[LCD] omnibook 425 lcd gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51298

Topicstarter
Hallo allemaal, dit is mijn eerste post op GoT, ik las al wel een tijd mee, en heb veel inspiratie opgedaan hier. Vooral LCD schermen interesseren me heel erg.
Nu is het zo dat ik hier nog een oude HP omnibook 425 heb liggen. Dat arme ding is kapot, maar het beeldscherm werkt nog wel. Ik heb wat onderzoek gedaan, en het blijkt dat het een Hitachi LMG6821XUFR beeldscherm is. (grafisch, 640x480, 16 grijstinten)

Ik kan hier helaas een datasheets of aansluitinformatie over vinden, heeft iemand hier misschien info over dit display liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-06 09:33

AcouSE

Swedish Chef

Niet zo'n hele beste 1e post, helaas. Een antwoord had je eenvoudig met de search kunnen vinden, neem nou deze:

[topic=416234]

Ach misschien is het nog niet zo'n slecht begin, want nou weet je dat je eerst moet zoeken voordat je post, en doe je dit natuurlijk nooit weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En ik zoek gewoon informatie over dat display, ik vraag niet hoe ik 'm aan moet sluiten! Of hoe dat kan.
Van electronica heb ik wel kaas gegeten, maak je geen zorgen :-)

edit:

Die ene link die je me stuurde had ik al lang en breed gevonden met de search hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-06 09:33

AcouSE

Swedish Chef

Volgens mij vraag je wel hoe je hem aan moet sluiten, maar goed...

Heb je alleen het beeldscherm of heb je ook een controllerchip/kaartje? In dat geval zul je de datasheet van het controller-ic moeten opvragen bij de fabrikant. Daarna moet je de juiste signalen op dit IC aanbieden. In het allerbeste geval is dit gewoon een VGA signaal, ander wordt het alleen maar moeilijker...

Beter zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Niet helemaal, het beeldscherm van de HP Omnibook is een op zichzelf staand iets, het is geen scherm zoals in een laptop. Ik weet dat het scherm bij Hitachi vandaankomt, en zoals ik al eerder vermeld had, ik zoek dus datasheets en informatie over het Hitachi LMG6821XUFR scherm. That's it, ik kan de informatie alleen nergens vinden, en ik hoopte dat iemand hier op GoT ze misschien had liggen.

Desnoods bouw ik een complete videokaart voor, of wat dan ook, geen probleem, maar ik moet gewoon informatie hebben over dit schermpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-06 22:55

Corn

Raar jongetje

Nou goed, maar als je nix hebt kunnen vinden met de search en met google, je weet dat het in de faq vermeld staat, waarom vraag je het dan nog? Blijkbaar weten niet al teveel mensen hier iets vanaf.
<on-topic>
Koop een speciale kaart waarmee je zo'n ding kunt aansturen, met je parallele of seriele poort kun je het wel shaken. En ga je zelf een videokaart bouwen voor dat ding? Dat lijkt me bijzonder leuk en grappig
</on-topic>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat ik niets heb kunnen vinden met de search betekent alleen dat het onderwerp nog niet langs is geweest hier op GoT. Daarom zal ik er dus om moeten vragen, de mensen bieden al hun kennis nou eenmaal niet spontaan aan.
Met google heb ik geen bruikbare informatie kunnen vinden, maar het kan toch zijn dat iemand hier de datasheets van zo'n scherm heeft liggen? Waarom mag ik daar dan niet om vragen vraag ik me af? Wat is dan het nut van dit forum?
Op dinsdag 19 maart 2002 17:12 schreef Cornholio2001 het volgende:
En ga je zelf een videokaart bouwen voor dat ding? Dat lijkt me bijzonder leuk en grappig
Ik zei dat ik eventueel een videokaart zal bouwen als dat nodig mocht blijken te zijn. Met een parallelle poort werk ik al jaren niet meer, ik maak tegenwoordig gebruik van microcontrollers en PIC processoren. SIM-PEL

Maar zonder datasheets van dat scherm kan ik niet veel beginnen dacht ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

Op dinsdag 19 maart 2002 17:20 schreef cynical het volgende:
Dat ik niets heb kunnen vinden met de search betekent alleen dat het onderwerp nog niet langs is geweest hier op GoT. Daarom zal ik er dus om moeten vragen, de mensen bieden al hun kennis nou eenmaal niet spontaan aan.
Met google heb ik geen bruikbare informatie kunnen vinden, maar het kan toch zijn dat iemand hier de datasheets van zo'n scherm heeft liggen? Waarom mag ik daar dan niet om vragen vraag ik me af? Wat is dan het nut van dit forum?
[..]

Ik zei dat ik eventueel een videokaart zal bouwen als dat nodig mocht blijken te zijn. Met een parallelle poort werk ik al jaren niet meer, ik maak tegenwoordig gebruik van microcontrollers en PIC processoren. SIM-PEL

Maar zonder datasheets van dat scherm kan ik niet veel beginnen dacht ik zo.
Heel fijn dat er hier eens iemand komt die zijn electronica kent, zo zijn er nog altijd te weinig, maar misschien heb je al eens uitgerekend hoeveel clockcycles je op een piccie nodig hebt voor één pixel. Zijn er ±4. Als je dan uitrekent hoeveel clockcycles je nodig hebt om je hele scherm uit te rekenen dan ben je een tijdje bezig per refresh. Maar dat is niet het enige grappige dat je te wachten staat. Je mag ook fijn een programmatje schrijven voor je PIC of welke andere µ je ook gebruikt, en dat gaat al veel tijd kosten, maar je moet ook nog eens een driver voor Xfree schrijven, anders weet hij totaal niet wat hij ermee moet aanvangen. Als jij zelf een videokaart kunt bouwen dan begeef je je op ongekende hoogte, want meestal zit daar een heel team van devvers achter die zoiets samen ontwikkelen. Niet zo Sim-pol als jij denkt dat het is. En ik geloof niet dat iemand een datasheet heeft. Als het niet op google te vinden is geef ik je gewoon weinig kans. Zo duidelijk genoeg?? Koop zo'n videokaart, of vraag daar naar de informatie, timings, en meer van dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
maar misschien heb je al eens uitgerekend hoeveel clockcycles je op een piccie nodig hebt voor één pixel. Zijn er ±4. Als je dan uitrekent hoeveel clockcycles je nodig hebt om je hele scherm uit te rekenen dan ben je een tijdje bezig per refresh.
Ik gebruik ook gewone standaard logica hoor, en voor analoge electronica ben ik ook niet bang. Werken met signalen in het microseconde en picoseconde bereik ben ik wel gewend hoor.
Maar dat is niet het enige grappige dat je te wachten staat. Je mag ook fijn een programmatje schrijven voor je PIC of welke andere µ je ook gebruikt, en dat gaat al veel tijd kosten
Ook dat is geen probleem, ik kan prima overweg met assembly en C/C++.
maar je moet ook nog eens een driver voor Xfree schrijven, anders weet hij totaal niet wat hij ermee moet aanvangen.
Wie zegt dat ik het als beeldscherm voor mijn computer wil gaan gebruiken?
En ik geloof niet dat iemand een datasheet heeft. Als het niet op google te vinden is geef ik je gewoon weinig kans.
Ik heb nog hoop, misschien dat iemand, net als ik, een grote bibliotheek met datasheets heeft.
Zo duidelijk genoeg?? Koop zo'n videokaart, of vraag daar naar de informatie, timings, en meer van dat. ?
In iedergeval ben ik blij dat ik iemand heb getroffen die de moeite neemt om goede gestructureerde antwoorden te geven. Mijn kennis van electronica is zeer uitgebreid, en gaat in ieder geval een stuk verder dan 'knightrider' ledjes en 'extreme baybussen', om er maar eens twee te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34031

Op dinsdag 19 maart 2002 17:30 schreef Cornholio2001 het volgende:
...maar misschien heb je al eens uitgerekend hoeveel clockcycles je op een piccie nodig hebt voor één pixel. Zijn er ±4. Als je dan uitrekent hoeveel clockcycles je nodig hebt om je hele scherm uit te rekenen dan ben je een tijdje bezig per refresh. Maar dat is niet het enige grappige dat je te wachten staat...
Klopt helemaal. Met een AVR of PIC gaat dit niet goed lukken. Probleem is de refreshrate, waardoor de datadoorvoer ineens 60x zo hoog moet zijn en dat kunnen beide uC's niet aan. Ze voeren instructies gewoon te traag uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een gewoon 4x40 LCD is toch ook statisch?
Waarom zou ik een refreshrate van 60Hz willen hebben, misschien is 0.1 wel genoeg voor mijn toepassing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

Alles bij elkaar genomen is het dan een wonder dat je hier nog nooit eerder bent aangemeld... Heel fijn dat je zo goed bent, en ik wens je ook vooral veel succes met het maken van zo'n videokaart, maar je moet wel verd*md goed moeten programmeren wil jij dat ding met linux laten werken. Je zegt zelf dat je al een tijdje geen parallele poort gebruikt. Choeso Jei, maar hoe doe je het dan? Ets jij een complete ISA/PCI kaart? En hoe zorg je er dan voor dat die lekker in jou computer werkt? Volgens mij onderschat jij de complexiteit van die dingen enorm IMHO Niettemin succes en houd mij asjeblieft op de hoogte en technische details. (/me weet ook wel het een en ander....) Kom anders even gezellig naar #OCM op irc, dan hoor ik graag wat details

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ga dat beeldscherm niet aansluiten op mijn PC. Ik heb er wel andere toepassingen voor.
Wat dacht je van een scherm voor een digital analyzer, of gewoon een scoop, of een soort van bulletinboard voor een studentenhuis, noem maar op... Het is dus voor een stand-alone project, en er komt dus geen PC bij te pas.

Interfacing met een PC is echt niet zo moeilijk hoor, je moet je netjes aan de specificaties en timing houden, en dan komt alles goed. Ik heb al een een eenvoudig apparaatje gemaakt op de ISA bus. En dat was nog met standaard logica.

Dat ik me nog niet op GoT aangemeld had is omdat ik normaalgesproken alles wel met Google kan vinden, alleen in dit geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

Een scoop ervan maken is idd een erg leuk project, maar vindt je die refresh dan niet een belangrijke rol spelen? Volgens mij heb je geen enkel idee hoeveel werk het is om zo'n plan tot een goed einde te brengen, zoals ik al eerder zei, normaal gezien zit er een compleet team achter. Maar als jij denkt dat je handig genoeg bent om een complete scoop of iets anders te programmeren die ook nog eens een fijne refresh heeft dan laat ik je fijn aanmodderen, misschien kom je er dan achter.... Heb je bijvoorbeeld al eens gedacht hoe en wat voor A/D je gaat gebruiken?
* Corn trekt zich hierbij terug, het is dwijlen met de kraan open
<edit> Mijn kennis van electronica is zeer uitgebreid, en gaat in ieder geval een stuk verder dan 'knightrider' ledjes en 'extreme baybussen', om er maar eens twee te noemen. <- 'nuff said' :r </edit>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben bang dat je me gewoon wat onderschat. Ik ben heel creatief met electronica, en ik noemde die scoop ook maar als voorebeeld. Refreshrate is niet altijd even belangrijk, vooral bij LCD.

Cynical vraagt maar om een slotje...

Ik sluit me bij Cornholio2001 aan, het is dwijlen met de kraan open. Da's typisch iets van Got trouwens. Maar da's weer een heel ander topic.
Pagina: 1