MACaddress veranderen in win2K/XP

Pagina: 1
Acties:

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-04 15:01
Hehe, hier ben ik weer met hetzelfde onderwerp, maar toch net iets anders...

Deze oplossing is al eens langs komen vliegen, maar ik kon niet opmaken ofdat dat nu al eens daadwerkelijk uitgetest was. Predator vertelde me hierover.

Misschien kan iemand dit in de FAQ bijschrijven.

Als je onder Windows 2000/XP je MACAddress wil veranderen, en je driver voor je netwerkkaart heeft zo geen optie op het MACaddress aan te passen, kan je dit toch heel eenvoudig doen vie de Registry.

Ga in de Registry naar :
code:
1
2
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\
{4D36E972-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}\

Daar zie je : "0000","0001","0002", enzoverder.

Elk nummer staat voor een Networkdevice, je netwerkkaarten staan daar ook tussen.

Als je in een key kijkt, zie je ergens een string value "DriverDesc", met als value de naam van je netwerkkaart zoals die in de "Network and Dail-up Connections" staat.

Om het MACaddress te veranderen maak je in die key van die netwerkkaart een Stringvalue NetworkAddress aan. En als waarde geef je die het MACaddress dat je wil. Als je het MACaddress "00-50-04-2D-BC-12" wil, geef je die Stringvalue als waarde 0050042DBC12.

Je krijgt dus:
code:
1
NetworkAddress       REG_SV      0050042DBC12

Na een reboot kan je met "IPconfig /all" zien dat je een ander MACadres gekregen hebt.

Als je 2 netwerkkaarten hebt, moet je er wel voor opletten dat ze allebei een ander MACaddress hebben, anders krijg je een paar blauwe schermen voorgeschoteld.

Voila.

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:05
Ehm, hiervoor hoef je niet in het register te zijn ;)
Ga naar je eigenschappen van je netwerkkaart en kijk 's wat daar staat.

• Shaidar
Op dinsdag 19 maart 2002 15:06 schreef Westereinder het volgende:
Ehm, hiervoor hoef je niet in het register te zijn ;)
Ga naar je eigenschappen van je netwerkkaart en kijk 's wat daar staat.
aangepast.

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Domme vraag misschien, maar WAAROM zou ik het MAC-adres van mijn netwerkkaart willen veranderen?

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op dinsdag 19 maart 2002 15:25 schreef Bart B het volgende:
Domme vraag misschien, maar WAAROM zou ik het MAC-adres van mijn netwerkkaart willen veranderen?
daar zijn weer andere topics over ...
word er een beetje moe van, elke keer weer de discussie de te moeten voeren, daaro moet je het maar van me aannemen, in sommige gevallen kan het bruikbaar zijn. (chello bijv.)

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Shaidar
Juist, bijvoorbeeld als je kabelmodem alleen met een bepaald MACaddress wil samenwerken.

Die manier om je MACaddress te veranderen in de properties van je netwerkkaart werkt niet voor iedereen. Deze oplossing werkt - denk ik - bij iedereen die Win2K of XP heeft. Straks eens proberen onder Win98/ME ..

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

Op dinsdag 19 maart 2002 15:37 schreef Dirk-Jan het volgende:

[..]

daar zijn weer andere topics over ...
word er een beetje moe van, elke keer weer de discussie de te moeten voeren, daaro moet je het maar van me aannemen, in sommige gevallen kan het bruikbaar zijn. (chello bijv.)
Beetje moe ? :?
Das nog een ferm understatement zeg :'(
Bij elk topic waar een mac adres wijziging ter sprake komt komen er gewoon ALTIJD mensen neuten dat het niet kan of mensen die totaal geen reden zien om dit te doen.
Mensen met een errug korte neus dus.

Ik wordt er gek van ;(
Op dinsdag 19 maart 2002 14:59 schreef shaidar het volgende:
Hehe, hier ben ik weer met hetzelfde onderwerp, maar toch net iets anders...

Deze oplossing is al eens langs komen vliegen, maar ik kon niet opmaken ofdat dat nu al eens daadwerkelijk uitgetest was. Predator vertelde me hierover.

Misschien kan iemand dit in de FAQ bijschrijven.
.......
Dat moet je eigenlijk hier niet plaatsen maar email'n naar een modje van [NT].
[url="mailto:negotiator@tweakers.net?subject=FAQ Network Troubleshooting"]Klik hier voor die email[/url] ;)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-07 14:37
Op dinsdag 19 maart 2002 15:49 schreef shaidar het volgende:
Juist, bijvoorbeeld als je kabelmodem alleen met een bepaald MACaddress wil samenwerken.

Die manier om je MACaddress te veranderen in de properties van je netwerkkaart werkt niet voor iedereen. Deze oplossing werkt - denk ik - bij iedereen die Win2K of XP heeft. Straks eens proberen onder Win98/ME ..
De bottomline is gewoon of je netwerkkaart het ondersteund, of beter gezegd nog: of de driver het ondersteund.

De regkey die gegeven wordt zal wel een redelijke standaard key zijn vanuit windows. Maar dat belet een of andere vage fabrikant uit een ver oosters land niet om het misschien op een andere plek te zetten (met eigen duistere drivers enzo).

Lijkt me dat je dit soort dingen alleen in de FAQ kunt zetten voor bepaalde (veel gebruikte) nic's.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

Op dinsdag 19 maart 2002 20:45 schreef Maarten.O het volgende:

[..]

De bottomline is gewoon of je netwerkkaart het ondersteund, of beter gezegd nog: of de driver het ondersteund.

De regkey die gegeven wordt zal wel een redelijke standaard key zijn vanuit windows. Maar dat belet een of andere vage fabrikant uit een ver oosters land niet om het misschien op een andere plek te zetten (met eigen duistere drivers enzo).

Lijkt me dat je dit soort dingen alleen in de FAQ kunt zetten voor bepaalde (veel gebruikte) nic's.
Nee hoor, in linux kan je het ook altijd.
Ongeacht de netwerkkaart.
Het is de kernel die er dan voor zorgt.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-07 14:37
Op dinsdag 19 maart 2002 20:54 schreef Predator het volgende:

[..]

Nee hoor, in linux kan je het ook altijd.
Ongeacht de netwerkkaart.
Het is de kernel die er dan voor zorgt.
Volgens mij ging het over Windos. Vandaar de opmerking
over brakke drivers en registry keys :-)
Pagina: 1