstarter
Maar als ik bij schijfinstallatie "Macintosh HD" selecteer en ik klik op Intitaliseer ofzo dan zegtie dat ik het de startup schijf is (is het ook) en dat ie daarom niet verder kan gaan...

hoe is dit op te lossen ?

Verwijderd

Topicstarter
edit: ik heb het al! Iedereen bedankt voor alle info, moeite en tijd...

http://www.macfreak.org/cgi/ikonboard/topic.cgi?forum=9&topic=157
Pagina: 1