Router testen

Pagina: 1
Acties:

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik heb nu een debian server op gang in het netwerk en ik wil die even testen voor het ADSL aangelegd is.

Nu hebben we op dit moment in huis Wanadoo basic (DEMOS) met een routertje eraan, echter dit is niet een ethernet modem, maar gewoon zo'n parallel geval. De router is wel weer verbonden met de hub.

Zou ik nu de debian server kunnen testen door hem het internet verkeer door te laten routeren naar de router?
code:
1
2
3
4
5
6
setup nu:
--modem--router--hub---pc's

Moet worden:
--modem--router-hub-debian bak--hub--mijn PC
             -pc's

Ik stel op mijn PC dan de gateway in als zijnde de debian router, de andere pc's blijven gewoon de huidige hardware router gebruiken.

ow nog een ding: waar moet ik op letten met subnetjes, ip-adressen etc? De huis PC's moeten hun IP houden. Liefst laat ik de IP instellingen van de huidige router ook hetzelfde. Met instellingen van de debian bak en mijn XP bak kan naar hartelust gespeeld.

ieeeepppppp :P

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
* VROEM! haalt even heeeeel diep adem........

WWWHHHEEEEEEEEEEELLLLUUUUUUUUUUUPPPPPP!!!!

hijg, hijg, hijg

:P

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 19 maart 2002 13:06 schreef VROEM! het volgende:
Zou ik nu de debian server kunnen testen door hem het internet verkeer door te laten routeren naar de router?
code:
1
2
3
4
5
6
setup nu:
--modem--router--hub---pc's

Moet worden:
--modem--router-hub-debian bak--hub--mijn PC
             -pc's

Ik stel op mijn PC dan de gateway in als zijnde de debian router, de andere pc's blijven gewoon de huidige hardware router gebruiken.
Ja, dat kan. Als alleen jouw computer achter die Debian bak hangt, dan kun je ook naar hartelust klooien - als je router niet werkt dan zal de rest daar niks van merken (Tenzij je Debian router hetzelfde IP aanneemt als jullie hardware router oid ;) ).
Houdt er alleen rekening mee dat je op deze manier niet op alles kunt testen wat je straks kunt tegenkomen - die hardware router die jullie nu hebben is niet hetzelfde als het ADSL modem dat jullie straks krijgen.
ow nog een ding: waar moet ik op letten met subnetjes, ip-adressen etc? De huis PC's moeten hun IP houden. Liefst laat ik de IP instellingen van de huidige router ook hetzelfde. Met instellingen van de debian bak en mijn XP bak kan naar hartelust gespeeld.
Dat is geen probleem. Je Debian bak moet op zijn interface die samen met de andere computers en de hardware router aan de hub hangt een IP adres krijgen in hetzelfde subnet als die andere computers. Net alsof je Debian bak een gewone Windowscompu is ( :P ).
Je Debian bak doet dan weer NAT (Network Addres Translation... inet delen) voor jouw computer. Je zit dan dubbel geNAT (1x door de hardware router, 1x door je Debian bak), wat voor de meeste dingen geen problemen op zou moeten leveren (active ftp kun je wrs vergeten bijvoorbeeld).

Houdt in de gaten dat het netwerkje tussen jouw Debian bak en je gewone computer een ander subnet moet zijn dan dat waar de hardware router en de andere computers aanhangen. Dus als de hardware router en de andere computers een 192.168.0.* netwerk gebruiken, dan moet het netwerk tussen jouw Debian bak en je gewone computer bijvoorbeeld 192.168.1.* (of 10.*.*.*, of whatever) zijn.
De reden daarvoor is dat je Debian bak niet weet waar packets heenmoeten als aan allebei zijn netwerk-interfaces een 192.168.0.* netwerk hangt (om nog maar te zwijgen over mogelijke dubbele IP adressen).

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Boeit het eigenlijk nog of ik van die debian bak beide nic's aan dezelfde hub hang en die hub weer aan de hub in mijn kamer hang?

Dan kan ik namelijk (hopelijk) zowel mijn pc als een 192.168.1.* PC op mijn kamer gebruiken. Dat is bij ons thuis zo af en toe nog wel handig.

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Ehm, volgensmij kan dat wel ja... Zolang de twee nics in de Debian bak een IP op een verschillend subnet hebben weet Debian waar hij wat heen moet sturen, en voor de hub lijken het gewoon 2 losse computers. Als je gewone computer dan als gateway de Debian-bak heeft, dan zouden dingen als inet gewoon via de Debian bak moeten gaan. Ik weet alleen zo gauw niet hoe je jouw computer dan ook met de andere computers op het 'gewone' subnet laat praten...

• active2
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

Ja dat kan

Ik heb het laatst thuis gedaan voordat ik een debian server bij iemand anders installeerde. ;)

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Kan ik dan met zo'n 192.168.1.x pc ook de veiligheid van die router testen?

Wat voor progjes zijn daar handig voor? De test uit laten voeren door een internet site gaat niet werken, omdat de router op dit moment achter een firewall zit die *claimt* niets te laten zien achter de firewall.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
update:
Hij hangt eraan. ipmasq geinstalleerd, en hij doet het niet.

eth1 is geconfigureerd, eth0 deed en doet het prima.
eth1 heeft het ip adres 10.0.0.1, netmask 255.0.0.0, net als lo (loopback)

als ik nu vanaf de debian machine de testpc wil pingen krijg ik de melding "operation not permitted"

Firewall staat uit bij mijn weten. Hoe zit dit?

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Lamaar, ipforwarding stond nog uit |:(

Knal deze anders maar dicht :)

Pagina: 1