Collisions: normaal of veel

Pagina: 1
Acties:

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hoeveel collisions kun je verwachten als je van host A naar B met FTP wat bestanden overpompt?

Ik zie 10% collisions en dat lijkt me toch een beetje veel, zeker omdat er eigenlijk maar twee/drie hosts actief zijn op het 10 mbit/s netwerk (met hub).

RX packets:1552905 errors:2094 dropped:0 overruns:2206 frame:2094
TX packets:956541 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:160494 txqueuelen:100

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 12:47

Dreamer

Foutje

ik heb nooit collisons maar ik denk dat 10% opzich wel meevalt zal ook niet zo heel veel schelen in de tijd van het overpompen.

ik zou het lekker zo laten het kost je waarschijnlijk alleen maar weer geld als je geen collisons wilt hebben.

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:23

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Op maandag 18 maart 2002 22:33 schreef OlafvdSpek het volgende:

RX packets:1552905 errors:2094 dropped:0 overruns:2206 frame:2094
TX packets:956541 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:160494 txqueuelen:100
3 hosts op een 10Mbit/s netwerk, en dan deze getallen op je interface-counters? Da's niet gezond. Niet zozeer alleen de collisions, maar ook de overruns en framing-errors. Weet je zeker dat alles in je netwerk (dus netwerkkaart in je hosts) op 10Mbit/s HALF-duplex staat? Al is het er maar één in je netwerk die op Full-duplex staat, het zorgt voor dit soort wonderbaarlijke statistiekjes...

Merk je overigens zelf iets van performance-problemen ofzo? Traagheid? Packet-loss in ping-sessies? Succes.

... en oranje! :P

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Als je bestanden gaat overpompen op een hub heb je altijd collisions, zelfs met 2 hosts wegens half duplex. 10% is niet echt veel, moet je niet mee inzitten.

Trouwens het is niet omdat jij het netwerk niet gebruikt dat er geen netwerkverkeer is, elke host zend al regelmatig eens een broadcast uit op het netwerk vb arp requests, requests van windows netwerken etc...

You don't need eyes to see, you need vision

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 11:40

morphje

let's all love lain

collisions zijn niet erg.

Ik had al op een 10mbit hub met 2 pc's ruim 30% collisions als ik een beetje doortrok. Verder geen last van traagheid ofzo, ik haalde netjes 600-700 KB/sec toen, was ik blij genoeg mee :)

Maar die andere errors die ik zie staat zijn niet echt goed, waarschijnlijk heb je ergens een brakke netwerkkaart. plug eens 1 voor 1 een node (computer) eruit. en test je setup. Dan ben je er snel genoeg achter denk ik zo :)

trouwens als je voor snelheid en anti-collision wil gaan dan kan ik de safeway switches aanraden, goedkoop en goed.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:30
Ik heb ook nog een hubje liggen, toen ik die een keer nodig had viel me op dat ik geen/heel soms collisions had als ik met 2 pc's zat te pompen.
Het is trouwens wel een 'mooie' managed 10 mbit hub van baystack, dus geen target ofzo, misschien dat dat scheelt:)
Ik haal er ongeveer 1.1 mbyte/s mee, net als met een andere 'luxe' allied telesyn hub.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op maandag 18 maart 2002 23:19 schreef iNSaNe-oNe het volgende:

[..]

3 hosts op een 10Mbit/s netwerk, en dan deze getallen op je interface-counters? Da's niet gezond. Niet zozeer alleen de collisions, maar ook de overruns en framing-errors. Weet je zeker dat alles in je netwerk (dus netwerkkaart in je hosts) op 10Mbit/s HALF-duplex staat? Al is het er maar één in je netwerk die op Full-duplex staat, het zorgt voor dit soort wonderbaarlijke statistiekjes...

Merk je overigens zelf iets van performance-problemen ofzo? Traagheid? Packet-loss in ping-sessies? Succes.
Nee, ik gebruik het netwerk vooral om internet te delen en jammer genoeg is mijn internet verbinding geen 10 mbit/s. Vaak bestanden versturen doe ik ook niet, dit was meer een test met een nieuwe linux setup.

1. P3, Windows XP, RealTek 8139
2. K7, Windows 98, RealTek 8139
3. P1, RH7, 3Com 509b

Alles staat op auto.
De errors, overruns en frames lijken te ontstaan als ik met LeechFTP met 8-16 threads ga uploaden van 2 naar 3. Op dat moment lijkt 2 ook de verbinding met internet via 1 te verliezen en krijg ik DNS fouten, 404, etc.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op maandag 18 maart 2002 23:29 schreef leffe_blond het volgende:
Als je bestanden gaat overpompen op een hub heb je altijd collisions, zelfs met 2 hosts wegens half duplex. 10% is niet echt veel, moet je niet mee inzitten.
10% lijkt me toch redelijk veel voor 16 TCP streams tussen 2 hosts. Wat moet je dan verwachten als je 64 TCP streams tussen 8 hosts hebt?
Trouwens het is niet omdat jij het netwerk niet gebruikt dat er geen netwerkverkeer is, elke host zend al regelmatig eens een broadcast uit op het netwerk vb arp requests, requests van windows netwerken etc...
Klopt, maar omdat er maar 3 hosts op het netwerk zitten valt dat erg mee.

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:23

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Op dinsdag 19 maart 2002 10:46 schreef OlafvdSpek het volgende:

[..]
1. P3, Windows XP, RealTek 8139
2. K7, Windows 98, RealTek 8139
3. P1, RH7, 3Com 509b

Alles staat op auto.
De errors, overruns en frames lijken te ontstaan als ik met LeechFTP met 8-16 threads ga uploaden van 2 naar 3. Op dat moment lijkt 2 ook de verbinding met internet via 1 te verliezen en krijg ik DNS fouten, 404, etc.
Wat bedoel je met 'alles staat op auto'? Da's juist de mogelijke veroorzaker van deze errors, indien je daarmee auto-sensing bedoelt voor duplex-detectie op je netwerkkaarten. Auto-sensing werkt helaas niet altijd zoals het zou moeten. :( Veelal komen hierdoor een duplex-mismatches waardoor dit soort ellende opduikt.

Force de boel eens op half-duplex, waarschijnlijk ben je van je trubbels af. Wederom: succes!

... en oranje! :P

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Is het niet mogelijk te controleren of een NIC half- of full-duplex werkt?

En hoe zou ik in Linux half-duplex moeten forceren?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Die Windows machine heb ik op half-duplex gezet, maar collisions en errors blijven.

Hoe zet ik in Linux een NIC op half-duplex?
Of kan ik dat beter in NOS vragen.
Pagina: 1