[Linux] Automatisch commando's uitvoeren bij start

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• activeX1
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-08 10:16
Hi,

Ik heb net Red hat linux 7.2 geinstalleerd en tevens het adsl4linux programmatje. Om te kunnen internetten op de clients moet ik het commando:"ipchains -A formward -i ppp0 -j MASQ" uitvoeren nadat de computer opgestart is, en nadat de adsl verbinding tot stand is gekomen. In de FAQ van ADSL4Linux staat wel hoe ik automatisch een verbinding laat aanmaken, en dit lukt ook, maar hoe krijg ik hem zover dat ie na het starten van de adsl verbinding dit commando uitvoerd, in welke file moet ik wat zetten?

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:10

Super_ik

haklust!

je moet in /etc/rc.d/rc.local wezen :)
wijst zichzelf eigelijk :)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• activeX1
en daar kan ik gewoon het commando intypen dus zonder iets ervoor?

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:10

Super_ik

haklust!

ja gewoon die file editten met vi ofzo
t kan zijn dat je een absoluut path moet opgeven. maar da merk je vanzelf wel

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• activeX1
op die manier gaat het niet werken...zoals eerder gezegd werkt het automatisch opstarten van adsl wel, maar helaas de ipchain niet ;( ...iemand sugesties?

• Rembrand20
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-09-2023
Ja moet je eerst een scriptje aanmaken en dan het scriptje uitvoeren via rc.local
Dit onderstaande scriptje moet je iets van rc.firewall noemen (hoeft niet) en dan kun je hem met 755 rechten gewoon uitvoeren in rc.local
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
/sbin/ipchains -F

/sbin/ipchains -P input ACCEPT
/sbin/ipchains -P forward DENY
/sbin/ipchains -P output ACCEPT

/sbin/ipchains -A formward -i ppp0 -j MASQ

ps maar alleen het regeltje moet ook werken heb je er wel /sbin/ipchains in staan of alleen ipchains wat dat werkt het waarschijnlijk ook niet.

Model 3 LR AWD Solid Black / Black / Aero / Trekhaak - Bestelling 2-10 Leaseplan, 4-10 Tesla, RN 22-09, Nieuwe RN 25-11, VIN Yes, leverdatum: ?/?/19(?)

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

in de /etc/rd.d of /etc/rd.d/init.d vind je alle bootscripts, voor de adsl verbinding kun je een extra script maken natuurlijk. Waarschijnlijk staat er wel een template file in de init.d directory.

Deze file moet je dan runnen in runlevel 2,3,4 en 5. Dit kun je doen door
code:
1
2
3
cd ../rc2.d   # als je in de init.d bent
ln -sf ../rc.d/adsl S##adsl
ln -sf ../rc.d/adsl K##adsl

de eerste is het starten (S), dit moet je doen na het starten van de andere netwerk-services (zoals het toewijzen van een ip aan je netwerkkaart). De K is voor het killen van het proces als je het runlevel verlaat. Dit moet je doen voor de runlevels 2 tot en met 5. Dan zou ie het moeten doen.

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

• junkbuster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-08 10:20

junkbuster

Try 2 Hack Me...

Als het nog niet werkt, kijk dan eens of IP forwarding in de netwerklaag uit staat. Als het commando "cat /proc/sys/net/ipv4/ip_forward" nul (0) oplevert, dan is dat zo. Op mijn firewall (RH70, zonet ge-upgraded naar RH72) was dat ook het geval, IP forwarding moet aangezet worden.

Voer hiervoor in het firewall-script ook het volgende commando uit:

echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

Daarna kan het wellicht beter gaan.

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

je kan voor de init-scripts ook hier ff kijken, dan wordt er uitgelegd wat er allemaal gebeurt tijdens het starten van linux:

From-PowerUp-To-Bash-Prompt-HOWTO

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

• activeX1
Op dinsdag 19 maart 2002 09:13 schreef surksum het volgende:
Als het nog niet werkt, kijk dan eens of IP forwarding in de netwerklaag uit staat. Als het commando "cat /proc/sys/net/ipv4/ip_forward" nul (0) oplevert, dan is dat zo. Op mijn firewall (RH70, zonet ge-upgraded naar RH72) was dat ook het geval, IP forwarding moet aangezet worden.

Voer hiervoor in het firewall-script ook het volgende commando uit:

echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

Daarna kan het wellicht beter gaan.
Hier heb je gelijk in:ik moet dat commando eerst uitvoeren wil ipchains het gaan doen. Het vreemde is dat als ik alles in de shell handmatig intyp alles perfect werkt. Ik laat jullie ff het bestand rc.local zien:
touch /var/lock/subsys/local
echo >1/proc/sys/net/ipv4/ip_forward
/sbin/ipchains -A forward -i ppp0 -j MASQ

Dit moet toch gewoon werken, ik ben ten einde raad :'(

• activeX1
Hij doet het al : het probleem was dat ik een spatie vergeten was tussen de >1 en de /proc/....
Thanks voor alle hulp!!!! :) :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 19 maart 2002 10:12 schreef simsi000 het volgende:
Hij doet het al : het probleem was dat ik een spatie vergeten was tussen de >1 en de /proc/....
Thanks voor alle hulp!!!! :) :)
Bovendien moet het 'echo 1 > /proc/enz...' zijn.
Pagina: 1