Toon posts:

wel pingen naar ip, niet naar host

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

volgende probleem.

Ik heb hier een NT4.0 PDC staan met daarin een DIVA SERVER BRI 4channel (4 ISDN kanaals inbel kaart)

als ik een user "grant" tot "Dialin" kan deze user perfect inbellen.

krijgt keurig een ip adres van de server etc.

internetten werkt mooi.
Maar het probleem is, als ik \\server\share doe werkt dit niet!

als ik \\ip.adres.van.server\share doe werkt het wel.

Ook bijv. in een cmd prompt werkt ping ip.adres.van.server wel, maar ping Servernaam niet.

wat ben ik vergeten? ik wil dit centraal regelen, dus geen oplossingen dmv aanpassing workstation.

het enigste wat me opvalt is dat ik geen wins heb, ook geen flauw idee hoe ik dit moet installeren.

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-04 23:29
Heb je wel DNS draaien? DNS netjes ingesteld op je workstation?

Om netbios namen te kunnen gebruiken heb je overigens echt WINS nodig.....

Verwijderd

Topicstarter
in de DHCP staat de gateway naar het internet aangegeven, het ip adres van de router

vervolgens staat dns ingevuld, met de volgende volgorde

1. ip adres van server
2. ip adres van router
3. willekeurige i-net dns server
4. also the same as above

maar hoe installeer ik wins op een NT4.0 server?

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Volgens mij zat dat in NT4 onder netwerk in het configuratiescherm. Dan kon je kiezen voor "iets nieuws installeren" en dan "services". Daar moet-ie tussen zitten.

In 2000 hebben ze dat weer verplaatst omdat ze anders geen cursusjes meer kunnen verkopen |:(

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-04 12:40
Op dinsdag 19 maart 2002 17:16 schreef vink het volgende:
In 2000 hebben ze dat weer verplaatst omdat ze anders geen cursusjes meer kunnen verkopen |:(
Jah, wel irri hoor, als ze bij de cursussen nog een handleding van de oude versie leveren ..... hmm, waar ken ik dit van :)

Overigens kun je misschien (mocht je het nog niet gevonden hebben) de MS handleiding pakken of gewoon ff zoeken met google en co.
WinNT4.0 is voor mij al weer een heel tijdje terug ;)

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-11-2025
maar hoe installeer ik wins op een NT4.0 server?
Door in de service "Windows Internet-naamservice"
toe te voegen. Verder hoef je er niets aan in te stellen.
DNS gaat op dezelfde manier.

Verwijderd

Ga naar start-settings-control panel-network

Klik vervolgens op tabblad services
klik add
klik wins
klik install
insert CDrom
reboot
reinstal SP6a
reboot

et voila wins-server geinstalleerd.

mocht je dit al hebben dan moet je ip adrz en node-type meegeven via DHCP

Verwijderd

Topicstarter
da's kloten, ik hoor het woordje reboot, dat wordt dus weer nachtwerk komende nacht....

ik ga het proberen mensen, hartstikke bedankt voor jullie hulp!

dus dit gaat mijn probleem verhelpen?

Verwijderd

Topicstarter
even kort samengevat

als je de wins server niet installeert, kun je niet pingen naar een hostname.

als je deze wel instaleert, en het ip van de wins server aangeeft in de DHCP manager, werkt dit wel?

klopt dit?

Verwijderd

Het is vrij eenvoudig.

je vult ofwel je lmhosts bestandje goed in of je gaat inderdaad wins installeren. Vergeet in je dhcpsettings de node type niet op 0x8 te zetten anders slaat hij alsnog je wins servertje over.

Dit gaat absoluut werken.

de rede dat het wel werkt met het ip is dat hij dan gewoon tcp/ip praat met de server en vervolgens voor de share overgaat op netbios over tcp/ip. Als je volledig nbt wilt gebruiken (\\servername\share) dan heb je een wins / lmhosts config nodig

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 maart 2002 08:47 schreef usertje1234 het volgende:
Het is vrij eenvoudig.

je vult ofwel je lmhosts bestandje goed in of je gaat inderdaad wins installeren. Vergeet in je dhcpsettings de node type niet op 0x8 te zetten anders slaat hij alsnog je wins servertje over.

Dit gaat absoluut werken.

de rede dat het wel werkt met het ip is dat hij dan gewoon tcp/ip praat met de server en vervolgens voor de share overgaat op netbios over tcp/ip. Als je volledig nbt wilt gebruiken (\\servername\share) dan heb je een wins / lmhosts config nodig
het vreemde is, dat ik gisteravond wins heb geinstalled op een server met ip 192.168.1.93. Nou heeft ie alleen maar entry's die HOGER zijn dan zijn ip. Ik heb nou met de hand de server adressen er ingeklopt, en lmhosts lookup ingeschakeld op m'n laptop, ik ga nou even inbellen!.

Verwijderd

offtopic:
ben benieuwd

Verwijderd

Topicstarter
m'n isdn kaart heeft de kuren.

Ik ben nou ingebeld met m'n modem.

IK MOET lmhost lookup inschakelen, en met de hand het ip van de wins server invullen bij de client voor dat het werkt.
dan werkt het ook wel

volgende punt, als ik nou dus \\server\sharenaam doe, krijg ik de melding, enterpassword.

er zitten idd rechten op, maar met de username waar ik mee inbel, die heeft gewoon die rechten! (administrator welliswaar)

wie heeft hier een oplossing voor?

Verwijderd

Topicstarter
de volgende oplossing die ik heb gemaakt is dit scriptje
(voor iemand die hier misschien interesse voor heeft)

@echo off

net use f: \\192.168.1.92\afdelingen /user:citrixnon\%username% ******* /persistent:no

net use g: \\192.168.1.93\bedrijfsdata /user:citrixnon\%username% ******* /persistent:no

net use z: \\192.168.1.92\users /user:citrixnon\%username% ******* /persistent:no

@ECHO DE DRIVE MAPPINGS ZIJN AANGEMAAKT, DEZE KUN JE NU BENADEREN
@ECHO DOOR MET DE VERKENNER/DEZE COMPUTER DE DESBETREFFENDE DRIVE LETTER TE SELECTEREN.
@ECHO DE VOLGENDE KEER ALS JE DE COMPUTER OPSTART ZUL JE DEZE STAP MOETEN HERHALEN.
pause
Pagina: 1