Alweer RAID, algemene vragen

Pagina: 1
Acties:

• Pino64
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-08 13:33
Sorry mensen dat ik hier een nieuwe topic maak voor RAID, maar ik wil een paar algemene dingetjes vragen.
Ik heb 2 HD's, allebei 20GB 7200 Maxtor.
Kan ik hier zomaar een RAID systeem van maken mbv de Promise fasttrack66 IDE raidcontroller? Is het een PSI kaart???
Kan W2k gewoon installen terwijl er een andere HD (een 3e) master op een IDE bus is? En verlies ik een IDE bus of komen er nieuwe bij met zo'n kaart???
En het allebelangrijkste: Kan ik die RAID HD's ook gewoon partitioneren? Ik wil het systeem gewoon gescheiden houden. Moet zovaak formateren 8-)
Oh ja......ik wil alles NTFS, is dat ook mogelijk?
Een link naar informatie is natuurlijk ook welkom.
Heel erg bedankt!!!

• sundevil
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-12-2021

sundevil

One ping only

Helemaal niet erg, weer een post over RAID. Ik wilde eigenlijk hezelfde vragen... ;)

The angle of the dangle is directly proportional to the heat of the meat.

• Pino64
Hehehe cool!
Ik was nog vergeten te vragen trouwens:
Vreet zo'n RAID controller ook dubbel zoveel van de processor? Aangezien IDE mijn processor zo erg op kan vreten:(
Oh ja, in het eerste bericht moet PSI PCI zijn:)

Verwijderd

Ik heb 2 HD's, allebei 20GB 7200 Maxtor.
Kan ik hier zomaar een RAID systeem van maken mbv de Promise fasttrack66 IDE raidcontroller?

Ja kan

Is het een PSI kaart???

ja pci

Kan W2k gewoon installen terwijl er een andere HD (een 3e) master op een IDE bus is?

Geen probleem al is het installeren van w2k op een ft66 was/is nogal een probleem

En verlies ik een IDE bus of komen er nieuwe bij met zo'n kaart???

er komen 4 nieuwe kanalen bij

En het allebelangrijkste: Kan ik die RAID HD's ook gewoon partitioneren? Ik wil het systeem gewoon gescheiden houden. Moet zovaak formateren

Geen probleem. ik heb ook mijn 72gb op gedeeld in 1 van 18gb en de rest als D:

Oh ja......ik wil alles NTFS, is dat ook mogelijk?

ja dat kan maar vergeet niet dat fdisk/format van w98se ntfs5 niet herkend.

Vreet zo'n RAID controller ook dubbel zoveel van de processor? Aangezien IDE mijn processor zo erg op kan vreten

niet meer dan andere ide controllers volgens mij

• Pino64
Bedankt zeg!
Het klinkt nu wel heel erg aantrekkelijk:)
PS 4 nieuwe controllers?
Kun je er nu 4 als RAID zetten? Dus 4 HD's 4x zo snel als 1 of zijn er verliezen?
Of kun je die RAID per 2? Ook goed trouwens als hij 2x zo snel is:)
Thanks!!!

Verwijderd

nee 4 nieuwe ide poorten maar dat is er eigenlijk 1 want: je moet minimaal 2 disken hier op zetten in raid 0 (sneller geen schijfruimte verlies) of raid 1(ietjes sneller en redundancy).

volg je het nog?

Met 3 hdd's kan je raid0 draaien met een spare disk of raid01 met ook een spare.

met 4 hdd's heb je wat meer mogelijkheden:
raid 0 en raid 1 en een combo daarvan: raid01 (of 4) dit is dus het beste van 2 werelden en sneller en redundancy. Maar voor veel mensen een klein budget is raid01 niet zo intressant omdat ze dan voor hun idee 2 hdd's hebben die niet(merkbaar) gebruikt worden. Raid01 is meer voor servers of ws dan heb je ook nog raid5 en dat kan iemand anders wat beter uitleggen. Weet alleen van raid5 dat het (te)duur is

dan heb je ook nog JBOD: dit is handig voor compu die niet identieke schijven hebben maar al die losse schijven toch als een geheeel willen zien. JBOD betekent trouwens Just a Bunch Of Disks.

bij www.promise.com is vast wel ergens een pdfje te vinden waarin alles een beetje wordt uitgelegd.

Verwijderd

Is het ook mogelijk om 2 niet identieke HDD's te gebruiken voor een RAID? Ik wil ook een RAID maken maar mijn HDD (IBM 20,4Gb 7200rpm DMA66) is niet meer te koop. Kan het ook evengoed met een andere HDD van die grootte???

• The-Force
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 14:17

The-Force

Mashup MasterKing

Kan wel, alleen wordt volgens mij dan 2x de groote van de kleinste harddisk aangehouden.

https://www.youtube.com/@MashupMasterKing

• Pino64
Ik geloof dat ik het nu wel snap:)
Bedankt!
Ik kies gewoon voor RAID 0. Lekker snel. Alleen vraag ik me af of RAID 0 onbetrouwbaarder is dan gewoon 1 HD ivm met het wegschrijven op 2 HD's, maar dat zal wel goed zitten.
Dit PDF-je heb ik gevonden:
http://www.promise.com/Docs/Datasheets/FT66data.pdf
Als je nu W2k wil installeren op die 2 HD's en dus alles wil formatteren, dan kun je toch niet eerst dat kaartje installen...?...
Ik zie wel dat je in de bios van de kaart kunt kiezen voor RAID 0.
Pagina: 1