[DB] Conrad Decibel Contest

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 11:31
http://www.conrad-electronic.nl/decibel.html
Conrad Electronic Decibel dag
Zaterdag 30 maart 2002 te Boekelo
Conrad Electronic houdt voor de tweede keer een spectaculaire Decibel dag op het terrein aan de Windmolenweg 42. Hieraan is ook een decibel-contest verbonden. Bent U in staat om het record van 133,7 dB te verbreken? De metingen beginnen om 10.00 uur en de prijsuitreiking is om 16.00 uur.
Zijn er nog GOTters die hier hun audiosetje gaan laten beuken???
* DJSmiley wil wel komen, maar dan om te luisteren/voelen, met 2x40W haal ik die 167 Db niet >:)

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:40

Xof

Level er geen mensen in de omgeving ofzo? :D

• Glival
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-08 11:08
Mag je daarvoor alles gebruiken wat je wilt?

* Glival neemt z'n F16 mee :Y)

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Ik zou graag gaan om te luisteren en om gewoon te kijken... meestal zijn die wagens ook nog eens superkewl ingericht met al die apparatuur...

Jammer dat ik in Spijkenisse woon, het is zo'n roteind hier vandaan met het OV (met de Alto van mn moeder durf ik me niet te vertonen daar natuurlijk ;))

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

gaat alleen om car-hifi
anders liet ik men tonsil boxjes eens blazen.. maar die zijn te zwaar (in kg)
120 wat rms... veel kracht erachter wel.. en qua dB kunnen ze heel hard :) (en dan geven ze nog strak weer, maar wel vervorming omdat me versterker et neit aankan)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• de-don
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-05 15:07
Op maandag 18 maart 2002 23:23 schreef DJSmiley het volgende:
Bent U in staat om het record van 133,7 dB te verbreken
HUH :? :? :? :?

Mijn installatie doet al 136,4 db en dat stelt helemaal niet zo veel voor.
(Al blies ik er wel een rockford fosgate installatie van 9 rooitjes mee uit 8-) >:) )

Maar hier klopt dus iets niet (type fout ??)

edit: en dat terwijl ze het ook hebben over 167,4 en 170 dB, dus nu snap ik het helemaal niet meer :?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 11:31
Op dinsdag 19 maart 2002 00:09 schreef de-don het volgende:

[..]

HUH :? :? :? :?

Mijn installatie doet al 136,4 db en dat stelt helemaal niet zo veel voor.
(Al blies ik er wel een rockford fosgate installatie van 9 rooitjes mee uit 8-) )

Maar hier klopt dus iets niet (type fout ??)
Als je die page ff leest, dan moet je toch iets harder blazen
Op dit moment staat de Nederlandse kampioen derde op de wereldranglijst met een geluid van 167,4 dB. Tijdens de decibeldag zal hij proberen een nieuwe recordpoging te bereiken van 170 dB in zijn Peugeot 205.
Arme Peugeot >:)

* DJSmiley wil er wel naartoe, ff kijken/genieten van al die €€ aan apparatuur

• de-don
Op dinsdag 19 maart 2002 00:12 schreef DJSmiley het volgende:

Als je die page ff leest, dan moet je toch iets harder blazen
Ja Ja, zie edit

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

167,4 dB.. waar hebben we het in godesnaam over.. damn

• de-don
Op dinsdag 19 maart 2002 00:19 schreef Kaj. het volgende:
Ja inderdaad dit gaat veelste ver, en dat vinden ze zelf ook want ze gebruiken OORDOPJES !!

Ik vind dat van mij hard zat. Want dan heb je er nog wat aan.

• de-don
edit : wrong button |:(

• no-name
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-07 23:59

no-name

geen ondertitel

nu heb ik zelf ook het nodige geluid in mijn auto liggen >:) maar 167.4 dB kom op zeg!!! |:( Dat is niet meer leuk/praktisch je trommelvlies scheurt namelijk bij 150 dB :o

PS toch wil ik wel gaan kijken ehh.. horen

intel 8008

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Op dinsdag 19 maart 2002 00:19 schreef Kaj. het volgende:
Over verneukratief meten :o

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op dinsdag 19 maart 2002 00:39 schreef no-name het volgende:
nu heb ik zelf ook het nodige geluid in mijn auto liggen >:) maar 167.4 dB kom op zeg!!! |:( Dat is niet meer leuk/praktisch je trommelvlies scheurt namelijk bij 150 dB :o
Enige praktische nut dat ik kan bedenken is dat je voor het uitkloppen van je matten je auto niet meer uit hoeft. :+

de betaler vervuilt

• DrJamez
  • Laatst online: 15-08 16:03
Springen dan je ramen niet ofzo? En wat voor een installatie hebben die wel niet in hun wagentje liggen :9

Ik dacht dat mijn DTT al hard ging ;)

Temper is the one thing you can't get rid of by losing it.

• de-don
Op dinsdag 19 maart 2002 07:51 schreef DrJamez het volgende:
Springen dan je ramen niet ofzo?
Daar hebben ze speciale, erg flexibele, raam-rubbers voor.
Of soms gewoon geen ramen

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op dinsdag 19 maart 2002 08:26 schreef de-don het volgende:

[..]

Daar hebben ze speciale, erg flexibele, raam-rubbers voor.
Of soms gewoon geen ramen
Geen ramen? Hoe wil je dan zo'n druk opbouwen?

de betaler vervuilt

Verwijderd

Ik ga wel kijken. Meedoen kan (nog) niet. Die dB's halen ze meestal in autos die volledig gedempt zijn en vaak voorzien van kogelwerend glas. En de installatie wordt bestuurd van buiten de auto (radio erbuiten of afstanbediening). Meestal is het bij deze wedstrijden zo dat, als je >140dB haalt en je in de auto zit om de installatie te besturen, je gediskwalificeerd wordt.

Verwijderd

Ha ha, mooi hoor. Ik denk dat ik daar ook maar ff heenga, die 140Db is wel te halen.. :Z

• de-don
Op dinsdag 19 maart 2002 08:42 schreef GA!S het volgende:

[..]

Geen ramen? Hoe wil je dan zo'n druk opbouwen?
Druk opbouwen ????

Het gaat om dB's. Daar heb je geen druk voor nodig

Verwijderd

Op dinsdag 19 maart 2002 08:58 schreef de-don het volgende:

[..]

Druk opbouwen ????

Het gaat om dB's. Daar heb je geen druk voor nodig
Wel degelijk. Deze wedstrijden heten SPL (Sound Pressure Level) wedstrijden en gaat dus om geluidsdruk.

Verwijderd

Hahahaha, mag ik even lachen, wat treurig is dit zeg:

Zeg, kan die van jou hard? Wil je eens horen hoe hard de mijne kan?

Lijkt wel of al die gasten 16 blijven, toen had ik dat ook:

Kijk, ik heb een nieuw uitlaatpijpje op mijn brommer, VET he.

Wil je zien hoe hard ik nou kan.

Wow, man, best wel hard. vet hoor, ik wil ook zo'n pijpje.

hahhahaha

• de-don
Op dinsdag 19 maart 2002 09:03 schreef oki_doki het volgende:

[..]

Wel degelijk. Deze wedstrijden heten SPL (Sound Pressure Level) wedstrijden en gaat dus om geluidsdruk.
Sorry maar volgens mij is dat hier niet aan de orde.
Er zijn verschillende soorten metingen, en zoals je kan lezen, komt TNO de dB-en meten, dus geen druk meting.
Je zou gelijk kunnen hebben als het om een SPL-wedstrijd gaat, maar volgens mij is dat in dit geval niet het geval.
Anders hadden ze dat erbij moeten zetten :+

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:41

JvS

Ik heb hem zelf ook

olav: ieder z'n meug. :{

BTW, het gaat volgens mij alleen zo hard omdat alles binnen die autoblijft, inclusief reflecties enzo.

Als de ramen eruit gaan, gaat het volgens mij extreem omlaag, omdat je dan gewoon normaal gaat meten.

Laat een speaker 100db/1watt (dat is VEEL) aan herrie geven en je op 1 meter meten, dan moet je voor 100db 1w, voor 110db 10w, voor 120db 100w, voor 130db 1Kw, voor 140 db 10Kw, voor 150db 100kw en voor 160db 1Mw aan vermogen hebben (ja, een miljoen watt). Dat laatste levert een automotor niet eens. En je zou bijvoorbeeld eens na kunnen gaan dat een automotor van 100Kw met gemak ramen (ook sterkere) eruit blaast.

Het is dus een verneukeratieve manier van meten, die niets lijkt op situaties thuis, want een autoversterker levert nevernooitniet meer dan MAX-I-MAAL 2x2Kw ofzo.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• de-don
Op dinsdag 19 maart 2002 09:07 schreef olav het volgende:
Hahahaha, mag ik even lachen, wat treurig is dit zeg:

Zeg, kan die van jou hard? Wil je eens horen hoe hard de mijne kan?

Lijkt wel of al die gasten 16 blijven, toen had ik dat ook:

Kijk, ik heb een nieuw uitlaatpijpje op mijn brommer, VET he.

Wil je zien hoe hard ik nou kan.

Wow, man, best wel hard. vet hoor, ik wil ook zo'n pijpje.

hahhahaha
Mag een ieder zelf weten wat voor Hobby ze hebben :? |:(

Er zijn nog genoeg volwassen die zelfs nog met treintjes spelen dus ff DIMMEN ja !!

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Op dinsdag 19 maart 2002 09:10 schreef de-don het volgende:
Sorry maar volgens mij is dat hier niet aan de orde.
Er zijn verschillende soorten metingen, en zoals je kan lezen, komt TNO de dB-en meten, dus geen druk meting.
Je zou gelijk kunnen hebben als het om een SPL-wedstrijd gaat, maar volgens mij is dat in dit geval niet het geval.
Ehm, SPL is in dB's..

Zie hier voor een tabelletje met wie hoeveel lawaai maakt..

Verwijderd

Op dinsdag 19 maart 2002 09:13 schreef de-don het volgende:

[..]

Mag een ieder zelf weten wat voor Hobby ze hebben :? |:(

Er zijn nog genoeg volwassen die zelfs nog met treintjes spelen dus ff DIMMEN ja !!
Oh, het is geen flame, hoor.

Ik vind dat iedereen moet doen waar ie zin in heeft, en als dit jou bekoort. GEWELDIG. Dan heb je tenminste een hobby.

Een hobby waar je met recht TROTS op kunt zijn.

Alleen, ik vind het even grappig om te lezen. Ik ken geen mensen die dit soort dingen leuk vinden, dus beschouw het gewoon als een soort primitieve verbazing van mijn kant. :)

Verwijderd

Op dinsdag 19 maart 2002 09:12 schreef JvS het volgende:

Het is dus een verneukeratieve manier van meten, die niets lijkt op situaties thuis
Daarom bepaalt vaak de manier van inbouwen en inrichten van de auto hoe hard het gaat. En daarom kunnen "goedkope" installaties de duurdere eruit blazen. De kunst ligt hem in alle geluidsenergie op het gemeten punt te krijgen.

want een autoversterker levert nevernooitniet meer dan MAX-I-MAAL 2x2Kw ofzo.
Daarom worden er vaak meerdere gebruikt ;)

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-08 13:04
Ik vind dit eerlijk gezegd ook een beetje triest, als het nou ging om over hoe zuiver het geluid was ofzo. Maar dat het zo hard gaat dat je trommelvlies spontaan zou scheuren als je je oordopjes thuis had laten liggen :Y) vind ik echt niks aan.
Ik ben best audio freak enzo, en vind een goede installatie zowel thuis als in de auto belangrijk, maar dit heeft geen enkel nut meer.
Op die dag zal het vast een Opel manta dag lijken *D

• de-don
Op dinsdag 19 maart 2002 09:14 schreef TripleM het volgende:

[..]

Ehm, SPL is in dB's..
onder andere, maar dat is niet het enige dat in dB's word uitgedrukt.

Maar geloof me er zijn verschillende manieren van meten.

Dat van zonder ramen komt inderdaad niet vaak voor. (ik zei ook 'soms')
Maar ik kan me herrinneren dat een van die record-houders die op 160+ zat, en dat ff kwam showen bij otosam in Hoorn, geen raam of ramen had.

Maar dat is een ander tabelletje dat ik ken.
Het is namelijk zo dat een straaljager (airplane) op 1 meter afstand al 130 dB is ipv 150

Verwijderd

Op dinsdag 19 maart 2002 09:23 schreef menn0 het volgende:
Ik vind dit eerlijk gezegd ook een beetje triest, als het nou ging om over hoe zuiver het geluid was ofzo. Maar dat het zo hard gaat dat je trommelvlies spontaan zou scheuren als je je oordopjes thuis had laten liggen :Y) vind ik echt niks aan.
Ik ben best audio freak enzo, en vind een goede installatie zowel thuis als in de auto belangrijk, maar dit heeft geen enkel nut meer.
Op die dag zal het vast een Opel manta dag lijken *D
Maarja, alsof het nut heeft om met z'n 22en rondjes te rijden of met 22 man achter 1 bal aan te rennen of .....

• de-don
Op dinsdag 19 maart 2002 09:23 schreef menn0 het volgende:
Ik vind dit eerlijk gezegd ook een beetje triest, als het nou ging om over hoe zuiver het geluid was ofzo.
Die heb je ook.
Dat zijn dan de HIFI wedstrijden.
Die wedstrijd bestaat meestal uit twee delen, namelijk mooie inbouw en mooi zuiver geluid.

Vaak hebben ze bij zo'n dag dan een dB-dragrace en een HIFI-wedstrijd

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-08 13:43

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

ik snap het niet al die woofers in die autos, met bas haal je toch helemaal geen DB'S? volgens mij als je 2 mid of high tone speakertjes hebt kom je veel en veel hoger

Verwijderd

Op dinsdag 19 maart 2002 09:39 schreef AtomicShockwave het volgende:
ik snap het niet al die woofers in die autos, met bas haal je toch helemaal geen DB'S? volgens mij als je 2 mid of high tone speakertjes hebt kom je veel en veel hoger
Volgens mij lijkt dat alleen zo omdat het menselijk gehoor gevoeliger is voor die frequenties. Kijk maar naar een hondefluitje, je haalt er (bijna) geen dB's mee maar honden worden er gek van.

• de-don
Op dinsdag 19 maart 2002 09:39 schreef AtomicShockwave het volgende:
En daarom haalde ik met het nummer 'Smack my bitch up' van de Prodigy (ga maar es luisteren) zo'n hoge score

Maar voor de woofers heb je dus een andere manier van meten, de SPL-meting dus, en daar gaat het dus om geluids-druk, en dat behaal je natuurlijk met woofers.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
133 Db het record? Wie weet op welke manier ze hier meten? Volgens de regels op 2cm van de vooruit of op een compleet andere plek?

• de-don
Op dinsdag 19 maart 2002 10:05 schreef dominator het volgende:
133 Db het record? Wie weet op welke manier ze hier meten? Volgens de regels op 2cm van de vooruit of op een compleet andere plek?
Ik vermoed dat dat hun eigen-amateur-record is

Verwijderd

Op dinsdag 19 maart 2002 10:05 schreef dominator het volgende:
Geen idee op welke manier. En ook niet in welke klasse misschien amateurklasse tot 500W.

• stylezzz
  • Nu online
Amateur kun je wel zeggen als ze volgens de db-drag regels meten. 133Db stelt dan geen reet voor....

PS. Ieder z'n hobby, ik ga ook niet zeiken over mensen die op hun 40ste nog met treintjes spelen. Car-audio is absoluut geen hobby voor sjonnie's, de installatie's die hier meestal draaien kosten meer als de auto waar sommige mensen hierin rijden.....

Verwijderd

Zijn er nog meer tweakers die een kijkje gaan nemen of meedoen?

• Praetorian
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 23:33
Ja... me 2, kennen we niet afspreken? Dat alle tweakers als 1 gang bij elkaar komen :P

• stylezzz
  • Nu online
Helaas, m'n install is nog niet klaar. Van de zomer zal ik wel op wat meetings aanwezig zijn.....

Verwijderd

Op dinsdag 19 maart 2002 11:32 schreef dominator het volgende:
Helaas, m'n install is nog niet klaar. Van de zomer zal ik wel op wat meetings aanwezig zijn.....
Voor mij geldt hetzelfde maar ik ga toch een kijkje nemen.
Even wat inspiratie opdoen ;)

• TripleM
Op dinsdag 19 maart 2002 09:27 schreef de-don het volgende:
onder andere, maar dat is niet het enige dat in dB's word uitgedrukt.

Maar geloof me er zijn verschillende manieren van meten.

[..]

Maar dat is een ander tabelletje dat ik ken.
Het is namelijk zo dat een straaljager (airplane) op 1 meter afstand al 130 dB is ipv 150
De manier van meten heeft er niks mee te maken, het gaat er mij om dat dit wel degelijk een SPL wedstrijd is, terwijl jij zegt van niet. Ze meten het aantal dB's, wat meten ze volgens jou dan?

Dat tabelletje zou kunnen, vond ik toevallig op internet, was ook maar om aan te geven dat SPL gewoon in dB's is en dat gaan ze meten op die wedstrijd. SPL dus.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Car-audio is absoluut geen hobby voor sjonnie's, de installatie's die hier meestal draaien kosten meer als de auto waar sommige mensen hier in rijden..
Helaas kun je maar al te vaak "sommige mensen hier" vervangen door "ze"....

Verder is (car)-audio gewoon cool om het fatsoenlijk te doen.

de betaler vervuilt

• stylezzz
  • Nu online
Helemaal!

ICE for life..... >:)

• de-don
Op dinsdag 19 maart 2002 17:20 schreef TripleM het volgende:

[..]

De manier van meten heeft er niks mee te maken, het gaat er mij om dat dit wel degelijk een SPL wedstrijd is, terwijl jij zegt van niet. Ze meten het aantal dB's, wat meten ze volgens jou dan?
Nee dan begrijp jij me verkeerd,

Het punt is, dat ik juist niet zag staan, dat het om SPL-metingen gaat. Vandaar dat ik er niet meteen automatische vanuit ging, dat het om een spl-meting gaat.
Maar waarschijnlijk zal je wel gelijk hebben, want tegenwoordig zijn het meestal allemaal spl-metingen die ze gebruiken.

Om nog ff mijn punt uit te leggen:

- Je hebt SPL-meting daarmee meet je dus geluids-druk dat je dus vooral produceert met een goeie "grote" woofer en dat word ook uitgedrukt in dB.

- Daarnaast heb je nog een andere meting (waar ik ff de naam niet meer van weet) waarbij gewoon de luid-heid van het geluid gemeten word en dat is de orginele manier van geluid-meten, gewoon dus wat het hardst klinkt. En dat bereik je vooral dus door goede mid-speakers omdat je in het mid-range in verhouding het hardst geluid maakt en dat word ook gewoon in dB's uitgedrukt.

Sorry dat ik een beetje vaag klink, maar ik ben al die termen van Natuurkunde kwijt (Is ook wel een tijd geleden :+ )
Maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. (8>

Verwijderd

Hmm, tjsa, leuk zo een contest. Heb het wel eens geizn op tv, zo'n Van helemaal volgebouw met woofers en versterkers, ziet er vel :9~ uit!!! Ze gaan ook altijd van de buitenkant tegen de ramen aandrukken, is dat nou om te zorgen dat ze hoger scoren, of omdat anders de ramen er uit trillen?

Verwijderd

damn...mijn klipschjes gaan maar tot 126 db... :(

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15-08 11:12
Sjesus, wat een achterlijke sport (no flame intended).
Als de eigenaars van die auto's nou het lef zouden hebben om zelf in die auto te gaan zitten, en dat ook nog langer dan een paar seconden zouden volhouden, dan mogen ze van me. Hoe lang je het volhoudt zonder fysieke schade op te lopen aan je lijf, afgezien van je gehoor, zal mij benieuwen.

Ik heb ooit eens gelezen (lang geleden, weet niet meer waar), dat de amerikanen in de jaren vijftig proeven namen met de effekten van extreem hoge geluidsbelasting (>150 dBa) op het menselijk lichaam. Een deel van de proefpersonen kon dit, na verluidt, na lange blootstelling niet meer na vertellen. Overal inwendige bloedingen en andere ellende. Kortom, je lijf compleet aan gort. Ben wel benieuwd wie of wat die proefpersonen waren, met militairen waren die amerikanen destijds ook niet al te zuining.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08 16:19

Part

Helemaal niets.....

Op dinsdag 19 maart 2002 21:26 schreef de-don het volgende:

[..]

Om nog ff mijn punt uit te leggen:

- Je hebt SPL-meting daarmee meet je dus geluids-druk dat je dus vooral produceert met een goeie "grote" woofer en dat word ook uitgedrukt in dB.

- Daarnaast heb je nog een andere meting (waar ik ff de naam niet meer van weet) waarbij gewoon de luid-heid van het geluid gemeten word en dat is de orginele manier van geluid-meten, gewoon dus wat het hardst klinkt. En dat bereik je vooral dus door goede mid-speakers omdat je in het mid-range in verhouding het hardst geluid maakt en dat word ook gewoon in dB's uitgedrukt.
http://ccrma-www.stanford.edu/~jos/r320/DB_SPL.html

Is de druk van bv 50dB (spl) niet bij elke frequentie gelijk?

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 20:42

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

[..] een autoversterker levert nevernooitniet meer dan MAX-I-MAAL 2x2Kw ofzo.
Heb in een winkel gewerkt waar ze een Rockford Fosgate autoversterker verkochten: eenkanaals 1500W RMS, 3500W MAX :P

(en die moet je dus niet in de winkel - waar er 4 van die dingen in de demokast hingen - meer dan een kwart open zetten want dan kun je de stellingen een paar meter verder op al opnieuw in gaan ruimen >:))

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Ik heb wel eens op zo'n officieele site gezien dat het record 174 dBspl was.
De formule voor spl is 20 log (P/P0) waarbij P0 10-5 is.
Het absolute maximum is 197 dB, daarbij heb je wisselingen van de luchtdruk van vacuum naar 2 bar (dubbele luchtdruk). Voor 174 dB zou je dus luchtdrukverandering van 5000 pascal nodig hebben, lijkt mij nogal veel :).
174 dB zijn space-shuttle-lanceringen-hoeveelheden, lijkt me niet echt reeel, ook niet rekening houdende met resonanties en reflecties. Maar goed, deze discussie heb ik al vaker gevoerd.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op woensdag 20 maart 2002 03:27 schreef Jag het volgende:
De formule voor spl is 20 log (P/P0) waarbij P0 10-5 is.
Het absolute maximum is 197 dB, daarbij heb je wisselingen van de luchtdruk van vacuum naar 2 bar (dubbele luchtdruk). Voor 174 dB zou je dus luchtdrukverandering van 5000 pascal nodig hebben, lijkt mij nogal veel :).
174 dB zijn space-shuttle-lanceringen-hoeveelheden, lijkt me niet echt reeel, ook niet rekening houdende met resonanties en reflecties. Maar goed, deze discussie heb ik al vaker gevoerd.
Nog ff iets anders, ik zou echt niet graag plaatsnemen in een voertuig waarin een installatie zit die zomaar even 150+ dB uit kan poepen. Er hoeft maar iets mis te gaan aan je electrische systeem en je hebt dus kans dat je speakers heel even -=plop=- doen. Lijkt me niet zo"n heel prettige gedachte...

de betaler vervuilt

Verwijderd

Op dinsdag 19 maart 2002 21:46 schreef mark_dabomb het volgende:
Hmm, tjsa, leuk zo een contest. Heb het wel eens geizn op tv, zo'n Van helemaal volgebouw met woofers en versterkers, ziet er vel :9~ uit!!! Ze gaan ook altijd van de buitenkant tegen de ramen aandrukken, is dat nou om te zorgen dat ze hoger scoren, of omdat anders de ramen er uit trillen?
Dat ze de ramen en plaatdelen vasthouden is om ze van trillen te weerhouden. Hierdoor raak je minder energie kwijt om autoonderdelen in beweging te zetten, en heb je meer energie om geluid te produceren. 't Zal niet veel zijn maar alle beetjes helpen.

• BaRF
  • Laatst online: 08:25

BaRF

bijna kerst

wha, ik ga lekker met mn 4x40watt in de auto ernaar toe, en dan mn PC achterin, met de fanduct naar buiten! Twee vliegen in 1 klap: 400db aan FANS en dankzij de fanduct ook nog eens behoorlijk wat druk in de auto :+

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Jamaicaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
kijk eens op http://www.caraudioplanet.com
daar zitten pas leipe wagens tussen met ook dikke installaties. >:)

• stylezzz
  • Nu online
Op woensdag 20 maart 2002 01:37 schreef realbart het volgende:

[..]

Heb in een winkel gewerkt waar ze een Rockford Fosgate autoversterker verkochten: eenkanaals 1500W RMS, 3500W MAX :P
Da's de BD1500.1 dus, leuk ding alleen jammer van de prijs. Maar da's een probleem waar alle RF producten last van hebben.... :)

• Flarrestein
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-08 08:08

Flarrestein

Superworm Jim

Ik ben een beetje bang dat mijn arme oude autootje een beetje uit elkaar zal vallen met al die db's

HIER !!! PAK AAN

• TripleM
Op woensdag 20 maart 2002 03:27 schreef Jag het volgende:
[..]
Kan ik me iets van herinneren inderdaad.. Tsja dat het asociaal veel is en dat je er met je hoofd niet in wil duiken lijkt me logisch.. Op zich wel grappig, tis niets anders dan een extreem toch? Extremen vind je overal..

Dragracen is ook zoiets, maar dan met het motorische gedeelte van een auto.. Op zich vind ik dit dus niet eens zo heel gek..

Verwijderd

Hier een linkje over een SPL wereldkampioen/-recordhouder:
http://www.termpro.com/asp/competitorstats.asp?Competitor_ID=9610
weet niet of hij dat nog is trouwens.

Hij haalt 174.6 dB met 11 10" woofers en 11 versterkers met een totaal vermogen van 13200 Watt RMS.

Deze gast:

http://www.termpro.com/asp/competitorstats.asp?Competitor_ID=13416

haalt 170.8 dB met 1 Woofer (die andere is een passieve membraan)
Pagina: 1