Ooit via een PC-Privé project een Gateway2000 computer gekregen. Het ding kreeg op een gegeven moment kuren (plotseling uitvallen; aan/uit-knop (softswitch) brak?) en dat is nooit meer echt goedgekomen. In een actieve bui heb ik het ding dit weekend opengeschroefd en geprobeerd te "repareren". Waarschijnlijk heb ik 'm daarmee het laatste zetje gegeven, want nu is-ie echt dood: als ik er stroom op zet, maakt de voeding geluid en spint de harddisk up, maar verder gebeurt er echt helemaal niks (ook niet na het verwijderen van zo veel mogelijk onderdelen, poging tot bios-reset, etc, etc).
Natuurlijk is het zonde om alle onderdelen die nog goed lijken te zijn (voeding, harddisk, CD-speler, video-kaart, netwerkkaart) zomaar weg te gooien. Het lijkt me dus wel een goed plan om een nieuw moederbord, processor en geheugen te kopen en daarmee weer een werkend geheel in elkaar te zetten. De nieuw te kopen onderdelen moeten natuurlijk niet te duur zijn; als ik het nóg eens verknal blijft de schade beperkt en bovendien zijn de bestaande onderdelen ook niet echt state-of-the-art meer.
Nou heb ik al wat rondgekeken op diverse sites, maar ik vrees dat ik al lang geleden het spoor op mobo- en proc-gebied ben kwijt geraakt (socket 370, 423, ...
). Kortom: welk moederbord en welke processor kan ik het beste kopen? De PC zal trouwens gaan draaien onder Win98 en/of FreeBSD.
Natuurlijk is het zonde om alle onderdelen die nog goed lijken te zijn (voeding, harddisk, CD-speler, video-kaart, netwerkkaart) zomaar weg te gooien. Het lijkt me dus wel een goed plan om een nieuw moederbord, processor en geheugen te kopen en daarmee weer een werkend geheel in elkaar te zetten. De nieuw te kopen onderdelen moeten natuurlijk niet te duur zijn; als ik het nóg eens verknal blijft de schade beperkt en bovendien zijn de bestaande onderdelen ook niet echt state-of-the-art meer.
Nou heb ik al wat rondgekeken op diverse sites, maar ik vrees dat ik al lang geleden het spoor op mobo- en proc-gebied ben kwijt geraakt (socket 370, 423, ...