[linux] Hoe opstarten ZONDER grafische shell?

Pagina: 1
Acties:

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 15:14

Hu9o

Schokkend

Topicstarter
M'n vraag staat eigelijk al hierboven beschreven. Ik heb SuSE7.2 en als ik de pc opstart, kom ik altijd in de KDE2 shell (kan ook een andere selecteren) Maar hoe kom ik nu in die shell die meteen na LiLo tezien is (met die groene kleurtjese)??

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Verwijderd

Ik ga er van uit dat je KDM bedoeld. Een grafische login-manager. Wanneer je niet in grafische modus wil opstarten maar gewoon in Console mode moet je zorgen dat je in run-level 3 terecht komt. In YAST zou je moeten kunnen opgeven wat je default runlevel moet zijn. Probeer deze in te wijzigen van (waarschijnlijk) 5 naar 3 en start je pc opnieuw op.

Verwijderd

'Xconfigurator' draaien
daar kan je je videokaart instellen en aan het eind vraagt die of je standaard xwindows wilt laten starten
(redhat draait hier)

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:27
RedHat kan je denk ik ook ctr-alt-backspace doen, zodat hij uit X uitgaat, of bij het booten met ctr-x verhinderen dat hij grafisch gaat.

Verwijderd

in slack is het zo dat je je /etc/inittab ff moet aanpassen,

en 4 in een 3 veranderen, waar ??? staat heel duidelijk in de file zelf

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Doe eerst maar eens Ctrl-Alt-F1. Je krijgt dan een textmode login-prompt. Met Ctrl-Alt-F2-6 krijg je nog 5 zulke prompts. De grafische inlogmanager blijft gewoon doordraaien, je kunt hier met Ctrl-Alt-F7 weer naar toe.

De grafische loginmanager uitschakelen gebeurt meestal door het runlevel te veranderen, maar dit verschilt per distro en loginmanager.

Verwijderd

inittab editen en een runleveltje lager instellen

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:17

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

En als je XFree helemaal niet wilt opstarten dan moet je bij lilo iets ingeven als 'linux 3' in plaats van direct op enter te drukken, dan gaat hij direct naar runlevel 3, een runlevel dat bij SuSE (blijkbaar) geen XFree start.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• BezurK
  • Laatst online: 14-06 09:12
Over welke groene kleurtjes heb je het eigenlijk??

Rookworst zonder R is ook worst.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:17

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op dinsdag 19 maart 2002 19:37 schreef BezurK het volgende:
Over welke groene kleurtjes heb je het eigenlijk??
Ik herinner me uit de installatiereview van SuSE dat die distro (net als bijvoorbeeld RedHat) van die groene [OK]'s gebruikt om aan te geven dat dingen goed opgestart zijn. Ik gok dat dat het bedoelde groene scherm is.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• BezurK
  • Laatst online: 14-06 09:12
Op dinsdag 19 maart 2002 19:42 schreef odysseus het volgende:

[..]

Ik herinner me uit de installatiereview van SuSE dat die distro (net als bijvoorbeeld RedHat) van die groene [OK]'s gebruikt om aan te geven dat dingen goed opgestart zijn. Ik gok dat dat het bedoelde groene scherm is.
Ah :)

Rookworst zonder R is ook worst.

Verwijderd

telinit 3 als root?

Verwijderd

runlevel ID veranderen in /etc/inittab werkt ook gewoon in RedHat. ( kan het ook nog anders dan ? )

Ja...... ook RedHat is gewoon Linux ;)

Verwijderd

Op dinsdag 19 maart 2002 15:12 maakte Plantje de domme opmerking:
'Xconfigurator' draaien
daar kan je je videokaart instellen en aan het eind vraagt die of je standaard xwindows wilt laten starten
Xconfigurator wordt NIET meegeleverd in het pakket van SuSE... in SuSE kun je voor de configuratie xf86config, sax of sax2 gebruiken (sax2 is aanbevolen)...

Die groene kleurtjes: SuSE geeft bij het opstarten idd aan:

Loading blaah blaah blaah... done

...waarbij hij 'done' dus leuk in felgroen weergeeft... wel een leuk gezicht!! :P

edit: ooOps... xf86config, sax en sax2 zijn voor de configuratie van resoluties enz. Gebruik yast of yast2 voor de configuratie van je runlevels...

Verwijderd

Er zat ergens in YAST zo'n optie om in ASCII modus te starten, ik weet even nie zo snel waar precies

Verwijderd

Die optie zit in YAST (1) bij System Administration -> Login Configuration...
Pagina: 1