Toon posts:

DHTML in de office omgeving

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Er is veel te lezen over DHTML maar ik ervaar regelmatig dat DHTML niet zo heel erg betrouwbaar is in verschillende browsers.

Jullie mening : heeft DHTML een kans op de corporate office pc ( denk ook aan security maatregelen als javascript disabled en eventuele andere grappen ) ?

Het oog wil ook wat en een mooie DHTML intranet site is leuk maar wat is de kans op problemen in een mixes OS netwerk ? Heeft iemand hier ervaring mee ?

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Houd het liever zakelijk en compatible, in plaats van full of eyecandy en brak als m`n Thrust scanner :)

Maar zo leer ik het op m`n werk :D

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Als je javascript al uitschakeld is er geen dhtml meer (het is immers een mix van html, css en javascript).
Je kan je focussen op een bepaalde browser (wat voor een intranet meestal wel opgaat), of op een browser-family (DOM-compliance bijvoorbeeld).
Echte freaks gaan voor (bijna-)volledige cross-browser compatibiliteit. Ik noem dat zelf-castijding en richt mij voornamelijk op de DOM-browsers.
Het voordeel van dhtml is dat je geen plug-ins nodig hebt om simpele effecten te bereiken (een mouse-over is eigenlijk al dhtml), en zelfs meer gecompliceerde effecten (zoek maar eens op beehive) zijn mogelijk.
Dhtml is echter geen vervanging van iets, maar slechts een aanvulling. Dat het niet betrouwbaar zou zijn in bepaalde browsers ligt meer aan de programmeur dan aan de browser...

Intentionally left blank

Verwijderd

Ik denk dat je gewoon goed in de gaten moet houden welke DHTML grapjes je wel kan gebruiken en welke niet. Er zijn genoeg tabellen te vinden op internet die precies aangeven wat in welke browser werkt en wat niet.

Verwijderd

Een intranet mer verschillende OS'en en browsers ?!
Hmm, daar mag wel wat verbeterd worden dan..

Verwijderd

Topicstarter
Netwerken met mixed os en dus verschillende browsers, jullie moesten eens weten wat er allemaal aan elkaar geklust wordt. Ik heb al veel gezien maar ik moet tot op de dag van vandaag vaak tot 100 tellen om systeem beheerders niet uit te lachen of andere onaardige dingen te zeggen ;-)
Vaak is het ook het verleden of het budget dat hun blijft achtervolgen.

Conclusie :
Ik proef toch een beetje dat jullie het (ook) niet zien zitten, het grootste probleem lijkt mij de javascript ondersteuning die gebruikt word door DHTML ?

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 16:19
Het enige probleem met DHTML is dat bepaalde browsers sommige dingen niet ondersteunen en andere weer wel. Als je bij het schrijven van je script een beetje secuur te werk gaat en goed oplet dat je meteen alles (zo veel mogelijk) xBrowser compatiable maakt, komt het wel goed.
Als mensen javascript uit gaan schakelen, waardoor de pagina niet meer correct weergegeven kan worden vind ik dat niet de fout van de scripter, maar gewoon van de bezoeker zelf. Verder zie ik geen redenen waarom het gebruik van dHTML een probleem zou moeten vormen.

* r0bert r0bert mocht de ondersteuning van browsers ook wel wat meer naar de standaard lijken, zou wel een stuk eenvoudiger zijn.

Verwijderd

Waarom zou je het niet gebruiken? Voor webbased office tools die in het bedrijf gebruikt worden kun je eisen stellen aan de gebruikte browsers.

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Op dinsdag 19 maart 2002 09:40 schreef Gordijnstok het volgende:
Waarom zou je het niet gebruiken? Voor webbased office tools die in het bedrijf gebruikt worden kun je eisen stellen aan de gebruikte browsers.
Probleem is dat in sommige bedrijven er nog gewerkt wordt op windows 95 systemen, en daar werkt IE6 niet op.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Het enige probleem met DHTML is dat bepaalde browsers sommige dingen niet ondersteunen en andere weer wel. Als je bij het schrijven van je script een beetje secuur te werk gaat en goed oplet dat je meteen alles (zo veel mogelijk) xBrowser compatiable maakt, komt het wel goed.
Das nog het makkeljike van DHTML, das gedocumenteerd. Maar ga jij eens workarounds verzinnen voor de honderden bugs in de verschillende browsers, met name legacy of Mac systemen.
Precies. Juist in een office omgeving kun je het heel goed toepassen. Ook zeker omdat daar vaak content en navigatie belangrijker is dan vorm en DHTML juist voor ingewikkelde informatiestructuren snelheid kan bieden (uitklapmenu's, boomstructuren, etc).

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 16:19
Re @ Bosmonsters reactie op zijn eerste quote:

* r0bert houdt nooit rekening met Mac systemen :D

Eerlijk gezegd heb ik nooit echt aan de ondersteuning voor Mac computers gedacht :P Hzo slordig :)

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 21:16

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Verrek Bos, daar zeg je me wat. Welke browser gebruikt MacOs?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Verwijderd

Op dinsdag 19 maart 2002 14:34 schreef Prammenhanger het volgende:
Verrek Bos, daar zeg je me wat. Welke browser gebruikt MacOs?
Voor MacOS heb je in ieder geval de volgende:
- IE (4, 5 en 5.1)
- NS (4.x en 6.x)
- Mozilla
- Opera 5

Elk met hun eigen bugs om ons leven interessant te houden |:(

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Vooral om die ene muisknop heen werken is grappig als je bijvoorbeeld iets wilt draggen in dhtml.. zoals een scrollbar.

Houdt je die ene knop namelijk ingedrukt onder NS op de Mac dan krijg je het context-menu..

maar om alles voor die 5 gebruikers dan onmouseover te gaan zitten proggen is ook weer zo overdreven..

dilemma's dilemma's dilemma's ;)

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Op dinsdag 19 maart 2002 09:43 schreef cutter het volgende:

[..]

Probleem is dat in sommige bedrijven er nog gewerkt wordt op windows 95 systemen, en daar werkt IE6 niet op.
En waarom dan per se het nieuwste gedrocht van MS? IE5.5 draait hier prima onder win95, en heeft al een vrij brede ondersteuning wat JS, CSS en HTML betreft; genoeg voor DHTML lijkt me.

Intentionally left blank

Pagina: 1