[OC] Pentium I 133 Mhz overklokken?

Pagina: 1
Acties:

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Misschien beetje loos vraagje, maar misschien dat het iemand toch gelukt is:

Ik het een P133, mijn mobo heeft een max FSB van 66 Mhz, waar-ie op staat en de multiplier is dus 2. De max MP is 2.5, maar dat heeft geen nut, en ik weet niet hoe je de MP-lock van een P1 afhaalt.

Kan iemand mij helpen de goddelijk 166 Mhz te halen?

Meer zou ook wel leuk zijn...

PS. Het is een vaag mobo, met een soort AGP-achtig slot boven de CPU. Uit de (Koreaanse) manual heb ik kunnen halen dat dit een soort cache-geheugen slot is. Kan ik dat geheugen nog ergens opduiken?

Spanks

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:03

JWO

een 133 is bij mijn weten niet gelocked, cache geheugen is de moeite niet waard om er naar te zoeken..

probeer es met je jumpers te spelen meestal zijn de 75 en 83 mhz fsb hidden..

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Hmm.. Meestal waren de PI's niet gelocked..

Maar als de jouwe toevallig wel gelocked is, heb je gewoon pech.. Die sloop je er namelijk niet af..

En waar je zo'n pipeline burst cache module kunt vinden? Hmmzz.. Geen idee, maar vraag es wat rond op 2e hands sites ofzo :?

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Een P1 is niet gelockt hoor... multiplier op 2.5 en hij draait op 166 (hoop je).

[edit:]te laat

• deSjef
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Zit voor zover ik weet geen lock op pI. Misschien kan je mobo gewoon niet verder/hoger.

Dat aparte slot kan idd een cache slot zijn. Kijk es op de site van je mobo fabrikant hoe die dingen heten. Nabestellen lijkt me wel enigzins moeilijk worden. Maar je kan het altijd proberen.

• Neomess
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:35

Neomess

neomess.nl

is idd een cache geheugen slot ja, en dat geheugen weet ik niet of je dat nog ergens kan vinden (probeer een rommelmarkt ofzo) ik heb het ook andere oude computers gehaald

Intel Core i5-6400 | Gigabyte GA-B150M-D3H | Gigabyte GV-R939G1 GAMING-8GD | Codegen 4U-500 | Scythe Mugen 2 Rev. B | Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA | Cooler Master GM G550M | Crucial M500 2,5" 240GB

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08-2023

gcb

Sommige Pentium 133's zijn gelocked. Jij hebt bljikbaar pech, die van mij was ook gelocked. Probeer een hogere bus dan 66 mhz te krijgen. Andere mogelijkheden zijn er niet. Ik heb een 133@ 2x 75 gehad :)

• cashewnut
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-11-2025
Ik het een P133, mijn mobo heeft een max FSB van 66 Mhz, waar-ie op staat en de multiplier is dus 2. De max MP is 2.5, maar dat heeft geen nut, en ik weet niet hoe je de MP-lock van een P1 afhaalt.

Kan iemand mij helpen de goddelijk 166 Mhz te halen?
P1 multiplier-locked :? :? :? Heel vreemd, die van mij (120 = 2 x 60 mhz) kan ik bijv. gewoon op 2.5 x 50 zetten (166 mhz lukt niet :().
PS. Het is een vaag mobo, met een soort AGP-achtig slot boven de CPU. Uit de (Koreaanse) manual heb ik kunnen halen dat dit een soort cache-geheugen slot is. Kan ik dat geheugen nog ergens opduiken?
Waarschijnlijk is dit een COAST-slot: Cache On A Stick. Zorgt ervoor dat je (meer) cache-memory krijgt.Misschien dat je het nog ergens kunt krijgen, maar ik denk dat het moeilijk wordt.

[edit: te laat...]

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:58

GaMbiNo

1337

Op dinsdag 19 maart 2002 14:14 schreef deSjef het volgende:
Zit voor zover ik weet geen lock op pI. Misschien kan je mobo gewoon niet verder/hoger.
Er zijn heel veel P1 met een lock, jij moet gewoon geluk hebben dat de jouwe dat niet heeft.
Ik heb een Pentium 120 en twee Pentium 166mmx gehad met lock. ;(
En ik heb nog een P166mmx zonder lock gehad maar naar mijn weten zijn er best veel met lock.

Je zal het gewoon moeten uitproberen.

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
P1 is niet gelockt. Al hoor je het af en toe wel, maar het is niet waarschijnlijk dat dat bij jou het geval is.

Aannemelijker is dat het een socket 5 processor is (die kunnen ook in socket 7) en die hebben een max mp van 2. Hoger dan 133 zal dus gewoonweg niet lukken.

Dit is bij mij ook het geval, heb hier een 120 die dus gewoon niet hoger gaat dan 133. ;(

edit: dat krijg je nou met sloom inet en niet zo snel kunnen typen, ben je weer net te laat :P

• anandus
  • Niet online
KUT.

Of all gin-joints in all towns in the whole world heb ik natuurlijk weer een gelockte P133 op een mobo met een maximale FSB van 66 Mhz...

*zucht* :'(

Spanks allemaal met de snelle replies, btw

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 15:21

Twarp

just grin...

Dat cache geheugen heet COAST, Cache On A STick ha ha, en wanneer je het zoekt/koopt neem dan wel rev. 2.0 ivm een tag chip.

Meh ...

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-02 20:21
Ga eens langs beurzen :), ik had laatst website nederlands bedrijf die die dingen nog had :). Naam kwijt :'(.

Verwijderd

ik heb nog wel zon cache geval liggen... van een ouwe IBM P166, maar of die ook op de jouwe werkt???

[iemand-blij-maken-met-een-dode-mug-modus on]

ik HAD er een.. laatst al mn ouwe meuk weggeflikkerd

[/iemand-blij-maken-met-een-dode-mug-modus off]

Verwijderd

Ik heb nog zo'n cache stick liggen, hij komt uit een oude 486 van Olivetti (als k t goed spel...:?), k zou niet weten of ie bij jou zou werken...

• anandus
  • Niet online
Ben best nieuwsgierig naar zo'n cache-on-a-stick dingetje. Gewoon voor de fun.
Als iemand zo'n ding over heeft en in de Randstad woont (liefst in de buurt van Leiden), dan wil ik hem wel ophalen.

Voor de prijs van een biertje ofzo ;)

8-)

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
<table width="80%" border="1" bordercolor="black" bgcolor="white" cellpadding="4" cellspacing="0" align="center"><tr><td width="25%" align="center"><font size="2" color="blue">Phreak Interrupt! :Y)</font></td>
<td width="55%" align="left"><font size="2">Ik heb je topictitel veranderd. Houd je please aan de richtlijnen zoals die vermeld staan in dit topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/359380/.
</font></td></tr></table>

• anandus
  • Niet online
Ja, euh...ahum, sorry. Foutje... |:(

• Mentalist
  • Laatst online: 23-02 12:54

Mentalist

[avdD]

Op dinsdag 19 maart 2002 14:18 schreef Muse het volgende:
Aannemelijker is dat het een socket 5 processor is (die kunnen ook in socket 7)
Alle P1 cpu's t/m 133 Mhz waren socket 5. Je mobo ziet wel dat je een socket 5 cpu plaatst, helaas. Socket 5 cpu's hebben nooit een hogere multiplier gekend dan 2, dus meer gaat er ook niet door.

Ik heb mijn P133 maar op 150 gezet, bus op 75.

Voor zover ik weet bestaan die gelockte toch echt niet, wellicht zéér sporadisch (lijkt me nog sterk). Ga maar eens underclocken met de multiplier, dan zie je dat je een andere multiplier draait, en weet je dus dat de cpu sowieso niet gelocked is. Hij gaat alleen niet hoger...

Ik had overigens een tijdje terug nog zo'n cache chip, had ik er bij pc van familie ingezet (ook een P1 machinetje) en jezus, dat ding was opeens echt wel een stuk sneller hoor :D

Ik kan je verzekeren dat dat een hoop effect heeft, veel meer dan het overclocken naar 166!

Toen die pc van familie (P166) nog geen cache chip had kon mijn P133 (met cache op het mobo ofzo :?) er rondjes omheen draaien :+

Cache chip erin en toen kwam de P166 pas op snelheid... Time for Quake (1) >:). Dat ging opeens stukken harder...

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-02 14:31

Part

Helemaal niets.....

Op dinsdag 19 maart 2002 18:44 schreef W3ird_N3rd het volgende:

[..]

Voor zover ik weet bestaan die gelockte toch echt niet, wellicht zéér sporadisch (lijkt me nog sterk). Ga maar eens underclocken met de multiplier, dan zie je dat je een andere multiplier draait, en weet je dus dat de cpu sowieso niet gelocked is. Hij gaat alleen niet hoger...
Die gelockte P133 bestaan dus wel. Ik heb hier nog 3 gelockte p133 en 2 P133 zonder lock.

edit:
Sorry niet helemaal goed gelezen. Lager heb ik niet geprobeerd. Hoger wel maar dan blijven ze op 133Mhz staan.

• m-m
  • Niet online

m-m

[topic=418643/1/25]

ook dat had je zelf kunnen vinden ;)

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op dinsdag 19 maart 2002 18:51 schreef Part het volgende:

[..]

Die gelockte P133 bestaan dus wel. Ik heb hier nog 3 gelockte p133 en 2 P133 zonder lock.

edit:
Sorry niet helemaal goed gelezen. Lager heb ik niet geprobeerd. Hoger wel maar dan blijven ze op 133Mhz staan.
Dat bedoel ik dus... Als de multiplier op iets anders kan is ie niet gelockt :)

Maar hoe kom je aan 2 P133's die wel op een hogere multiplier kunnen? Heeft Intel dan stiekem zonder mij ervan op de hoogte te brengen een P133 op socket 7 uitgebracht :o?

• m-m
  • Niet online

m-m

Op dinsdag 19 maart 2002 19:02 schreef W3ird_N3rd het volgende:

[..]

Dat bedoel ik dus... Als de multiplier op iets anders kan is ie niet gelockt :)

Maar hoe kom je aan 2 P133's die wel op een hogere multiplier kunnen? Heeft Intel dan stiekem zonder mij ervan op de hoogte te brengen een P133 op socket 7 uitgebracht :o?
Once & for all.
P133 is er op zowel 5 als sock7.
Op socket7 kan de pentium 1 op multiplier tot 3 keer. Echter is het merendeel van de 133 MHz uitvoering 'gelocked', hij herkent wel andere multipliers, maar niet hoger dan 2x. Underclocken gaat dus wel. Magoed, is allemaal te lezen in de minifaq die ik had gepenned en net hier ff gepost.

//edit: misschien tijd om dat faqje maar officieel te maken en een link erna in de grote FAQ.... Phreak?

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op dinsdag 19 maart 2002 19:02 schreef m-m het volgende:
[topic=418643/1/25]

ook dat had je zelf kunnen vinden ;)
Je topic is een beetje oud en ik krijg m'n icq hier ff niet aan de praat dus ik maak even hier een paar kleine aantekeningetjes op je FAQ :)
De lagere pentiums zijn vaak socket 5, dezen ondersteunen geen hogere multiplier dan 2.
Om precies te zijn t/m P133.
edit:
Na jouw bericht hierboven klopt dit niet helemaal, is dus ook een socket 7 geweest...P133 is wel de snelste P1@Socket 5
Een Pentium 75 bijvoorbeeld draait op 50 * 1.5 = 75. Door hier 50 * 2 van te maken, loop je al op 100 MHz. Procentueel gezien een fijne snelheidswinst. Als het bord het ondersteund kan dit bijvoorbeeld ook 60 * 2 worden, 120 MHz. Of dit laatste in de praktijk haalbaar is, is een andere vraag.
Mijn P75 deed dat wel >:) en dan nog met een 486 cooler zonder voltageverhogingen... 120 ging prima, 133 klapte er tijdens het booten al uit.

Rest ziet er wel ok uit :)

• m-m
  • Niet online

m-m

Om precies te zijn t/m P133.
klopt, hoewel een P133 in socket 5 uitvoering toch wel zeldzaam is, het merendeel was toen al socket 7. Maar ze hebben idd t/m de 133 naast de socket7 nog socket5's gemaakt.
Mijn P75 deed dat wel >:) en dan nog met een 486 cooler zonder voltageverhogingen... 120 ging prima, 133 klapte er tijdens het booten al uit.
:9 die-hard
Rest ziet er wel ok uit :)
danke

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op dinsdag 19 maart 2002 19:13 schreef m-m het volgende:

[..]

klopt, hoewel een P133 in socket 5 uitvoering toch wel zeldzaam is, het merendeel was toen al socket 7. Maar ze hebben idd t/m de 133 naast de socket7 nog socket5's gemaakt.
Zeldzaam :? Ik heb er 3 gehad, en ik wist niet eens of ze socket 5 of socket 7 zouden zijn, gratis gekregen of gekocht zonder dat er iets bijstond (de onwetende ik :+). Allemaal socket 5...wat zeldzaam :P

• m-m
  • Niet online

m-m

Op dinsdag 19 maart 2002 19:17 schreef W3ird_N3rd het volgende:

[..]

Zeldzaam :? Ik heb er 3 gehad, en ik wist niet eens of ze socket 5 of socket 7 zouden zijn, gratis gekregen of gekocht zonder dat er iets bijstond (de onwetende ik :+). Allemaal socket 5...wat zeldzaam :P
grappig, ik heb juist de omgekeerde ervaring :D
Pagina: 1