2 ip reeksen op een ethernet

Pagina: 1
Acties:

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Ik zit te denken is het mogelijk om: Op een ethernet segment twee ip reeksen te gebruiken of krijg ik dan gekke dingen. Ik heb twee cisco's thuis staan. Alleen wil ik gaan routeren dmv van een secondary ip adres op mijn ethernet interface helaas hij er er maar een. Volgens mij moet dit gewoon kunnen.

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-08 23:11
Het is zondermeer mogelijk om 2 (of meer) ip ranges op 1 segment te gebruiken. Het hangt van je cisco af of die het ondersteunt.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
een 2500 odersteutn wel een secondary ip adres het gaat er meer om vindt mijn switch en rest van de machines op het ethernet het geen probleem.
Ik zit opeens te denk natuurlijk gaat dit goed anders had een secondary ip nooit zin gehad natuurlijk

Verwijderd

hehe ja het is geen probleem...

deze optie wordt redelijk vaak gebruikt bij omnummeren van ip adressen :)

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

Op dinsdag 19 maart 2002 11:31 schreef TrailBlazer het volgende:
een 2500 odersteutn wel een secondary ip adres het gaat er meer om vindt mijn switch en rest van de machines op het ethernet het geen probleem.
Ik zit opeens te denk natuurlijk gaat dit goed anders had een secondary ip nooit zin gehad natuurlijk
Een switch werkt op ethernet niveau. (een gewone layer-2 switch)
Die kijkt enkel naar de mac's.
Welke ip's de packets hebben die voorbij zijn neus razen interesseert hem niet ;)
Vanuit je switch zijn oogpunt is er niets veranderd.

De andere pc's hebben er geen last van.
Die hebben er ook geen weet van.
Ze kunnen wel niet communiceren met pc's uit die andere pc reeks.
Tenzij je ze ook dubbele ip's geeft of je ze via de router laat gaan.

Dat gaat dus goed.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Het gebruik van secondary ip's op cisco's wordt afgeraden, netter is het om een virtual interface aan te maken:

enable
<pass>
configure terminal
interface ethernet 0.1
ip address <ip> <mask>
no shutdown
Pagina: 1