[linux] Kan niet meer onder root inloggen....

Pagina: 1
Acties:

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 15:14

Hu9o

Schokkend

Topicstarter
Ik heb een GROOOT probleem, ik als ik inlog onder root is het password niet meer geldig.

Gisteren wou het nog wel, ik heb het pass niet veranderd. En vanochtend wil het niet meer. Iemand een idee hoe ik toch nog ik kan loggen onder root, want om linux er helemaal opnieuw op te zetten heb ik weinig zin in.

help graag!

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Verwijderd

je zit verkeerd, maar goed:

Probeer eens met de cd te booten in rescue mode?
Ik weet niet met welke distro je werkt, maar bij bijvoorbeeld SuSE kun je dan je root wachtwoord wijzigen.

• DR
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

DR

-->NOS ;)

• Hu9o

Hu9o

Schokkend

Topicstarter
Als ik hem met de cd erin opstart, dan vraagt hij om een rescue login???

Geen idee wat dat moet wezen, maar als ik root intyp dan werkt het wel.
Als ik dan passwd root doe en dan opnieuw instel en weer gewoon inlog, dan krijg ik nog steed login faalde te zien.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op dinsdag 19 maart 2002 09:56 schreef Hu9o het volgende:
Geen idee wat dat moet wezen, maar als ik root intyp dan werkt het wel.
Als ik dan passwd root doe en dan opnieuw instel en weer gewoon inlog, dan krijg ik nog steed login faalde te zien.
Stomme gok, log 'ns in als een gewone user en gebruik dan 'su' om root te worden. Lukt dat wel?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Hu9o

Hu9o

Schokkend

Topicstarter
nee werkt ook niet. ALs ik dan inlog zegt hij dat het password fout is.

Is er niet een mogelijkheid om het root password opnieuw in te stellen??? een hack of zoiets?

• JoMr3
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09-2025
Helaas. Als dat zo was, zou dat wel een héél erg groot beveiligingslek zijn. En zoals je wel weet, worden dat soort lekken binnen linux toch wel snel aangepakt :).

Ik denk dat je toch echt ff de handleiding van je distributie eens goed moet doorlezen. En anders...

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 11:40

morphje

let's all love lain

2 mogelijkheden

1. Je tiept bij lilo het volgende in. 'linux single' (linux is dan je boot image naam)
Helaas zijn sommige distro's hiertegen beveiligt, dus moet je toch nog root wachtwoord invoeren

2. Stop cd erin en boot naar een prompt. mount je hdd waar je /etc opstaat. edit /etc/passwd en verander daar bij root:x:0:0::/root:/bin/bash
naar root::0:0::/root:/bin/bash

Dan kijkt hij niet meer naar je shadow file en kan je inloggen zonder wachtwoord (enter inrammen dus) passwd draaien en klaar is kees ;) (edit: hu9o)

Ow ik zou ook gelijk even kijken in je logs of je toevallig niet bezoek heb gehad van een misdragende puber die niet van jouw pc kon afblijven

• JoMr3
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09-2025
2. Stop cd erin en boot naar een prompt. mount je hdd waar je /etc opstaat. edit /etc/passwd en verander daar bij root:x:0:0::/root:/bin/bash
/etc/passwd kan toch alleen door root gewijzigd worden? Heb je root rechten als je via de cd boot?

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op dinsdag 19 maart 2002 10:39 schreef JoMr3 het volgende:

[..]

/etc/passwd kan toch alleen door root gewijzigd worden? Heb je root rechten als je via de cd boot?
Ja. root = root = uid 0. Of je nu van CD, flop of HDD boot.

En mocht het een hack zijn, dan zal je toch aan een re-install moeten geloven.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je via cd boot, heb je root rechten voor het systeem dat op je cd staat, en daarna kun je gewoon filesystems mounten die op andere hdd's staan. Als je boot vanaf iets anders dan waar het systeem op staat, kun je alles veranderen, dit is ook de reden dat fysieke toegang, praktisch altijd tot root acces leidt.

• morphje
  • Laatst online: 06-08 11:40

morphje

let's all love lain

Op dinsdag 19 maart 2002 10:48 schreef blaataaps het volgende:
Als je via cd boot, heb je root rechten voor het systeem dat op je cd staat, en daarna kun je gewoon filesystems mounten die op andere hdd's staan. Als je boot vanaf iets anders dan waar het systeem op staat, kun je alles veranderen, dit is ook de reden dat fysieke toegang, praktisch altijd tot root acces leidt.
Behalve met encrypted filesystem >:)
Dan heb je nog een wachtwoord nodig om te kunnen mounten (nou jah leesbaar mounten)

Maar verder ... local access == root. Daarom de volgende maatregelen bij een mainstream server:
- 1st bootdevice = ide0
- bios beveiligen met wachtwoord
- een ik ben open geweest kast protectie

• Hu9o

Hu9o

Schokkend

Topicstarter
Op dinsdag 19 maart 2002 10:30 schreef morphje het volgende:
Als ik deze optie neem, dan kan ik gewoon via KDE2 naar die passwd file gaan, maar ik heb het recht (gewone gebruiker login werkt nog wel) niet om die file te editten.

Ligt het aan het mounten wat ik dan niet doe?? Hoe moet ik die dir mounten, als het daar aan kan liggen :D ?

Optie 1 werkt helaas ook niet (SuSE 7.2)

• Hu9o

Hu9o

Schokkend

Topicstarter
Iedereen bedankt!
en voor het nageslacht.
zo heb ik het opgelost:

-CDrom erin => Rescue mode

-Rescue login : root

-etc/Passwd regel 1 veranderd
root:x:0:0::/root:/bin/bash

-Opnieuw booten

-Inloggen onder root

-passwd root

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
OK, maar als die bak aan het Internet hangt ben je waarschijnlijk wel gehackt. En die hacker kan er zo weer inkomen, dus misschien is het handig om de nieuwste versie van Suse te installeren? Een root-wachtwoord wijzigen gebeurt namelijk niet zomaar!! Dat moet iemand gedaan hebben!

• Hu9o

Hu9o

Schokkend

Topicstarter
Op dinsdag 19 maart 2002 13:06 schreef banaan-X het volgende:
OK, maar als die bak aan het Internet hangt ben je waarschijnlijk wel gehackt. En die hacker kan er zo weer inkomen, dus misschien is het handig om de nieuwste versie van Suse te installeren? Een root-wachtwoord wijzigen gebeurt namelijk niet zomaar!! Dat moet iemand gedaan hebben!
Het is wel de bedoeling dat hij aan internet geplaatst wordt, maar dan wel achter winroute. En van binnen zal niemand het password veranderen. Ik zal het vast zelf hebben gedaan, weet alleen nog niet wanneer en hoe... Maar goed.

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

In /var/log/auth.log worden password-wijzigingen gelogd als het goed is.

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 21:48
Hing die machine sinds gisteren aan internet?
Heb je broertjes?

Haal op freshmeat eens zo'n rootkit checker op, weet je gelijk 'zeker' of je niet geroot bent.
Pagina: 1