Toon posts:

RH 7.2 ext3 file-system + Ghost 2002

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
heeft iemand een oplosing voor het volgende:
ik heb een backup met ghost gemaakt van de hdd van mijn server. De server draait op redhat 7.2 en heeft/had 2 ext3 partitie's. Nou wilde ik wat gaan expirimenteren dus maakt ik een backup van de complete schijf van tevoren. Het expirimenteren mislukte :) dus dacht ik ik gooi gewoon het image terug. Niet dus !!!!!! Ghost heeft mijn hele ext3 filesystem gesloopt, ik kon hem niet meer opstarten en kreeg steeds "kernel panic, unable to mount /dev/sda2 ..." . Ook als ik hem via een andere schijf wilde mounten lukte het niet en begon de rh72 de partitie te zien als een ext2, waardoor de helft van de bestanden niet meer zichtbaar waren (kan natuurlijk ook door ghost komen). Weet iemand hoe ik dit voorkom (of een beter backup programma)?

Verwijderd

Op dinsdag 19 maart 2002 12:54 schreef Ralf_B het volgende:

<knip>

Weet iemand hoe ik dit voorkom (of een beter backup programma)?
Als je graag experimenteerd kun je het beste dit op aparte partities doen. voorbeeld /dev/sda1 /dev/sda2 zijn je productie partities en /dev/sda3 /dev/sda4 je test partities. /dev/sda1 en /dev/sda3 zijn elkaars kopien. Dit zelfde geldt voor /dev/sda2 en /dev/sda4. je pas LILO zo aan dat /dev/sda1 je productie systeem wordt en /dev/sda3 het testsysteem. Probleem opgelost.

Verwijderd

Topicstarter
ja oke dat snap ik, ik had ook niet verwacht dat het zo fout zou gaan, maar mij gaat het er eigenlijk meer om hoe ik dat image weer kan repareren of welk programma een betere optie is 8-)

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:09
Op dinsdag 19 maart 2002 12:54 schreef Ralf_B het volgende:

[knip]

Ook als ik hem via een andere schijf wilde mounten lukte het niet en begon de rh72 de partitie te zien als een ext2, waardoor de helft van de bestanden niet meer zichtbaar waren (kan natuurlijk ook door ghost komen).
Zal op de een of andere manier wel door ghost komen... Voor zover ik weet is Ext3 volledig compatibel met Ext2. Je kunt elke Ext3 partitie gewoon mounten als een Ext2, het is dan natuurlijk niet meer een JFS. Voordeel van deze constructie is dat je wel in geval van echte problemen alle tools die er te vinden zijn voor het reparen van Ext2 kan gebruiken voor die partitie....

Voor je andere vraag, goed backup programma.... Kun je misshchien gebruik maken van dd? Kopieer je gewoon de hele hdd naar een bestand en kun je later ook weer terugzetten. (Zou het fout kunnen hebben hoor...) Enige probleem is dat het wel wat ruimte kost als je dd gebruikt, moet je je image bestand nog wel even comprimeren daarna....

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker