Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:24

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
Hey peeps, ik ben al even aan het zoeken maar ik vind nergens eigenlijk echte UV filters voor weinig :( ik kom overal duurdere versies tegen van €75 enzo, maar die dingen kostte toch altijd maar rond de 35 gulden? m00

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parlor_Inventor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01-2023

Parlor_Inventor

I doubt, therefore I might be

Een normaal UV-filtertje kost een euro'tje of 20 of minder. Ik heb iig een 52mm en een 58mm en die waren 33 en 38 gulden ofzo. Hoe meer glas hoe duurder, dus een 49 of een 43 is nog goedkoper. Loop eens binnen bij de betere fotozaak, daar hebben ze die dingen vast wel. Mijn filters zijn volgens mij van het merk Marumi en ik heb ze bij de [reclame]Combi[/reclame] in Utrecht gekocht...

...And the world goes on racing, like the world always will...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb zelf een cosmos UV filter
was geloof ik 49 gulden

ik geloof dat sinterklaas voor 10 gulden een UV filter had gekocht bij FOTO21 in hilversum

ik gebruik mijn UV filter hoofdzakelijk voor het beschermen van m'n lens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimm2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 16:23

nimm2

.

ik heb 'm gekocht bij mediamarkt, ongeveer 30 guldens dus dat is euh.... 14 euro ofsow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geen UV Filter voor mijn lens, omdat ik gehoord heb dat dit eigenlijk alleen voor bescherming van de lens is (doe er toch voorzichtig mee), en de UV Filtering alleen werkt in landen als Azie bijv. en als je hoog zit (bijv bergen met sneeuw). Voor mijn camera moet je geloof ik zo'n Sony kopen en kan er geen andere voor??, alleen moet ik dan ook weer zo extra onderdeel voor mijn camera kopen, waar hij opgezet kan worden, en dat vind ik niet de moeite waard voor die 70 euro dat ik er dan voor moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parlor_Inventor

Parlor_Inventor

In Nederland heb je ook wel wat aan een UV-filter, vooral bij landschapsfoto's, maar vaak doet de coating van de objectieven ook al een deel van het werk van het UV-filter. Maar vooral met digicams waar het objectief vast aan de camera zit is bescherming van je lens wel belangrijk omdat deze niet zonder meer te vervangen is. Voor de meeste digicams die niet met standaard filtermaten werken zijn er wel converterringen te krijgen, en daarmee heb je dan een 49mm of een 52mm filtervatting waar je vervolgens een zonnekapje, uv-filter, andere filters, en zelfs tele-converters op kunt schroeven (die van de Olympus IS-serie kleinbeeldcams schijnen perfect te werken op o.a. Olympus en Sony digicams en zijn tweedehands niet duur!). Enige nadeel is bij niet-TTL systemen (dus met aparte zoeker) dat je soms een deel van je zoekerbeeld mist door de grotere filtermaat die je gebruikt, maar op de foto en op het lcd heb je daar uiteraard geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinnie1908
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-09 11:02

vinnie1908

Appel != peer

www.kamera-express.nl is een bedrijf met een leuke prijs. Hebben ze veel en veel verschillende dingen. Heb daar ook niet 70 piek betaald. Heb 72mm en die koste me toen iets van 45 piek (dacht ik, is al lang geleden)

"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-05-2024
Ik gebruik zelf eigenlijk nooit filters maar kijk eens op www.geengeld.nl, daar heb ik laatst een flitser besteld en die was niet te duur (relatief dan Minolta zet je gewoon af) en snel geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Laatst online: 12:24

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
ok thanks, voor mijn part werk het UV gedeelte niet eens :+ het gaat mij echt alleen om de bescherming, maar ja, als het toch filtert is het altijd meegenomen :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:21
Als er een schroefdraad op je lens zit ALIJD een UV filter monteren! De kwaliteit van je opnames worden er nooit slechter van, eerder beter. Je lens is voor heel weinig geld beschermd tegen stof, zand (kras zit er zo op!) e.d., sterker nog; mocht je camera eens goed vallen, heb je goede kans dat je filter (metalen rand!) je lens beschermd tegen beschadigingen...
Dit heb ik persoonlijk meegemaakt, ik struikelde eens bij de ingang van een hotel en mijn Pentax spiegelreflexcamera stuiterde minstens 8 meter over een marmeren vloer. |:(
Resultaat hiervan: klein deukje in de (metalen) body en de rand van het UV filter flink omgebogen en het glas hiervan gebarsten. Je kunt je wel voorstellen wat de schade zou zijn geweest als ik geen filter had gehad! :)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuitfluiter
  • Laatst online: 11-09 09:21

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

bij defotopagina hebben ze uv-filters voor 5 euro ofzo... kheb d'r ook 2 gehaald puur als bescherming... ideaal

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
Als er een schroefdraad op je lens zit ALIJD een UV filter monteren! De kwaliteit van je opnames worden er nooit slechter van, eerder beter.
Ik wil weleens weten wat buiten physieke bescherming van de lens nou beter aan je foto's kan zijn met UV-filter (voorkomt het chromatische vervorming ofzo?). Btw. hoe krijg je zo'n uv filter op je cam? Op de meeste digicams zit toch niet zo'n schroefdraad ofzo? Hoe krijg je die bv. op je 2100UZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parlor_Inventor

Parlor_Inventor

een uv-filter filtert uv-stralen (duh), en het verheldert lange-afstands-foto's, omdat uv-straling vaak een soort van 'mist' veroorzaakt op foto's. Het zorgt dus voor helderdere foto's op langere afstanden. Voor de Oly-cams zonder standaard filtervatting (iig de x0x0z serie) zijn speciale 'tubes' te krijgen die je op je lens kunt schroeven, die op zich al aan te raden zijn voor bescherming van het zoom-mechaniek van je lens tegen zand/stof en stoten, enige nadeel is dat je cam in 'rusttoestand' wat langer wordt, nl zo lang als hij is met de lens compleet uitgeschoven, waar je vervolgens filters en voorzetlenzen op kunt draaien. Zoek anders ff op google, daar kun denk ik wel vinden of zo'n ding er ook is voor de 2100.....

zie ook deze site:
http://www.cliffshade.com/dpfwiw/index.htm

edit:

van bovenstaande site:[quote]
The C-2100UZ lens housing has a 49 mm thread for mounting filters and auxiliary lenses. It needs no lens tube, but to mount accessories on Oly rangefinders, you'll definitely need a lens tube.
[/quote]

Niet nodig dus voor een 2100....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De mijne komt bij Mediamarkt weg :)

EUR 20 ofzo (24mm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:20

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Een maat van me die bij een fotozaak werkt wilde me er ook eentje aansmeren maar ik wist niet wat ik er mee moest (kon hij me ook niet echt duidelijk maken).

Ik erger me vaak aan die "mist" in de verte die je op landscahpsfoto's ziet.

Ik ga er morgen dus eentje halen (maak ik nog iemand blij ook)

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hr15
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Kunnen deze UV filters ook op een Canon G1?
Want ik ben dat vandaag in een fotozaak wezen vragen en die wisten het niet (slechte zaak :()
Maar nu wil ik dus weten of het kan :)
Zoja wat moet ik nemen en waar kan ik het dan halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphex
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-05 23:43
Op donderdag 21 maart 2002 13:13 schreef hr15 het volgende:
Kunnen deze UV filters ook op een Canon G1?
Ja.. aan jouw de keus 58mm (Canon LA-DC58 adapter) of 49mm (Lensmate)

PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsekie_D
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-02 11:06

Hatsekie_D

Doe mij maar een glaasje prik

Weet iemand welk formaat UV-filter er op een Minolta Dimage s404 moet en waar ik deze het goedkoopst kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik had een set filtertjes besteld bij www.ckcpower.com voor 25 dollar (en 7 dollar verzendkosten).

Bestaat uit een UV-filter, een Polarisatiefilter en een FD-L-filter. Geen prijs, als je bedenkt dat een UV-filter hier al zo rond de 20 euro zit.

Dit setje dus. http://www.steves-digicams.com/crystaloptics_filters.html

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 21 mei 2002 09:19 schreef Hatsekie_D het volgende:
Weet iemand welk formaat UV-filter er op een Minolta Dimage s404 moet en waar ik deze het goedkoopst kan krijgen?
beetje oud topic... zag bovenaan al een reactie van mezelf staan :P

ff gekeken bij wat gezocht en kwam dit tegen:
http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/S404_pg2.html
The all-glass 4x Minolta GT lens is constructed of 11 elements in 9 groups (includes 1 AD glass element and 2 double-sided aspheric elements). The focal length is 7.15 - 28.6 mm (35-140mm in 35mm format) with a maximum aperture of f/3.0 - f/3.6. It has 35.5mm threads for filters or addon lenses.
dus dat zou 35.5 mm moeten zijn... beetje raar getal :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsekie_D

Hatsekie_D

Op dinsdag 21 mei 2002 09:33 schreef athlonkmf het volgende:
Ik had een set filtertjes besteld bij www.ckcpower.com voor 25 dollar (en 7 dollar verzendkosten).

Bestaat uit een UV-filter, een Polarisatiefilter en een FD-L-filter. Geen prijs, als je bedenkt dat een UV-filter hier al zo rond de 20 euro zit.

Dit setje dus. http://www.steves-digicams.com/crystaloptics_filters.html
Het gaat mij alleen om bescherming van de lens (waarvoor de meesten volgens mij een UV filter kopen...)
Ik heb ergens gezien dat er 35,5 mm op mijn camera moet, maar ik zie in dit topic bij sommige camera's meerdere formaten staan die nogal verschillen.
35,5 mm kan ik ook zo snel niet vinden trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Op dinsdag 21 mei 2002 09:37 schreef Hatsekie_D het volgende:

[..]

Het gaat mij alleen om bescherming van de lens (waarvoor de meesten volgens mij een UV filter kopen...)
Het ging mij juist alleen om de Polarisatiefilter. 28 MM is heel moeilijk te krijgen in NL. Dat ik voor die prijs ook nog een UV-filter en FD-L filter bij krijgt is alleen maa rmooi meegenomen :)

Ik maak eerder foto's tijdens zeer zonnige dagen, dan is een polarisatiefilter handiger dan een UV.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 21 mei 2002 11:14 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Het ging mij juist alleen om de Polarisatiefilter. 28 MM is heel moeilijk te krijgen in NL. Dat ik voor die prijs ook nog een UV-filter en FD-L filter bij krijgt is alleen maa rmooi meegenomen :)

Ik maak eerder foto's tijdens zeer zonnige dagen, dan is een polarisatiefilter handiger dan een UV.
ik moet ook maar eens zo'n polarisatiefilter aanschaffen! eens kijken wat zo'n ding hier in de buurt kost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleshi
  • Laatst online: 04-08 14:08
Op dinsdag 21 mei 2002 09:19 schreef Hatsekie_D het volgende:
Ik zit dus met hetzelfde probleem. Ik wil ook een UV-filter aanschaffen voor een beetje schappelijk prijsje. Alleen ik kom hem ook nergens tegen :( Ik heb namelijk gezocht op internet via google. Ik kom dan wel een hoop filter tegen alleen niet in de maat die ik moet hebben namelijk 35.5mm :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Op dinsdag 21 mei 2002 13:12 schreef Fleshi het volgende:

[..]

Ik zit dus met hetzelfde probleem. Ik wil ook een UV-filter aanschaffen voor een beetje schappelijk prijsje. Alleen ik kom hem ook nergens tegen :( Ik heb namelijk gezocht op internet via google. Ik kom dan wel een hoop filter tegen alleen niet in de maat die ik moet hebben namelijk 35.5mm :'(
waarom ga je niet even langs je lokale fotoboer? Ze hebben daar een map met bestellijsten. Staan heus wel wat in. En misschien kan je zelfs wat kan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleshi
Op dinsdag 21 mei 2002 13:47 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

waarom ga je niet even langs je lokale fotoboer? Ze hebben daar een map met bestellijsten. Staan heus wel wat in. En misschien kan je zelfs wat kan proberen.
Dacht ik zelf ook al aan ik zal er meteen eens even langs rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:52
Ik heb een Canon Powershot A40, moet je daar dan eerst zo'n lensadapter voor kopen?? en waar kan je die krijgen, bij ons in Zoetermeer heb ik nog niemand gevonden die ze verkoopt

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleshi
Op dinsdag 21 mei 2002 13:55 schreef Fleshi het volgende:

[..]

Dacht ik zelf ook al aan ik zal er meteen eens even langs rijden.
Ben net even langs de lokale fotoboer geweest. Meidje achter de balie gaat kijken in het grote bestelboek van Minolta en daar stond die niet eens in :'( Wat nu??? Is er eigelijk wel een uv-filter voor :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MI5
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 06:28

MI5

Ik heb zelf ook een Canon A40, de lensadapter hiervoor is de Canon LA-DC52B. Ik ben ook een beetje rond aan het kijken waar deze te krijgen is, maar ik heb hem alleen nog op Duitse sites gezien, o.a. www.technikdirekt.de voor 25 euro. Maar dan heb je weer zulke hoge verzendkosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Op dinsdag 21 mei 2002 15:00 schreef Fleshi het volgende:

[..]

Ben net even langs de lokale fotoboer geweest. Meidje achter de balie gaat kijken in het grote bestelboek van Minolta en daar stond die niet eens in :'( Wat nu??? Is er eigelijk wel een uv-filter voor :?
Had je niet even een 36,37,38mm filter kunnen uitproberen. Bij mij gingen ze even die schroefdraad opmeten... Slechte service die zaak zeg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik heb, aardige mod als ik ben, even op dpreview-fora gezocht. en daar kwam deze shops uit die het wel zal moeten hebben schijnt het.

http://www.2filter.com/
http://www.heliopan.de/

Kwam van deze topic.

http://www.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1024&message=2233090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hduijn
  • Laatst online: 12-09-2022
Ik heb een UV-filter bij foto john de reuver gekocht. koste me 17EUR. Levertijden en service zijn er erg goed (mijn ervaringen).

website url http://www.d95.nl/
filters url http://www.d95.nl/Hama/DigitaalFilter.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parlor_Inventor

Parlor_Inventor

Ff op megapixel.net een reviewtje gezocht, en daar kun je gewoon zien dat er in de lens '35.5mm' staat, dat is dus de filter-doorsnede van het ding (lekker professioneel dan dat ze in de winkel dat nog niet eens zagen). De filters ervoor zijn er wel, maar niet zo goed te krijgen. Je kunt beter dan ff op zoek gaan naar een verloopring (step-up ring) 35.5mm->43mm ofzo. 43mm is iig een stuk gangbaarder dan 35.5mm. Ik denk dus wel dat je het filter kunt krijgen, maar reken maar gerust op een levertijd van een week of vier. En filters worden meestal door een andere fabrikant dan de camerafabrikant gemaakt (alhoewel Minolta ook wel in filters doet). Een aantal merken zijn B+W (de top), Hoya en Marumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Laatst online: 12:20

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik heb een UV filter van 35,5 mm op mijn Minolta dimage S304 zitten. gekocht bij foto Verschoore ( http://www.fotoverschoore.nl ). Ik heb er wel 55 euro voor moete betalen!! cht een stelletje oplichters daar. Eerst was ie 40 euro, een week later, net voordat ik op reis ging opeen 55 euro, maar toen moest ik wel. Ik heb er bij een hoop andere winkels gekeken maar hij was nergens anders te krijgen. Ik heb ook nog gezocht naar een verloopstukje maar volgens verschillende zaken bestaan die niet... Het merk van mijn UV-filter is trouwens B&W.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb net een hama polarisatiefilter gehaald bij de foto21 bij ons in het centrum... het schijnt ook meteen een uv-filter te zijn, maar ik heb hem gewoon op m'n bestaande cosmos uv-filter geschroefd :)

zit zo'n draai-gevalletje op zodat je ook nog de filter sterkte kan aanpassen en dat werkt ook nog!! zie laatste foto's 8-)

hier wat plaatjes:

zonder filter
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/sint/dc/test/test_2.jpg

met filter
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/sint/dc/test/test_1.jpg

zonder filter (let op het rechter openstaande raam)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/sint/dc/test/test_4.jpg

met filter (let op rechter openstaande raam)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/sint/dc/test/test_3.jpg

met filter in stand 1 (voorruit van die auto)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/sint/dc/test/test_5.jpg

met filter in stand 2 (voorruit van die auto)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/sint/dc/test/test_6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphex
ik vind nergens eigenlijk echte UV filters voor weinig :( ik kom overal duurdere versies tegen van €75 enzo, maar die dingen kostte toch altijd maar rond de 35 gulden?
Het is wel aanbevolen om een multi-coated uv filter tekopen! Anders zonde van je 'dure' kamera lens. Zonder is beter, uv filter is niets anders dan ter bescherming voor je lens.

PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MI5
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 06:28

MI5

Bij http://www.defotopagina.nl kosten de UV-filters
4,41 tot 12,35 euro, zijn dit dan 'slechte'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ze zijn nu slecht verkijgbaar in Nederland, reken maar op rond de 33 euro, en dan duurt het ca 2 a 3 weken voordat je hem hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 21 mei 2002 13:12 schreef Fleshi het volgende:

[..]

ach ze was zeker blond of nie :)
ik heb er eentje van B+W een keer in Saarbrucken in Duitsland gehaald voor 7 euro !!!!!

dus ze zijn echt wel vekrijgbaar vanaf 30 mm ofzo tot extreem grote maten.

hier een pic als bewijs
linker 35,5mm rechter zn grote broer voor mn spiegelreflex
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2229392914

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsekie_D

Hatsekie_D

Op dinsdag 21 mei 2002 21:03 schreef mightyspawn het volgende:

[..]

ik heb er eentje van B+W een keer in Saarbrucken in Duitsland gehaald voor 7 euro !!!!!

hier een pic als bewijs
[afbeelding]
Hmmz.... ik kom nou niet echt elke dag in duitsland... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleshi
Op dinsdag 21 mei 2002 21:03 schreef mightyspawn het volgende:

[..]

hier een pic als bewijs
[afbeelding]
€7,- dat is wel heel goedkoop :9~ ik zoek dan nog maar ff verder :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salutem
  • Laatst online: 01-09 17:03
Op dinsdag 21 mei 2002 16:17 schreef Eddo het volgende:
ik heb net een hama polarisatiefilter gehaald bij de foto21 bij ons in het centrum... het schijnt ook meteen een uv-filter te zijn, maar ik heb hem gewoon op m'n bestaande cosmos uv-filter geschroefd :)

zit zo'n draai-gevalletje op zodat je ook nog de filter sterkte kan aanpassen en dat werkt ook nog!! zie laatste foto's 8-)

hier wat plaatjes:

zonder filter
[afbeelding]

met filter
[afbeelding]

zonder filter (let op het rechter openstaande raam)
[afbeelding]

met filter (let op rechter openstaande raam)
[afbeelding]

met filter in stand 1 (voorruit van die auto)
[afbeelding]

met filter in stand 2 (voorruit van die auto)
[afbeelding]
Crewl !!

waar is die zaak en denk je dat ze er nog meer hebben ik moet ook nog een pola filter kopen !

"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

overal zijn wel duur die krengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuitfluiter
  • Laatst online: 11-09 09:21

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

Op dinsdag 21 mei 2002 20:49 schreef MI5 het volgende:
Bij http://www.defotopagina.nl kosten de UV-filters
4,41 tot 12,35 euro, zijn dit dan 'slechte'?
ik heb die alleen als bescherming voor me lens gekocht...
of het verder nut heeft, heb ik nog niet getest

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 21 mei 2002 23:01 schreef salutem het volgende:

[..]

Crewl !!

waar is die zaak en denk je dat ze er nog meer hebben ik moet ook nog een pola filter kopen !
ik heb hem gehaald bij de foto21 in hilversum
ze hadden nog maar 1 merk (normaal hebben ze er meer) en dat was die van hama
ik weet niet of ze nog maar van die hama filters op voorraad hebben

kost 25,92 euro

om online te bestellen kan je ook hier eens kijken:
http://www.d95.nl/Hama/DigitaalFilter.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Op woensdag 22 mei 2002 10:02 schreef beschuitfluiter het volgende:

[..]

ik heb die alleen als bescherming voor me lens gekocht...
of het verder nut heeft, heb ik nog niet getest
Haal je dat ding er ook af als je foto's maakt? Zoja, dan heeft het idd verder weinig nut. Maar laat je die UV-filter op je camera als je foto's maakt en het is van een mindere kwaliteit (niet gecoat) dan kan dat niet zo prettige effecten opleveren.

Hier kan je er wat meer over lezen.

http://www.cliffshade.com/dpfwiw/c-2000z/filters/index.htm

Ik vind trouwens de effecten van een UV-filter zo subtiel dat ik het niet zal gebruiken. Maar da's omdat er standaard geen lensdraad op m'n ixus zit. Alleen voor een polarisatiefilter of zo'n kunstlichtfilter zal ik de moeite nemen om de filter erop te schroeven met een speciale adapter.

Behalve op het strand dan. Wind en zand is geen prettige combo voor een cameralens en de zoommechanisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parlor_Inventor

Parlor_Inventor

Probeer een tweedehandsje op de kop te tikken. Ik heb nu een tweedehands B+W uv-filter van 7 Euro op mijn cammetje zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
Ik heb ff een vraagje over filters, ik heb zelf de canon PS A40, ik weet in middels dat je met de lensadapter 52mm filters kan gebruiken. Nu wilde ik eigenlijk weten wat voor een filter ik het beste kan gebruiken voor betere foto's, het gaat dan veelal om architectuur foto's waarbee veel glas en lucht te zien is. De foto's in dit topic lieten voor mij een duidelijk verschil zien. Nu was ik in een fotowinkel vandaag, en daar vertelde die verkoper mij dat ik op mijn camera geen polarisatie filter kan gebruiken (waarom? ikke niet weet) maar dit is toch wel degene die ik nodig heb ???

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Op donderdag 23 mei 2002 18:36 schreef Sander0105 het volgende:
Ik heb ff een vraagje over filters, ik heb zelf de canon PS A40, ik weet in middels dat je met de lensadapter 52mm filters kan gebruiken. Nu wilde ik eigenlijk weten wat voor een filter ik het beste kan gebruiken voor betere foto's, het gaat dan veelal om architectuur foto's waarbee veel glas en lucht te zien is. De foto's in dit topic lieten voor mij een duidelijk verschil zien. Nu was ik in een fotowinkel vandaag, en daar vertelde die verkoper mij dat ik op mijn camera geen polarisatie filter kan gebruiken (waarom? ikke niet weet) maar dit is toch wel degene die ik nodig heb ???
Als er een schroefdraad op zit, dan kan je elke filter erop schroeven die je maar wilt. Misschien bedoeld die verkoper dat je geen "normale" polarisatiefilters kan gebruiken. (ik ben de benaming hiervan even kwijt)
Over het algemeen wordt beweerd dat voor digitale camera's een circulair polarisatiefilter gebruikt moet worden. Waarom? weet ik ook niet meer :P

Als je veel foto's van gebwouen met veel glas en metaal maakt, dan kan ik me voorstellen dat je niet zoveel schittering en spiegeling wilt hebben daarvan. Dan is een polarisatiefilter toch meest logische keuze.

Had je deze link al gevolgd? http://www.cliffshade.com/dpfwiw/c-2000z/filters/index.htm
http://www.cliffshade.com/dpfwiw/polarizer.htm

Met een UV-filter krijg je schijnbaar ook een betere contrast, maar ik merk er niet veel van eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 23 mei 2002 18:48 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Als er een schroefdraad op zit, dan kan je elke filter erop schroeven die je maar wilt. Misschien bedoeld die verkoper dat je geen "normale" polarisatiefilters kan gebruiken. (ik ben de benaming hiervan even kwijt)
Over het algemeen wordt beweerd dat voor digitale camera's een circulair polarisatiefilter gebruikt moet worden. Waarom? weet ik ook niet meer :P

Als je veel foto's van gebwouen met veel glas en metaal maakt, dan kan ik me voorstellen dat je niet zoveel schittering en spiegeling wilt hebben daarvan. Dan is een polarisatiefilter toch meest logische keuze.

Had je deze link al gevolgd? http://www.cliffshade.com/dpfwiw/c-2000z/filters/index.htm

Met een UV-filter krijg je schijnbaar ook een betere contrast, maar ik merk er niet veel van eigenlijk.
ik heb zelf alleen maar foto's gemaakt met UV filter erop, omdat ik gewoon de lens op de camera wilde beschermen en ik zou niet weten of je er een beter contrast mee krijgt (vind m'n foto's prima :) )

wat ik wel weet is dat er twee soorten polarisatiefilters zijn... een lineair filter en een circulair filter
- het circulaire polarisatiefilter is geschikt voor camera met TTL-lichtmeting en autofocus scherpstelling
- de lineaire uitvoering is daar niet geschikt voor!

om meteen maar even uit te leggen wat TTL is (voor de mensen die dat niet weten)... TTL is een technologie die bij de recentste generatie flitsers wordt gebruikt en staat voor "through the lens" (soms ook DDL "door de lens" genoemd)
het wil alleen maar zeggen dat de flitser zelf niks meer berekent! dit wordt allemaal door de camera gedaan

binnenin de camera is één of andere lichtgevoelige cel op de film gericht en die meet hoeveel flitslicht nu werkelijk de film bereikt en aan de hand daarvan wordt er berekend hoeveel flits er gebruikt moet worden

blijkbaar is het zo dat met een lineair filter de autofocus en die lichtgevoelige cel niet meer goed functioneren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Op donderdag 23 mei 2002 19:12 schreef Eddo het volgende:

[..]

ik heb zelf alleen maar foto's gemaakt met UV filter erop, omdat ik gewoon de lens op de camera wilde beschermen en ik zou niet weten of je er een beter contrast mee krijgt (vind m'n foto's prima :) )
Naja. het leek erop dat randen van dingen waarachter zeer veel zonlicht is, scherper op de foto komen. Maar echt heel subtiel.
wat ik wel weet is dat er twee soorten polarisatiefilters zijn... een lineair filter en een circulair filter
lineair DAT was het. thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
Op donderdag 23 mei 2002 19:12 schreef Eddo het volgende:

)

- het circulaire polarisatiefilter is geschikt voor camera met TTL-lichtmeting en autofocus scherpstelling
- de lineaire uitvoering is daar niet geschikt voor!
Dat was dus wat die vent zei, dat ik niet zo'n circulaire polarisatiefilter kan gebruiken... nu wil ik wel es weten of dat zo is of dat ie uit zijn nek zwamt... kan iemand mij vertellen of dit wel of niet op een powershot A40 werkt

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Niet online
Op donderdag 23 mei 2002 19:30 schreef Sander0105 het volgende:

[..]

Dat was dus wat die vent zei, dat ik niet zo'n circulaire polarisatiefilter kan gebruiken... nu wil ik wel es weten of dat zo is of dat ie uit zijn nek zwamt... kan iemand mij vertellen of dit wel of niet op een powershot A40 werkt
Hij zwamt niet uit zijn nek, met een liniair pol. filter werkt je autofocus niet goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

[..]

Weet je zeker dat ie echt bedoeld dat ie een circulair geslepen polarisatiefilter bedoeld? Want zowel een lineair als circulair P-filter is circulair GEVORMD over het algemeen.

Als ie een circulair gevormd, lineaire P-filter bedoeld, klopt het dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:12

knakworst

Get more sats!

[..]

Volgens mij moet je juist circulair hebben :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
Owkey en hoe kom ik daar achter :) iemand misschien ervaringen met deze combinatie?? ik snap er iig al wat meer van nu :D

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je moet gewoon een circulair polarisatiefilter hebben

want toen ik mijn filter kocht, vroeg dat meisje achter die balie nog aan haar baas (de echte expert) of het inderdaad klopte dat het circulair moest zijn en hij zei toen: voor digicam wel ja

nou moet alleen de zon wel gaan schijnen! anders kan m'n filter niet testen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphex
Een linear Pol filter is voor een A40 voldoende! Een groot voordeel van een circulair Pol filter is dat ie op alle kamera's te gebruiken is.

zie ook deze eerder genoemde link:
Op donderdag 23 mei 2002 18:48 schreef athlonkmf het volgende:

PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleshi
Ik heb uiteindelijk toch een UV-filter gevonden voor mijn Minolta Dimage S404. Bij Camex in Eindhoven konden ze een multicoated UV-filter (35,5mm) van B+W bestellen voor €38,55. Het duurt alleen wel twee weken voordat ze hem binnen hebben :'( maar ja dan hebben we er wel eentje :)
FF by de weg is B+W wel een redelijk merk want €38.55 vond ik nogal wat. En wat houd multicoated nu precies in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:12

knakworst

Get more sats!

B+W is wel de Rolls Royce onder de filters. Maar bij Camex in Amsterdam heb ik € 7,90 betaald voor een 49 mm. UV-filter van het merk Marumi. Dus of je het moet doen :?

Voor dat bedrag kun je een polarisatiefilter krijgen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 24 mei 2002 16:31 schreef Fleshi het volgende:
Ik heb uiteindelijk toch een UV-filter gevonden voor mijn Minolta Dimage S404. Bij Camex in Eindhoven konden ze een multicoated UV-filter (35,5mm) van B+W bestellen voor €38,55. Het duurt alleen wel twee weken voordat ze hem binnen hebben :'( maar ja dan hebben we er wel eentje :)
FF by de weg is B+W wel een redelijk merk want €38.55 vond ik nogal wat. En wat houd multicoated nu precies in?
dat multicoated heeft te maken met de reflectie die het filter doorlaat

hoe het precies zit, weet ik niet, maar het onderstaande plaatje kwam ik tegen en laat zien dat multicoated filters minder reflectie hebben/doorlaten (ofzoiets)

Afbeeldingslocatie: http://www.d95.nl/Hama/Images/C14.jpg
Pagina: 1