Toon posts:

Capturen zonder dropped frames

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik VirtualDub voor al m'n capturing bezigheden, maar tot dusverre lukt het me niet het droppen van frames tot 0 te reduceren.
Is het uberhaupt wel mogelijk om, laten we zeggen, een uurtje VHS te capturen zonder dat je ook maar een frame-pje kwijtraakt?
Zelfs op 352x288/25fps/44kHz sound/AsusV2 codec 9 (High quality) heb ik gemiddeld om de 2 min. een framedrop. 704x576 Hoef ik al helemaal niet te proberen.

Ik gebruik trouwens een Asus V3800 Deluxe TV-IN + OUT (TNT2 Ultra) onder W98SE.
Ik heb als het goed is de laatste drivers, nl. Asus W9x v5.33.
Voor de rest ziet m'n bak er zo uit:
Aopen AX6BC/Cel366@377/128mb SDRAM/Maxtor Diamondmax 4320 Model# 91728D8 17.2Gb 5400RPM (niet echt je dat voor capturing dus).

Een indruk van een 352x288 capture:
gem. 12% cpubelasting, 650kB/s videodata, 200kB/s audiodata. Samen nog geen meg/s voor die trage hd om weg te schrijven. Ook is het zo dat de cpubel. nooit "spiked" (d.w.z. op 100% piekt).
:(Toch framedrops:(. What gives?

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ik doe alles met asus live, Virtualdub geeft bij mij problemen, vandaar. Ik grab op 352 bij 288, 25 fps, ASV2 op 9, dat moet prima kunnen, cpubelasting van 5% Wel is het zo, dat ik op een 36 Gb schijf op ATA33 grab, die kan dat wegschrijven heel makkelijk bijhouden. Hoger grabben is wel mogelijk, maar geeft slechte resultaten, vanwege !!El-Cheapo video ingang op die Asus V3800 TVR 32 Mb@Ultra, Celly 466, 128 Mb, Win 98, W9x5.33 driver (nieuwste is overigens w9x5.33a, niet interessant) De bottleneck zit qua groote van het capturen bij je video in, maar dropped frames op 352 bij 288 lijkt toch niet helemaal in de haak. Loopt je HD wel lekker?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dat TV in van Asus, is dat gewoon om het beeld erin te laten komen??
Voor zover ik weet krijg je alleen goede captures ZONDER dropped frames met hardware compressie.
Ervan uitgaande dat die Asus geen hardware compressie heeft, zou ik als je meer met video capturen wil gaan doen toch kijken naar een hardware kaartje.
Bijvoorbeeld de Matrox Marvel G200/G400, ofg de ATI All-in-Wonder 128. Of de laatste echt hardware compressie heeft weet ik niet.

Suc6
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Topicstarter
Of er iets niet spoort met m'n hd?
Behalve dat het een van de tragere hd's van Maxtor is (heb em ook al meer dan een jaar), zou ik voor de rest niet weten wat.

DMA staat ook gewoon aan, dus dat is het probleem niet.
Maakt het trouwens uit als de framerate waarde in Virtualdub schommelt? Daarmee bedoel ik van 24.98 tot 25fps, dus minimaal. Hij is in ieder geval nooit constant (=25fps).

Misschien scheelt het als ik overstap op Asus Live.

Edit:
Het maakt dus inderdaad veel uit of je Asus Live gebruikt of niet >:)
In Live kan ik gewoon op 704x576/Asusv2 5 (Normal Quality)/CD Kwaliteit sound capturen. Dit is gewoonweg mas-ter-lijk.

• Roelof
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 04-07 10:18

Roelof

Illustrious Wolf

Als ik probeer te capturen op 704*576 valt mijn framerate terug naar 12 fps. Op de halve grootte heb ik geen enkel probleem. Weet iemand of dit aan mijn ASUS v6600 dl ligt of dat ik het probleem ergens anders moet zoeken.

Mijn systeem:

Celeren 566@850
WD 7200 toeren 15 GB HD (DMA ingeschakeld)
WD 5400 toeren 10 GB HD (DMA ingeschakeld)
v6600 dl
128MB Ram
S3 videokaartje
Encore DVD kit
terratec 128pci
3com netwerkkaart
Motorola 56k Modem

Ik ben niet nieuwsgierig; ik ben alleen maar benieuwd.

Verwijderd

VirtualDub werkt bij mij echt steengoed (stukken beter dan AsusLive), en kan bovendien netjes over meerdere 2GB AVI-files capturen zonder een paar tussenliggende frames te droppen.

Volgens mij is het grootste probleem bij capturen in het algemeen dat:

1. Als de compressie te veel tijd kost ivm hoge resolutie, er frames gedropped worden, en:
2. Als de compressie-factor niet hoog genoeg is, de HD het niet meer trekt en er ook frames gedropt worden.

Kortom, het gaat erom, bij jouw systeemparameters (harddisk-capaciteit, harddisk-transferrate en processor-capaciteit) een compressie te vinden die daar goed bij aansluit.

bv:
DivX: compressed heel goed, maar kost heel veel CPU. Redelijke kwaliteit (afh. van settings).
Indeo RAW: compressed niet veel (1 : 2,7), maar is niet zo CPU-intensief. Perfecte kwaliteit.
Asus compressie: compressed aardig, en is niet CPU-intensief. Redelijke kwaliteit.
Raw: geen compressie dus niet CPU-intensief, maar kost ernorm veel bandbreedte naar de disk, en natuurlijk opslag-ruimte.

Verder kun je bij virtualdub natuurlijk nog spelen met de grootte van de capture-buffers, het al dan niet toepassen van on-the-fly filters en ruisonderdrukking, en het type audio-compressie telt natuurlijk ook mee bij CPU- en bandbreedte-vereisten (bv MP3 door PCM vervangen tijdens capturen scheelt weer CPU-capaciteit; de audio met MP3 coderen kan ook wel nadat de movie is opgenomen, dus achteraf).

Voor capturen vanaf tape is mijn ervaring, dat je beter op 720*288 kunt capturen dan op 720*576: vanwege de interlaced beelden neemt de kwaliteit namelijk niet toe als de vertikale resolutie verdubbeld wordt; de beelden worden eerder slechter omdat er gede-interlaced moet worden, en het kost ook nog eens meer CPU-rekenwerk en disk-bandbreedte. Na het capturen kun je de vreemde display-ratio wel weer corrigeren met een tweede fase; de extra hoge horizontale capture-resolutie maakt het tegengaan van ruis makkelijker en doeltreffender.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb van alles geprobeer, waaronder Virtualdub, maar ik kan toch echt niet realtime capturen met iets anders werkbaars, dan ASV1 of ASV2. Met Virtualdub kan ik het capturen niet meer stoppen, dan een Ctrl-Alt-Break en een compressie realtime kan ik niet kiezen, ook niet als ik RGB kies.
Pagina: 1