Toon posts:

[Freebsd]mysql automatisch laten starten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om mysql te starten moet ik eerst de deamon starten, dit doe ik door doormiddel van het volgende in te tikken:
/usr/local/mysql ; /usr/local/mysql/bin/safe_mysqld &
(dit werkt verder goed)

Nu heb ik geprobeerd de file safe_mysqld als een .sh bestand in de rc.d directory te zetten, maar zodra freebsd start, start ze de deamon en vervolgens wordt de deamon weer afgesloten.

Nu zal ik graag willen weten hoe ik dit automatish kan laten starten. :)

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Eh... de mysql port heeft standaard een .sh daarvoor in /usr/local/etc/rc.d

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-03 23:51

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Als je mysql via de ports hebt geinstalleerd dan staat er automagisch een bestand in je /usr/local/etc/rc.d/mysq-server.sh

dus:
cd /usr/ports/databases/mysql323-server
make install clean

/usr/local/etc/rc.d/mysq-server.sh start

En gaan met mysql

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, nou hier niet.
Ik heb een source installatie gedaan. >:)
Misschien dat dat het verklaart....

• serkoon
  • Niet online

serkoon

mekker.

Doe dat dan ook niet, of heb je daar een betere reden voor dan 'even kijken of ik nog moe wordt van het zelf installeren van spul terwijl het ook met 1 make install clean kan'?

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 14:12

Leon

Rise Of The Robots

dan kun je dit scriptje in /usr/local/etc/rc.d/ zetten met als naam: mysql-server.sh en een `chmod 750` doen voor dat script..
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
#!/bin/sh

case "$1" in
      start)
            if [ -x /usr/local/bin/safe_mysqld ]; then
                /usr/local/bin/safe_mysqld --user=mysql > /dev/null & && echo -n ' mysqld'
            fi
            ;;
      stop)
            /usr/bin/killall mysqld > /dev/null 2>&1 && echo -n ' mysqld'
            ;;
      *)
            echo ""
            echo "Usage: `basename $0` { start | stop }"
            echo ""
            exit 64
            ;;
esac

(wel natuurlijk de directory's aanpassen.. :)

edit: sorry voor de lay-out.. ;( :P

en Serkoon: soms is een port niet helemaal up to date (zoals de port van bind 9 waar ik me nu aan erger) en _moet_ je wel zelf compileren.. (natuurlijk wel zorgen dat je als basename /usr/local/ opgeeft zodat het nog een beetje standaard blijft.. :))

Eeuwige n00b

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Leon :D voor deze reply, ik probeer het direkt even uit.

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 14:12

Leon

Rise Of The Robots

damn... |:( |:(
heb net even cvsup gedaan...
zul je net zien.. net als ik zeg dat bind 9 niet up to date is hebben ze hem geupdate... :( :P
code:
1
2
3
4
5
6
7
Edit ports/net/bind9/Makefile
  Add delta 1.41 2002.03.17.06.47.25 dougb
  Add delta 1.42 2002.03.17.19.09.09 dougb
 Edit ports/net/bind9/distinfo
  Add delta 1.25 2002.03.17.06.47.25 dougb
 Edit ports/net/bind9/pkg-plist
  Add delta 1.17 2002.03.17.06.47.25 dougb

Wou net een verzoek indienen wanneer ze hem nou eens gingen updaten... Ze kunnen schijnbaar ook nog gedachten lezen die freebsd ports maintainers... :D

Eeuwige n00b

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Op dinsdag 19 maart 2002 16:16 schreef Leon het volgende:
en Serkoon: soms is een port niet helemaal up to date (zoals de port van bind 9 waar ik me nu aan erger) en _moet_ je wel zelf compileren.. (natuurlijk wel zorgen dat je als basename /usr/local/ opgeeft zodat het nog een beetje standaard blijft.. :))
Hmmjah, maar de MySQL port is volgens mij altijd wel up to date. Beetje vreemd om dan niet de port te gebruiken... Daar is-ie immers voor.

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een stomme vraag, maar wat bedoelen jullie nu precies met Mysql port? (is dat een binary installatie?)

overigens het script van Leon werkt! bedankt nogmaals :D

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 08:43 schreef Le0n het volgende:
Misschien een stomme vraag, maar wat bedoelen jullie nu precies met Mysql port? (is dat een binary installatie?)
Ja, dat wordt er mee bedoeld. De port collectie is gewoon een set van makefiles, patches en beschrijvingen over de beschikbare ports. Deze zijn te vinden in /usr/ports of je kan ze installeren via /stand/sysinstall :)

• serkoon
  • Niet online

serkoon

mekker.

Via sysinstall worden packages geïnstaleerd, wat binaries zijn. De ports zijn dat NIET. Enige wat de ports zijn is een Makefiletje die aangeeft waar de sources vandaan gehaald moeten worden, welke patches eroverheen gehaald moeten worden en hoe de boel gecompileerd moet worden.

Je bouwt nog steeds iets van de source op zonder dat je zelf event. problemen op hoeft te lossen.

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Op woensdag 20 maart 2002 08:43 schreef Le0n het volgende:

overigens het script van Leon werkt! bedankt nogmaals :D
Nee, dat is geen binary installatie, maar een geautomatiseerd scriptje wat de sources ophaalt, patches eroverheen gooit, compileert, en alle config files (en opstartbestanden!) op de juiste plek zet. Om MySQL te installeren, doe je bijvoorbeeld 'cd /usr/ports/databases/mysql323-server; make install clean'. In de ports collectie staan zo'n 6000 softwarepakketjes klaar voor je om (makkelijk!) geïnstalleerd te worden :).

Overigens vreemd dat je FreeBSD draait, maar de ports nog nooit gezien hebt...

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

Pagina: 1