Ik zal proberen het hoofdpunt van elke distributie te noemen, maar misschien dat anderen nog iets specifieker kunnen antwoorden aangezien ik van die drie alleen RedHat gebruikt heb.
Mandrake: zeer beginner-georiënteerd (positief bedoeld). Veel tooltjes, wizards, etc. KDE wordt standaard geïnstalleerd. Prima voor beginners, maar zodra je programma's zelf gaat compileren en dergelijke is een andere distributie misschien een betere keus (al kan het natuurlijk prima met Mandrake).
RedHat: ook veel tools, maar iets minder dan Mandrake. Meer op bedrijven gericht, al maakt dat het voor thuisgebruikers niet minder interessant. Standaard wordt GNOME geïnstalleerd. Ze worden nog wel eens vervloekt sinds hun 7.0-release (daar zat een brakke compiler in), maar voor de rest zeer professioneel. Prima geschikt voor zowel beginner als gevorderde.
SuSE: *veel* software. Je krijgt bij aankoop 7 CD's, dat zegt al een boel. Ook wordt er veel documentatie meegeleverd. ISO's van SuSE zijn niet vrij te downloaden, een installatie over FTP is wel mogelijk. Als je geen breedbandaansluiting hebt dan is dit mogelijk de beste distributie.
Bovenstaande punten zijn erg algemeen. Wat iemand uiteindelijk gebruikt hangt vooral af van persoonlijke smaak en wat hij uiteindelijk gewoon te pakken kreeg. Ik ben zo zelf met RedHat begonnen omdat iemand me de CD's daarvan gaf. Met alle distributies kun je *alles* doen, het gaat slechts iets moeilijker of makkelijker bij de een dan bij de ander.
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.