Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Ledjes, grrrr

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Een paar dagen geleden heb ik 2 witte ledjes gekocht. Ik heb ze allebei getest, en ze doen het ook allebei ;)

Nu het probleem:

- De led die ik aansluit voor de hardeschijf werkt goed.
- De led die ik voor de power aansluit doet het niet.
(als ik mijn oude led erin doe doet ie het wel)

Nu de vraag:

Lig dit aan de sterkte van de led? of moet ik er misschien een weerstandje tussen zetten? Ik wil gewoon 2 witte lichtjes :'(

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Ik weet niet hoeveel verstand je van ledjes hebt, maar hebt je op de polariteit gelet?

Als je power-led niet aangaat kun je dat niet verhelpen door een weerstandje erbij te nemen. Die verlaagt spanning en/of stroom alleen maar. De weerstand die de spanning en stroom voor je powerled regelt zit op je moederbord en is bijna niet te vervangen. Wat je wel kan doen is een weerstandje nemen en vervolgens de led op een molex-connector aan te sluiten. Dan gaat ie ook aan als je PC aanstaat/aangaat

Verwijderd

de meeste witte led's hebben een aardig hoge drempelspanning, ze werken pas boven de 2.5 volt en zijn optimaal bij 3V, de stroom is ook meer dan 20mA.
misschien geeft de moederbord maar 1.6 V op de power-on lijn.
test ff met een multimeter.
maar er zijn ook type witte led's die wel goed werken lage spanning.

• enterprice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-03-2024

enterprice

caseMODder

[stom antwoord]
LEDje ook ff andersom aangesloten?!?!?!
[/stom antwoord]

Tja, ff alle situaties doornemen ;)

• Quinie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-07 14:53

Quinie

.nl

\quote maar er zijn ook type witte led's die wel goed werken lage spanning.
\quote

Enig idee waar te krijgen.. wil graag blauw of wit in mijn optical muis maar drempel spanning is te hoog..
kan nergens dus leds vinden onder 3 volt.

http://www.Quinie.nl
http://soundcloud.com/quinie
https://www.wereoutthere.nl

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 maart 2002 08:29 schreef AcouSE het volgende:
Ik weet niet hoeveel verstand je van ledjes hebt, maar hebt je op de polariteit gelet?

Als je power-led niet aangaat kun je dat niet verhelpen door een weerstandje erbij te nemen. Die verlaagt spanning en/of stroom alleen maar. De weerstand die de spanning en stroom voor je powerled regelt zit op je moederbord en is bijna niet te vervangen. Wat je wel kan doen is een weerstandje nemen en vervolgens de led op een molex-connector aan te sluiten. Dan gaat ie ook aan als je PC aanstaat/aangaat
Bedankt voor de tip!! maar kun je dat molexgedoe iets beter uitleggen want daar heb ik geen kaas van gegeten.
Ik heb een Epox 8k7a

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 10:38
Op dinsdag 19 maart 2002 13:12 schreef sharp het volgende:

[..]

Bedankt voor de tip!! maar kun je dat molexgedoe iets beter uitleggen want daar heb ik geen kaas van gegeten.
Ik heb een Epox 8k7a
Molexgedoe heeft niets met je moederbord te maken. Molexgedoe is het spanninggedoe wat je ook in je harddiskgedoe steekt. Meestal heb je er daar wel wat van vrij... Zwart is 0, rood is 5V, geel is 12V. in serie met een led moet je altijd een stroombegrenzingsweerstand zetten. Maar om deze waarde uit te kunnen rekenen, zul je eerst moeten weten hoeveel mA en hoeveel V jouw witte led gebruikt.

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Ik zal proberen Banzi's verhaal wat pedagogischer uit te leggen:

Een molex-connector is zo'n witte-platte 4 polige connector waarmee je randapperatuur in je PC van spanning voorziet. Deze spanning komt van je voeding en gaat dus gelijktijdig aan met de rest van je systeem.

De geleverde spanning is echter te hoog, dus heb je een weerstandje nodig die je in de stroomkring opneemt (waar maakt niet uit).

De benodigde weerstand moet je eigenlijk zo nauwkeurig mogelijk bepalen (immers een witte led is duur en je wilt hem niet vernielen) met de wet van ohm.

Ik geef je een voorbeeldje om een witte led van 3,6V / 20mA op 5V aan te sluiten:

Rweerstand = (Vvoeding - Vled) / Iled = (5-3,6)/0,020 = 70 Ohm

Ach eigenlijk kun je deze waarde ook wel gebruiken. Wil je helemaal zeker zijn dan scharrel je bij de electroboer op de hoek een 100 en een 68 ohm op. Dan probeer je eerst die 100, en als die niet goed werkt de 68 Ohm.
Op dinsdag 19 maart 2002 08:29 schreef pakje_bakmeel o.a. het volgende:
[..]maar er zijn ook type witte led's die wel goed werken lage spanning.
Heb je een voorbeeldje, want die heb ik nog nooit gezien... Voor zover ik weet is de Vforward van witte leds altijd 3,6V, omdat deze spanning specifiek is voor het halfgeleidermateriaal.

Verwijderd

ik heb hier hetzelfde probleem, ik wilde mijn HDD en Power leds ook vervangen door 2 blauwe, die van de HDD werkt goed maar die van de power doet het hier ook niet.

Polariteit gechecked, de spanning over deze led is idd lager dan die over de hdd led, dus daar zit mn groene weer in ;(

Ik heb geen multimeter dus kon de spanning ook niet checken. Leds met een lagere drempelspanning dan 3,2 V zijn niet zo makkelijk te krijgen. Misschien is zo'n miniatuur gloeilampje voor jou een optie? ook in blauw en wit te krijgen bij conrad.. volgens mij ook in 3mm

check zelf maar ff

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-11 15:58

spacy

+++

hmm witte leds, ik ken ze,
ik heb er 2 voorop me fiets zitten, :7
bij een te lage spanning nemen ze wel stroom, maar dan zie je ze niet, ik denk dat dit de situatie kan zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb genoeg gehoord mensen, het wordt weer te moeilijk. Toch bedankt voor de moeite.

Mijn oplossing *D

ik soldeer een klein batterijtje aan het ledje als ik naar een lan ga hehe :P

Verwijderd

[misschien stomme vraag]
Zijn die molexconnectors gewoon in de computerwinkel te koop? En dan bedoel ik niet zo'n kant-en-klaar setje voor je hele computer, maar gewoon 1 conectortje + klemmetjes voor de draad in je connector?
[/misschien stomme vraag]

• Jeanious
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-01-2023
Op dinsdag 19 maart 2002 08:58 schreef Enterprice_NL het volgende:
[stom antwoord]
LEDje ook ff andersom aangesloten?!?!?!
[/stom antwoord]

Tja, ff alle situaties doornemen ;)
Had ik vanmiddag ook, twee blauwe LED's gemonteerd (en ge soldeerd) en gelet op de polariteit. Deed het niet, gewoon stekkertje op me MB omgedraaid :P

Asus A8N32-SLI Del. | AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo @ 2,7 GHz @ Zalman 9500 | Corsair TwinX 2048 PC 3500LLPRO @ 450 (2-2-3-6) | 1,6 TB Maxtors | 1x Club3d GF7800GTX 256 MB DDR3 (430/1200 @ 500/1400) | Samsung 205BW en 26" Mycom LCD TV

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Op dinsdag 19 maart 2002 20:46 schreef InfraC het volgende:
[misschien stomme vraag]
Zijn die molexconnectors gewoon in de computerwinkel te koop? En dan bedoel ik niet zo'n kant-en-klaar setje voor je hele computer, maar gewoon 1 conectortje + klemmetjes voor de draad in je connector?
[/misschien stomme vraag]
Dat hangt van je computerwinkel af. Ik zou even bellen voor de zekerheid. De meeste elektronica zaken hebben ze trouwens ook.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Verwijderd

Op mijn 8KHA+ branden de blauwe LED's van mijn Directron case niet , ook andere led's werken der niet op .

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Op dinsdag 19 maart 2002 19:30 schreef sharp het volgende:
Ik heb genoeg gehoord mensen, het wordt weer te moeilijk. Toch bedankt voor de moeite.

Mijn oplossing *D

ik soldeer een klein batterijtje aan het ledje als ik naar een lan ga hehe :P
Weet je dat zeker? Een ledje met twee draadjes aan een batterij solderen is niet veel moeilijker dan een ledje en een weerstandje aan een draadje solderen die je in een voedingsstekkertje duwt...

[ratelband mode]
Je kunt het, geloof in jezelf. Niets is moeilijk zolang je er zelf maar in gelooft, blablabla

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:14
Op dinsdag 19 maart 2002 17:25 schreef ionize het volgende:
ik heb hier hetzelfde probleem, ik wilde mijn HDD en Power leds ook vervangen door 2 blauwe, die van de HDD werkt goed maar die van de power doet het hier ook niet.

Polariteit gechecked, de spanning over deze led is idd lager dan die over de hdd led, dus daar zit mn groene weer in ;(
Waarom 2?
1 werkt bij mij prima, met een 420 Ohm weerstand (anders veel te fel).

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 16:55 schreef Gman het volgende:

[..]

Waarom 2?
1 werkt bij mij prima, met een 420 Ohm weerstand (anders veel te fel).
Ik denk dat hij bedoeld dat hij de powerled en de hd led wil vervangen. In totaal heb je dus 2 leds nodig.

Ik wilde ook deze leds vervangen, maar na doormeten bleek dat de spanning over de aansluitpunten 2 volt is en dat is te weinig voor een blauw ledje. Ik denk dat ik nu maar iets moet gaan proberen met een transistor en een molex. Of hebben jullie andere ideeen?

• The_Invincible
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-04-2022
Zoiets dergelijks heb ik ook gehad, heb in me compraq case ook me hdd led en power led vervangen. Had voor de power led een mooie blauwe gehaald en voor de hdd een rode, maar als power led zag je de led bijna niet :( terwijl ie als hdd led vet mooi is *D. De rode deed het als power led trouwens wel goed.

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 15:56
Op dinsdag 19 maart 2002 09:42 schreef Quinie het volgende:
\quote maar er zijn ook type witte led's die wel goed werken lage spanning.
\quote

Enig idee waar te krijgen.. wil graag blauw of wit in mijn optical muis maar drempel spanning is te hoog..
kan nergens dus leds vinden onder 3 volt.
Een witte led (High Bright) heeft net als alle andere leds een drempel spanning van 1.7 volt, ga maar eens proberen...
Het enige verschil met een normale led is het volgende:

I = 0.005A - 0.05A (normale led = 0.02A)
U = 1.7V - 5.0V (normale led = 1.7V - 2.5V)

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:26
sorry: * schop*

toch ff een vraagje: ik wil dus ook de leds in m'n computer veranderen, hd = no problemo, power dus wel. nu wil ik dus die power led aansluiten op die voeding in zo'n "molex" kan iemand me ff uitleggen hoe? Kan ik gewoon led + weerstand erin solderen?

en als ik dat doe, aan welke kleur (van de molex) moet de + van de led en aan welke kleur (van de molex) de - van de weerstand?

[ Voor 8% gewijzigd door Niek_ op 09-04-2003 09:53 ]

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Van rood molex naar weerstand naar lange led draad naar zwart molex, maak er een mooi draadje aan, solderen aan molexen is niet netjes!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Niek_: dat is wel met de search te vinden, en ook met de beschrijving in de faq is dat wel uit te vogelen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.