ff een kort vraagje over een thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

• DoD Cerberus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06-2025
ik ben met een systeem bezig met meerdere netwerkkaarten zodat de pc als ware als hub fungeert, maar nou is mijn vraag, moet ik voor iedere NIC in dat systeem tzelfde of een verschillend IP opgeven??

oja nog een vraagje, als ik via 1 client van die pc op een andere client van die pc wil kijken moet ik toch m'n netwerkkaarten bridgen? maar hoe doe ik dat dan??

alvast bedankt

"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."

Verwijderd

Dit noem ik geen kort vraagje dat je ff kan beantwoorden ;)
Volgens mij was hier al eerder een review over geweest, en die kreeg te horen dat ie beter een hub kon nemen, maar dat wou hij ook niet. Volgens mij had je daar een speciaal programma voor nodig welke weet ik niet

Verwijderd

je kan beter een hub nemen, zoveel netwerkkaarten is errug verwarrend hoor..

• DoD Cerberus
Op dinsdag 19 maart 2002 18:34 schreef Kick het volgende:
Volgens mij was hier al eerder een review over geweest, en die kreeg te horen dat ie beter een hub kon nemen, maar dat wou hij ook niet. Volgens mij had je daar een speciaal programma voor nodig welke weet ik niet
das wel balen... iemand die hier toevallig meer over weet???

"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."

• DoD Cerberus
Op dinsdag 19 maart 2002 18:43 schreef slamm het volgende:
je kan beter een hub nemen, zoveel netwerkkaarten is errug verwarrend hoor..
weet ik maar voor m'n internet verbinding moet die pc toch aan staan en ik kan gartis 3com NIC's krijgen, hubs helaas niet..

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

Op dinsdag 19 maart 2002 18:34 schreef Kick het volgende:
Ik vind het wel kort :Y)
Op dinsdag 19 maart 2002 18:31 schreef DoD Cerberus het volgende:
ik ben met een systeem bezig met meerdere netwerkkaarten zodat de pc als ware als hub fungeert, maar nou is mijn vraag, moet ik voor iedere NIC in dat systeem tzelfde of een verschillend IP opgeven??
Ja als je gaat routen maar niet als je gaat brigden.
Tussen haakjes een pc met meerdere netwerkkaarten kan je niet als hub laten werken, wel als bridge (vgl switch).
oja nog een vraagje, als ik via 1 client van die pc op een andere client van die pc wil kijken moet ik toch m'n netwerkkaarten bridgen? maar hoe doe ik dat dan??

alvast bedankt
Hangt van je OS af. Niet alle windozen kunnen brigden.
Maar euhh moet die pc ook in i-net delen gaan voorzien ?

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• DoD Cerberus
Op dinsdag 19 maart 2002 18:49 schreef Predator het volgende:

Ja als je gaat routen maar niet als je gaat brigden.
Tussen haakjes een pc met meerdere netwerkkaarten kan je niet als hub laten werken, wel als bridge (vgl switch).

Hangt van je OS af. Niet alle windozen kunnen brigden.
Maar euhh moet die pc ook in i-net delen gaan voorzien ?
bedankt dan weet ik dat alvast.

er staat nu winME op en ja, hij moet i-net gaan delen, das de voornaamste reden waarom er een server komt....

• bdl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-08 10:55

bdl

Kort door de bocht, maar verkoop 2 3com's en koop een hub.
Dat scheelt je veel ellende.

• DoD Cerberus
Op dinsdag 19 maart 2002 18:59 schreef bdl het volgende:
Kort door de bocht, maar verkoop 2 3com's en koop een hub.
Dat scheelt je veel ellende.
is op zich een goed idee maar alle kaarten zitten er al in, ik hoef morgen alleen nog ff twee kabeltjes te halen en ik ben klaar...

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op dinsdag 19 maart 2002 18:54 schreef DoD Cerberus het volgende:

[..]

bedankt dan weet ik dat alvast.

er staat nu winME op en ja, hij moet i-net gaan delen, das de voornaamste reden waarom er een server komt....
winME kan niet bridgen en je wil ook nog je i-net connectie sharen ?
Dan moet je gaan routen.
Bridgen is niet nodig en geeft je alleen meer problemen.

Kijk:
Steek voor elke pc waarmee je wilt i-net delen dan een nic in je server + eventueel nog 1 voor je kabelmodem of ADSL modem als die op ethernet zit.
Geef die nic's die naar je clients gaan een lokaal ip adres telkens uit een ander subnet.
Install winroute pro op de server om je i-net te delen.

Bv: server met 1 nic voor i-net en 2 voor clients:
nic1 192.168.0.1 netmask 255.255.255.0
nic2 192.168.1.1 netmask 255.255.255.0
client 1 op nic 1:
192.168.0.2 netmask 255.255.255.0
gateway & dns = 192.168.0.1
client 2 op nic 2:
192.168.1.2 netmask 255.255.255.0
gateway & dns = 192.168.1.1

• DoD Cerberus
Op dinsdag 19 maart 2002 19:02 schreef Predator het volgende:

[..]

winME kan niet bridgen en je wil ook nog je i-net connectie sharen ?
Dan moet je gaan routen.
Bridgen is niet nodig en geeft je alleen meer problemen.

Kijk:
Steek voor elke pc waarmee je wilt i-net delen dan een nic in je server + eventueel nog 1 voor je kabelmodem of ADSL modem als die op ethernet zit.
Geef die nic's die naar je clients gaan een lokaal ip adres telkens uit een ander subnet.
Install winroute pro op de server om je i-net te delen.

Bv: server met 1 nic voor i-net en 2 voor clients:
nic1 192.168.0.1 netmask 255.255.255.0
nic2 192.168.1.1 netmask 255.255.255.0
client 1 op nic 1:
192.168.0.2 netmask 255.255.255.0
gateway & dns = 192.168.0.1
client 2 op nic 2:
192.168.1.2 netmask 255.255.255.0
gateway & dns = 192.168.1.1
ok dan!, nog een kort vraagje kan ik dan ook van client 1 naar client 2 bestanden verzenden enzo? zo nee wat zou ik dan nog moeten doen?

en voor ik t vergeet, alvast heel erg bedankt voor je hulp!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op dinsdag 19 maart 2002 19:04 schreef DoD Cerberus het volgende:

[..]

ok dan!, nog een kort vraagje kan ik dan ook van client 1 naar client 2 bestanden verzenden enzo? zo nee wat zou ik dan nog moeten doen?

en voor ik t vergeet, alvast heel erg bedankt voor je hulp!
Ja want winroute doet ook gewone routing op een win9x systeem. Op een NT systeem doet winroute het niet maar dan kan je NT laten gewoon routen.
Winroute doet dan wel nog NAT.
Maar ze zullen elkaar niet in de netwerkomgeving zien.
Maar je kan wel via \[ip] op de shares van de andere computer. Je kan ook pingen tussen de clients en connecties maken.

Je moet zelfs geen routes adden op clients want deze hebben reeds dan de server als default router (voor i-net) en via deze router kunnen ze ook de andere client bereiken.
Ze gaan die ook gebruiken voor het andere subnet omdat ze er geen route in hun route tabel voor hebben.
Dus zenden ze het naar de default gateway.

Dit zou dus meteen ook in orde moeten zijn. :)

• DoD Cerberus
Op dinsdag 19 maart 2002 19:16 schreef Predator het volgende:

[..]

Ja want winroute doet ook gewone routing op een win9x systeem. Op een NT systeem doet winroute het niet maar dan kan je NT laten gewoon routen.
Winroute doet dan wel nog NAT.
Maar ze zullen elkaar niet in de netwerkomgeving zien.
Maar je kan wel via \[ip] op de shares van de andere computer. Je kan ook pingen tussen de clients en connecties maken.

Je moet zelfs geen routes adden op clients want deze hebben reeds dan de server als default router (voor i-net) en via deze router kunnen ze ook de andere client bereiken.
Ze gaan die ook gebruiken voor het andere subnet omdat ze er geen route in hun route tabel voor hebben.
Dus zenden ze het naar de default gateway.

Dit zou dus meteen ook in orde moeten zijn. :)
ok dan heel erg bedankt! je bent de held van mijn dag :)

Pagina: 1