Mobo dood; wat te doen met de "restjes"

Pagina: 1
Acties:

• Trema
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Trema

Het kost wat

Topicstarter
Ooit via een PC-Privé project een Gateway2000 computer gekregen. Het ding kreeg op een gegeven moment kuren (plotseling uitvallen; aan/uit-knop (softswitch) brak?) en dat is nooit meer echt goedgekomen. In een actieve bui heb ik het ding dit weekend opengeschroefd en geprobeerd te "repareren". Waarschijnlijk heb ik 'm daarmee het laatste zetje gegeven, want nu is-ie echt dood: als ik er stroom op zet, maakt de voeding geluid en spint de harddisk up, maar verder gebeurt er echt helemaal niks (ook niet na het verwijderen van zo veel mogelijk onderdelen, poging tot bios-reset, etc, etc).

Natuurlijk is het zonde om alle onderdelen die nog goed lijken te zijn (voeding, harddisk, CD-speler, video-kaart, netwerkkaart) zomaar weg te gooien. Het lijkt me dus wel een goed plan om een nieuw moederbord, processor en geheugen te kopen en daarmee weer een werkend geheel in elkaar te zetten. De nieuw te kopen onderdelen moeten natuurlijk niet te duur zijn; als ik het nóg eens verknal blijft de schade beperkt en bovendien zijn de bestaande onderdelen ook niet echt state-of-the-art meer.

Nou heb ik al wat rondgekeken op diverse sites, maar ik vrees dat ik al lang geleden het spoor op mobo- en proc-gebied ben kwijt geraakt (socket 370, 423, ... :? ). Kortom: welk moederbord en welke processor kan ik het beste kopen? De PC zal trouwens gaan draaien onder Win98 en/of FreeBSD.

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 17:10

Klippy

Still Game

Sorry dat ik het zeg, maar klinkt erg n00b achtig...

Welk mobo ligt eraan welke processor je wilt hebben.

Verder, hoe weet je nou wat kapot is :?

Misschien is je voeding alleen brak of geheugen ik zeg maar wat, ga jij een mobo halen... :?

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Trema
  • Niet online

Trema

Het kost wat

Topicstarter
Op dinsdag 19 maart 2002 00:51 schreef LiquidSilver het volgende:
Sorry dat ik het zeg, maar klinkt erg n00b achtig...
Op dit gebied: absoluut :)
Hoe ik weet wat er kapot is? Eerst met voltmeter gekeken of voeding het wel doet (dit was het geval), ook keurig 5 volt op een van de pins van de powerconnector. Met de C'T in de hand heb ik de kabel van de softswitch losgetrokken en met een paperklip pin 14 van de powerconnector verbonden met een aardedraad (15, 16 of 17 bijv.). Daarna de stroom erop gezet: de voeding "start" (ventilator maakt lawaai), de harde schijf gaat draaien en de CD-rom kan open-en-dicht. Maar helaas, verder niets meer, dus: geen beeld, geen bliepjes of wat dan ook.

Vervolgens hier op Tweakers eea gelezen en toen: alle overbodige kaarten en IDE-connectors losgetrokken (geen resultaat), poging gedaan tot bios-reset: ook geen resultaat. Tenslotte nog de batterij een paar uur verwijderd: ook geen resultaat.

Ik heb uit de verschillende topics begrepen dat ik er nu redelijkerwijs vanuit mag gaan dat het mobo dood is.

Wat ik zoek: dát is juist het probleem! Gezien de ouderdom van de nog werkende onderdelen denk ik aan een low-end processor (Celeron?), maar die beginnen tegenwoordig ook al bij 900MHz. (Ter vergelijking: mijn FreeBSD-server is een Pentium 150 met 48Mb geheugen.)

• Tonnes746
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-01-2022
Qua specs lijkt het voor mij een setje van een redelijk niveau (al wijk ik daarmee misschien af van de meeste Tweakers ;)) en als ik je laatste alinea goed begrijp stel je ook niet zoveel eisen. Een 440LX chipset is een leuk bordje (zeker een Intel) wat meestal tot de PII-350 of Celeron 366 aankan. Als je processor het heeft overleefd, en die kans is vrij groot als je het mij vraagt, kan je die nog kwijt op een bordje van hetzelfde genre. Blijkt de huidige cpu dan alsnog stuk te zijn dan vind je vast nog wel een goedkope vervanger (of sneller) in Tweakers' vraag- en aanbod-database. In beide gevallen ben je goedkoop uit ;).

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-06 02:14
Vraag me af of je niet beter wat 2dehands kan opsnorren. De BX chipset is nog wel voldoende in omloop. Nieuw zijn ze echter bijna nergens meer te krijgen. Je hebt dus als het goed is ook een slot 1 processor.

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

• VeloChill
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-05-2023
heb je ook proc eruit gehaald en gekeken wat ie dan deed??

zo heb ik weleens een neuwe proc gekocht terwijl mobo eigenlijk stuk was(hier ligt dus waardeloze duron 600@875)

hee, dit geeft een idee, ff proc laten testen, en goeiekoop ECS mobo halen :Y)

• Trema
  • Niet online

Trema

Het kost wat

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties.
Vraag me af of je niet beter wat 2dehands kan opsnorren. De BX chipset is nog wel voldoende in omloop. Nieuw zijn ze echter bijna nergens meer te krijgen. Je hebt dus als het goed is ook een slot 1 processor.
Ik ben er inmiddels achter dat het idd een slot 1 processor is. 2dehands is zeker een goed idee.
heb je ook proc eruit gehaald en gekeken wat ie dan deed?
Het moederbord of de proc? (Vast een domme vraag, maar nogmaals: ik ben een n00b op dit gebied.) Hoe zou ik de proc trouwens kunnen testen?

• Trema
  • Niet online

Trema

Het kost wat

Topicstarter
Omdat ik het zelf altijd prettig vind om te lezen hoe problemen van anderen "aflopen", hierbij de oplossing die ik gekozen heb. Na nog wat verder zoeken en lezen heb ik een nog nieuw Biostar M6TLC moederbord gekocht en geïnstalleerd. De PC draait nu weer als een zonnetje!
Pagina: 1