"Reststroom" in de kast?

Pagina: 1
Acties:

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hoi,

Ik ben nog niet zo vaak een kast opengehad en daarom vraag ik het maar hier.

Ik heb thuis hier een aantal kasten staan, verschillende configuraties en verschillende kasten. Beide computers draaien geaard. Is het zo nadat je alle stroom eraf hebt gehaald, de voeding uit hebt gezet en dan de kast openmaakt en het eigenlijke chassis zeg maar aanraakt, dat je dan alsnog een schok kan krijgen?

Waarom ik dit vraag? Tja.. tis een vraagje 8-) en wil graag de kast is openmaken om de hardeschijf te vervangen.

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

Verwijderd

Kan, als je ook nog een netwerk (coax) kabel in hebt zitten, waaarvan de andere aansluiting op een ander stopcontact zit, en die aarding dus niet jou aarding is. In de praktijk, valt dat nog al mee, dus maak je daar geen zorgen over.

Verwijderd

ontaard je eerst ff. DWZ: houd even een stukje metaal vast voordat je gaat inbouwen. Dan ontlaad je jezelf en sloop je niet per ongeluk iets.

• SanderTje!
  • Niet online
Op dinsdag 19 maart 2002 19:55 schreef ByMeSDy het volgende:
ontaard je eerst ff. DWZ: houd even een stukje metaal vast voordat je gaat inbouwen. Dan ontlaad je jezelf en sloop je niet per ongeluk iets.
Ok, netwerkkaartje heb ik (nog) niet. Maar ik kan dus eigenlijk zonder gevaar de kast in na geaard te zijn geweest, zolang ik maar niet met de voeding zelf ga rommelen?

Verwijderd

p'cies :),
Je kast is geaard, dus als je de kast (geen plastic frontje oid) aanraakt, is dat goed. Hou wel in de gaten, dat je de kast met enige regelmaat opnieuw aanraakt, omdat je weer statische elektriciteit op kan bouwen.

• SanderTje!
  • Niet online
Dat wilde ik even weten.

Bedankt *D

Verwijderd

en als je dan toch een 'peer' krijgt van de kast ga je er heus niet aan dood hoor. hele kleine spanning en een kleine stroom (alleszinds kleiner dan de 50 mA, vanaf welke het dodelijk wordt

• SanderTje!
  • Niet online
Stelt me errrgg gerust hehe

Verwijderd

wel ff stekker van de voeding eruit halen..
ik heb zon packerdhell hier staan, en je vingers krampen eraan vast wanneer je aan het staal komt als de stekker er nog inzit..

• SanderTje!
  • Niet online
Ik heb hier dus ook zo'n oude Packard Bell, helaas..
Maar daarvan kan ik de voeding niet uitzetten, dat zal het hem wel zijn.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op dinsdag 19 maart 2002 20:14 schreef -Sander_ het volgende:
Ik heb hier dus ook zo'n oude Packard Bell, helaas..
Maar daarvan kan ik de voeding niet uitzetten, dat zal het hem wel zijn.
gewoon stekker uit het stopcontact en dan de powerknop even ingedrukt houden
Pagina: 1