Toon posts:

[LINUX] dhcpcd bij het booten activeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu onder Mandrake 8.1 dhcpcd geinstalleerd, en als root (su) actief gemaakt met het commando dhcpcd -h CCXXXXX-A eth0, en nu werkt internet perfect.
..maar zo gauw ik afsluit en opnieuw opstart dan blijft linux bij het opstarten eerst lang hangen bij het actief maken van eth0 en 1, en daarna in X zelf is dhcpcd niet geactiveerd en moet ik het weer handmatig aanzetten met bovengenoemde commando.

Weet iemand een manier om dhcpcd tijdens het booten actief te laten worden.

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ff in /etc/rc.d/rc.local gooien. Staat dacht ik ook in de FAQ.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
inderdaad een duidelijk geval van search en destroy :) Oftewel, zoek en gij zult vinden.

Oke, even een zinvolle reply: Je KAN hem in rc.local frotten. Maar mooier is om een scriptje te schrijven en die netjes in je rc[runlevelnr].d dir te zetten.
Hoe je dat exact moet doen moet je wel terug kunnen vinden in een aantal howto's :)

godgodgod, ben wel weer veel moeite aan het doen om het RTFM niet te gebruiken vandaag :9~

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Ansenyi
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-08 22:22
Op dinsdag 19 maart 2002 20:30 schreef BlueEyeZ het volgende:
Ik heb nu onder Mandrake 8.1 dhcpcd geinstalleerd, en als root (su) actief gemaakt met het commando dhcpcd -h CCXXXXX-A eth0, en nu werkt internet perfect.
Zo ben ik ook in RedHat begonnen. Alleen deze stap had ik erbij gedaan en toen werkte het ook na booten :)
Open /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0 en voeg het volgende toe: DHCP_HOSTNAME=CP123456-a (de 123456 natuurlijk vervangen met uw eigen hostname). Save deze file.

To be, or not to be...

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-08 14:18

Papillon

Spring 's in the Air...

In RedHat heb ik anders gewoon de /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg_ethX aangepast. Daar stel je in dat de NIC via DHCP moet worden ingesteld. Daarna werkt het ook gelijk als een zonnetje. (wellicht moet je dan de NIC tot leven brengen of de machine rebooten)

Wel is meestal pump aan te raden in plaats van dhcpcd omdat er wel eens wat complexere netwerken zijn waar dhcpcd niet werkt. In zulke gevallen werkt pump vrijwel altijd wel.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Verwijderd

ntsysv intikken en daar een kruisje bij dhcp zetten

• StephanL
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 08:14
Je kan ook naar je control center en op internet drukken en dan expert modus en configureren en automatisch op laten starten met dhcp.

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

Da's nou het leuke van apt-get!

Hij zet meteen een aantal files in /etc/init.d/ en een aantal symlinks naar de juiste runlevel directory's. ;)

Waarom hou ik toch zo van apt-get? (vriendin is liever) ;)

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 21:58

Whizzer

Flappie!

Ansenyi schreef:
Open /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0 en voeg het volgende toe: DHCP_HOSTNAME=CP123456-a (de 123456 natuurlijk vervangen met uw eigen hostname). Save deze file.
Da's een handige tip, maar even voor de zekerheid, is het
DHCP_HOSTNAME=CP123456-a
of
DHCP_HOSTNAME="CP123456-a"
Want volgens mij is dta de bedoeling, maar zo geweldig in Linux ben ik nu ook weer niet...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• Ansenyi
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-08 22:22
Zonder de Quotes:

DHCP_HOSTNAME=CP123456-a

zo heb ik het staan en het werkt :)

To be, or not to be...

Verwijderd

Volgens mij is dat het probleem niet zozeer... De compu "lockt" namelijk al bij het starten van eth0, hij wacht dus op een reply van eth0, wat duidt op DHCP requests. Deze gaan dus niet goed. Waarom? Omdat een andere dhcp client (pump) gebruikt wordt.

/sbin/ifup editen en daar pump veranderen in dhcp. Je vindt dus dit stukje daar:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
if [ -n "${DYNCONFIG}" ]; then
    PUMPARGS=
    DHCPCDARGS=
    if [ -n "${DHCP_HOSTNAME}" ]; then
     PUMPARGS="-h ${DHCP_HOSTNAME}"
     DHCPCDARGS="-h ${DHCP_HOSTNAME}"
    fi
    if [ -n "${NEEDHOSTNAME}" ]; then
     PUMPARGS="${PUMPARGS} --lookup-hostname"
     DHCPCDARGS="${DHCPCDARGS} -H"
    fi
    echo -n "Determining IP information for ${DEVICE}..."
    if /sbin/pump ${PUMPARGS} -i ${DEVICE} ; then
    echo " done."
    elif /sbin/dhcpcd ${DHCPCDARGS} ${DEVICE} ; then
    echo " done."
    else
    echo " failed."
    exit 1
    fi

Daar maak je dus van:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
if [ -n "${DYNCONFIG}" ]; then
    DHCPCDARGS="-h ${DHCP_HOSTNAME}"
    echo -n "Determining IP information for ${DEVICE}..."
    if /sbin/dhcpcd ${DHCPCDARGS} -A ${DEVICE} ; then
    echo " done."
    else
    echo " failed."
    exit 1
    fi

En dan gebruikt ie wel standaard dhcpcd in plaats van pump :)
Pagina: 1