Geen aansluitplek voor gele RPM draad

Pagina: 1
Acties:

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:40

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Topicstarter
Ik heb 2 smart case fans van Thermaltake gekocht en die zit nu in mijn kast en aangesloten. Maar er komen dus 2 draadjes uit eentje met rood en zwart en die zit op een verloopstukje van de molex dat erbij zat. Dus die zorgt voor de voeding. De ander is geel en is voor rpm, mar ik heb nergens om hem op aan te sluiten. Ik weet wel dat die pokke dingen 5000 toeren draaien want er zit zo'n temp sensor op die reageert op de temp en bij hogere temp harder gaat draaien, maar hij draait dus altijd op 5000 toeren, en maakt veel lawaai. Mijn vraag is dus hoe je die gele draad aan kunt sluiten en waar? En hoe ik eventueel mijn fan dan langzamer kan laten draaien.

Ik weet wel dat als ik hem op 7 volt wil laten draaien dat ik de rode en de gele moet aansluiten, maar die zijn gesplitst en zitten op 2 aparte connectoren. Dus moet ik dan maar de draadjes eruit rukken en ze dan in 1 connectortje zetten?

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:04
je kan ook zo'n klein connectortje gebruiken (zo ene als je cpu fan ..) die je dan op je mobo kan prikken (is voor 3 kabeltjes) en dan is de middelste de RPM draad dacht ik zo ;)

Je kan ook 'n Potmeter inbouwen .. kan je zelf regelen hoe hard je fans draaien ...

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

wat stuurt die gele draad eigenlijk?

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• REDFISH

REDFISH

Topicstarter
Ja het zijn al 2 aparte 3 pinnetjes stekkertjes :)

• REDFISH

REDFISH

Topicstarter
De gele draad doet zit op de temperatuursensor en geeft de rpm door aan een connector. Maar ik heb op mijn moeder bord al een 3 mannetjes connector door 3 vrouwtjes van mijn sys fan bezet, dus dat gaat niet meer.

• wmeester
  • Laatst online: 18:25
Volgens mij is dan de enige oplossing een ander moederbord kopen. Helaas.

Verwijderd

gele draad=>rpm meting. Als je mobo die er niet meer bij kan hebben is dat jammer. Je zou een digidoc kunnen kopen die kan ook het rpm van een fan uitlezen.

Minder hard laten draaien=> sensor koelen(of op een andere plek plaatsen waar het een beetje koeler is)
Of het voltage op de fan verlagen, dmw de rode en de zwarte draad niet op de 12v en de 0v te zetten ( maar bijvoorbeeld de 12v en de 5v (7v totaal) of 5v en 0v (5v totaal))

Verwijderd

Als je die gele draad aansluit zal je fan heus niet langzamer draaien. En de fan zal wel niet op volle toeren draaien, want dan moet je casetemp boven de 40-50*C zijn.

Verwijderd

ik heb gewoon die gele draden erafgeknipt: het hangt toch maar in de weg en maakt niks uit

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Op dinsdag 19 maart 2002 16:40 schreef The Rapier het volgende:
gele draad=>rpm meting. Als je mobo die er niet meer bij kan hebben is dat jammer. Je zou een digidoc kunnen kopen die kan ook het rpm van een fan uitlezen.
dat was mijn vraag (ik was onduidelijk). stuurt die gele draad pulsen? of een bepaald voltage/rpm??

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Gele draad is voor de RPM meting. Geen voltage. Het kan alleen leuk staan in MBM voor de meting.
Pagina: 1