Toon posts:

Brackets!?ipv Raid?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoorde laatst dat iemand brackets gebruikt voor een 2e hd of voor zip-drive of cd-rewriter, alles uitneembaar. Zet met Ghost alles of enkele dok. over. En heeft ook een ander hd met ander besturingssoftware. Prefereert dit boven Raid.!?? Kent iemand brackets. Zijn dit niet gewoon metalen racks zoals die meestal genoemd worden?

Verwijderd

Dat heeft niets met raid te maken. Het is gewoon een laatje waarin je HD zit zodat je hem er zo uit kan pakken, min of meer :)

• Triple
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-05-2025

Triple

SWOK!

Een rack is idd bedoeld om een HD mobiel te maken. Ik heb alleen nog nooit een rack met een brander of zipdrive gezien.
Je kunt op een schijf in een rack een 2e OS installeren en da sijf dan als master jumperen. Je andere vaste schijf is dan cable select. Als je rack niet is aangesloten pakt je pc het os op je vaste schijf (win 98 o.i.d.) en als je rack is aangesloten boot je pc van het rack met linux of beos ofzo.

Raid is een systeem met meerdere HD's die vaak hetzelfde bevatten zodat de snelheid van de HD's ongeveer wordt verdubbeld of dat op 2 HD's hetzelfde staat zodat je bij een crash geen data verlies hebt

There is no beast without cruelty, Friedrich Nietzsche

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het al eens eerder over backuppen gehad,maar ik kom er niet goed aanuit.Zij werkt dus met Ghost en kopieert alles over naar andere schijf. Met RAID op moederbord of je hebt hoor ik ook moederbord die RAID ondersteund, dan kun je mirroring doen.Nu ben ik nog altijd bezig uit te zoeken mirroring te doen of gewoon met Ghost.
Bij mirroring had ik begrepen dat als je een crash krijgt de 2e schijf ook kapoet is?
niet eenvoudig allemaal hoor en hier(ik bedoel dus hier in Belgie bij comp.mannen) heb ik er eens naar gevraagd, maar krijg slechte onvolledige uitleg.

Verwijderd

Er zijn een aantal RAID specificaties. Ik ken ze niet allemaal, maar voor de 'thuisgebruiker'is over het algemeen alleen RAID 0 en/of 1 interessant.
RAID 0: Wanneer data wordt weggeschreven dan wordt deze verdeeld over twee, aan de RAID controller hangende, schijven. Dit levert (indien de data snel genoeg verwerkt kan worden, theoretisch dus een factor 2) een snelheidswinst op omdat de beide schijven tegelijkertijd kunnen schrijven. Is dus niet bedoeld voor extra veiligheid.
RAID 1: Ook wel mirroring genoemd. Data wordtzowel op de ene als op de andere schijf weggeschreven. Je hebt dus continu een exacte kopie van je disk. Crasht een disk dan heb je de data altijd nog op de ander staan. De tweede schijf crasht dus niet mee !
Combinaties van RAID 0 en 1 zijn ook mogelijk. RAID controller zijn of als aparte kaarten verkrijgbaar of zitten standaard op een (zeer klein) aantal Mobo's.

Ghosten is het maken van een volledige image van je disk/partitie naar een andere disk/partitie. Voordeel is dat dit ook compressed kan. Dit is natuurlijk als backup te gebruiken, maar hoe vaak wil je dit doen, het kost natuurlijk wel tijd om telkens een ghost te maken. Beter is dan een combinatie. Zo nu en dan een ghost-image maken zodat alle geinstalleerde programmatuur beschikbaar is na een eventuele crash en regelmatig je data (die je beter op een andere disk of partitie opslaat) met een backup-programma bewaren

Verwijderd

Topicstarter
Bigeasy, als ik het goed lees wat je schrijft dan trekt mij RAID1 aan.
Maar kun je 2e of 3e schijf waar je naar toe schrijft eruitnemen dan? ivm inbraak/bliksem...
Raid 1, hoeft toch niet zo duur te zijn. je ziet weleens servers staan met hele dure prijzen?

Verwijderd

Wat ik me afvraag...
kun je een Ultra66 insteekkaartje hebben,
daar zo'n hot-swap removable rekje van Promise aanhangen, in dat rekje een Hdd stoppen,
en die onder win2000 als data-schijf gebruiken,

Zou je dan die schijf gewoon uit t rek kunnen trekken als de computer aanstaat, en er ook weer gewoon indoen?

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ellen, raid beschermt je inderdaad tegen het crashen van de harddisk (fysieke schade dus) maar niet tegen schade door virussen, windows crashes (software dus) en natuurlijk het per ongeluk wissen van data door gebruikers. en dat soort schade komt naar mijn idee veel meer voor dan fysieke schade aan schijven.

en het gebruiken van ghost als backup software heeft twee nadelen: het backuppen duurt relatief lang (zodat het vaak teveel moeite is om het vaak te doen) en als je data restoren moet ben je ook alle andere wijzigingen kwijt die je sinds de vorige backup hebt gemaakt. en da's vervelend als je niet vaak backups maakt omdat het teveel tijd kost.

Verwijderd

Ellen:
Als je je PC in gebruik hebt kun je ze niet eruit halen, er wordt tenslotte telkens iets op beide schijven weggeschreven. Harddisks zijn wel verwisselbaar te maken met de hierboven beschreven laden, cq. brackets, maar dit heeft dan niets te maken met RAID.
Voor wat betreft de prijzen van servers. RAID 1 is inderdaad niet zo duur, je hebt maar 1 extra schijf nodig en de controllers vallen wel mee qua prijs. RAID 5 is wel duurder, je hebt twee extra schijven nodig en de controllers zijn duurder, dus misschien heb je dat gezien bij de server prijzen.

Verwijderd

Topicstarter
Hi Downtime,ik weet nog dat je toendertijd de enige was die antwoorde op m'n topic enige tijd geleden over backuppen.Toen veel opgestoken van je,inmiddels hier door de comp.firma's weer erg in verwarring gebracht.
Volgens mij weten ze zelf niet goed hoe het te doen.Zijn kleine winkels hier.
Maar terug te komen op wat je schrijft/schreef over virussen.Dat risiko houdt je toch altijd wel? ook bij gewoon backuppen op tape. anti-virus progr.voor enige beveiliging natuurlijk erop.
Nog altijd denk ik dat een 2e hd (uitneembaar)het meest ideaal is voor kopie tot.gegevens.

BigEasy": Ja, dat was de allereerste vraag.Wat zijn brackets. Dus uitneembare laden. Maar toch evengoed kun je Raid vna moederbord op de schijf in deze lade toepassen?

Verwijderd

Die brackets zijn toepasbaar op alle schijven. Het is gewoon een 'verbreekbare' vebinding tussen je schijf en je IDE/SCSI kabel.
Nog ff over backup: weet je al hoe je het gaat doen. Heb zelf trouwens goede ervaringen met Norton Ghost. Heb voor backup van data lange tijd gebruik gemaakt van een ZIP-drive met bijgeleverde backup-software. Werkte prima :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja Big Easy, ik wil altijd een totale backup hebben van m'n gehele software die er op staat op een andere hd. als er iets gebeurd kan ik zo verder werken.heb nu comp.die dan wordt aangelsoten op de nieuwe comp. die meerdere hd gaat hebben(uinteembaar). Ik heb nog een onstream 30gb adr backup syt. hiervoor ook al syst.met tapes gehad. Blijft altijd gedonder.Zal evengoed toch blijven gebruiken voor bep.belangrijke data te backuppen.Maar van je gehele comp. een backup maken met onstream duurt uren....
en crasht je systeem dan heb je niets aan een tape, wel?
Dus met een kopie-HD, als je een crash heb, dan gebruik je de andere hd gewoon. Nu heb ik wel gehoord dat je met een of ander controller wel de harde schijf tijdens gebruik eruit kan halen. Met mirroring begrijpelijk niet.Dan haal je hem eruit na de werkdag.Daarom gebruiken zeker sommigen brackets en kopieren, dan kun je ze gewoon eruit halen en evengoed verder werken!?
Misschien beter systeem???

Verwijderd

Met RAID 5 kan je inderdaad tijdens gebruik de schijf verwisselen (hot-swap) maar dat doe je dan niet om 'm op een veilige plek te bewaren, maar het is puur bedoeld om bijvoorbeeld een defecte schijf te vervangen zonder dat het systeem (server) plat moet.
Nu ik alle threads nog eens doorlees lijkt het volgende me voor jou de beste oplossing:
- Mobo met RAID 1 controller (voor de veiligheid van je OS en programmatuur)
- Schijven in brackets monteren zodat je na werk (alleen maar werk ??? :) ) de schijven eruit kan halen en op een veilige plek kan opbergen.
- Aparte disk / partitie voor je data die je frequent kan backup-en met je tapestreamer. Tenzij je gigantische hoeveelheden hebt, zal dit vrij snel gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ja, alleen werk...laten we het daar maar op houden:)
Ik denk ook RAID1 het beste.
-Je hebt ook mobo's met apart raid te verkijgen!?? dus niet op moederbord. is dit niet goed?
-Die brackets die kun je gewoon in je bigtower plaatsen? Of apart?
- "aparte disk/partitie: bedoel je een aparte schijf met m'n bv fakturatie/comm gegevens? daarop te zetten. en dat op de onstream te zetten? deze kun je danook toch kopieeren naar andere schijf evengoed?

Verwijderd

- Er waren eerst alleen maar losse controllers verkrijgbaar. Nu beginnen ze ook op mobo's te verschijnen. Volgens mij is het niet beter / slechter. De geintegreerde controllers zijn er volgens mij alleen voor RAID 0+1, niet voor 5 of hoger.
- De brackets schroef je in een 5 1/4" drive bay, dus in je kast.
- Persoonlijk vindt ik het een 'fijner' gevoel dat ik mijn data op een aparte schijf heb staan. Niet altijd uit veiligheidsoverwegingen maar vooral ook omdat ik nog wel 's de boel opnieuw installeer, 'n verse Windows installatie op z'n tijd is een verademing. Dan hoef ik me geen zorgen te maken over mijn data.

Verwijderd

Topicstarter
"Persoonlijk vindt ik het een 'fijner' gevoel dat ik mijn data op een aparte schijf heb staan. Niet altijd uit veiligheidsoverwegingen maar vooral ook omdat ik nog wel 's de boel opnieuw installeer, 'n verse Windows installatie op z'n tijd is een verademing. Dan hoef ik me geen zorgen te maken over mijn data."

Maar op die aparte schijf met bel.data heb je toch ook je windows staan?
Ik zou inderdaad op 1 schijf alles van internet/downloaden etc kunnen doen en andere schijf m'n comm.gegevens +word...
Met RAID1 dan werken, maar dan met welke schijf weer..... niet eenvoudig hoor.
Maar, ik ben er bijna uit! :)

Verwijderd

Topicstarter
Oh, en ik heb toch een tijdje geleden een tower gezien waar verschillende HD's in zaten en dat er aan een "sleuteltje" gedraaid werd en gewoon met een andere HD werd gewerkt. Er lag ook eentje naast de monitor.al deze schijven waren met een plastic handvat van voren,dus zo uit te nemen. Heel handig werd gezegd.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ellen, let erop dat raid lang niet altijd hot-swappable is. voor ide schijven heeft promise pas deze week de eerste controller aangekondigd die hot-swapping van schijven aankan.
die controller is dus nog niet op de markt en zal misschien ook wel duur worden.
voor scsi bestaat dat al veel langer maar hot-swapable scsi-raid-systemen zijn extreem duur en alleen bedoeld voor zware bedrijfsservers. liggen dus heel ver buiten jouw budget.

voor normale thuis- en kleine bedrijfssituaties betekent dat dat je nooit schijven kunt wisselen terwijl de pc aanstaat. je zult dus heel vaak aan- en uit moeten schakelen.

Verwijderd

Topicstarter
dan is het toch niet zo'n gek idee een aparte schijf erin te zetten waar alleen de belangrijke data(comm/word) op staan onder windows.
als je weggaat haal je deze er dan uit en bergt hem voorzichtig op.
Maar dan heb je weer 2 schijven en welke schrijft nu weg naar de kopie-schijf.
Misschien alleen de schijf waar van alles op staat zoals internet-gegevens,e-mails....

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

zelf heb ik m'n schijven gepartitioneerd zodat windows gewoon op c: staat en alle data op een aparte d: partitie. op die manier kan ik al m'n data lekker laten staan terwijl ik c: kan formatteren om windows opnieuw te installeren. bovendien is dat bij backuppen handig omdat ik mijn windows partitie apart van de datapartitie kan backuppen.

nadeel is alleen wel dat windows en bepaalde apps ook heel veel data, zoals bijv. je mail, je favorites en allerlei andere instellingen, ergens op de c: schijf opslaat zodat je voor een complete backup toch altijd ook wat bestanden vanaf de c: schijf zult moeten backuppen (en je zult dus moeten weten in welke bestanden belangrijke data en instellingen bewaard worden).

Verwijderd

Topicstarter
bij mij is nu alles ook ingedeeld in verschillende partities. Maar ik wil gewoon een veilig gevoel hebben en niet direkt afhankelijk meer zijn van een techn.dienst. Dus alles als kopie en apart hebben op 2e HD .En dan om misschien iets specifieks te moeten terugzetten, zal ik de onstream 30bg blijven gebruiken.
Pagina: 1